Bevinding en prediking

WSO

Bericht door WSO »

Die elfhonderd pagina's waren alleen om aan te tonen dat in het verleden anders werd omgegaan met het aanbod van genade dan nu in (o.a.) de GG.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door WSO
Die elfhonderd pagina's waren alleen om aan te tonen dat in het verleden anders werd omgegaan met het aanbod van genade dan nu in (o.a.) de GG.
Ach, ik was op een conferentie in de Metropolitan Tabernacle (de kerk van Spurgeon) afgelopen week, en één van de sprekers maakte daar de volgende opmerking: Het doet er eigelijk niet toe of we geloven in een vrij aanbod van genade of niet. Als we maar geloven dat we de mensen moeten bewegen (persuade) tot geloof in Christus Jezus. Derest is een 'technicality'
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ach, ik was op een conferentie in de Metropolitan Tabernacle (de kerk van Spurgeon) afgelopen week, en één van de sprekers maakte daar de volgende opmerking: Het doet er eigelijk niet toe of we geloven in een vrij aanbod van genade of niet. Als we maar geloven dat we de mensen moeten bewegen (persuade) tot geloof in Christus Jezus. Derest is een 'technicality'
En wat mij betreft gebeurd dat veels te weing. Vaak is het slechts een beschrijving van de weg. En aan het einde hoopt de predikant dan dat onze opgen worden geopend. En anders, tja wat dan anders....
arend

Bericht door arend »

Dat staat toch wel in schril contrast met bijv. de brieven die Paulus schreef naar 'zijn' gemeenten. Sprak Paulus tot de gemeente als een groep zondaren waarvan je je maar af moet vragen of ze wel echte gelovigen zijn? Schreef hij open en bloot over 'een toeleidende weg', vind je in de brieven aan de gemeenten te Efeze of Rome waarschuwingen tegen 'historisch geloof'?
Of was het nu een vriendelijk vermanende Paulus, die zich richte tot gelovige zondaren, mensen zonder volmaakt geloof of ongebrenst vertrouwen? Paulus durfde 'zijn' gemeente wel aan te spreken als 'broeders in Christus'. Hoe ruim was zijn "aanbod van genade"?
De brief aan de Efeziërs
1
1 Van Paulus, door Gods wil apostel van Christus Jezus. Aan de heiligen in Efeze, aan de gelovigen die één zijn in Christus Jezus. 2 Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van Jezus Christus, de Heer.
Lof en dank
3 Gezegend zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus, die ons in de hemelsferen, in Christus, met talrijke geestelijke zegeningen heeft gezegend.
4 In Christus immers heeft God, voordat de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor hem heilig en zuiver te zijn, 5 en hij heeft ons naar zijn wil en verlangen voorbestemd om in Jezus Christus zijn kinderen te worden, 6 tot eer van de grootheid van Gods genade, ons geschonken in zijn geliefde Zoon.
7 In hem zijn wij door zijn bloed verlost en zijn onze zonden vergeven, dankzij de rijke genade 8 die God ons in overvloed heeft geschonken.
/edit: voor de NBV-haters...
DE BRIEF VAN DEN APOSTEL PAULUS
AAN DIE VAN
ÉFEZE(sv)
Opschrift en groet
1
1 Paulus, een apostel van Jezus Christus, door den wil van God, aan
[1:1] Rom 1:7. 1 Kor 1:2. 2 Kor 1:1.
de heiligen, die te Éfeze zijn, en gelovigen in Christus Jezus:
2 Genade
[1:2] Gal 1:3. 1 Petr 1:2.
zij u en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.
Lof aan God voor de geestelijke zegeningen
3 Gezegend zij de
[1:3] 2 Kor 1:3. 1 Petr 1:3.
God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in den hemel in Christus.
4 Gelijk
[1:4] Joh 15:16. 2 Tim 1:9.
Hij ons uitverkoren heeft in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat
[1:4] Luk 1:75. Efez 5:27. Kol 1:22. 2 Tim 1:9. Tit 2:12.
wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.
6 Tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in
[1:6] Matt 3:17.
den Geliefde;
7 In
[1:7] Hand 20:28. Kol 1:14. Hebr 9:12. 1 Petr 1:18.
Welken wij hebben de verlossing door Zijn bloed, namelijk de vergeving der misdaden, naar den rijkdom Zijner genade,
8 Met welke Hij overvloedig is geweest over ons in alle wijsheid en voorzichtigheid;
9 Ons bekend gemaakt hebbende de
[1:9] Rom 16:25. Efez 3:9. Kol 1:26. 2 Tim 1:9. Tit 1:2. 1 Petr 1:20.
verborgenheid van Zijn wil, naar Zijn welbehagen, hetwelk Hij voorgenomen had in Zichzelven.
10 Om in de bedeling van de
[1:10] Gen 49:10. Dan 9:24. Gal 4:4.
volheid der tijden, wederom alles tot één te vergaderen in Christus, beide dat in den hemel is, en dat op de aarde is;
11 In Hem, in Welken wij ook een
[1:11] Rom 8:17.
erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil;
12 Opdat wij zouden zijn tot prijs Zijner heerlijkheid, wij, die eerst in Christus gehoopt hebben.
[Aangepast op 11/7/05 door arend]
WSO

Bericht door WSO »

Oorspronkelijk gepost door memento
prima.
Waren de docenten van de TS van de GG daar ook? En het moderamen van de synode.
ZO'n Engelse club kan dat wel vinden, je kunt het er mee eens zijn, terwijl toch in NL men het bestaat niet te 'persuade'.
WSO

Bericht door WSO »

Tegenwoordig is het 'liever eerllijk verloren, dan niet volgens onze regels behouden'.
jacob

Bericht door jacob »

volgens mij is dat niet tegenwoordig zo. Volgens mij is dat al jaren zo.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door jacob
volgens mij is dat niet tegenwoordig zo. Volgens mij is dat al jaren zo.
Ach ja, men vind verloren liggen ook niet echt erg meer, je bent tenslotte niet de enige, bijna héél de gemeente ligt verloren...
Ariene

Bericht door Ariene »

Daarom, en tenslotte kun je er zelf ook niets aan doen, het moet je gegeven worden...

Zo denken veel toch?
takkie

Bericht door takkie »

Oorspronkelijk gepost door Ariene
Daarom, en tenslotte kun je er zelf ook niets aan doen, het moet je gegeven worden...

Zo denken veel toch?
Klopt, maar hoe komt het dat die mensen zo denken?
Omdat ze dit zondag aan zondag horen vanaf de kansel, en het gewoon slikken voor zoete koek, zonder er verder over na te denken,of onderzoek naar te doen, de dominee zeg het dus...
(s wel makkelijk, je kunt er toch niks aan doen)
Ariene

Bericht door Ariene »

Inderdaad, je merkt ook vaak dat deze mensen niet geleerd hebben zelf te denken, ze zijn al opgevoed dat wat er door vader of predikant gezegd wordt waar is, dus daarover geen discussie!
Terwijl het m.i. heel goed is om een eigen mening te vormen, al blijft Gods Woord de basis.
Maar je merkt dat de bijbel steeds verder weggeschoven wordt en dogmatiek en eigen bevinding op de voorgrond gaan treden.

Je merkt hierdoor ook dat er in veel kerken een hiaat komt tussen de ouderen en de jeugd. De jeugd wil veel meer terug naar het Woord, vraagt wat de basis in Gods Woord is van bepaalde principes.
Als hier dan geen duidelijk antwoord op te vinden is zeggen de ouderen dat het " gewoon" zo is, en wordt de jeugd als dwars beschouwd.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Inderdaad is het zo dat er vaak gezegd wordt dat het een eenzijdig Godswerk is, maar de eis blijft dat we ons moeten bekeren, want we zijn geschapen om Hem te loven en te prijzen.
Dat is het drukkende vind ik. De eis en dat je je toch niet mag verschuilen achter je onmacht en onwil.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
WSO

Bericht door WSO »

't Loopt allemaal wel los. Gewoon naar Hem toegaan. Wie verzonnen heeft dat we niet willen en/of niet kunnen moeten ze levenslang TBS geven. HET IS GEWOON NIET WAAR!

De Heere staat met open armen.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

't Loopt allemaal wel los. Gewoon naar Hem toegaan. Wie verzonnen heeft dat we niet willen en/of niet kunnen moeten ze levenslang TBS geven. HET IS GEWOON NIET WAAR!

De Heere staat met open armen.
Sorry maar ik ben het niet met je eens en deze discussie ga ik niet weer beginnen.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
arend

Bericht door arend »

De eis is geloven. in het geloof is ons de Geest van God gegeven die ons bijstaat in de moeilijke weg van het geloof. Het is onbijbels om te eisen dat je eerst verandert, voordat je gelooft. de werken volgen het geloof, niet andersom.
Plaats reactie