Snap je me niet of wil je me niet snappen...Marnix schreef:Ff weer naar het onderwerp toepraten
Hoezo kom je er als je naar een zwembad gaat in terecht en zoek je het op als je naar de kroeg gaat bijvoorbeeld? ik zie het verschil niet. In beide gevallen begeef je je onder mensen waarvan velen vrije seks geen probleem vinden. Moet ik ieder contact met de mensen gaan vermijden dan? Dat zou de boel toch alleen maar erger maken? Bovendien zou het zinloos zijn. Ik ga naar de kroeg, geniet van een biertje, van muziek, praat met mensen, soms gezellig, soms serieus. Ik dank God 's avonds voor de mooie dingen, en bidt voor hen die God niet kennen... Wat is daar mis mee? Waarom zou ik dat niet mogen doen?Je komt er in terecht (zwembad, bos, school, werk) of je zoekt het op.
Muziek en een biertje is net zo min afkeurenswaardig als als de vormen van recreatie die ik noemde... het wordt allemaal afkeurenswaardig als we er verkeerd mee omgaan, als we puur op onszelf gericht zijn etc.De muziek heeft niets van doen met het instrument denk ik. Muziek wordt meer gedefinieerd adv. stijl; opzwepend, rustig, aggresief etc.
Ander genoemde gelegenheden bieden geheel andere vormen van recreatie die in zich niets afkeurenswaardigs hebben.
Bij een kroeg hoort drank, onchristelijke muziek etc.
Waarom zijn we niet bereidt te genieten van dat biertje als we thuis zitten, waarom moet het op een plaats waar we de Heere niet moeten zoeken?
Mijn probleem is, en zo kwamen we volgens mij op deze discussie, bepalen mensen zelf aan de hand van waar ze aan gewend zijn en zo wat goed en slecht is, en denken ze wel Gods wil te volgen en zich hierin door Hem te laten leiden, maar is dit vaak niet het geval, en is men sterk selectief bezig. Daarom kan popmuziek luisteren niet en klassiek luisteren wel, een rockconcert bezoeken kan niet, een klassiek concert wel, daarom kunnen de Olympsiche Spelen het niet (de reformatorische kerkcultuur is nogal anti-sport) maar kunnen bepaalde andere dingen weer wel.
Dat biertje drinken kun je thuis ook, maar ik heb geen zwembad in huis... helaas
Je moet geen contact met mensen vermijden.... je voelt toch zelf wel het verschil tussen deze plaatsen neem ik aan, en het doel waarmee je deze plaatsen bezoekt.
Ik mis ook je inhoudelijke reactie op de muziek (en de tekst).
Ik had iets gevraagd over 'met de hand op je hart zeggen'.... en het gaat mij niet om je een regel op te leggen of wat dan ook.
Klassiek kan in veel gevallen ook niet, klassiek concert zodoende ook niet. OS kunnen ook niet, niet anti-sport, maar omdat er gesport wordt is daarmee de OS niet goed te praten.
Op hoeveel 'refo'-campings wordt er niet gesport en gespeeld.. ik geloof niet dat we generaliserend kunnen zeggen dat refo's tegen sport zijn.
Ik wil niet in essentie rockmuziek afkeuren, maar het heeft een bron, en waarom willen wij nu net die soort muziek luisteren, terwijl de bron nu zo zuiver is.. Laten we het helemaal niet hebben over de 'neutrale' rock/popmuziek.
Ik heb het gevoel dat we op deze wijze de Mammon nog een beetje vast willen houden, en anderzijds God tevreden willen stellen met de gedachte.. Hij wordt er niet in gelasterd..
Maar God kunnen we niet meer tevreden stellen, niet door onze werken noch ons doen en laten.. enkel in Christus wil Hij ons door genade aanzien.
En dan gaan we niet proberen Hem tevreden te stellen, maar gaan we proberen heilig voor Hem te leven, dan komen de vruchten openbaar van de heiligmaking. We willen door de kracht van Zijn Geest Hem de eer en de dank geven... we zoeken geen 'neutrale' dingen meer op..
P.s. 'aan de hand van wat ze gewend zijn' gaat niet op denk ik.. Er wordt een geestelijke natuur opgewekt die gaat strijden tegen het geestelijke. En die geestelijke natuur krijgt meer en meer een afkeer van het vlees.
Totdat Paulus uitroept: "Ik ellendig mens, wie verlost mij van het lichaam dezes doods".
Gisteren was er een hele boeiende mooie lezing over "Wet en evangelie" door Ds. Elshout (uit Canada) georganiseerd door de S.R.A.
Als je daar een opname van kunt bemachtigen is dat zeer zeker de moeite waard.