De Saambinder versus de Korinthebrief

refo

Bericht door refo »

Dat is ook waar de 'plaatsmakend werk' gedachte mank gaat. Doorredenerend: Als een mens uiteindelijk verloren gaat, komt dat doordat de Geest geen plaatsgemaakt heeft. Aan de vraag geloven of niet-geloven kom je dan niet eens toe.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
De Schrift zegt: "Bekeert u."
en gelooft het Evangelie!

Wel volledig zijn dan...
Kijk, daar gaan we alweer.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Opwekking is een gevolg van het werk van de Heilige Geest, die waait waarheen Hij wil en niet het gevolg van een bepaalde prediking.
Dus als jij in de kerkgeschiedenis terugkijkt, dan staathet aantal mensen dat tot geloof komt volledig los van de manier waarop gepreekt wordt?

Daar geloof ik niets van.
Volledig los? Nee. Maar als er nu een preek van Whitefield werd voorgelezen in de gemeente, zou er dan hetzelfde gebeuren als in de tijd van Whitefield?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Dat is ook waar de 'plaatsmakend werk' gedachte mank gaat. Doorredenerend: Als een mens uiteindelijk verloren gaat, komt dat doordat de Geest geen plaatsgemaakt heeft. Aan de vraag geloven of niet-geloven kom je dan niet eens toe."

Beste refo,

Het geloof is een gave van God. Als een mens door ongeloof verloren gaat, dan is dat de schuld van de mens. Want God was niet verplicht om hem het geloof te schenken.
Zo is het ook met 't plaatsmakend werk. Als de Geest dat niet bewerkt, dan is dat Zijn rechtvaardig besluit. Dus, de gedachte van plaatsmakend werk gaat niet mank. Anders zou alles wat het geloof betreft mank gaan.

"Zijn Goddelijke kracht heeft ons alles wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken" (2 Petr. 1:3).
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras
De Schrift zegt: "Bekeert u."
en gelooft het Evangelie!

Wel volledig zijn dan...
Kijk, daar gaan we alweer.
Ik was me bewust van het feit dat ik daarmee jouw punt illustreerde. Was dan ook bedoeld met een (halve) knipoog.
timo

Bericht door timo »

Terwijl mensen die over zonden praten en weigeren tot Christus te gaan, de handen opgelegd wordt. [/quote]

Wat vreemd dat die mensen dan zo worden opgeroepen om zich te bekeren en dat hun vertled word van genade tijd en dat ze verteld wordt dt ze met hun godsdienst er ook niet komen. In die bepaalde gemeente
timo

Bericht door timo »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Jongere
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Maar daar wordt het niet verward met het evangelie.

Ja, ik weet dat ik verwarrend klink, maar ik geloof heel veel qua bevinding. Ik geloof zelfs de leer van ds. Moerkerken tot een zekere hoogte, maar ik bestrijd ten zeerste en zo fel mogelijk dat je vanuit die positie moet preken en dat het evangelie een heel andere inhoud heeft. Je mond dan zo snel uit in een dodelijke lijdelijkheid en een evangelie zonder Christus, waar de mens met zijn beleving centraal staat en waar geloofszekerheid van de staat van de mens af hangt. Waar Steenblokjes de ruimte krijgen en waar sola fide minderwaardig wordt.
Waarom hoor ik, hoe kritisch ik ook luister, niets van een evangelie zonder Christus? Ik zal ongetwijfeld bevooroordeeld zijn, maar geloof me dat ik waarschijnlijk nog kritischer luister dan de mensen om me heen. En ik hoor het bovenstaande niet. Nooit. Ik hoor het tot op de hoogte waar jij het gelooft. Maar alles wat je zegt te bestrijden, en zeker het evangelie zonder Christus, of de mens die centraal zou staan met zijn beleving, herken ik niet.

Misschien is het voor dit soort gevoelige discussies een oplossing als er één post per uur gedaan mag worden. :) Dit om geïrriteerde reacties en slotjes te voorkomen.

[Aangepast op 27/6/05 door Jongere]
Dat jij een kritische hoorder bent Jongere, geloof ik graag. Daar zorgen de omstandigheden wel voor. Toch wil ik je een vraag stellen. Als je nu de medidatie leest, dan moet je de kritiek hierop herkennen. Natuurlijk kan de kritiek op de GG ook wel eens voortkomen uit een verkeerde houding. Dat is jammer. Toch is een preek met de nadruk op het plaatsmakende werk en het uiteenzetten van de plaatsmakende werk en dan aan het eind van die prediking nog een aantal opmerkingen [soms in wensende zin] dat het niet / nooit zonder Christus kan, eigenlijk geen rechte preek.

Dit zijn zomaar wat gedachten, ik hoor je reactie wel.

Groeten,
de vraag is donselaar of jij dan bepaalde dingen niet verkeert intrepreteert
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door timo
Terwijl mensen die over zonden praten en weigeren tot Christus te gaan, de handen opgelegd wordt.
Wat vreemd dat die mensen dan zo worden opgeroepen om zich te bekeren en dat hun vertled word van genade tijd en dat ze verteld wordt dt ze met hun godsdienst er ook niet komen. In die bepaalde gemeente [/quote]
Dat is nog maar de vraag Timo. Zulke mensen worden gezien als de bekommerden, de van onweder voortgedrevenen, de ongetroosten. En ja, als op dat punt al gekomen ben, zit het al goed met je. Dezulken gaan niet van kracht tot kracht steeds voort, maar van klacht tot klacht. Je hoort dan toch maar bij dat speciale 'volkje'. Voel je dat deze gedachte een scheefgroei is? Zulke mensen moeten juist naar Chistus toe gedreven worden, en opgeroepen hun roeping en verkiezing vast te maken.

Hart. Gr.,
Unionist

Bericht door Unionist »

Timo, wil je a.u.b. leren quoten. Dat verhoogt de leesbaarheid van je bijdragen.

Ik denk dat Leonius de spijker op zijn kop slaat.

Afgewezen: het gaat mij uiteraard niet om elke willekeurige preek. Als wij zondag de preek "Zondaren in de handen van een toornig God" van Jonathan Edwards lezen, wil dat niet automatisch zeggen dat er ook een opwekking uitbreekt. Maar er is wel degelijk een verband tussen prediking en vrucht.

En als dat niet zo is: waarom zijn wij dan zo bang voor de EO-jongerendag? Als het toch niet uitmaakt hoe er gepreekt wordt...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik vind het vreemd dat het nergens in de bijbel een probleem is om tot Christus te komen en in Hem te geloven.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik vind het vreemd dat het nergens in de bijbel een probleem is om tot Christus te komen en in Hem te geloven.
Is dat zo, Kaw?
Jezus zegt: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader Die Mij gezonden heeft, hem trekke (...). Er is geschreven in de Profeten: En zij zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij". Joh. 6:44, 45
Zie ook Joh. 8:30-47
En 2 Kor. 4:3, 4 Doch indien ook ons Evangelie bedekt is, zo is het bedekt in degenen die verloren gaan; in dewelke de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft, namelijke der ongelovigen, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Johannes 12:37 En hoewel Hij zovele tekenen voor hen gedaan had, nochtans geloofden zij in Hem niet;

38 Opdat het woord van Jesaja, den profeet, vervuld werd, dat hij gesproken heeft: Heere, wie heeft onze prediking geloofd, en wien is de arm des Heeren geopenbaard?

39 Daarom konden zij niet geloven, dewijl Jesaja wederom gezegd heeft:

40 Hij heeft hun ogen verblind, en hun hart verhard; opdat zij met de ogen niet zien, en met het hart niet verstaan, en zij bekeerd worden, en Ik hen geneze.

41 Dit zeide Jesaja, toen hij Zijn heerlijkheid zag, en van Hem sprak.

Ook Paulus beaamt net als Jezus het woord van Jesaja in Romeinen 10:16.

De klacht van Jezus was niet mis: Mattheus 17:17: O ongelovig geslacht.

De Farizeeen en Schriftgeleerden hadden ook de grootste moeite met geloven.

Daarom heet het ook: Velen zijn geroepen, weinigen zijn uitverkoren.
Leonius

Bericht door Leonius »

Is dat zo, Kaw?
Jezus zegt: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader Die Mij gezonden heeft, hem trekke (...). Er is geschreven in de Profeten: En zij zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij". Joh. 6:44, 45
En 2 Kor. 4:3, 4 Doch indien ook ons Evangelie bedekt is, zo is het bedekt in degenen die verloren gaan; in dewelke de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft, namelijke der ongelovigen, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is.
Natuurlijk mogen deze elementen niet in de prediking ontbreken. Maar....waar jij het over hebt is over de oorzaak! De zaligheid ligt reeds vast in de eeuwigheid. Het is echter zo dat je hiermee in de preek niet moet beginnen. Dan maak je zorgeloze en goddeloze mensen. Immers: wat maakt het dan nog uit? Dan kan ik net zo goed me uitleven, want als God me bekeert doettie het toch wel....

Gr.,
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Johannes 12:37 En hoewel Hij zovele tekenen voor hen gedaan had, nochtans geloofden zij in Hem niet;

38 Opdat het woord van Jesaja, den profeet, vervuld werd, dat hij gesproken heeft: Heere, wie heeft onze prediking geloofd, en wien is de arm des Heeren geopenbaard?

39 Daarom konden zij niet geloven, dewijl Jesaja wederom gezegd heeft:

40 Hij heeft hun ogen verblind, en hun hart verhard; opdat zij met de ogen niet zien, en met het hart niet verstaan, en zij bekeerd worden, en Ik hen geneze.

41 Dit zeide Jesaja, toen hij Zijn heerlijkheid zag, en van Hem sprak.

Ook Paulus beaamt net als Jezus het woord van Jesaja in Romeinen 10:16.

De klacht van Jezus was niet mis: Mattheus 17:17: O ongelovig geslacht.

De Farizeeen en Schriftgeleerden hadden ook de grootste moeite met geloven.

Daarom heet het ook: Velen zijn geroepen, weinigen zijn uitverkoren.
Jesaja voorspelt in Hfdstuk 52:15 het geloof onder de heidenen. Een geopenbaarde arm van God aan de heidenen tegenover het oordeel wat de Joden kregen als gevolg van hun geprofeteerde ongeloof. Zelfs toen de profetie van het Rijsje uitkwam geloofde de Joden niet. En daarna haalt Paulus dit ongeloof ook nog eens aan.
Het gaat hier dus uitsluitend om de Joden, en het gaat over een oordeel. Nogmaals, de Joden waren de schuld dat de arm des Heeren hun niet werd geopenbaard! Als je hier uitverkiezing van maakt is dat mijn inziens heel gevaarlijk. Alsof God niet allen wil behouden.......

Er zijn ook mensen die allerlei moeilijkheden ondervinden om tot Christus te gaan. Moeilijkheden die er tussen gelegd worden, of drempels die ze er zelf tussen leggen.
Voor die mensen klinkt het woord uit de mond van Christus;
Mt 11:28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.

heb je overigens Rom 10 vers 13 ook gelezen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Is dat zo, Kaw?
Ik heb een hekel aan dit soort postings van mensen die dit soort teksten bij elkaar vegen om daarmee duidleijk te maken dat God niet het behoud van een ieder zoekt. Ik meen dat je dan een verkeerd beeld van God hebt en neerzet.

ter illustratie van het tegendeel, hierbij de volgende meditatie, en zeg mij wat God nu met ons wil:

1Ti 2:4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.

Op het wikgebouw van de roomse kerk op het Singel in Amsterdam – al lang afgebroken- stonden de woorden; God is Liefde!. Het Leger des heils maakte er een persoonlijk getuigenis van: God heeft u lief!
OP een samenkomst van het Leger getuigde ik op de wijze van Blumhardt; Gij mensen, gij zijt van God, God heeft u lief!
Een professor in de theologie protesteerde. Ik mocht wel zeggen dat God liefde is, maar niet zo maar in de ruimte: God heeft u lief. God, -zo zei de professor- heeft alleen uitverkorenen lief.
Ik sprak niet zomaar in de ruimte. Ik sprak tot mensen die God op mijn weg plaatste.
Als ik tot iemand, die God op mijn weg plaatst, alleen mag zeggen: God is liefde, maar niet: God heeft u lief, is wat ik zeg geen evangelie meer. De boodschap van Gods liefde is alleen evangelie, wanneer ik tot hen – aan wie ik deze boodschap breng, zeggen mag en moet, dat deze liefde van God voor hen bestemd is.
Blumhardt zei: “Wanneer ge het met dit getuigenis waagt, zult ge wonderen beleven, groter wonderen dan ge beleeft, wanneer ge met de éne hand terugneemt, wat ge met de andere eerst zo mild hebt weggeschonken. Berg het gekortwiekte evangelie op en waag het met het wereldwijde evangelie van Jezus Christus, die niet wil, dat wie dan ook verloren gaat.

J.J. Buskes
Plaats reactie