Gelezen preken

MV

Bericht door MV »

Afgewezen schreef:
Misschien is het dan tijd een ander kerkverband op te zoeken!
De kerk als supermarkt? Als de ene kerk ons niet bevalt, gaan we op zoek naar een andere?
Er stond wel een reden bij waarom dit advies geldt!

Als je zo snoeihard ageert vraag ik me af met wat voor vrucht je in de kerk zit
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

MV schreef:
Afgewezen schreef:
De kerk als supermarkt? Als de ene kerk ons niet bevalt, gaan we op zoek naar een andere?

Dus iedereen die snoeihard ageert, wordt vriendelijk doch dringend verzocht een andere kerk op te zoeken...
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Jacob,

Toen Paulus na zijn bekering tot de apostelen kwam, werd hij niet meteen geloofd! Nee hij moest eerst verhalen wat God gedaan had in zijn leven. functioneren hier de apostelen niet als een soort curatorium?
Wat je zelf al opmerkte was dat ambtdragers vol moeten zijn van Heilige Geest. Volgens mij is dat het aspect wat het curatorium onderzoekt! dus wat wat dat betreft is het curatoruim helemaal niet onbijbels maar juist bijbels!!

M.v.Grt, AJ
MV

Bericht door MV »

Afgewezen schreef:
MV schreef:
Afgewezen schreef:

Dus iedereen die snoeihard ageert, wordt vriendelijk doch dringend verzocht een andere kerk op te zoeken...
Ik verzoek ze niet te gaan, ik zei alleen met wat voor vrucht je zo nog kunt luisteren?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

jacob schreef:Het is schandaling hoe er met de ambten word omgesprongen. In mijn eigen GG is er niet 1 diaken die aan het Heilig Avondmaal gaat. En er staat toch duidelijk in mijn bijbel dat ze naar mensen zochten de vol van de Heilige Geest waren. Maar deze mensen tonen door iedere keer te blijven zitten, dat ze zich slechts stijger hout noemen. En stijger hout zal worden verbrand. Wel geroepen tot het ambt, wel geroepen tot een dienstknecht, maar geen kind van God. Dan ben je gelijk aan Saul en Billiam. Wie schrikt niet als we op hun einde zien
Is dit niet een keiharde veroordeling Jacob?
MV

Bericht door MV »

Breekijzertje schreef:
jacob schreef:Het is schandaling hoe er met de ambten word omgesprongen. In mijn eigen GG is er niet 1 diaken die aan het Heilig Avondmaal gaat. En er staat toch duidelijk in mijn bijbel dat ze naar mensen zochten de vol van de Heilige Geest waren. Maar deze mensen tonen door iedere keer te blijven zitten, dat ze zich slechts stijger hout noemen. En stijger hout zal worden verbrand. Wel geroepen tot het ambt, wel geroepen tot een dienstknecht, maar geen kind van God. Dan ben je gelijk aan Saul en Billiam. Wie schrikt niet als we op hun einde zien
Is dit niet een keiharde veroordeling Jacob?
Dit onderschrijf ik.

Ik mis in het geheel een stuk ootmoed
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Als je goed had gelezen had je gezien dat de kritiek niet gaat over "dingen die niet bevallen". Het gaat hier om onbijbelse praktijken die in de kerk voorkomen. Of de kerk "niet meer bevalt" of dat er onbijbelse dingen gebeuren in de kerk, maakt nog wel een groot verschil.

Breekijzertje, het is scherp wat er wordt geschreven... maar wel waar.... Als ambtsdragers al niet aan het avondmaal gaan moeten ze geen ambtsdrager worden. Ambtsdragers zijn herders van de gemeente... die de kudde moeten leiden... en als ze zelf de weg van genade en vergeving door Christus niet kennen, hoe moeten ze die anderen dan voorleven en hen daarin voorgaan? Inderdaad, de bijbelse omschrijving van een ambstdrager is dat hij vol van de Geest is.... het moet dus een christen zijn... en als christen, iemand die verlost is door Hem, ga je aan het avondmaal. Zo niet, dan moet je ook niet een taak van ambtsdrager op je nemen. En als mensen zeggen dat ze hierin geroepen zijn door God, dan roept God hen ook aan tafel, waar ze de verlossing die heb gegeven is mogen gedenken.
Lecram

Bericht door Lecram »

Ar-Jan schreef:Jacob,

Toen Paulus na zijn bekering tot de apostelen kwam, werd hij niet meteen geloofd! Nee hij moest eerst verhalen wat God gedaan had in zijn leven. functioneren hier de apostelen niet als een soort curatorium?
Wat je zelf al opmerkte was dat ambtdragers vol moeten zijn van Heilige Geest. Volgens mij is dat het aspect wat het curatorium onderzoekt! dus wat wat dat betreft is het curatoruim helemaal niet onbijbels maar juist bijbels!!

M.v.Grt, AJ
Het is nogal een verschil of iemand die de christenen vervolgde zich aandient of een kerkelijk meelevend christen.

Overigens kan niemand oordelen of een bekering wel 'echt' is, tenzij dat uit het leven het tegendeel blijkt. Maar dat tegendeel wordt door bepaalde personen wel heel erg naar hun eigen maatstaven getoetst.
memento

Bericht door memento »

Het is schandaling hoe er met de ambten word omgesprongen. In mijn eigen GG is er niet 1 diaken die aan het Heilig Avondmaal gaat. En er staat toch duidelijk in mijn bijbel dat ze naar mensen zochten de vol van de Heilige Geest waren. Maar deze mensen tonen door iedere keer te blijven zitten, dat ze zich slechts stijger hout noemen. En stijger hout zal worden verbrand. Wel geroepen tot het ambt, wel geroepen tot een dienstknecht, maar geen kind van God. Dan ben je gelijk aan Saul en Billiam. Wie schrikt niet als we op hun einde zien.

Nee we maken een grote puinhoop van de ambten. Het is vreselijk omdat telkens te moeten constateren.
Alhoewel ik vind dat dit een te generaliserende manier van spreken is, ben ik het met de inhoud wél eens. Niet omdat ik er boos over ben, maar omdat ik er verdrietig over ben. Bewogen als je wilt. Want wat Jacob zegt over dat stijgerhout, zou dat wel eens beseft worden? Dat men het oordeel van God uitroept over zichzelf en over zijn gemeente door een ambt te bekleden zónder daartoe van God geroepen te zijn (of vinden we tegenwoordig dat de inwendige roeping alleen nodig bij een predikant, en niet bij ouderlingen en diakenen?).

Om maar te zwijgen over het bevestigingsformulier. Hoe kan iemand die in zn levenswandel (avondmaalsmijding) bewijst Christus niet te kennen, hierop ja zeggen? Wordt de ernst niet meer beseft? Wordt ambtsdrager zijn gezien als een spelletje, een sociale rol, en niet meer als het zijn van een dienstknecht Gods?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Marnix schreef:
Afgewezen schreef:
Als je goed had gelezen had je gezien dat de kritiek niet gaat over "dingen die niet bevallen". Het gaat hier om onbijbelse praktijken die in de kerk voorkomen. Of de kerk "niet meer bevalt" of dat er onbijbelse dingen gebeuren in de kerk, maakt nog wel een groot verschil.

Breekijzertje, het is scherp wat er wordt geschreven... maar wel waar.... Als ambtsdragers al niet aan het avondmaal gaan moeten ze geen ambtsdrager worden. Ambtsdragers zijn herders van de gemeente... die de kudde moeten leiden... en als ze zelf de weg van genade en vergeving door Christus niet kennen, hoe moeten ze die anderen dan voorleven en hen daarin voorgaan? Inderdaad, de bijbelse omschrijving van een ambstdrager is dat hij vol van de Geest is.... het moet dus een christen zijn... en als christen, iemand die verlost is door Hem, ga je aan het avondmaal. Zo niet, dan moet je ook niet een taak van ambtsdrager op je nemen. En als mensen zeggen dat ze hierin geroepen zijn door God, dan roept God hen ook aan tafel, waar ze de verlossing die heb gegeven is mogen gedenken.
Het gaat hier duidelijk om een stuk avondmaalsmijding. Hoe "zwaarder" de kerk, hoe meer je dit fenomeen tegenkomt.
't Is idd ronduit onbijbels hoor, daarin ga ik van harte met je mee.
Maar wat mij tegen de borst stuit is het ontbreken van liefde in jacob's posting.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Breekijzertje schreef:Het gaat hier duidelijk om een stuk avondmaalsmijding. Hoe "zwaarder" de kerk, hoe meer je dit fenomeen tegenkomt.
't Is idd ronduit onbijbels hoor, daarin ga ik van harte met je mee.
Maar wat mij tegen de borst stuit is het ontbreken van liefde in jacob's posting.
Jacob is boos over praktijken die de gemeenten te kort doen en de voortgang van het evangelie en dus de komst van Zijn Koninkrijk belemmeren. Daar hoef je geen hartje (smiley) bij te plaatsen. Dat komt vanuit zijn hart.
Lecram

Bericht door Lecram »

Die vraag over de kandidaatstelling van diaken die niet aan het Heilig Avondmaal gaan is ook ooit gesteld tijdens een ledenvergadering in onze vorige gemeente (waar overigens de meerderheid van de diakenen wel aanging). Het antwoord dat werd gegeven was 'dat het wel zo hoorde te zijn', maar er werd wel gekeken naar de innerlijke behoefte van die mensen.

Ik weet bijna zeker dat er veel meer diakenen aan zouden kunnen gaan dan dat er aangaan. De drempel is helaas vaak veel te hoog.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

@ Lecram: Wat is dan de drempel? Die is er toch niet voor een ambtsdrager? Daarom is het ieders eigen verantwoordelijkheid.

@ Marnix: Als je tot diaken verkozen wordt, en je bent nog in je onbekeerde staat, maar je kan het ambt niet weigeren, dan ben je toch niet kwalijk bezig?

Om dan de uitwendige roeping tot diaken gelijk te stellen aan de inwendige "roeping" tot bekering klinkt mij vreemd in de oren, en lijkt me niet bijbels.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Lecram schreef:
Ar-Jan schreef:Jacob,

M.v.Grt, AJ
Het is nogal een verschil of iemand die de christenen vervolgde zich aandient of een kerkelijk meelevend christen.

Overigens kan niemand oordelen of een bekering wel 'echt' is, tenzij dat uit het leven het tegendeel blijkt. Maar dat tegendeel wordt door bepaalde personen wel heel erg naar hun eigen maatstaven getoetst.
Nou ja, hoe het curatorium dan werkt(volgens jou naar persoonlijke maatstaven) is punt twee. Het ging over het bestaan van een curatoruim op zich.
Gian

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:
En dat zeg jij?
:?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie