Avondmaalsgang

Gerrie

Bericht door Gerrie »

Christina, Roseline en Madelief,
'kHeb even geen tijd om te reageren, maar dat houden jullie te goed.
Willen jullie mij een plezier doen en in die tijd het Avondmaalsformulier lezen. Want in deze discussie gaat het niet om het gebruik van formulieren in z'n algemeenheid, maar specifiek over het Avondmaalsformulier. Graag hoor ik dan van jullie of er iets in dit formulier staat, waar jullie het niet mee eens zijn.
De link plaats ik hier nogmaals. Even doorbladeren naar het Avondmaalsformulier graag.
http://www.solcon.nl/sbvdm/Formulieren.htm
(Ik heb het al 3 keer veranderd, maar heyt werkt niet)Helaas

[Veranderd op 20/8/02 door Gerrie]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Avondmaalsgangers,

Mag ik iets aan jullie vragen? Hoe beleven jullie nou zo'n week van voorbereiding? En hoe bereid je je voor? Door specifieke bijbelgedeelten te lezen of avondmaalslectuur misschien? Ga je na of je niet bepaalde gewoontezonden doet. Doe je bepaalde dingen niet of juist wel in die week. Breng je de zaterdagavond misschien anders door?
Let je meer dan anders op hoe je levenswandel is, of denk je: Laat ik niet anders doen dan dat ik normaal ook ben.

Zomaar wat vraagjes.
roseline

Bericht door roseline »

Moeten we niet altijd in vuur en vlam voor Gods zaak staan, niet alleen rond om het avondmaal? Moeten we niet elke dag God zoeken en bij Hem te rade gaan en zijn oordeel over onze zonden aanvaarden? Moeten we de ene dag ietsje specialer zijn dan de andere?

Niettemin is het zeker van belang dat we af en toe nog eens extra stilstaan bij de betekenis van het avondmaal en het verbond van Jezus.

Maar in principe hoeft de dag niet anders te verlopen dan normaal en hoeven we ons niet anders te gedragen dan normaal etc. Immers, dat zou huichelachtig zijn!
Egbert

Bericht door Egbert »

Origineel geplaatst door Refojongere
Beste Avondmaalsgangers,

Mag ik iets aan jullie vragen? Hoe beleven jullie nou zo'n week van voorbereiding? En hoe bereid je je voor? Door specifieke bijbelgedeelten te lezen of avondmaalslectuur misschien? Ga je na of je niet bepaalde gewoontezonden doet. Doe je bepaalde dingen niet of juist wel in die week. Breng je de zaterdagavond misschien anders door?
Let je meer dan anders op hoe je levenswandel is, of denk je: Laat ik niet anders doen dan dat ik normaal ook ben.

Zomaar wat vraagjes.
goedenmorgen, als ik bij ons in de kerkbode lees dat het over een aantal weken avondmaal is zou je kunnen zeggen dat de voorbereiding al begint. Als ik eerlijk moet zijn heb ik met de 'week van voorbereiding' niet zoveel. In het begin zat ik van allelei 'goede' boeken te lezen, maar dat gaf mij geen rust. Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk altijd voorbereiding moet zijn, net zoals we altijd voorbereid moeten zijn op Zijn komst. We krijgen dan ook geen week de tijd. Wat wel goed is, is om eens stil te staan bij de betekenis van het avondmaal als gedachtenismaal

Lukas 22:19 En Hij nam brood, en als Hij gedankt had, brak Hij het, en gaf het hun, zeggende: Dat is Mijn lichaam, hetwelk voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
1 Corinthe 11:24 En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
1 Corinthe 11:25 Desgelijks nam Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij dien zult drinken, tot Mijn gedachtenis.

Wat in het formulier staat is goed maar dat moet eigenlijk altijd gebeuren, niet alleen een week voor het avondmaal. We moeten altijd bereid zijn om het avondmaal te vieren. Als Christus komt zal het avondmaal ook gevierd worden maar dan niet meer als gedachtenis maar als bruiloftsmaal en zal het een eeuwige viering zijn. Als we in de week voor het avondmaal bezig zijn met de dood van Christus komen ook de andere zaken die in het formulier staan wel aan de orde maar niet in meer of minder mate als anders. Kortom de week van voorbereiding hoort niet zoveel anders te zijn als de rest. Want wat zou er gebeuren als we de wens van Calvijn zouden doen en elke week avondmaal zouden vieren?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
de Paus

Bericht door de Paus »

Probleem:
Het Avondmaal wordt bediend door een predikant. Nu gaat het niet om de predikant maar om het sacrament. De kracht van het sacrament hangt niet af van degene die het bediend. Maar wat nu als een avondmaalsganger niet achter de prediking kan staan van die predikant? Toch naar de kerk gaan zoals altijd, of voor een keertje naar de andere kerk in dezelfde gemeente gaan waar het sacrament wordt bediend door een predikant die wel 'zuiver' preekt?
Refojongere

Beste Paus,

"Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt." (Galaten 1:8) Het lijkt me dus duidelijk welke keus je moet maken.

Verder hoor ik graag ook ndonselaar en Gerrie over mijn posting.
de Paus

Bericht door de Paus »

Refojongere,
naar dat andere kerkgebouw gaan dus?
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door de Paus
Probleem:
Het Avondmaal wordt bediend door een predikant. Nu gaat het niet om de predikant maar om het sacrament. De kracht van het sacrament hangt niet af van degene die het bediend. Maar wat nu als een avondmaalsganger niet achter de prediking kan staan van die predikant? Toch naar de kerk gaan zoals altijd, of voor een keertje naar de andere kerk in dezelfde gemeente gaan waar het sacrament wordt bediend door een predikant die wel 'zuiver' preekt?
Het is een beetje apart dat je dan alleen naar die andere kerk gaat wanneer het HA is. In principe maakt dat niet uit. Sterker, tijdens de bediening wordt niet gepreekt, dus daar hoef je tijdens het HA niet over te vallen. Je mag zien op het kruis, waar Jezus voor ons heeft geleden, zuivere ds. of geen zuivere ds., dat blijft!!
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Hoe beleven jullie nou zo'n week van voorbereiding? Vraag van Refojongere
Ik ben het eens met de meeste reacties, dat een week van voorbereiding eigenlijk niet nodig zou moeten zijn. We moeten eigenlijk altijd in vuur en vlam staan, zoals Roseline aanhaalde. Maar wat ik mis in de reacties is, dat de praktijk vaak zo heel anders is als zou moeten. Zijn jullie dan allemaal zo braaf? Is de week van voorbereiding dan niet een middel om weer eens met de neus op de feiten gedrukt te worden dat we steeds maar van God afwillen. Dat we zondaren zijn en zondaren blijven, die van genade moeten leven?
Ja, inderdaad, zoals Egbert zegt, dit moet altijd. Maar gebeurt dit dan ook altijd in de praktijk?
Mijn persoonlijke beleving is wisselend. De ene week van voorbereiding is anders dan de andere. Maar ik zie deze week als een genademiddel, die God kan gebruiken om mij dichter bij Hem te brengen. Hetzelfde geldt voor de nabetrachting. Soms gaat de week van voorbereiding en het Avondmaal voorbij, zonder dat er iets gebeurt. En geeft de Heere een Zegen in de nabetrachting. Laten we alle middelen die er zijn gebruiken, om Hem te dienen.
Het bezig zijn met je eigen zieleheil hoort bij het onvolwassen zijn in het geloof. Reactie van Christina.
Blijkbaar ben je wel volwassen en ik nog niet. Maar de Heere zegt: 'Laat de kinderen tot mij komen'. En: 'Als je niet wordt als een kindeke, dan kun je het Koninkrijk van God niet ingaan.'
Wat jij (en anderen, zoals Ndonselaar) zeggen over het Avondmaal als een gedenken van de dood des Heeren is ook juist. Hetzelfde geldt voor de relatie met de wederkomst. Maar er zitten zoveel meer aspecten aan. Hoe meer je erover nadenkt, hoe rijker dit sacrament wordt. Wat is de Heere toch goed, om ons te helpen dichter bij Hem te komen. En dan maken alle zonden scheiding tussen God en de ziel, ook de allerkleinste zonden.
(Even tussen haakjes. De toon van je postings is nogal prikkelend. Kun je het niet op een andere manier formuleren, meer vanuit de liefde van Christus?)
Alle overige uiterlijkheden doen er niet toe!. Reactie van Roseline.
Als ik je reactie goed begrijp, dan mag je wel een formulier gebruiken, maar het hoeft niet. Toch vind ik het Avondmaalsformulier een goed formulier en ik heb nog niemand gehoort, die iets verkeerds hierin gevonden heeft. Verder doen uiterlijkheden, als ze tot ergernissen uitgroeien wel degelijk een hoop kwaad en nemen de Zegen weg. Het beleven van de nabijheid van de Heere ligt heel teer en de duivel weet duizend en één kleinigheden te gebruiken om dat te verstoren.
Hiermee wil ik zeggen dat je niet altijd aan het avondmaal kan maar er wel zeker van kan zijn dat als je eenmaal bent weder geboren je dat ook altijd blijft en dus niet moet gaan twijfelen. Reactie van Madelief.
Dat ben ik met je eens, Madelief. Als je eenmaal wedergeboren bent, dan blijf je dat. Maar kun je het voorstellen, dat je het zicht daarop wel eens kwijt bent? Of dat je denkt wedergeboren te zijn en het niet bent? Wat moet je dan doen volgens jou?
Refojongere

Beste Paus,

Ja, dat lijkt me duidelijk.
england

Bericht door england »

Hier hebben de meeste kerken twee keer in de maand avondmaal. Voordeel is dan wel dat je er vaker bij stil moet staan. Het lijkt me dat als je drie keer in het jaar avondmaal hebt het gemakkelijker is om een leven te leiden dat verder afzakt... En dat het best moeilijk is om er dan heel bewust van dag tot dag bij stil te staan.

Gezien het feit dat de doop ook een sacrament is, waarom staat men daar niet op de zelfde manier bij stil...

Het avondmaalsformulier vind ik ook best wel heel mooi...lazen ze het maar eens wat vaker, en gaven ze maar eens aandacht aan alle punten evenveel...
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Hoi England,
Fijn dat je het Avondmaalsformulier mooi vindt. En is het nu niet zo bij een Avondmaal van om de 14 dagen, dat er ook een soort gewenning optreedt en er eenzelfde probleem ontstaat?
Madtice

Bericht door Madtice »

Het Laatste Avondmaal werd gevierd bij iemand thuis tijdens een maaltijd. Waarom doen wij dat niet meer? Gezellig bij iemand thuis, en dan in intieme kring het avondmaal vieren. Krijgt het dan niet een nog diepere betekenis?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Het verschil tussen doop en avondmaal is dat de doop slechts eenmaal wordt bediend en het avondmaal vaker. Ik bedoel per persoon. Bij de kinderdoop is het afhankelijk van het aantal kinderen hoe vaak je er bij stil staat. Gaat het om iemand anders, dan ga je er toch anders mee om vind ik.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Origineel geplaatst door Madtice
Het Laatste Avondmaal werd gevierd bij iemand thuis tijdens een maaltijd. Waarom doen wij dat niet meer? Gezellig bij iemand thuis, en dan in intieme kring het avondmaal vieren. Krijgt het dan niet een nog diepere betekenis?
Dat denk ik niet. Het ontaard dan heel snel in een onheilig gebeuren. M.i. is het van belang dat mensen in het ambt toezicht houden.
Plaats reactie