Gereformeerde Bond

Rido91

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Rido91 »

Ik ging zelf een tijdje ter kerke in een GB gemeente waar men een tijdje wat themadiensten deed in de leerdiensten in plaats van de Catechismus. Wellicht is dit in meerdere gemeenten het geval? Ik weet niet hoe ver je terug bent gegaan in je onderzoek?
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Johann Gottfried Walther schreef: 29 mei 2025, 16:54
Bourdon16 schreef: 29 mei 2025, 16:46 Voor onze gemeente klopt het niet.
Wanneer is er dan laatst de HC behandeld?
Afgelopen zondagavond bijvoorbeeld.

https://www.youtube.com/live/bBkAr7yL7q ... yJGSzhCOcZ

Vraag en antwoord 108 van zondag 41.
merel

Bericht door merel »

Voor onze gemeente klopt het ook niet. Als onze eigen predikant 's middags voorgaat behandelt hij de HC. Wij hebben 's middags alleen vaak andere predikanten.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef: 29 mei 2025, 19:02 Voor onze gemeente klopt het ook niet. Als onze eigen predikant 's middags voorgaat behandelt hij de HC. Wij hebben 's middags alleen vaak andere predikanten.
Ja oke, laatste keer was dan ook alweer 3 maanden geleden...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD

Bericht door DDD »

Ok. Maar goed. In welke gevallen vind je dan dan het te weinig wordt? Want eerlijk gezegd was mij dat onderscheid ook niet duidelijk.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar het echte lijstje. Want als het waar is, zou het zeker nieuwswaardig zijn en een mooi onderwerp voor een RD-artikel.
merel

Bericht door merel »

.
Laatst gewijzigd door merel op 29 mei 2025, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Delftenaar schreef: 29 mei 2025, 13:47
Johann Gottfried Walther schreef: 29 mei 2025, 08:48 GB gemeenten waar volgens zo ver ik weet geen Catechismusprediking is, zijn: Dirksland, Stellendam, Rotterdam-Zuid (Maranthakerk), Rotterdam-Kralingen (hoflaankerk), Rotterdam-centrum (Samaritaan), Krabbendijke, Dinteloord, Hendrik-Ido-Ambacht, Meeuwen, Schoonrewoerd, Poederoijen, Veen, Ridderkerk (Singelkerk), Waddinxveen (Bethelkerk), Brakel, Meerkerk, Klaaswaal, Garderen, Brandwijk, Amersfoort, Bunschoten, Goudswaard, Goes, Stolwijk, Monster, Tholen, Apeldoorn....
Is dat niet gewoon toeval in die zin dat er net een catechismus-serie is afgerond en de predikant een tijdje wacht om weer opnieuw met zondag 1 te beginnen?

In het rijtje staan gemeenten waarvan ik niet geloof dat er geen leerdiensten zijn.
Daarin heb je gelijk. In mijn gemeente (staat ook in dit rijtje) is na de serie catechismuspreken verdergegaan met een serie leerdiensten over de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
Een aantal jaren geleden was er ook een serie over de Dordtse Leerregels.
Ik ben er zeker van dat wanneer de huidige leerdiensten over de NGB zijn afgerond, we weer bij de catechismus beginnen.
Kortom: wees voorzichtig met het maken van claims over gemeenten waar je mogelijk te weinig van weet. Want voor we het weten gaan er vreemde praatjes rond.
Plaats reactie