Matthijs schreef:joepie schreef:Niet zwaar. Maar wat is zwaar? Wat wordt daar nu eigenlijk mee bedoeld?
Wij waren laatst in een kerkdienst van de HHK, en bij het uitgaaan van de dienst werd ons gevraag: was zeker wel te zwaar voor jullie?
Wij kwamen in de kerk zonder zwarte of donkere kleding, droegen als vrouwen geen hoedje en ik had gewoon mijn nette broek aan.
Ik kon alleen maar ontkennend antwoorden. Want als je met zwaar bedoeld dat die dingen er wel zijn dan was het zwaar. Dus alle vrouwen met hoeden op en donkere kleding aan, zingen op hele noten.
Maar de preek stelde niets voor. in het geheel niet zwaar.
Duurde 50 minuten. En de: ach mocht..... klonken bijna in elke zin wel. Ware het dat.... dus ook.
Maar echt het woord van God werd er niet gebracht.
Er werden allemaal mensen opgenoemd die het blijkbaar zo goed deden. En waarvan je dan mocht aannemen dat voor hen "het" ach mocht..... niet meer gold.
Maar als de dominee begon met een tekst dat stopte hij bij de kern van de tekst.
Dus hij noemde b.v.: Johannes 3: 16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Maar stopte bij het wezelijke deel van de tekst: opdat een ieder die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Juist te kern van de tekst!
En ieder kind kon volgen wat de dominee zei, maar echt het woord van God werd er niet gebracht. Mensen werk werd er genoeg genoemd. We hebben geteld en we kwamen op 23 voorbeelden van wat mensen nu wel niet goed hadden gedaan.
Maar we konden niets noemen wat God nu had gedaan.
Over Gods werk klonk alleen het ach en mocht het eens staan te gebeuren.
Dat was dan ook mijn antwoord aan de vragensteller: nee, niet zwaar. Want het woord van God werd er niet gebracht.
Wat wordt er dus verstaan onder zwaar?
ZO, jij durft... Je begeeft je op heel gevaarlijk terrein met deze uitspraken!
Als in een preek het evangelie (= blijde boodschap van verlossing) wordt gebracht, of als de verlossing wordt ingeperkt tot minder mensen, als op die manier angst en onzekerheid wordt gezaaid die niet terecht is, kortom, als de boodschap van schuld en verlossing niet op de juiste manier wordt gebracht, dan heb je de opdracht hier wat van te zeggen.
Ik weet dat kritiek op predikanten of op kerkraad of op gemeenten iets is wat inderdaad heel gevaarlijk is, dat dat vaak bij voorbaat al als fout wordt gezien, dus wat dat betreft begeeft Joepie (en ik nu ook) zich op gevaarlijk terrein.
Maar ik merk dat in sommige zware kerken wel degelijk gehamerd wordt op schuld, ach mocht het gebeuren dat.... en de redding wo0rdt gebracht als iets onzekers, waarvan je maar moet hopen dat het ook jou ten deel mag vallen.
Als dat het geval is mag je als christen niet anders dan daar tegenin gaan en het afwijzen. Deze manier van preken is volstrekt niet bijbels, totaal anders dan hoe Jezus preekte, en hoe de apostelen preekten.