Gereformeerde Gemeenten

Cremar

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Cremar »

Hendrikus schreef:en dan dat bovenstemgebrul :deg
Dat maakt het helemaal af. Vooral als de zang zo'n geklaag en gezucht is, dat de gemeente niet vooruit is te branden qua zangtempo.
Panny

Bericht door Panny »

johannes123 schreef:Ja zeker bijzonder en hij preekt echt super goed!!
Wat bedoel je met "hij preekt echt super goed"???
johannes123

Bericht door johannes123 »

Cremar schreef:
Hendrikus schreef:en dan dat bovenstemgebrul :deg
Dat maakt het helemaal af. Vooral als de zang zo'n geklaag en gezucht is, dat de gemeente niet vooruit is te branden qua zangtempo.
Haha in Dirksland zijn et echte zangers:-)
johannes123

Bericht door johannes123 »

Panny schreef:
johannes123 schreef:Ja zeker bijzonder en hij preekt echt super goed!!
Wat bedoel je met "hij preekt echt super goed"???
Daar bedoel ik mee: een schriftuurlijk bevindelijke prediking. Zoals we dat in de GerGem gewend zijn zeg maar. Echt heel bijzonder o m deze oude leraar te mogen horen
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Een reeks berichten geknipt wegens lichtvaardig oordelen.
Mara

Bericht door Mara »

Ik las net op RW de vraag, waarom er geen kist vóórin de kerk mag staan tijdens rouwdienst.
Nu blijkt dit van oorsprong een rooms gebruik te zijn. Dat wist ik niet.
Zijn er nog uitzonderingen of mag het in geen enkele GerGem kerk?
Ik vind het wel indrukwekkend. Je ziet de kist en wordt er zo erg bij bepaald dat de dood zijn intrede heeft gedaan.
Na de dienst moet iedereen gaan staan en wordt de kist uitgedragen, altijd een emotievol moment.
Ik heb dit wel gemist tijdens de rouwdienst, die wij laatst bijwoonden in een Ger Gem gemeente.
Dit wordt nu "achter de schermen" gedaan.
Wat is de mening van de GGers alhier? Wordt het gemist of juist niet?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Cremar

Bericht door Cremar »

Mara schreef:Ik las net op RW de vraag, waarom er geen kist vóórin de kerk mag staan tijdens rouwdienst.
Ik vind het wel indrukwekkend. Je ziet de kist en wordt er zo erg bij bepaald dat de dood zijn intrede heeft gedaan.
Na de dienst moet iedereen gaan staan en wordt de kist uitgedragen, altijd een emotievol moment.
Ik heb dit wel gemist tijdens de rouwdienst, die wij laatst bijwoonden in een Ger Gem gemeente.
Ja, dat lijkt mij ook indrukwekkend. Al een preek op zich. En de kist wordt dan uit de kerk gedragen, en niet uit een bijzaaltje ofzo. Ik snap overigens de redenering over dat 'roomse gebruik' niet. Omdat het rooms is zijn we er geen voorstander van. Zeer slecht argument.
Reformer

Bericht door Reformer »

Cremar schreef:
Mara schreef:Ik las net op RW de vraag, waarom er geen kist vóórin de kerk mag staan tijdens rouwdienst.
Ja, dat lijkt mij ook indrukwekkend. Al een preek op zich. En de kist wordt dan uit de kerk gedragen, en niet uit een bijzaaltje ofzo. Ik snap overigens de redenering over dat 'roomse gebruik' niet. Omdat het rooms is zijn we er geen voorstander van. Zeer slecht argument.
Spreken tot de dode in de kist die voorin in de kerk staat, is een Rooms gebruik. Niet het staan van de kist voorin de kerk op zichzelf.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Het is lang terug dat ik in de Ger.Gem. een rouwdienst heb meegemaakt, maar ik meen me ter herinneren dat de kist voorin de kerk stond. Blijkbaar wordt er in verschillende plaatsen verschillend mee omgegaan.
Bij de OGG, waar ik wel twee begrafenissen heb meegemaakt de afgelopen jaren, stond de kist zeker niet in de kerk.
- Niet meer zo actief -
Mara

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:Het is lang terug dat ik in de Ger.Gem. een rouwdienst heb meegemaakt, maar ik meen me ter herinneren dat de kist voorin de kerk stond. Blijkbaar wordt er in verschillende plaatsen verschillend mee omgegaan.
Bij de OGG, waar ik wel twee begrafenissen heb meegemaakt de afgelopen jaren, stond de kist zeker niet in de kerk.
En dan kan er nog verschil zijn in klokluiden.
Na de dienst, die wij kortgelegen bijwoonden in de PKN, werd bij het uitdragen de klok geluid. Volgens mij is dat een oud gebruik. De dorpelingen weten dan dat op dat moment de kist de koets (nu auto) in gaat en kunnen ze zich naar de begraafplaats spoeden.
Maar niet ieder kerkgebouw heeft een klok.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Mannetje schreef:Het is lang terug dat ik in de Ger.Gem. een rouwdienst heb meegemaakt, maar ik meen me ter herinneren dat de kist voorin de kerk stond. Blijkbaar wordt er in verschillende plaatsen verschillend mee omgegaan.
En bij de GGiN weer wel. Verschillend per plaats/gemeente blijkbaar.
Ach, waar maken we ons druk om, wat mij betreft zijn dit randzaken.
Mara

Bericht door Mara »

Jo-Ann schreef:
En bij de GGiN weer wel. Verschillend per plaats/gemeente blijkbaar.
Ach, waar maken we ons druk om, wat mij betreft zijn dit randzaken.
Kennelijk Jo-Ann, want er werd een vraag over gesteld.
En blijkbaar is het plaatselijk verschillend. Dus dan is het geen randzaak denk ik.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
En dan kan er nog verschil zijn in klokluiden.
Na de dienst, die wij kortgelegen bijwoonden in de PKN, werd bij het uitdragen de klok geluid. Volgens mij is dat een oud gebruik. De dorpelingen weten dan dat op dat moment de kist de koets (nu auto) in gaat en kunnen ze zich naar de begraafplaats spoeden.
Maar niet ieder kerkgebouw heeft een klok.
Het is ingewikkeld geworden... In de OGGiN heb ik meegemaakt dat de kist voorin de kerk stond en in de PKN heb ik onlangs meegemaakt dat dat niet het geval was.

Het OGG kerkgebouw had geen klok, maar bij het opstellen van de stoet werd de hervormde klok geluid.
Dodo

Bericht door Dodo »

Het luiden van de klok wordt doorgaans door de burgerlijke gemeente gedaan. Die is vaak eigenaar van de kerktoren (van de Hervormde gemeente/PKN).
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Het luiden van de klok wordt doorgaans door de burgerlijke gemeente gedaan. Die is vaak eigenaar van de kerktoren (van de Hervormde gemeente/PKN).
Hier wordt het maar de wens van de overledene of de familie gedaan op de begraafplaats.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie