Peregrina schreef:lien75 schreef:
Ik zoek naar een bijbels voorbeeld:
David deed de zonde met Bathseba en liet haar man vermoorden. David had berouw. Toch werd het kind dat geboren werd hen door de dood ontnomen. David had nb zijn zonde beleden? Had berouw. God vergaf en nam toch hun kind door de dood weg...
13 Toen zeide David tot Nathan: Ik heb gezondigd tegen den HEERE! En Nathan zeide tot David: De HEERE heeft ook uw zonde weggenomen, gij zult niet sterven.
14 Nochtans, dewijl gij door deze zaak de vijanden des HEEREN grotelijks hebt doen lasteren, zal ook de zoon, die u geboren is, den dood sterven.
Misschien is dat het antwoord wel. Rechterlijke straf omdat de vijanden van de Heere hierdoor hebben kunnen lasteren?
Bedankt voor je duidelijke voorbeeld!
Toch weet ik niet of je hieruit een algemene geldende regel moet halen, die in elke situatie gehandhaafd wordt. De Heere Jezus geeft Petrus namelijk een heel andere leefregel mee: hij moet zijn broeder zeventigmaal zevenmaal vergeven. Er is sowieso een groot verschil tussen verborgen zonden en openbare zonden!
Maar ik merk uit de reacties in deze discussie dat mijn ervaringen met dit onderwerp verschillend zijn met die van anderen. In mijn (nabije) omgeving heb ik enkele situaties meegemaakt waarin er een eerlijke benadering was door de kerkenraad. Dus ik heb niet zo sterk de gedachte dat daders meestal de hand boven het hoofd gehouden wordt.
Als het gaat om de manier waarop de kerkenraad hier goed mee om kan gaan: het kan nuttig zijn om in gesprek te gaan met familieleden van het gezin waar het probleem speelt. Niet in elke familie zijn wijze mensen, maar wanneer die er zijn, kunnen ze een enorme steun zijn voor het slachtoffer, de moeder en de overige kinderen in het gezin. Ook in het geval van valse beschuldiging, zoals Jo-Ann noemt, kunnen broers en zussen van het echtpaar voor aanvullende informatie zorgen en steun verlenen. Maar nogmaals, dit kan niet in elke familie.
Ja dat klopt. Maar ook al krijgt iemand de straf voor zijn misdaad. Dat wil nog niet zeggen dat je de ander niet hoeft te vergeven dan, of misschien zelfs vergeven hebt.
Het één spreekt het ander niet tegen.
We hebben ons menselijk vergeven... (Zand erover etc) Maar er is ook de vergevende liefde die we in Christus hebben als we in Hem zijn. En dan kan je de ander liefhebben omdat je zelf ook zo'n zondaar bent. En gun je de ander dezelfde vrijspraak die jezelf hebt mogen ontvangen. Toch mag je als omstander de ander daar nooit toe dwingen, het vergeven. Dat vergeven volgt echt vanzelf wel als het goed zit tussen die persoon en God. (ik weet even niet hoe ik het moet verwoorden)
Verder als je iemand vergeeft, neemt dat niet de pijn en verdriet van de daad zelf weg. Het kan anders worden misschien... Maar het blijft een diepe wond. De herinnering, de confrontatie iedere dag weer is iets dat iets met je blijft doen. De daad blijft bestaan. Iemand is voor zijn leven beschadigd. Maar je kunt de ander wel vergeven. De ander komt naast je te staan ahw. (Alhoewel ik hier echt mbt tot dit onderwerp heel voorzichtig in ben. Het woord vergeven wordt zo snel in de mond genomen terwijl van de ander eigenlijk gestorven is...)
Maar de daad. Die tot spot van de Heere kan zijn voor de wereld. Die moet nog steeds "bestraft" worden. Zodat duidelijk is, dat deze daad strafbaar is.
En ik ben ervan overtuigt dat als de dader echt berouw heeft, dat ook zo zal zien. Hij zal ook niets ontkennen. En de gevolgen van zijn daad aanvaarden.
Zoals de Heere met Zijn oneindig vergevende Liefde David vergaf.... De daad kreeg een vervolg in de straf in het wegnemen van zijn zoon door de dood, voor de spotters met de Heere.
Wbt het vals beschuldigen. Dat lijkt me echt ontzettend moeilijk. En in zo'n geval is de beschuldigde een slachtoffer.Wel komen dit soort valse beschuldigingen niet voor waar werkelijk een goed huwelijk is. Toch? Het komt in ieder geval niet uit de lucht vallen.
En hoe verkeerd dat vals beschuldigen ook is. Hoe in en in gemeen.Dan moet toch met beiden partijen gesproken worden. Wat is er gebeurd, hoe heeft dit zover kunnen komen, hulp etc.
Maar doordat er situaties zijn van valse beschuldigingen mag het nooit zo zijn dat de echte misdaad ongestraft blijft voor het oog van de wereld. Want daarmee geef je het signaal af dat wat God zo mooi ingeschapen heeft bestemd voor binnen het huwelijk.... dat daar wel slordig, verkeerd mee omgegaan mag worden.