Olympische Spelen: wat vinden we ervan?

Olympische Spelen: wat vinden we ervan?

Super! Ik volg alles!
5
8%
Ik vind het leuk.
15
25%
Ik volg het niet en ik mis niks.
24
41%
Het zou verboden moeten worden.
1
2%
Het is een goddeloos gebeuren.
14
24%

Totaal aantal stemmen: 59

olfie

Bericht door olfie »

Marnix schreef:Ff weer naar het onderwerp toepraten ;)
Je komt er in terecht (zwembad, bos, school, werk) of je zoekt het op.
Hoezo kom je er als je naar een zwembad gaat in terecht en zoek je het op als je naar de kroeg gaat bijvoorbeeld? ik zie het verschil niet. In beide gevallen begeef je je onder mensen waarvan velen vrije seks geen probleem vinden. Moet ik ieder contact met de mensen gaan vermijden dan? Dat zou de boel toch alleen maar erger maken? Bovendien zou het zinloos zijn. Ik ga naar de kroeg, geniet van een biertje, van muziek, praat met mensen, soms gezellig, soms serieus. Ik dank God 's avonds voor de mooie dingen, en bidt voor hen die God niet kennen... Wat is daar mis mee? Waarom zou ik dat niet mogen doen?
De muziek heeft niets van doen met het instrument denk ik. Muziek wordt meer gedefinieerd adv. stijl; opzwepend, rustig, aggresief etc.
Ander genoemde gelegenheden bieden geheel andere vormen van recreatie die in zich niets afkeurenswaardigs hebben.
Bij een kroeg hoort drank, onchristelijke muziek etc.
Waarom zijn we niet bereidt te genieten van dat biertje als we thuis zitten, waarom moet het op een plaats waar we de Heere niet moeten zoeken?
Muziek en een biertje is net zo min afkeurenswaardig als als de vormen van recreatie die ik noemde... het wordt allemaal afkeurenswaardig als we er verkeerd mee omgaan, als we puur op onszelf gericht zijn etc.

Mijn probleem is, en zo kwamen we volgens mij op deze discussie, bepalen mensen zelf aan de hand van waar ze aan gewend zijn en zo wat goed en slecht is, en denken ze wel Gods wil te volgen en zich hierin door Hem te laten leiden, maar is dit vaak niet het geval, en is men sterk selectief bezig. Daarom kan popmuziek luisteren niet en klassiek luisteren wel, een rockconcert bezoeken kan niet, een klassiek concert wel, daarom kunnen de Olympsiche Spelen het niet (de reformatorische kerkcultuur is nogal anti-sport) maar kunnen bepaalde andere dingen weer wel.
Snap je me niet of wil je me niet snappen...

Dat biertje drinken kun je thuis ook, maar ik heb geen zwembad in huis... helaas :wink: ... Ik ga zwemmen voor de ontspanning, de recreatie. Maar waarvoor ga ik naar de kroeg? Waarom kan ik die behoeften niet vullen op een plaats waar niet al die verleidingen op me af komen?
Je moet geen contact met mensen vermijden.... je voelt toch zelf wel het verschil tussen deze plaatsen neem ik aan, en het doel waarmee je deze plaatsen bezoekt.
Ik mis ook je inhoudelijke reactie op de muziek (en de tekst).
Ik had iets gevraagd over 'met de hand op je hart zeggen'.... en het gaat mij niet om je een regel op te leggen of wat dan ook.

Klassiek kan in veel gevallen ook niet, klassiek concert zodoende ook niet. OS kunnen ook niet, niet anti-sport, maar omdat er gesport wordt is daarmee de OS niet goed te praten.
Op hoeveel 'refo'-campings wordt er niet gesport en gespeeld.. ik geloof niet dat we generaliserend kunnen zeggen dat refo's tegen sport zijn.

Ik wil niet in essentie rockmuziek afkeuren, maar het heeft een bron, en waarom willen wij nu net die soort muziek luisteren, terwijl de bron nu zo zuiver is.. Laten we het helemaal niet hebben over de 'neutrale' rock/popmuziek.
Ik heb het gevoel dat we op deze wijze de Mammon nog een beetje vast willen houden, en anderzijds God tevreden willen stellen met de gedachte.. Hij wordt er niet in gelasterd..
Maar God kunnen we niet meer tevreden stellen, niet door onze werken noch ons doen en laten.. enkel in Christus wil Hij ons door genade aanzien.
En dan gaan we niet proberen Hem tevreden te stellen, maar gaan we proberen heilig voor Hem te leven, dan komen de vruchten openbaar van de heiligmaking. We willen door de kracht van Zijn Geest Hem de eer en de dank geven... we zoeken geen 'neutrale' dingen meer op..

P.s. 'aan de hand van wat ze gewend zijn' gaat niet op denk ik.. Er wordt een geestelijke natuur opgewekt die gaat strijden tegen het geestelijke. En die geestelijke natuur krijgt meer en meer een afkeer van het vlees.
Totdat Paulus uitroept: "Ik ellendig mens, wie verlost mij van het lichaam dezes doods".

Gisteren was er een hele boeiende mooie lezing over "Wet en evangelie" door Ds. Elshout (uit Canada) georganiseerd door de S.R.A.
Als je daar een opname van kunt bemachtigen is dat zeer zeker de moeite waard.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Marnix

Bericht door Marnix »

Snap je me niet of wil je me niet snappen...
Volgens mij begrijpen we elkaar gewoon niet :)
Dat biertje drinken kun je thuis ook, maar ik heb geen zwembad in huis... helaas ... I
Ik heb thuis geen bar ;) En ook niet zo'n mooie stereoinstallatie en niet zoveel mensen om mee te kletsen :)
Ik ga zwemmen voor de ontspanning, de recreatie. Maar waarvoor ga ik naar de kroeg? Waarom kan ik die behoeften niet vullen op een plaats waar niet al die verleidingen op me af komen?
Ik ga naar de kroeg voor de ontspanning, de gezelligheid, de recreatie. Om dezelfde reden waarom jij naar het zwembad gaat. Voor jou is er blijkbaar een wereld van verschil tussen deze plaatsen... Ik denk dat dat leidt tot het idee dat ik je niet zou willen snappen. Voor mij zijn ze redelijk vergelijkbaar, plaatsen waar ook een hoop niet-christenen met niet-christelijke ideeen zijn. Dat je thuis geen zwembad hebt is natuurlijk geen argument, want zwemmen is geen primaire levensbehoefte, maar gewoon een stukje luxe waartoe je niet verplicht bent.
Je moet geen contact met mensen vermijden.... je voelt toch zelf wel het verschil tussen deze plaatsen neem ik aan, en het doel waarmee je deze plaatsen bezoekt.
Nee. In beide gevallen ben ik aan het ontspannen en maak ik plezier in een niet-christelijke leefomgeving. Maar ik begrijp dat voor veel anderen tussen deze twee plaatsen wel heel veel verschil zit.
Ik mis ook je inhoudelijke reactie op de muziek (en de tekst).
Ik had iets gevraagd over 'met de hand op je hart zeggen'.... en het gaat mij niet om je een regel op te leggen of wat dan ook.
Ik kan niet terugvinden waar je op doelt, wil je het nog even quoten? Ik lees wel weer wat je schrijft over het nummer "Annemarie" en daar ben ik het totaal niet mee eens. Dat nummer gaat gewoon over een relatie van vroeger.... seks komt er helemaal niet in ter sprake en je kan moeilijk klagen dat het verkeerd is dat in dat nummer vrije seks niet expliciet afgekeurd wordt :)
Klassiek kan in veel gevallen ook niet, klassiek concert zodoende ook niet. OS kunnen ook niet, niet anti-sport, maar omdat er gesport wordt is daarmee de OS niet goed te praten.
Op hoeveel 'refo'-campings wordt er niet gesport en gespeeld.. ik geloof niet dat we generaliserend kunnen zeggen dat refo's tegen sport zijn.
Klopt... maar het zijn er wel een hoop... en op refo-campings kan het misschien wel omdat je dat met allemaal refo's bent. Dan schijnt het wel te kunnen ;) Tja en wat je zegt over klassiek en de OS, jij mag vinden dat het niet kan.... Ik denk daar anders over... en zolang je me daardoor niet als halve heiden ziet vind ik dit meningsverschil niet erg ;)
Ik wil niet in essentie rockmuziek afkeuren, maar het heeft een bron, en waarom willen wij nu net die soort muziek luisteren, terwijl de bron nu zo zuiver is.. Laten we het helemaal niet hebben over de 'neutrale' rock/popmuziek.
Omdat er een hoop goede rockmuziek is, met goede teksten.... en ik het mooie muziek vind.... als die factoren gecombineerd worden kan en mag ik er probleemloos naar luisteren.
Ik heb het gevoel dat we op deze wijze de Mammon nog een beetje vast willen houden, en anderzijds God tevreden willen stellen met de gedachte.. Hij wordt er niet in gelasterd..
Dan bedriegt je gevoel je. Het heeft niks met Mammon (dat is overigens de God van het geld, niet van de rockmuziek ;)) te maken... Ik wil leven zoals God dat van me vraagt, als kind van Hem... en Hij zegt niet: Als je dat wil moet je helemaal geen pop- en rockmuziek meer luisteren.
Maar God kunnen we niet meer tevreden stellen, niet door onze werken noch ons doen en laten.. enkel in Christus wil Hij ons door genade aanzien.
Weet ik :)
En dan gaan we niet proberen Hem tevreden te stellen, maar gaan we proberen heilig voor Hem te leven, dan komen de vruchten openbaar van de heiligmaking. We willen door de kracht van Zijn Geest Hem de eer en de dank geven... we zoeken geen 'neutrale' dingen meer op..
Dat probeer ik ook. En als jou definitie van heilig leven is dat je geen rockmuziek meer luistert en niet meer naar de kroeg gaat, prima... maar dat is niet dé definitie van heilig leven. Dat heb ik aan de hand van de bijbel geprobeerd duidelijk te maken. Om het even naar de tijd van de romeinenbrief te vertalen, dan merk ik dat er mensen zijn die zeggen: Als je heilig wil leven koop je geen offervlees, hou je die feestdagen etc. Daar gaat Paulus juist tegenin. Als Paulus aangeeft dat iemand naar een afgodstempel kan gaan, er offervlees kan kopen en het vervolgens eten en God er voor danken en dat dan goed is, waarom dan iemand veroordelen die naar een kroeg kan gaan of muziek kan luisteren en God er voor kan danken? Ik vraag me af of we de essentie van Romeinen 14 wel goed begrepen hebben als we dit soort dingen als verkeerd voor iedereen gaan bestempelen.
P.s. 'aan de hand van wat ze gewend zijn' gaat niet op denk ik.. Er wordt een geestelijke natuur opgewekt die gaat strijden tegen het geestelijke. En die geestelijke natuur krijgt meer en meer een afkeer van het vlees.
Totdat Paulus uitroept: "Ik ellendig mens, wie verlost mij van het lichaam dezes doods".
De strijd van wet en zonde heeft te maken met doen wat God wil vs. doen wat je zelf wil, want die twee dingen zijn vaak met elkaar in strijd. Alleen kan je dat volgens mij niet terugbrengen tot: God wil dat ik psalmen luister maar ik luister rockmuziek, God wil dat ik thuis een biertje drink maar ik doe dit in de kroeg, God wil dat ik gewoon vlees eet maar ik eet offervlees. De vraag is, laten we ons door God leiden als we kijken naar wat wel en niet mag? Of wordt dat sterk door andere factoren beinvloed? En ik krijg het idee dat dat wel het geval is.... (en dat heb ik aan de hand van de bijbel geprobeerd uit te leggen met het bijbelse stuk over offervlees / eten drinken etc.
Gisteren was er een hele boeiende mooie lezing over "Wet en evangelie" door Ds. Elshout (uit Canada) georganiseerd door de S.R.A.
Als je daar een opname van kunt bemachtigen is dat zeer zeker de moeite waard.
Bedankt voor de tip, ik zal er eens naar zoeken.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Geweldig hoe sportverdwazing wordt geironiseerd door sporters zelf:

"Het slaat eigenlijk nergens op wat ik doe: een beetje rondjes rijden in een maillot."

Schaatser Joey Cheek, winnaar van goud en zilver
memento

Bericht door memento »

Waarschuwing

Beste mensen,

Het valt duidelijk buiten de forumregels om hier wedstrijden te gaan bespreken, of links te plaatsen naar video-streams.

Graag ontopic dus!

Uw Moderator
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm jammer, net nu Nederland goud heeft gewonnen ;)

Miscanthus, inderdaad. De meeste sporters maken zich niet schuldig aan sportverdwazing. Ze krijgen er wel vaak de schuld van, maar de sportverdwazing ligt hem vaak bij een gedeelte van de supporters...
Miscanthus

Marnix schreef:Hm jammer, net nu Nederland goud heeft gewonnen ;)

Miscanthus, inderdaad. De meeste sporters maken zich niet schuldig aan sportverdwazing. Ze krijgen er wel vaak de schuld van, maar de sportverdwazing ligt hem vaak bij een gedeelte van de supporters...
Dat is waar, maar toch geloof ik dat er woedende sporters te zien waren na valpartijen.
Daar steekt die opmerking van Cheek gunstig bij af.
Maar hij is ook niet gevallen.... :D
Marnix

Bericht door Marnix »

Mag je dan niet ff boos van teleurstelling zijn als je valt? :)
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Marnix schreef:Mag je dan niet ff boos van teleurstelling zijn als je valt? :)
Boos op wie?
Afbeelding
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Wat is sportverdwazing eigenlijk? Eren van mensen?
Miscanthus

Marnix schreef:Mag je dan niet ff boos van teleurstelling zijn als je valt? :)
Het staat zo verwend.
Die Japanners en chinezen geven geen krimp als ze verliezen of vallen. (misschien gooien ze thuis de servieskast wel leeg :mrgreen: )
Marnix

Bericht door Marnix »

Volgens mij is de naam al wel even genoemd, die van Cindy Klassen. Ze won goud op de 1500 meter. Ik gunde haar die gouden plak van harte :)

In het ND van vrijdag stond een mooi artikel over Olympische Spelen en geloof.

Door tegenslag weer in balans

TURIJN - Sinds de Olympische Spelen in Seoul (1988) geeft het Internationaal Olympisch Comité ruimte voor geestelijke begeleiding van de sporters. De Nederlander Ronald Lepez, oud-profvoetballer bij Cambuur, is een van de begeleiders bij de Winterspelen in Turijn.
Het Interfaith Centre (interreligieus geloofscentrum) in het olympisch dorp van Turijn is gevestigd in gebouw 26, niet ver van het oranje verblijf van de Nederlandse sporters. De vijf officieel in Italië erkende godsdiensten hebben er een plek. Er zijn twee zalen: zaal A wordt bij toerbeurt gebruikt door de rooms-katholieken, protestanten en joden. Wat opvalt, is dat er niets aan de muur hangt. Er staan twee tafels en er zijn stoelen. Ruimte B is voor boeddhisten en moslims; daar staan geen stoelen of tafels, er ligt vloerbedekking. Verder is er een ruimte voor persoonlijke gesprekken.

Als protestanten werken we met z'n zevenen in twee ploegen. We krijgen veel hulp van de kerk van de Waldenzen, de grootste protestantse kerk van Italië. De gemeente in Turijn bestaat uit overtuigde christenen, die iedere mogelijkheid aangrijpen om het evangelie te verspreiden. Wij wonen ook in een appartement achter de kerk.

Mijn collega's komen uit de Verenigde Staten, Rusland, Zweden, Zwitserland, Schotland en Canada. Door onze talen kunnen we veel mensen te woord staan. Wij werken in het 'ijsteam', omdat we in Turijn zelf zitten, waar alle ijssporten worden gehouden: schaatsen, ijshockey, curling, kunstrijden en shorttrack. Naast ons team is er nog een 'sneeuwteam' werkzaam, nabij Sestrière, waar alle sneeuwsporten worden gehouden.

Teleurstelling

In het Interfaith Centre komen we drie groepen mensen tegen: bekende christenen uit de sportwereld, belangstellenden en sporters die een teleurstelling hebben te verwerken, omdat ze niet voldoen aan hun eigen verwachtingen of die van hun land.

De keeper van het ijshockeyteam van Litouwen was bijvoorbeeld al enkele keren in een dienst. Hij is echt een held in zijn land, maar woont in de VS en is daar christen geworden. Helaas is hij ook gescheiden. Tijdens de opening zag hij zijn twee zoons na negen maanden terug. Het was voor hem erg emotioneel en hij vroeg ook om gebed.

Zelf heb ik met een aantal sporters al enkele jaren contact: Clay Mull (VS), Christine Nesbitt (Canada), Cindy Klassen (Canada) en Mika Pautala (Finland). Deze contacten zijn ontstaan na enkele jaren van gebed. Toen Yvonne van Gennip in Calgary veel won, zijn we gaan bidden voor de schaatssport. Sinds enkele jaren organiseer ik bijeenkomsten voor schaatsers wanneer ze in Nederland moeten rijden.

Cindy Klassen kwam ik de eerste week tegen. Ze doet aan vier onderdelen mee en heeft zilver, brons en goud gehaald. Twee jaar geleden haalde ze een wereldtitel. Het seizoen erna reed een Chinese over haar schouder heen en kon ze niet schaatsen. Toen ik haar weer ontmoette en vroeg hoe ze eruit was gekomen, zei ze: geweldig. God had de tegenslag gebruikt om haar weer in balans te krijgen. Door het vele reizen was ze het contact met God kwijtgeraakt; ze liet vrienden links liggen en in de kerk kwam ze ook niet meer. Nu is ze terug bij haar Heiland en schaatst ze met heel veel plezier.

Clay Mull kwam uit in de ploegenachtervolging. Helaas was voor hem geen medaille weggelegd. Vanuit zijn thuisgemeente is een band meegekomen, die concerten in het stadscentrum geeft, waarbij hij ook een keer een getuigenis gaf.

Christine Nesbitt heeft met de ploegenachtervolging zilver gehaald. Een paar dagen later kwam ik haar tegen. Ze had een gezicht als een oorwurm: ze had slecht gepresteerd op de duizend meter. Ik wees op haar zilveren plak en zei dat ieder Canadees meisje met haar zou willen ruilen. Christine begon langzamerhand weer te stralen. Ze zou God danken voor haar sterke lichaam.

Mika Pautala leerde ik kennen tijdens de laatste wereldbeker sprint in Heerenveen. Hij is naast schaatser ook musicus en rapt en hiphopt. Hij zingt gospel en God is alles voor hem. Een lied van Mika en zijn band is in Finland de olympische hymne. Samen met zijn vriendin denkt hij erover een bijbelschool te gaan volgen in New York.

Contacten

Naast de contacten met deze sporters leg ik contact met olympische comités van schaatslanden. Ons kantoor in Drachten kan behulpzaam zijn voor de mindere schaatslanden, zoals Kazachstan en Wit-Rusland. We kunnen ze gratis huisvesting bieden; een coach vroeg of ik voor hem een slijpapparaat wilde kopen, hem lukte dat niet.

Ook met de Nederlandse sporters zijn er contacten. Een aantal heeft een christelijke achtergrond. Zo vertelden Jan Bos en Erben Wennemars in een tv-programma dat ze hervormd zijn opgevoed. Ik weet niet hoe ze daarin staan, maar het zou geweldig zijn wanneer ik hun zou kunnen vertellen wat voor kracht de Bijbel geeft aan een sporter en een mens. Ik heb daarom een aantal sportbijbels meegenomen, die ik graag gericht aan sporters wil geven. Ik bid God of hij mij de contacten hiervoor wil geven.

De diensten die we tot nog toe hebben georganiseerd, zijn matig bezocht. Iedere zondag hebben we dienst om elf uur 's ochtends en zeven uur 's avonds. Slechts enkele atleten zijn daar geweest; meestal waren het vrijwilligers. Gelukkig zijn er buiten het centrum veel gesprekken gevoerd. Ook is er veel materiaal uitgedeeld aan mensen die het echt graag willen hebben. Zo hebben we dvd's, video's en bijbels in diverse talen met daarin verhalen van sporters.

Op een van mijn werkdagen moest ik voor een delegatie uit China, Engeland en Canada - de komende olympische landen - vertellen wat het Interfaith Centre inhield. In Beijing, waar in 2008 de zomerspelen worden gehouden, moet ook weer zo'n centrum worden ingericht. In 2010 zijn de winterspelen in Vancouver, in 2012 de zomerspelen in Londen.

Zelf ervaar ik mijn verblijf in Turijn als zeer positief. Mijn gebed is dat we in Nederland een omslag binnen de kerken krijgen en open gaan staan voor wat Gods Geest aan het doen is in deze wereld. Hij wil niet dat er iemand verloren gaat en zoekt daarom arbeiders om de oogst binnen te halen.
rekcor

Bericht door rekcor »

Ik gun haar die plak ook.

Eerst baalde ik er (een beetje) van dat de Nederlandse vrouwen niet hadden gewonnen. Toen ik hoorde dat een christin gewonnen had, vond ik dat helemaal niet erg meer!

Mooi dat zo iemand kan getuigen van de hoop die in haar is!
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik heb me bij het kunstrijden verbaasd hoe snel ze na een val weer in hun ritme waren. Ze deden net of er niks gebeurd was.

Overigens heb ik daarvan genoten, zonder dat het me uitmaakte wie er won. Dat was echt kunst, Pim!
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Unionist schreef:Ik heb me bij het kunstrijden verbaasd hoe snel ze na een val weer in hun ritme waren. Ze deden net of er niks gebeurd was.

Overigens heb ik daarvan genoten, zonder dat het me uitmaakte wie er won. Dat was echt kunst, Pim!
Helemaal mee eens, Unionist. Ik vind het een stuk rustiger kijken, als ik die mensen niet ken.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Marnix

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:Ik heb me bij het kunstrijden verbaasd hoe snel ze na een val weer in hun ritme waren. Ze deden net of er niks gebeurd was.

Ze zijn gewend om te vallen, die lui vallen zo vaak in hun leven... maar ja, wat wil je als je 40 uur per week traint. Inderdaad, dat is wel kunst, hoewel ik vele vormen van topsport als kunst zie. Zoals De Jong 10 km schaatsen en dan de eerste 6 kilometer 30-31 seconden per 400 meter schaatsen vind ik kunst :) Wat ze met ijshockey allemaal met sticks, een plat zwart schijfje op schaatsen kunnen, ik vind het kunst.... en ga zo maar door :)
Gesloten