Let wel: als men deze uitspraken van Luther en Calvijn niet in twijfel zou trekken, en het er volledig mee eens was, zou de discussie niet zo zijn verlopen als nu het geval is!
Dan zouden we naar de consensus gegaan zijn, die in de openingsposting voorgesteld wordt!
En die ook verwacht mag worden op een reformatorisch forum!
ellende eerst
akkoord. en wat een wegwijzer zegt moet je niet bij voorbaat van tafel vegen omdat het niet zo goed in je straatje past...!Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Eet smakelijk Orc!
maak je niet zo dik, ik hoop vanavond dagboek van Luther te lezen en ''s morgens dat van Spurgeon.
Maakt dat je weer een beetje aan het lachen?
De ware rust is in Christus Jezus en daar alleen. Luther en Calvijn waren ook maar wegwijzers.
Ik heb beide dagboeken ook, en het citaat van Luther dat ik gaf komt uit dat dagboek!Trouwens, Spurgeon vroeg me vanmorgen ook of ik avondmaal zou vieren met mensen die iets anders denken over verbond, en leerstellingen en of ik ook met ene Arminiaan avondmaal zou vieren. Hij zou het me kwalijk nemen als ik dat zou weigeren. Zou jij dat ook?
groet, Rhodé
[Aangepast op 17/8/04 door Rhodé]
Ik zou instemmen met Spurgeons vraag.
Zo, kunnen we nu weer samen aan tafel?
-
- Contacteer:
Orck orck orck toch,
Als Luther achter je stond had je een geweldige klets op je kop gehad, vanwege het feit dat je hem boven het Woord verheft.
Natuurlijk ben je dat niet met me eens en verhef je Luther niet boven het woord al doe je het wel gemakshalve.
Waarom al zoveel 'twist' ??,(heb je dat al diep doorleeft?) zonder ook maar ergens het woord erbij te halen als onfeilbaar bewijs?
Jij laat het woord buikspreken door maar voor het gemak te stellen dat er bijvoorbaat ellendekennis bij betreffende mensen was. Oftewel je doet toe aan wat er geschreven staat.
Wacht, ik zal jouw tekst iets wijzigen;
Toch hebben ze zich knap ellendig gevoelt vanwege de grootheid van hun ellende. En daarom hadden ze behoefte aan een zaligmaker.
Zo vind ik het wat veiliger. De landman vond ook plotseling een schat en ik durf niet te zeggen dat hij ellendig was laat staan zijn zonden al diep doorleefd had.
[Aangepast op 17/8/04 door gerrit de 2e]
Als Luther achter je stond had je een geweldige klets op je kop gehad, vanwege het feit dat je hem boven het Woord verheft.
Natuurlijk ben je dat niet met me eens en verhef je Luther niet boven het woord al doe je het wel gemakshalve.
Waarom al zoveel 'twist' ??,(heb je dat al diep doorleeft?) zonder ook maar ergens het woord erbij te halen als onfeilbaar bewijs?
Mathijs,quote: Toch hebben ze zich knap ellendig gevoelt vanwege de grootheid van hun kwaad tegen God. En daarom hadden ze behoefte aan Jezus de Zaligmaker.
Jij laat het woord buikspreken door maar voor het gemak te stellen dat er bijvoorbaat ellendekennis bij betreffende mensen was. Oftewel je doet toe aan wat er geschreven staat.
Wacht, ik zal jouw tekst iets wijzigen;
Toch hebben ze zich knap ellendig gevoelt vanwege de grootheid van hun ellende. En daarom hadden ze behoefte aan een zaligmaker.
Zo vind ik het wat veiliger. De landman vond ook plotseling een schat en ik durf niet te zeggen dat hij ellendig was laat staan zijn zonden al diep doorleefd had.
[Aangepast op 17/8/04 door gerrit de 2e]
- ndonselaar
- Contacteer:
Beste Gerrit,
het was absoluut geen twistpunt voor Luther dat er eerst sprake van ellendekennis moet zijn, dat stond volledig buiten kijf bij de Reformatoren. Ik verbaas me daarom ook enorm over de reacties die ik hier krijg, want ik had meer verwacht dat iedereen dit een "open deur" zou vinden.
Als ik je posting lees, rijst bij mij de vraag of je ooit weleens iets van Luther gelezen hebt?
het was absoluut geen twistpunt voor Luther dat er eerst sprake van ellendekennis moet zijn, dat stond volledig buiten kijf bij de Reformatoren. Ik verbaas me daarom ook enorm over de reacties die ik hier krijg, want ik had meer verwacht dat iedereen dit een "open deur" zou vinden.
Als ik je posting lees, rijst bij mij de vraag of je ooit weleens iets van Luther gelezen hebt?
-
- Contacteer:
Rhodé, die laatste reactie op jouw post was van Orc, niet van mij.Oorspronkelijk gepost door RhodéIk beroep mij op de Bijbel en jij wilt met Luther en Calvijn in de hand de Bijbel onschadelijk maken? Nee, dat wil je niet, dat weet ik ook wel. En jij kent mij ook wel goed Memento, dat ik niets van Luther en Calvijn af wil dingen.Oorspronkelijk gepost door MajorcaIk erger me altijd vreselijk aan mensen die menen door steeds te roepen "alleen de Bijbel" andere boeken overboord te moeten gooien. Waar komt dit vandaan? Weet je niet dat de reformatoren het "Sola Scriptura" op de agenda gezet hebben, jij niet! En dat het dus geen kwaad kan om hen zelf er eens op na te slaan? Of meen je nu echt dat je meer licht in de Schrift hebt dan Luther en Calvijn samen? Wat een grenzeloze arrogantie zou dat zijn!Oorspronkelijk gepost door RhodéMaar Memento,Oorspronkelijk gepost door memento
Ik ga er het Schatboek eens op nalezen, bij de vraag: waaruit kent gij uw ellende. Misschien dat de opsteller van de catechismus wat duidelijkheid kan verschaffen...
Zoek het eens bij het Licht der wereld, Col 1:28 Denwelken wij verkondigen, vermanende een iegelijk mens, en lerende een iegelijk mens in alle wijsheid, opdat wij zouden een iegelijk mens volmaakt stellen in Christus Jezus;
De Bijbel is Gods Woord. Schatboek is van een mens.
Wat ik wel triest vind te constateren is dat als we wijzen op Jezus als bron van leven en kennis dat dan de irritatie losbarst. Belijdenisgeschriften zijn door mensen opgesteld en zeer waardevol, maar kunnen nooit boven Gods Woord verheven worden.
Jammer dan dat een belijdenisgeschrift of een reformtor niet iedere Bijbeltekst (be)dekt.
Maar toch houd ik, mét Orckie, het volgende, nl.
1. De bijbel is onze hoogste norm
2. De belijdenisgeschriften (d.i.: de 3 eucomene belijdenisgeschriften, en de 3FVE) zijn onze secundaire norm.
Deze erkenning van de 3FVE zijn praktisch in elke kerkorde of kerkreglement van reformatorische kerken opgenomen. Er tegen in gaan zou sensuur tot gevolg moeten hebben (althans, in kerken die kerkelijke tucht uitoefenen)...
[Aangepast op 17/8/2004 door memento]