EO- Jongerendag
He Matthijs,
bedankt voor je antwoord!
Sorry, maar je maakt nogal gebruik van stereotypering en je generaliseert. Ik zit op school in clusters met maar een paar christenen. Een pinksterblom, twee meisjes uit een evangelische gemeente en twee meiden uit een gerbond kerk (waaronder ikzelf dus). Dat is nog best veel inderdaad. Maar in mijn stamklas zitten twee christenen, dat betekent dus dat je tijdens discussies met godsdienst/ethiek helemaal op elkaar aangewezen bent: ik ben gerbonder, zij is evo. Dán leer je wel over die karikaturen heenkijken, je hebt elkaar hard nodig!! En dan zie je ook hoe hard evangelischen en reformatorischen elkaar nodig hebben. Ik heb vanmorgen eens aan dat meisje gevraagd of ze even wilde zeggen wat ze van verschillende dingen vond. De jongerendag? "één grote poppenkast, maar mensen van 13/14 worden hierdoor geraakt". Kijk, je kunt wel als argument aanvoeren dat MW Smith zo'n knappe kerel is, maar dat kan die beste man toch ook niet helpen. Als zo'n persoon spreekt over aanbidding als levensstijl, dan gaat dat waarschijnlijk best wel diep. Dan zien mensen dat het menens is, dat het je je hele leven kost. Dat je je leven moet verliezen om het te behouden. Als er een stelletje meiden op het podium staat met de boodschap 'ook al raak je al je zekerheden kwijt, God blijft trouw', dan raakt dat! Ja, sommige vormen vind ik ook fout. Maar dat wil niet zeggen dat je daarmee de hele dag af moet keuren.
Bij de jongerendag is het allemaal erg op het gevoel gericht. Bekeringen zijn allemaal erg emotioneel ofzo. Ik ben ook bij zo'n soort oproep 'bekeerd', ik weet nog precies hoe het ging. Ik dacht nog: tjee, wat is het ver lopen naar God.. ;-) Geloven in een vrije wil doe ik ook niet. Maar moet je bij jongeren van 14 jaar al met dogma's aan gaan komen? Kijk, dat naar voren lopen en buigen is niet de werkelijke wedergeboorte, het is meer een vorm van belijdenis waar anderen je ook op aan mogen spreken: toen ben jij naar voren gelopen, je hebt Jezus als Here erkend. Mensen die serieus de bijbel zullen onderzoeken na zo'n jongerendag zullen ook te weten komen dat hun vrije wil slechts een illusie is.
Of er op zulk soort dagen over zonde gesproken wordt? Ja zeker! Op de nazorg werd me gewoon keihard verteld dat ik een kind van de duivel was en dat ik dat bleef als mijn leven geen radicale ommekeer zou kennen. Ik zou een kind van God kunnen worden door geloof. En ze mailde nog een hoop meer over het gevoel en verstand, ze zei (en ze heeft gelijk
) dat God je hele leven vraagt, niet alleen je verstand maar ook zeker je gevoel. Je gevoel is ondergeschikt aan het geloof, je emotie moeten geleid worden door geloof.
En dit wordt ook duidelijk gezegd en geleerd in evangelische gemeenten, in waar ik ooit geweest ben in elk geval wel. Mensen die juist erg op het gevoel gericht zijn, zijn meestal mensen uit de charismatische beweging en dan krijg je ook Toronto-achtige praktijken als de heilige lachkick enz.
Gr. Lebaoth
[Aangepast op 19/6/03 door lebaoth]
bedankt voor je antwoord!

Zit jij in een evangelische gemeente dan?Ben ons in de kerk zitten er een paar met evangelische jongeren.. Op msn sprak ik wel es met een paar.. Ongeveer 7 denk ik...
Jep. Weet het wel zeker eigenlijk.Je denkt zeker nu, dat ik een te eenzijdig beeld heb over evangelische mensen he?:)

Ik heb voor de zekerheid ook maar even naar een pinkster gemaild om haar mening.Er zullen best dingen zijn waar wij wat van kunnen leren, maar als ik dat zo allemaal hoor en lees over de eo-jongerendag, dan denk ik 'is dat geloof?'
Bij de jongerendag is het allemaal erg op het gevoel gericht. Bekeringen zijn allemaal erg emotioneel ofzo. Ik ben ook bij zo'n soort oproep 'bekeerd', ik weet nog precies hoe het ging. Ik dacht nog: tjee, wat is het ver lopen naar God.. ;-) Geloven in een vrije wil doe ik ook niet. Maar moet je bij jongeren van 14 jaar al met dogma's aan gaan komen? Kijk, dat naar voren lopen en buigen is niet de werkelijke wedergeboorte, het is meer een vorm van belijdenis waar anderen je ook op aan mogen spreken: toen ben jij naar voren gelopen, je hebt Jezus als Here erkend. Mensen die serieus de bijbel zullen onderzoeken na zo'n jongerendag zullen ook te weten komen dat hun vrije wil slechts een illusie is.
Of er op zulk soort dagen over zonde gesproken wordt? Ja zeker! Op de nazorg werd me gewoon keihard verteld dat ik een kind van de duivel was en dat ik dat bleef als mijn leven geen radicale ommekeer zou kennen. Ik zou een kind van God kunnen worden door geloof. En ze mailde nog een hoop meer over het gevoel en verstand, ze zei (en ze heeft gelijk

En dit wordt ook duidelijk gezegd en geleerd in evangelische gemeenten, in waar ik ooit geweest ben in elk geval wel. Mensen die juist erg op het gevoel gericht zijn, zijn meestal mensen uit de charismatische beweging en dan krijg je ook Toronto-achtige praktijken als de heilige lachkick enz.
Gr. Lebaoth
[Aangepast op 19/6/03 door lebaoth]
Jacob, ten eerste: ik bedoelde niet alleen jouw houding. Admin had het bijvoorbeeld ook over:
Dat vind ik echt te ver gaan. Ik vind dit echt belachelijk. Voorbeelden van jou die als veroordelend gezien kunnen worden:ik kan me wel vinden in de woorden van Voorbijganger.
De EO is ook in mijn opvatting een verderfelijke organisatie die vele verleiden met een zelf aangenomen Christus,
Naar mijn stellige overtuiging is de Christus van de BIjbel niet de Christus die door de EO gebracht woord.
Mijn advies blijf bij de EO verre weg.
om het lijdt (wat misschien voor vele een gewraakte uitspraak is) maar tot een Eeuwige Ondergang
Niet perce heel veroordelend. Maar deze opmerking raakt kant nog wal. Wat wil je zeggen jacob? Het is wel bijbels namelijk!Ik word een beetje moe van al dat activisme op de EOJ.
Weet je wel wat je zegt?Nee hoor al dat activisme om voor God te kiezen ik moet er niks van hebben.
Wie zegt dat dit daar gebeurt?Ik wilde op deze manier bewijzen. Dat eenzijdig kiezen wel mag van mensen. Maar eenzijdig God het werk laten doen niet (te eenzijdig is.?)
Wie is er afgeweken? Ik denk dat veel evangelischen veel Bijbelgetrouwer zijn dan sommige refo's...zijn we niet allen afgeweken. De een ter linker zijde en de ander ter rechter zijde?
Wat bedoel je: dat de EO te breed is om deze smalle weg te bewandelen?het pad dat naar de Hemel gaat is zo smal.
Wie ben jij om over mij te oordelen? En wie ben jij om dat in deze discussie WEER naar voren te brengen. Misselijk word ik daarvan.Doe jij God groot maken Door muziek te luisteren waar in wordt gevloekt????????????????????????????????????
Nog geen antwoord: wat bedoel je Jacobje?maar kurtyo,
Is jou ideaal Bileam,
of mogen anderen iets niet zeggen wat jou niet aanstaat?
Dit spreekt voor zich.Rennen mensen. niet oordelen. Rennen en niet oordelen rennen. Van de bioscoop naar de disco. En ren ook nog even langs de hoeren. Je moet toch alles onderzocht hebben. Niet waarschuwen papa want je bent toch gek. Zo rennen jongens waar nu weer naar toe. Naar de kermis. en dan............................ Staat aan het einde van deze weg een rechtvaardige God die de boeken zal openen!
Een ieder die vermaant vermaant in de eerste plaats zichzelf. Het vermanen is een liefdesdaad.
Wat is er krom dan jongen?Ik heb zo vreselijk veel moeite met mensen die iets wat krom is recht praten.
Na een discussie over religieuze groeperingen die elkaar naar het leven staan zei een collega (atheist) zojuist tegen mij: word atheist, dan heb je tenminste respect voor het leven.Oorspronkelijk gepost door jacob
Rennen mensen. niet oordelen. Rennen en niet oordelen rennen. Van de bioscoop naar de disco. En ren ook nog even langs de hoeren. Je moet toch alles onderzocht hebben. Niet waarschuwen papa want je bent toch gek.
Als ik de discussie hier zo lees, moet ik hem dan gelijk geven?
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande
Kurtyo zei:
Mensen mogen toch wel zeggen wat ze over jou daden en opvattingen vinden.
Omdan direct en altijd maar te zeggen "je mag niet oordelen"vind ik erg zwak.
tukker
bij elke reactie denk jij dat mensen je veroordelen. voel je je dan zo snel aangesproken???Ik ben het alleen beu dat mensen altijd zo veroordelend zijn...
Mensen mogen toch wel zeggen wat ze over jou daden en opvattingen vinden.
Omdan direct en altijd maar te zeggen "je mag niet oordelen"vind ik erg zwak.
tukker
Op mij komt het ook zo over xgnoom. Daarom, tukkertje, vind ik sowieso de veroordelende houding niet kunnen (t.o.v. mezelf ook niet, maar daar had ik het niet over, ik had het over de jongerendag). Men mag zeggen wat ze van me denken. Maar doe het niet in de trant van: hij is een liefhebber van satan en hij is geen goede christen en sla me niet constant rond de oren met dingen die ik gezegt heb terwijl die er hier helemaal niet toe doen. En dat is niet zwak. Dat is normaal.
Waar zijn we hier eigenlijk mee bezig. Als of Kurtyo zelf zulke tactvolle opmerkingen plaatst. En super-christenen bestaan niet, ook niet op dit forum, daar zijn we inmiddels wel achter denk ik.Oorspronkelijk gepost door xgnoom
Ik ben het met KurtYo eens, iets minder bot en iets minder flamen is wel normaal gedrag op een forum, dus zeker voor een forum waarop sommige mensen pretenderen super-christenen te zijn (zo komt het althans op mij over).
Je mening geven is iets anders dan veroordelen of oordelen, maar dat heb ik al eerder aangegeven. Blijkbaar denken mensen hier er anders over en voelen zich meteen aangevallen.
Als je je niet schuldig voelt hoef je mijns inziens ook niet in de verdediging te gaan (of wel?), overigens is dat iets anders dan je mening beargumenteren, want daar is een forum voor bedoeld.
En als mensen hier persoonlijk elkaar willen bekritiseren doe het dan maar u2u.
Het wordt namelijk allemaal een beetje off-topic (ook deze posting).
GRoetjes Nicname
Heb weinig nut om hier nog door te discusseren!
Aangezien we een gereformeerde forum zijn kunnen we afsluiten met de volgende woorden:
Als de bijbelse boodschap tijdens de jongerendag uit ellende, verlossing en dankbaarheid bestond dan hebben we er niks op aan te merken want dat is voluit bijbels. Een ieder gaat voor zichzelf na wat de boodschap was!
Aangezien we een gereformeerde forum zijn kunnen we afsluiten met de volgende woorden:
Als de bijbelse boodschap tijdens de jongerendag uit ellende, verlossing en dankbaarheid bestond dan hebben we er niks op aan te merken want dat is voluit bijbels. Een ieder gaat voor zichzelf na wat de boodschap was!
Re: EO- Jongerendag
Discussie over EO jongerendag is niet toegestaan.
Re: EO- Jongerendag
Ik hoop dat ik hier nog wel mag zeggen dat ik het van harte eens was met het artikel van ds. J.M.D. de Heer in de Saambinder. Elk jaar verschijnt er wel een artikel over de EO-jongerendag in de Saambinder. Toch had dit artikel een heel andere insteek, namelijk grotendeels informerend aan de hand van de tekst en de filmpjes op de EO-website zelfTiberius schreef:Discussie over EO jongerendag is niet toegestaan.
Is het mogelijk dat iemand dat scnat en hier plaatst, zodat we er allemaal kennis van kunnen nemen.
Ik heb vandaag enkele fragmenten gezien en ik moet helaas zeggen dat ds. De Heer geen woord teveel heeft gezegd. A.s. maandag zit dit artikel in mijn koffer om (als er in de klas weer discussie gaat plaats vinden) dit uit te delen. Het artikel is namelijk vrijwel 1 op 1 geschikt om aan jongeren uit te reiken en samen met hen te lezen en hen te bevragen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Wist je dat........[3]
Ik was het inhoudelijk grotendeels eens met het artikel. Maar het is zo preken voor eigen parochie. En het jaarlijks terugkerend vingertje vind ik dan onnodig. We kunnen onszelf beter de vraag stellen wat we er van kunnen leren. Hoe kunnen wij, als reformatorische christenen, deze aantallen mensen bereiken om ze te confronteren met het Evangelie. Deze vraag gaat bij mij, na The Passion, maar ook bij dit soort dagen, steeds meer leven.Ander schreef:Luther gaf natuurlijk een steengoede tip. Alleszins waard om geplaatst te worden.Wilhelm schreef:Orchidee schreef:Ik het heel vreemd vind, dat ik vanmiddag niet meer kon reageren op het gesloten topic 'EO jongerendag", en Luther er nog een artikel bijgeschreven heeft, na die tijd![]()
![]()
Blijkbaar zijn alleen vooraf gecensureerde postings toegestaan.![]()
(ik ben het telkens zo met Luther eens, de laatste tijd.)
Re: Wist je dat........[3]
...ik graag wil reageren op de onderstaande opmerking van Wilhelm.
En nee, het is niet 'preken voor eigen parochie' in de zin dat er makkelijk vanuit een luie stoel iets gezegd wordt tegen mensen die het toch al met je eens waren. Ik heb inmiddels enkele ouders gesproken, die me zeiden: Sjonge, ik ben er wel van geschrokken. We zijn het gesprek met dochterlief aangegaan, of ze toch alsjeblieft niet thuis zou willen blijven.
Verder was ik blij dat dit artikel het karakter had van toerusting op een manier die bijvoorbeeld op school of catechisatie direct inzetbaar is als gespreksmateriaal.
Je andere vraag snap ik wel, maar die zou ik toch echt willen loskoppelen van de EO-jongerendag. Want als je muziekstijlen uit de hel moet inzetten om veel jongeren rond het Evangelie bij elkaar te krijgen, dan ben ik daar verre van jaloers op.
ja natuurlijk zou ik ook 30.000 jongeren willen zien op een jongerendag rond een geopende bijbel. Maar (en dat is echt niet om weer gemakkelijk verder te kunnen) ik denk ook aan de woorden: "Niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden."
En kijk eens in China en Korea wat er dan kan gebeuren, ook onder jongeren!
Overigens had ik het sterker gevonden als dit artikel minstens een week eerder zou zijn geplaatst, en dan ook in Daniël en in het RD.
Ik kan je kritiek begrijpen, maar juist niet op dít artikel. Het was namelijk nu (heel sterk!) gewoon een overzicht van de info en de filmpjes die de EO zelf als promotiemateriaal op de website had gezet.Wilhelm schreef:Ik was het inhoudelijk grotendeels eens met het artikel. Maar het is zo preken voor eigen parochie. En het jaarlijks terugkerend vingertje vind ik dan onnodig. We kunnen onszelf beter de vraag stellen wat we er van kunnen leren. Hoe kunnen wij, als reformatorische christenen, deze aantallen mensen bereiken om ze te confronteren met het Evangelie. Deze vraag gaat bij mij, na The Passion, maar ook bij dit soort dagen, steeds meer leven.
En nee, het is niet 'preken voor eigen parochie' in de zin dat er makkelijk vanuit een luie stoel iets gezegd wordt tegen mensen die het toch al met je eens waren. Ik heb inmiddels enkele ouders gesproken, die me zeiden: Sjonge, ik ben er wel van geschrokken. We zijn het gesprek met dochterlief aangegaan, of ze toch alsjeblieft niet thuis zou willen blijven.
Verder was ik blij dat dit artikel het karakter had van toerusting op een manier die bijvoorbeeld op school of catechisatie direct inzetbaar is als gespreksmateriaal.
Je andere vraag snap ik wel, maar die zou ik toch echt willen loskoppelen van de EO-jongerendag. Want als je muziekstijlen uit de hel moet inzetten om veel jongeren rond het Evangelie bij elkaar te krijgen, dan ben ik daar verre van jaloers op.
ja natuurlijk zou ik ook 30.000 jongeren willen zien op een jongerendag rond een geopende bijbel. Maar (en dat is echt niet om weer gemakkelijk verder te kunnen) ik denk ook aan de woorden: "Niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden."
En kijk eens in China en Korea wat er dan kan gebeuren, ook onder jongeren!
Overigens had ik het sterker gevonden als dit artikel minstens een week eerder zou zijn geplaatst, en dan ook in Daniël en in het RD.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)