Pagina 7 van 7

Geplaatst: 20 jun 2005, 14:59
door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar Daarom heeft RJ gelijk dat we iedere keer weer in de Schrift op zoek moeten naar Hem. Onze zoektocht moet gericht zijn op dé Weg en niet naar een weg.
Dat is de crux!

Geplaatst: 20 jun 2005, 19:35
door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Als het gaat om de aangehaalde tekst heeft Miscanthus toch wel een beetje gelijk 'Afgewezen'. We kunnen het ergens wel over eens zijn, namelijk dat de mens in het paradijs gevallen is, maar dat betekent nog niet dat we in de bijbel mogen knippen en plakken. De tekst die ons de Heere Jezus daar zelf verteld heeft een hele andere context.
Zie kantt. Statenvertaling.

Geplaatst: 20 jun 2005, 19:43
door Afgewezen
De Schrift is níet schraal of leeg, het is geen verhaal waar we onze eigen theologie in kunnen lezen. De Schriften zijn vol van Hem: Want deze zijn het die van Mij getuigen. Daarom heeft RJ gelijk dat we iedere keer weer in de Schrift op zoek moeten naar Hem. Onze zoektocht moet gericht zijn op dé Weg en niet naar een weg.
Afgezien van de vraag in hoeverre je moet 'vergeestelijken' en afgezien van de vraag of ds. Moerkerken daarin nu tever gaat of niet, één ding moet je natuurlijk wel onder ogen willen zien: dat degenen die je van vergeestelijken beschuldigt, menen daarmee recht te doen aan de zin van de Schrift en aan het werk van Christus in Zijn Middelaarsambt.
Dat je daarin met hen van mening verschilt, is je goed recht, maar je moet wel de intentie peilen van degenen naar wie je zo'n beschuldigende vinger uitsteekt!

Geplaatst: 20 jun 2005, 19:53
door Kaw
Ik zat afgelopen zondag in de kerk. Naast dat ik afgelopen jaar steeds een nieuwe kreet hoorde, heb ik de zoveelste versmalling gehoord.
Het is niet meer:"Wie zoekt die vind", maar "Wie vroeg zoekt, die vind".
Daarnaast heb ik dus een nieuw lijstje versmallingen en die zijn:
Je komt niet in de hemel wanneer je verlangt naar de hemel, omdat je bang bent voor de hel.
Je komt niet in de hemel omdat je verlangt naar de hemel, omdat je dan denkt dat je dan gelukkig zal zijn.
Je komt niet in de hemel omdat je... enz.
Je komt alleen in de hemel wanneer je dit enkel verlangt omdat God dan tot Zijn eer komt.

Nou, dan zitten daar weer 2000 mensen naar zichzelf te kijken en de conclussie te trekken dat ze dat laatste niet oprecht verlangen, dus dat ze er wel niet bij zullen horen.

Natuurlijk doet ds. Moerkerken oprecht zijn best, maar ondertussen vertroebeld hij wel de eenvoud van het evangelie, door steeds gedetaileerder de weg tot zaligheid vast te leggen.

Geplaatst: 20 jun 2005, 20:27
door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door AfgewezenDat je daarin met hen van mening verschilt, is je goed recht, maar je moet wel de intentie peilen van degenen naar wie je zo'n beschuldigende vinger uitsteekt!
We beschuldigen niemand, we discussieren hier met bijbelse argumenten.
Evenmin gaat het hier over intenties van mensen....
Dat ze het goed bedoelen, wil nog niet zeggen dat ze het ook goed doen / uitleggen.

Geplaatst: 20 jun 2005, 20:29
door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Ik zat afgelopen zondag in de kerk. Naast dat ik afgelopen jaar steeds een nieuwe kreet hoorde, heb ik de zoveelste versmalling gehoord.
Het is niet meer:"Wie zoekt die vind", maar "Wie vroeg zoekt, die vind".
Dit klopt wel Kaw,

Spr 8:17 Ik heb lief, die Mij liefhebben; en die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden.

Geplaatst: 20 jun 2005, 21:03
door Refojongere
De tekst Kaw, Die Mij vroeg zoeken, zullen mij vinden is gegeven om jongeren extra aan te sporen om God te zoeken. Er staan geen bijzondere beloften voor ouderen, maar wel bijzondere beloften voor jongeren. Het is geen versmalling, maar juist een intensivering van de beloften.

Geplaatst: 20 jun 2005, 22:02
door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Ik zat afgelopen zondag in de kerk. Naast dat ik afgelopen jaar steeds een nieuwe kreet hoorde, heb ik de zoveelste versmalling gehoord.
Het is niet meer:"Wie zoekt die vind", maar "Wie vroeg zoekt, die vind".
Dit klopt wel Kaw,

Spr 8:17 Ik heb lief, die Mij liefhebben; en die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden.
De Heere 'vroeg zoeken' betekent helemaal niet de Heere zoeken in je jeugd. Vroeg zoeken betekent letterlijk eigenlijk: 's morgens vroeg beginnen met zoeken, wat betekent dat je dit met grote ijver doet.
Zie de kantt. bij Job 7:21 (over het woord vroeg).

[Aangepast op 20/6/05 door Afgewezen]

Geplaatst: 20 jun 2005, 22:44
door Gian
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Ik zat afgelopen zondag in de kerk. Naast dat ik afgelopen jaar steeds een nieuwe kreet hoorde, heb ik de zoveelste versmalling gehoord.
Het is niet meer:"Wie zoekt die vind", maar "Wie vroeg zoekt, die vind".
Dit klopt wel Kaw,

Spr 8:17 Ik heb lief, die Mij liefhebben; en die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden.
De Heere 'vroeg zoeken' betekent helemaal niet de Heere zoeken in je jeugd. Vroeg zoeken betekent letterlijk eigenlijk: 's morgens vroeg beginnen met zoeken, wat betekent dat je dit met grote ijver doet.
Zie de kantt. bij Job 7:21 (over het woord vroeg).

[Aangepast op 20/6/05 door Afgewezen]
Hoe kan je het woordje vroeg uit spreuken 17 nou vergelijken met job 7
Wel creatief overigens, maar ik geloof het niet.
In veel vertalingen staat het woordje vroeg er niet bij.

Geplaatst: 20 jun 2005, 23:17
door memento
Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Ik zat afgelopen zondag in de kerk. Naast dat ik afgelopen jaar steeds een nieuwe kreet hoorde, heb ik de zoveelste versmalling gehoord.
Het is niet meer:"Wie zoekt die vind", maar "Wie vroeg zoekt, die vind".
Dit klopt wel Kaw,

Spr 8:17 Ik heb lief, die Mij liefhebben; en die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden.
De Heere 'vroeg zoeken' betekent helemaal niet de Heere zoeken in je jeugd. Vroeg zoeken betekent letterlijk eigenlijk: 's morgens vroeg beginnen met zoeken, wat betekent dat je dit met grote ijver doet.
Zie de kantt. bij Job 7:21 (over het woord vroeg).

[Aangepast op 20/6/05 door Afgewezen]
Hoe kan je het woordje vroeg uit spreuken 17 nou vergelijken met job 7
Wel creatief overigens, maar ik geloof het niet.
In veel vertalingen staat het woordje vroeg er niet bij.
1. De kanttekeningen verwijzen bij Spr 8:17 zelf naar Job 7, omdat het hier gaat om hetzelfde woord
2. Het woord vroeg staat wel in de grondtekst

Geplaatst: 20 jun 2005, 23:38
door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Als het gaat om de aangehaalde tekst heeft Miscanthus toch wel een beetje gelijk 'Afgewezen'. We kunnen het ergens wel over eens zijn, namelijk dat de mens in het paradijs gevallen is, maar dat betekent nog niet dat we in de bijbel mogen knippen en plakken. De tekst die ons de Heere Jezus daar zelf verteld heeft een hele andere context.
Zie kantt. Statenvertaling.
Misschien heb ik een andere SV met andere kanttekeningen, maar jouw exegese kom ik er niet tegen, maar ik zou zeggen: citeer.

Geplaatst: 20 jun 2005, 23:45
door ndonselaar
In het geval van Spr. 8,17 moet ik Afgewezen deels gelijk geven.

Het werkwoord in de Piel duidt op een ernstig zoeken, een zoeken vol verlangen, of zoals een woordenboek zegt: Pi. acc. seeks early; seek eagerly for; usu. of seeking God, earnestly; seek with longing, longing for.

Dus Memento 'vroeg' staat niet in de grondtekst, maar omdat het een Piel vorm is en geen Qal vorm moeten we het vertalen met een toevoeging zoals 'ijverig / ernstig'.

Maar Afgewezen, die Mij vroeg zoeken, klinkt toch ook tot onze kinderen?

Geplaatst: 21 jun 2005, 12:01
door Filologos
Dat de Schrift zonder vergeestelijken schraal zou zijn, komt omdat men denkt dat de Bijbel alleen maar over bekering gaat. Er is echter veel meer.

Ik houd het maar bij Calvijn, die in geen geval wilde vergeestelijken, en alleen figuren van Christus in het OT erkende als dat uit de Schrift zelf blijkt.

Bijv. ps 45, het 'kleine Hooglied', gaat volgens Calvijn over Salomo. In zekere zin is deze een figuur van Christus, maar Calvijn wil dat niet doorvoeren in alle details, omdat dat absurditeiten oplevert.

Geplaatst: 21 jun 2005, 19:18
door Afgewezen
Misschien heb ik een andere SV met andere kanttekeningen, maar jouw exegese kom ik er niet tegen, maar ik zou zeggen: citeer.
Vreemd. Maar lees (bij Joh. 8:44):
Tekstverwijzing f: Gen. 3:1
Kantt. 68: Omdat hij den mensch tot de zonde, en daardoor tot den tijdelijken en eeuwigen dood gebracht heeft.
Hoe kan je het woordje vroeg uit spreuken 17 nou vergelijken met job 7
Wel creatief overigens, maar ik geloof het niet.
Helemaal niet creatief. Kwestie van kanttekeningen raadplegen.
Natuurlijk is het waar, dat wie in zijn jeugd de Here zoekt, Hem zal vinden. Alleen, het staat niet in deze tekst. En we moeten toch zorgvuldig met de Schrift omgaan, nietwaar?

[Aangepast op 21/6/05 door Afgewezen]

Geplaatst: 22 jun 2005, 01:22
door memento
Dus Memento 'vroeg' staat niet in de grondtekst, maar omdat het een Piel vorm is en geen Qal vorm moeten we het vertalen met een toevoeging zoals 'ijverig / ernstig'.
Ach, een woord, een voorvoegsel, of een accentje, of weet ik veel hoe ze die 'taaldingetjes' allemaal noemen. Volgens mn woordenboek (Brown-Driver-Briggs) betekend het door die Piel 'vroeg zoeken'. Voorderest leert het woordenboek me:
1. Dat het hier gaat om een continu doorgaande actie. (The participle represents an action or condition in its unbroken
continuity)
2. Dat het een "intensieve" of "bewust bedoelde" actie is (Piel usually expresses an "intensive" or "intentional" action.)