1. Hoe wordt dit oprechte levende geloof getoetst? Door wie wordt dit gedaan?Cyrillus schreef:1. Nee, dat wil zeggen, als bekeringswegen norm gaan worden, dan zijn we ver afgeweken van Gods Woord. Wel zal uit een persoonlijk gesprek duidelijk moeten worden dat er sprake is van oprecht levend geloof.Bijnaam schreef:1. Is voor jou de norm voor het afleggen van belijdenis het kunnen vertellen van een bekeringsweg cq. het komen tot geloof in Jezus Christus?
2. Begrijp ik goed dat jij voorstelt de kinderen ongedoopt te laten van wie de ouders niet-belijdend zijn? Leg je daarmee dan niet de grond van de doop in het geloof van een ouder in plaats van in het verbond van God? Zo niet, hoe zie jij dan de verhouding tussen doop en verbond?
3. Hebben niet-belijdende (volwassen) leden stemrecht in de kerkelijke praktijk die jij voorstelt?
4. Kan er tucht uitgeoefend worden op niet-belijdende en ongedoopte leden? Hoe moet ik mij dat voorstellen, aangezien ze geen lid zijn?
2. Dat is een goede vraag. Maar er moet wel een grond zijn om te veronderstellen dat er sprake is van een verbond. De enige grond is dat een kind geheiligd is op grond van zijn ouders (1 Cor. 7). Zie ook kanttekeningen: Dat is, zijn in het uiterlijk verbond Gods begrepen, en hebben toegang tot de tekenen en zegelen van Gods genade, zowel als degenen, die van beide gelovige ouders zijn geboren.
3. Hoe zou de blinde de ziende kunnen leiden? Wat mij betreft dus niet, al denk ik dat er onderscheid gemaakt kan worden tussen geestelijke en materiele zaken.
4. Zij zijn wel kerklid en vertegenwoordigen in die zin de kerk met een kleine letter. In die zin mag je verwachten dat deze leden zich wel houden aan de Bijbelse geboden. Ik denk dus dat tucht wel mogelijk is, al krijgt deze geen uitsluitend karakter (afhouden van het Avondmaal), maar een waarschuwend karakter.
2. Begrijp ik goed dat je geen continuïteit ziet tussen Gods verbond met Israël (Abraham; teken: besnijdenis van alle jongens) en het genadeverbond waarvan de doop een teken en zegel is? Heeft de Heere volgens jouw visie dan niet het genadeverbond opgericht voor alleen de uitverkorenen (aangezien je eerder wel sprak over tweeërlei verbondskinderen)?
3. Helder punt. In New England zorgde deze visie voor behoorlijke onrust in de 17e eeuw.
4. Helder punt. Kerkelijke tucht is voor hen dus niets meer dan Bijbelse, separerende Woordverkondiging, hooguit wat toegespitst op een persoonlijke context?