Bijzonder duidelijke reactie, vooral op de inhoud van mijn postjacob schreef:Daarom sprak paulus op de Areopagus ook in het swahilies.olfie schreef:Je redenering klinkt mooi, helaas.. ik denk niet geheel geldend voor de werkelijkheid.Marnix schreef:Je vergeet een belangrijk ding, iets wat ik al heb aangekaart, maar blijkbaar nog niet zo duidelijk is over gekomen.... Geef een volwassene een SV en het is geen probleem... geef een jongere een computerspel en het is geen probleem. Redenering: Waar een wil is is een weg, blijkbaar willen die jongeren het gewoon niet snappen? Of zou het te maken hebben met waar je in/mee opgroeit? Als je met de SV bent grootgebracht zal je er later geen moeite meer mee hebben om het te begrijpen..... en ik zal als ik oud bent geen moeite hebben om een computerspel te begrijpenOude-Waarheid schreef: Tja geef de jeugd maar eens een ingewikkeld computer spel
in de kortst mogelijke tijd snappen ze of begrijpen het.
Ja waar een wil is daar is ook een weg!!
Alleen zijn veel mensen niet aan de SV-taal gewend... en dan is het toch zonde om de boodschap op onverstaanbare wijze te brengen en ze vervolgens te vertellen dat ze maar er aan moeten wennen, dan gaat het later vanzelf beter? Sommigen zullen misschien een keer naar de kerk komen en als blijkt dat ze er niks van snappen teleurgesteld de kerk verlaten. Anderen zullen denken: Pff, wat een ouderwetse bedoening... laat maar... .jongeren kunnen het idee hebben dat er geen rekening met hen wordt gehouden want de boodschap wordt qua taal niet aangepast op deze tijd waar ze in opgroeien. Natuurlijk zal dit voor lang niet iedereen gelden... maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Kijk eens naar de alternatieven. Dan wordt de vergelijking met een computerspel wel een stuk zwakker.... want het spelen van computerspelletjes in vrijblijvend.... en daar hangt niet zo'n groot belang aan als aan het horen en verstaan van het evangelie.
Maar ja, als mensen zich zo opstellen.... Je doet maar flink wat moeite, wij gaan niks veranderen... moeten ze ook niet zo bevreemd zijn als velen naar een lichter kerkverband overstappen... en de evangelische kerken terrein winnen. Terecht...
Ik ben opgegroeid met computerspellen, welliswaar ook met de SV maar heb me daar nooit oprecht voor geiteresseerd of de moeite genomen daar ook maar iets van te begrijpen.
Ik moet zeggen dat ik nu toch echt mijn computerspellen heb ingeruild voor de SV, en ik zou voor geen goud een afwijkende vertaling willen hebben. Ik neem liever de moeite om wat meer te verdiepen in 'onbegrijpelijke' stukken.
Zouden wij ook de bijbel moeten begrijpen, of wil Hij ons het woord verklaren door zijn Geest?
En ik reken mezelf toch graag ook nog tot de jeugd.
Ik geloof niet dat we de bijbel geschikt moeten maken voor de jeugd, maar eerder andersom. Ik denk ook niet dat wij moeten proberen om Gods Kerkvergaderend werk een zetje in de rug te moeten geven door dergelijke maatregelen.
En of kerkverlating etc. niet ook een teken der tijden is...
Mss komt hier ook wel weer de 'steen des aanstoots' in beeld. En wat is er makkelijker dan een pad om de 'steen des aanstoots' heen?
We moeten maar wat meer richting de evangelischen schuiven want anders winnen zij terrein... lijkt me ook geen goede gedachten en een totaal verkeerd uitgangspunt.
Ik denk dat we moeten eindigen in de bede: "Heer ai maak mij Uwe wegen, door Uw Woord en Geest bekend".
Maar als je deze denktrant van je wilt volhouden moet je gewoon de grondtalen gaan lezen.

Paulus sprak in een verstaanbare taal, een predikant mag ook zeker wel in een verstaanbare taal preken, maar moet daarom de Schrift ook nog vereenvoudigd worden.
Zou je je iets meer kunnen verklaren, en iets meer in willen gaan op de inhoud, het ging om een beeld, niet om mijn gedachten.
De stelling was dat de we de jeugd geen argumenten moeten geven om niet in de bijbel te lezen, dat de stijl van de bijbel niet aangepast is, geheel mijn gedachten voordat dit alles veranderde in mijn leven.
Maar daarbij weet ik zeker dat een andere vertaling ook mijn interesse niet gewekt zou hebben, omdat ieder mens van nature een afkeer heeft van Hem en alles wat met Zijn dienst van doen heeft.
Straks gaat het argument spelen dat de er te veel in staat dat ze niet weten waar ze moeten beginnen... altijd wel een excuus..
Kom laten we de 'wat minder interessante' boeken er uit halen, het gaat tenslotte om het evangelie.
Niets is minder waar, maar hoe ver schuift de volgende generatie weer door?