Als jij dat nog niet hebt gelezen, ben ik benieuwd hoe jouw visie daar dan op is.Oorspronkelijk gepost door Adorote
Hoe het komen tot Christus nou echt plaatsvindt heb ik in de veelheid van woorden nog niet gezien.
Weet men dat wel wat dat is ----komen tot Christus----!
Komen tot Christus
Is die tekst hier op van toepassing? Als Christus in de ziel wordt geopenbaart, dan valt alle twijfel en ongeloof weg. Als je hart vervuld wordt door de liefde van Christus, dan kan geen mens dat wegnemen. Geen mens kan zo'n mens tegenhouden om de Zoon te kussen, zelfs de duivel niet.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Jawel:
Hnd 7:51 ¶ Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, [alzo] ook gij.
Ja ik ben het wel met je eens, maar vooraf is het hart wel bewerkt om Hem te aanvaarden en te ontvangen. Want een hart van nature is vijandig. Daar komt als de Geest gaat werken in dat vijandige hart, een zeer merkbare verandering in.Het komt toch tot een aangrijpen, een aanvaarden. God dringt ons iedere zondag. Wie niet gelooft, wederstaat God.
God trekt, en dan lopen we Hem na.
Matthijs, we moeten het werk doen van van een evangelist, leiden tot Jezus. Joh 1:46 (1-47) En Nathanael zeide tot hem: Kan uit Nazareth iets goeds zijn? Filippus zeide tot hem: Kom en zie.
Denk aan de gelijkenis van zaaier? Eerst moet de akker (hart) geploegd worden.
Daarna wordt er gezaaid enzv.
Dan zal het zijn, zoals August Toplady het zegt: Moede kom ik arm en naakt, tot de God die zalig maakt.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Ja Matthijs,
dat kun je achteraf allemaal mooi vertellen (ik ook), maar het ging om het komen tot Christus van een ander. En die heeft niks aan die geploegde akker. Dat is hij zelf.
Waar lezen we dat Levi een geploegde akker had? Nergens. het ging allemala zo snel. Dat is (gelukkig) nooit op formule te krijgen man.
dat kun je achteraf allemaal mooi vertellen (ik ook), maar het ging om het komen tot Christus van een ander. En die heeft niks aan die geploegde akker. Dat is hij zelf.
Waar lezen we dat Levi een geploegde akker had? Nergens. het ging allemala zo snel. Dat is (gelukkig) nooit op formule te krijgen man.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Beste vrienden,
Even afkoelen. Sommige discussies leiden helaas altijd tot hete hoofden en koude harten.
Matthijs citeert iemand die blijkbaar Kohlbrugge hoog heeft zitten, tenminste als het gaat om de liefde voor de Heidelberger van Kohlbrugge.
Dat Kohlbrugge de Heidelberger liefheeft, dat begrijp ik, want het heet niet voor niets een troostboek. Met dit wil ik wel enigszins de toon zetten, want voor velen is het geen troostboek meer, maar een schema.
Het is toch zo rijk dat de Heidelberger begint met Zondag 1. Daar horen we wat er nodig is: kennis van onze zonde / verlossing en dankbaarheid.
Zoals het in die tijd gewoon was komt de Heidelberger in iedere vraag terug op het vorige antwoord. Zo ook in Zondag 2. Hij begint dan met de kennis van de zonde en zo loopt hij langs alle onmisbare kennis heen, niet omdat dat chronologisch zo is, maar omdat deze drie stukken tezamen onmisbaar zijn tot de zaligheid. Er is geen zaligheid zonder kennis van onze zonde, er is geen zaligheid zonder de kennis van onze verlossing en er is geen zaligheid zonder de vrucht. Alledrie zijn ze onmisbaar en worden dan ook in het allereerste begin geschonken.
Daarom had Kohlbrugge de Heidelberger lief!
Kohbrugge was ook bekend van zijn heftige polemiek met Isaac da Costa. De mens was niet heilig, werd niet heilig, maar de heiligheid legt in Christus. Ik ben niet geschikt, ik wordt nooit geschikt, maar ik moet als een goddeloze naar Christus toe, want er wordt een goddeloze gerechtvaardigd en niet een vrome / geschikte / zondaar waar plaatsgemaakt is! De plaatsmaking als je het al wilt gebruiken vindt plaats in de schenking. De levendmaking / wedergeboorte is radicaal, dan wordt de dode zondaar levend. In deze levendmaking doorziet de mens zijn zondaarsbestaan en smeekt hij om genade door Christus Jezus. Als je een plaatsmaking chronologisch en seperaat! plaatst voor de omhelzing met Christus, dan vraag ik me af, wat dat dan voor mensen zijn en hoe je hier ooit kunt separeren? Hier betreedt men een onbijbels en ook ongereformeerd spoor.
Als ik zeg dat in de levendmaking Christus lijdelijk wordt geschonken, dus die mens kent Christus niet, dan mag iemand mij vertellen hoe die mensen eerlijk te separeren zijn. Nee, niet met een gemoedspraatje, want ook díe mens reist op een eeuwigheid aan! Veel wordt tegen deze mensen gezet: let op hoor, het kan nooit buiten Christus. Dat is zeker waar, maar een halve waarheid is ook een leugen! Er zijn op deze wereld slechts twee wegen. Een smalle en een brede weg. Er zijn op deze wereld slechts twee mensen: levenden en doden. Iemand die leeft buiten de geloofskennis van Christus [hoe zwak ook], ligt onder de toorn Gods en is dus dood! Iemand die met het kleinste geloof Christus heeft omhelsd is levend en is verzoend met een Drie-Enig God. Deze zaken zijn de enige kenmerken die een predikant / ambtsdrager mag noemen en dan moet hij eerlijk met zijn leden omgaan! Hij moet de doden verkondigen dat het op een rampzaligheid aangaat en de levenden vertroosten en opbouwen in het geloof, door het levende Woord.
Gods Woord is er duidelijk genoeg in:
De ure komt en is nu, dat doden zullen horen de stem van de Zoon van God en die ze horen zullen leven.
Herkennen wij óók die stem van de Zone Gods? Is er blijdschap in ons hart als Hij verheerlijkt wordt? Wordt ons hart verteerd door de liefde voor Hem als we horen wat het Hem gekost heeft? Horen we Zijn stem in het gewaad van Zijn Woord?
Als het gaat om de krachtdadige werking van Zijn stem zien we op de geschiedenis van Lazarus en de man met de dorre hand. Op Zijn machtswoord kwam Lazarus uit en strekte de man zijn dorre hand uit.
Zo wordt ook ons verkondigd zondag aan zondag als we Zijn stem horen door het gepredikte Woord Gods. Hij roept ons, Hij lokt ons, ja Hij weent over ons indien we volharden in onze weigering: Jezus weende. Weende Hij? Over mij? Over mij, die koude zondaar, die verstokte zondaar? Ja, Hij weende ook over uw! Hij weent omdat Hij weet wat uw einde zal zijn als u Hem in ongeloof blijft afwijzen. Uw einde zal vreselijk zijn. Weende Hij over mij, over mij die wel eens verbrak toen ik aan mijn zonden dacht, maar de zonden niet kan laten? Ja, Hij weent ook over u. Ook u nodigt Hij met Zijn ogen doornat van tranen. Nu is het de dag van zaligheid nog, nu kan het nog. O, kom dan, alle dingen zijn gereed, de maaltijd is gereed.
Weende Hij ook over mij, over mij die zegt dat mijn zonden te groot zijn. Hij zal naar mij niet om willen zien. Ook over u weent Hij. Hij weent omdat u Hem veracht, Zijn offer niet voldoende acht. Weet u dan niet dat Hij alles volbracht heeft. Zijn bloed dat gestort is, is genoeg al had u gezondigd voor duizend werelden. Zeker uw zonden zijn groot, maar Hij zegt door de profeet Jesaja 'al waren ze rood als karmozijn, ik zal ze maken als witte wol'. Komt dan, want ook voor uw staat de maaltijd gereed. Misschien is het de laatste nodiging, misschien wordt deze nacht uw ziel van uw geëist. Nog klinkt de nodiging 'Zo iemand dorst heeft die kome en neme het water des levens om niet'.
Even afkoelen. Sommige discussies leiden helaas altijd tot hete hoofden en koude harten.
Matthijs citeert iemand die blijkbaar Kohlbrugge hoog heeft zitten, tenminste als het gaat om de liefde voor de Heidelberger van Kohlbrugge.
Dat Kohlbrugge de Heidelberger liefheeft, dat begrijp ik, want het heet niet voor niets een troostboek. Met dit wil ik wel enigszins de toon zetten, want voor velen is het geen troostboek meer, maar een schema.
Het is toch zo rijk dat de Heidelberger begint met Zondag 1. Daar horen we wat er nodig is: kennis van onze zonde / verlossing en dankbaarheid.
Zoals het in die tijd gewoon was komt de Heidelberger in iedere vraag terug op het vorige antwoord. Zo ook in Zondag 2. Hij begint dan met de kennis van de zonde en zo loopt hij langs alle onmisbare kennis heen, niet omdat dat chronologisch zo is, maar omdat deze drie stukken tezamen onmisbaar zijn tot de zaligheid. Er is geen zaligheid zonder kennis van onze zonde, er is geen zaligheid zonder de kennis van onze verlossing en er is geen zaligheid zonder de vrucht. Alledrie zijn ze onmisbaar en worden dan ook in het allereerste begin geschonken.
Daarom had Kohlbrugge de Heidelberger lief!
Kohbrugge was ook bekend van zijn heftige polemiek met Isaac da Costa. De mens was niet heilig, werd niet heilig, maar de heiligheid legt in Christus. Ik ben niet geschikt, ik wordt nooit geschikt, maar ik moet als een goddeloze naar Christus toe, want er wordt een goddeloze gerechtvaardigd en niet een vrome / geschikte / zondaar waar plaatsgemaakt is! De plaatsmaking als je het al wilt gebruiken vindt plaats in de schenking. De levendmaking / wedergeboorte is radicaal, dan wordt de dode zondaar levend. In deze levendmaking doorziet de mens zijn zondaarsbestaan en smeekt hij om genade door Christus Jezus. Als je een plaatsmaking chronologisch en seperaat! plaatst voor de omhelzing met Christus, dan vraag ik me af, wat dat dan voor mensen zijn en hoe je hier ooit kunt separeren? Hier betreedt men een onbijbels en ook ongereformeerd spoor.
Als ik zeg dat in de levendmaking Christus lijdelijk wordt geschonken, dus die mens kent Christus niet, dan mag iemand mij vertellen hoe die mensen eerlijk te separeren zijn. Nee, niet met een gemoedspraatje, want ook díe mens reist op een eeuwigheid aan! Veel wordt tegen deze mensen gezet: let op hoor, het kan nooit buiten Christus. Dat is zeker waar, maar een halve waarheid is ook een leugen! Er zijn op deze wereld slechts twee wegen. Een smalle en een brede weg. Er zijn op deze wereld slechts twee mensen: levenden en doden. Iemand die leeft buiten de geloofskennis van Christus [hoe zwak ook], ligt onder de toorn Gods en is dus dood! Iemand die met het kleinste geloof Christus heeft omhelsd is levend en is verzoend met een Drie-Enig God. Deze zaken zijn de enige kenmerken die een predikant / ambtsdrager mag noemen en dan moet hij eerlijk met zijn leden omgaan! Hij moet de doden verkondigen dat het op een rampzaligheid aangaat en de levenden vertroosten en opbouwen in het geloof, door het levende Woord.
Gods Woord is er duidelijk genoeg in:
De ure komt en is nu, dat doden zullen horen de stem van de Zoon van God en die ze horen zullen leven.
Herkennen wij óók die stem van de Zone Gods? Is er blijdschap in ons hart als Hij verheerlijkt wordt? Wordt ons hart verteerd door de liefde voor Hem als we horen wat het Hem gekost heeft? Horen we Zijn stem in het gewaad van Zijn Woord?
Als het gaat om de krachtdadige werking van Zijn stem zien we op de geschiedenis van Lazarus en de man met de dorre hand. Op Zijn machtswoord kwam Lazarus uit en strekte de man zijn dorre hand uit.
Zo wordt ook ons verkondigd zondag aan zondag als we Zijn stem horen door het gepredikte Woord Gods. Hij roept ons, Hij lokt ons, ja Hij weent over ons indien we volharden in onze weigering: Jezus weende. Weende Hij? Over mij? Over mij, die koude zondaar, die verstokte zondaar? Ja, Hij weende ook over uw! Hij weent omdat Hij weet wat uw einde zal zijn als u Hem in ongeloof blijft afwijzen. Uw einde zal vreselijk zijn. Weende Hij over mij, over mij die wel eens verbrak toen ik aan mijn zonden dacht, maar de zonden niet kan laten? Ja, Hij weent ook over u. Ook u nodigt Hij met Zijn ogen doornat van tranen. Nu is het de dag van zaligheid nog, nu kan het nog. O, kom dan, alle dingen zijn gereed, de maaltijd is gereed.
Weende Hij ook over mij, over mij die zegt dat mijn zonden te groot zijn. Hij zal naar mij niet om willen zien. Ook over u weent Hij. Hij weent omdat u Hem veracht, Zijn offer niet voldoende acht. Weet u dan niet dat Hij alles volbracht heeft. Zijn bloed dat gestort is, is genoeg al had u gezondigd voor duizend werelden. Zeker uw zonden zijn groot, maar Hij zegt door de profeet Jesaja 'al waren ze rood als karmozijn, ik zal ze maken als witte wol'. Komt dan, want ook voor uw staat de maaltijd gereed. Misschien is het de laatste nodiging, misschien wordt deze nacht uw ziel van uw geëist. Nog klinkt de nodiging 'Zo iemand dorst heeft die kome en neme het water des levens om niet'.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
We kunnen de manier van komen tot jezus niet als een norm zetten. er zijn herkeningspunten te vinden(kenmerken) maar je moet niemand de maat gaan meten. Wil je wat weten over roeping en bekering lees dan W a brakel de redelijke Godsdienst waar heel veel info staat over dit onderwerp en aanverwantte onderwerpenOorspronkelijk gepost door MatthijsIs die tekst hier op van toepassing? Als Christus in de ziel wordt geopenbaart, dan valt alle twijfel en ongeloof weg. Als je hart vervuld wordt door de liefde van Christus, dan kan geen mens dat wegnemen. Geen mens kan zo'n mens tegenhouden om de Zoon te kussen, zelfs de duivel niet.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Jawel:
Hnd 7:51 ¶ Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, [alzo] ook gij.
Ja ik ben het wel met je eens, maar vooraf is het hart wel bewerkt om Hem te aanvaarden en te ontvangen. Want een hart van nature is vijandig. Daar komt als de Geest gaat werken in dat vijandige hart, een zeer merkbare verandering in.Het komt toch tot een aangrijpen, een aanvaarden. God dringt ons iedere zondag. Wie niet gelooft, wederstaat God.
God trekt, en dan lopen we Hem na.
Matthijs, we moeten het werk doen van van een evangelist, leiden tot Jezus. Joh 1:46 (1-47) En Nathanael zeide tot hem: Kan uit Nazareth iets goeds zijn? Filippus zeide tot hem: Kom en zie.
Denk aan de gelijkenis van zaaier? Eerst moet de akker (hart) geploegd worden.
Daarna wordt er gezaaid enzv.
Dan zal het zijn, zoals August Toplady het zegt: Moede kom ik arm en naakt, tot de God die zalig maakt.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Als je maar niet vergeet dat iemand In het oude Israel pas veilig was als hij in de vrijstad was. Het feit dat hij onderweg was naar de vrijstad bood hem geen enkele bescherming. En als je toevallig naast een vrijstad woonde was je er snel.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
de mannen van de nadere reformatie hadden het toch zeker over plaatsmakend werk van de Heilige Geest.
Zeker wel gereformeerd!
Zo is het ook met het komen tot Christus.
Christus maakt zelf plaats en dat kan in 1 ogenblik, zoals Niek hieronder al schreef.
Mijn laatste woorden dan:Oorspronkelijk gepost door MiscanthusAls je maar niet vergeet dat iemand In het oude Israel pas veilig was als hij in de vrijstad was. Het feit dat hij onderweg was naar de vrijstad bood hem geen enkele bescherming. En als je toevallig naast een vrijstad woonde was je er snel.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
de mannen van de nadere reformatie hadden het toch zeker over plaatsmakend werk van de Heilige Geest.
Zeker wel gereformeerd!
Zo is het ook met het komen tot Christus.
Christus maakt zelf plaats en dat kan in 1 ogenblik, zoals Niek hieronder al schreef.
Adam niet geleerd; is Christus nimmer begeerd!
En wie ben ik om te zeggen dat dat niet in 10 seconden geleerd wordt. Maar wie het ontkent is mijns inziens ongereformeerd (onbijbels) bezig.
Het gaat ook nooit buiten het recht van God om!
(als iets rijmt, staat het zeker weten niet in de Bijbel!)Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Mijn laatste woorden dan:
Adam niet geleerd; is Christus nimmer begeerd!
Als je bedoelt dat je geen andere weg tot behoud meer weet, dan zijn we eens. Je kunt eindeloos discussieren over wat dat 'Adam' inhoudt. Om te voorkomen dat je bij Christus uitkomt.
En ga zeker niet vertellen dat iemand het (geestelijk) lijden van Christus een beetje over moet doen of althans moet inleven.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Christus heeft aan het recht van God volkomen genoeg gedaan. Gods recht, dat zie je op Golgotha. Hij voor mij, daar ik anders de eeuwige dood had moeten sterven.Oorspronkelijk gepost door refo
En hoe ga je dat recht precies vorm geven? Als mens zijnde?
Het recht Gods beleven kan alleen in Christus en nooit buiten Christus.
Dat is niet dat ik Christus lijden overdoe, oid. Maar dat ik ervaar dat ik een Middelaar nodig heb, omdat ik anders voor God niet kan bestaan. Kennis van hoe ellendig ik ben drijft me uit tot Christus. Waar heb je een Zaligmaker voor nodig als je niet voelt van je onzalige staat?Adam niet geleerd; is Christus nimmer begeerd!
Miscanthus schreef over de onmogelijkheid om de Heilige Geest te weerstaan (Hij werkt onwederstandelijk):
Laten we die onwederstandelijke werking van de Heilige Geest NOOIT vergeten. God zij alleen de eer.
Het is waar, dat de Heilige Geest Zich laat weerstaan. Maar er is ook een onwederstandelijke werking van de Heilige Geest. Als God werkt, wie zal het keren? En dat is die wedergeboorte, levendmaking, nieuwe schepping, opwekking uit de doden, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt en die de Heilige Geest werkt door middel van de verkondiging van het Evangelie. Het is geen dwang, maar een zeer zoete werking, waardoor onze wil gebogen wordt en wij metterdaad willen wat God wil en Zijn Zoon aannemen.Jawel:
Hnd 7:51 ¶ Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, [alzo] ook gij.
Het komt toch tot een aangrijpen, een aanvaarden. God dringt ons iedere zondag. Wie niet gelooft, wederstaat God.
God trekt, en dan lopen we Hem na.
Matthijs, we moeten het werk doen van van een evangelist, leiden tot Jezus. Joh 1:46 (1-47) En Nathanael zeide tot hem: Kan uit Nazareth iets goeds zijn? Filippus zeide tot hem: Kom en zie.
Laten we die onwederstandelijke werking van de Heilige Geest NOOIT vergeten. God zij alleen de eer.
Nou als je precies wilt weten wat ik bedoel, neem dan de moeite om het volgende te lezen:Oorspronkelijk gepost door MiscanthusChristus heeft aan het recht van God volkomen genoeg gedaan. Gods recht, dat zie je op Golgotha. Hij voor mij, daar ik anders de eeuwige dood had moeten sterven.Oorspronkelijk gepost door refo
En hoe ga je dat recht precies vorm geven? Als mens zijnde?
Het recht Gods beleven kan alleen in Christus en nooit buiten Christus.
http://www.jongerenavonden.nl/lezingen/vierschaar.doc (jawel, van de SRA!)
En over het voorbereidende, plaatsmakende werk, of de toeleidende weg: http://www.jongerenavonden.nl/lezingen/ ... ndeweg.doc