Gereformeerde Bond
Re: Gereformeerde Bond
Ik ging zelf een tijdje ter kerke in een GB gemeente waar men een tijdje wat themadiensten deed in de leerdiensten in plaats van de Catechismus. Wellicht is dit in meerdere gemeenten het geval? Ik weet niet hoe ver je terug bent gegaan in je onderzoek?
Afgelopen zondagavond bijvoorbeeld.
https://www.youtube.com/live/bBkAr7yL7q ... yJGSzhCOcZ
Vraag en antwoord 108 van zondag 41.
Voor onze gemeente klopt het ook niet. Als onze eigen predikant 's middags voorgaat behandelt hij de HC. Wij hebben 's middags alleen vaak andere predikanten.
- Johann Gottfried Walther
Ja oke, laatste keer was dan ook alweer 3 maanden geleden...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ok. Maar goed. In welke gevallen vind je dan dan het te weinig wordt? Want eerlijk gezegd was mij dat onderscheid ook niet duidelijk.
Ik ben in ieder geval benieuwd naar het echte lijstje. Want als het waar is, zou het zeker nieuwswaardig zijn en een mooi onderwerp voor een RD-artikel.
Ik ben in ieder geval benieuwd naar het echte lijstje. Want als het waar is, zou het zeker nieuwswaardig zijn en een mooi onderwerp voor een RD-artikel.
.
Laatst gewijzigd door merel op 29 mei 2025, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Daarin heb je gelijk. In mijn gemeente (staat ook in dit rijtje) is na de serie catechismuspreken verdergegaan met een serie leerdiensten over de Nederlandse Geloofsbelijdenis.Delftenaar schreef: ↑29 mei 2025, 13:47Is dat niet gewoon toeval in die zin dat er net een catechismus-serie is afgerond en de predikant een tijdje wacht om weer opnieuw met zondag 1 te beginnen?Johann Gottfried Walther schreef: ↑29 mei 2025, 08:48 GB gemeenten waar volgens zo ver ik weet geen Catechismusprediking is, zijn: Dirksland, Stellendam, Rotterdam-Zuid (Maranthakerk), Rotterdam-Kralingen (hoflaankerk), Rotterdam-centrum (Samaritaan), Krabbendijke, Dinteloord, Hendrik-Ido-Ambacht, Meeuwen, Schoonrewoerd, Poederoijen, Veen, Ridderkerk (Singelkerk), Waddinxveen (Bethelkerk), Brakel, Meerkerk, Klaaswaal, Garderen, Brandwijk, Amersfoort, Bunschoten, Goudswaard, Goes, Stolwijk, Monster, Tholen, Apeldoorn....
In het rijtje staan gemeenten waarvan ik niet geloof dat er geen leerdiensten zijn.
Een aantal jaren geleden was er ook een serie over de Dordtse Leerregels.
Ik ben er zeker van dat wanneer de huidige leerdiensten over de NGB zijn afgerond, we weer bij de catechismus beginnen.
Kortom: wees voorzichtig met het maken van claims over gemeenten waar je mogelijk te weinig van weet. Want voor we het weten gaan er vreemde praatjes rond.