Eens Ouderling!Ouderling schreef:Lees dat dan wel in zijn verband! En ik vind dit heel wat anders dan: alle beslissingen die we nemen zijn volgens Zijn wil.Erskinees schreef:Ds. Schreuder: "We zijn intens blij als de Heere het geeft dat we iemand mogen toelaten."Ouderling schreef:Het biddend genomen wordt wel gezegd en zal ook zo zijn, maar dat de beslissing van het curatorium volgens Zijn wil is, waar wordt dat gezegd door het curatorium?Erskinees schreef:Dus daar zit iets scheef in de redenatie en procedure. Wanneer het curatorium handelt onder Gods almacht, kan een kerkenraad dat ook.
Wanneer ik de Bijbel lees vraag ik me ook het volgende af: mogen wij met onze menselijke organisaties commissies optuigen en na het aanroepen van de Naam des Heeren zeggen "zo, nu zijn alle beslissingen die we nemen biddend genomen en volgens Zijn wil."?
Ds. Van Eckeveld: "We wachten alleen af welke mannen de Heere ons toeschikt."
Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)
Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Misschien was het goed geweest als in de Saambinder dezelfde tekst was afgedrukt als die in de Wachter stond. Die tekst waar Pietje zo van streek van raakte. Dat er 2 worden toegelaten en 19 een attest krijgen, ligt dat aan kerkenraad of curatorium? Is het niet al van alle tijden dat het aantal op 2-5 ligt? Zo gek is dan nu de 2 toch niet? Als 19 meer is dan voorgaande jaren dan veranderen kerkenraden toch?
Natuurlijk is dat niet raar, je ziet elk jaar dat een aantal mensen alhier daar van streek van raken. Dat is in het geheel niet vreemd. Dat is helemaal te voorspellen en vanuit hun standpunt(en) bekeken te begrijpen. Net als de reacties die daar dan weer op komen, ook geheel te verwachten. Ik ben dankbaar dat deze 2 mannen zijn toegelaten en dat de anderen zijn afgewezen. Raar maar waar!Simon0612 schreef:Misschien was het goed geweest als in de Saambinder dezelfde tekst was afgedrukt als die in de Wachter stond. Die tekst waar Pietje zo van streek van raakte. Dat er 2 worden toegelaten en 19 een attest krijgen, ligt dat aan kerkenraad of curatorium? Is het niet al van alle tijden dat het aantal op 2-5 ligt? Zo gek is dan nu de 2 toch niet? Als 19 meer is dan voorgaande jaren dan veranderen kerkenraden toch?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Topic feitelijke informatie. Wat is de bron waarvan je weet dat er 19 zijn langsgeweest?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Waarom ben jij dankbaar dat anderen zijn afgewezen?pierre27 schreef:Natuurlijk is dat niet raar, je ziet elk jaar dat een aantal mensen alhier daar van streek van raken. Dat is in het geheel niet vreemd. Dat is helemaal te voorspellen en vanuit hun standpunt(en) bekeken te begrijpen. Net als de reacties die daar dan weer op komen, ook geheel te verwachten. Ik ben dankbaar dat deze 2 mannen zijn toegelaten en dat de anderen zijn afgewezen. Raar maar waar!Simon0612 schreef:Misschien was het goed geweest als in de Saambinder dezelfde tekst was afgedrukt als die in de Wachter stond. Die tekst waar Pietje zo van streek van raakte. Dat er 2 worden toegelaten en 19 een attest krijgen, ligt dat aan kerkenraad of curatorium? Is het niet al van alle tijden dat het aantal op 2-5 ligt? Zo gek is dan nu de 2 toch niet? Als 19 meer is dan voorgaande jaren dan veranderen kerkenraden toch?
1994 was in de NRC zoals jullie misschien wel weten een scheuring. Daaruit ontstond toen de HNRC nu HRC. De prediking in beide verbanden kende toen wat accentverschillen maar was nog hetzelfde. De oorzaak van de scheuring lag aan beide zijden. Daar om kan je zeggen: de Heere werkte in beide verbanden. De HRC heeft het systeem van toelating door een curatorium doorgezet. Toch werden daar na 1994 verhoudingsgewijs veel meer mensen toegelaten Terwijl het curatorium daar nog hetzelfde georganized was. Natuurlijk gaat niets buiten Zijn leiding om maar ik geloof niet dat de leiding van de Heere verschilt per denominatie. Daarom durf ik voorzichtig de conlusie te trekken dat het aantal toelatingen daarom afhankelijk is van de samenstelling van het curatorium. Het predikantentekort in gemeenten wordt kunstmatig laag gehouden. Vast met alle goede bedoelingen en uit voorzichtigheid?! Onderwijl gaan vacante gemeenten kapot en sterven kleine gemeenten en kiezen jeugdigen bij het trouwen voor een andere kerkverband.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Er zijn in principe twee toelatingsmomenten, één tot de opleiding en één tot het ambt van predikant (als het proces zoals weergegeven in het RD klopt).
Nu is er strenge selectie aan de voorkant, je zou dit ook naar achteren kunnen verschuiven. Nadelen zijn dan wel de hogere kosten van financiering en kans op de 'permanente' kandidaat.
Een betere oplossing zou gewoon zijn om aansluiting te zoeken bij de TUA. Predikanten krijgen dan een opleiding op het juiste niveau, bovendien is het onderwijs publiek gefinancierd (als ik het goed heb).
Nu is er strenge selectie aan de voorkant, je zou dit ook naar achteren kunnen verschuiven. Nadelen zijn dan wel de hogere kosten van financiering en kans op de 'permanente' kandidaat.
Een betere oplossing zou gewoon zijn om aansluiting te zoeken bij de TUA. Predikanten krijgen dan een opleiding op het juiste niveau, bovendien is het onderwijs publiek gefinancierd (als ik het goed heb).
Want je kent al die andere mensen?pierre27 schreef:Natuurlijk is dat niet raar, je ziet elk jaar dat een aantal mensen alhier daar van streek van raken. Dat is in het geheel niet vreemd. Dat is helemaal te voorspellen en vanuit hun standpunt(en) bekeken te begrijpen. Net als de reacties die daar dan weer op komen, ook geheel te verwachten. Ik ben dankbaar dat deze 2 mannen zijn toegelaten en dat de anderen zijn afgewezen. Raar maar waar!Simon0612 schreef:Misschien was het goed geweest als in de Saambinder dezelfde tekst was afgedrukt als die in de Wachter stond. Die tekst waar Pietje zo van streek van raakte. Dat er 2 worden toegelaten en 19 een attest krijgen, ligt dat aan kerkenraad of curatorium? Is het niet al van alle tijden dat het aantal op 2-5 ligt? Zo gek is dan nu de 2 toch niet? Als 19 meer is dan voorgaande jaren dan veranderen kerkenraden toch?
Ik sprak over dit jaar, niet over wat jij en ik in het verleden wel of niet hebben meegemaakt.Tiberius schreef:Dan kan je beter niet zulke grote woorden gebruiken.
Ik kan dat wel, want ik heb het verschillende keren meegemaakt. Het is uiterst frustrerend voor kerkenraden om mensen op die manier afgewezen te zien worden, waarvan je zeker weet dat ze geroepen zijn, wat ook later is gebleken.
Verder vraag ik mij in alle ernst af welke grote woorden ik gebruikt zou hebben.
- Niet meer zo actief -
'k Vind het altijd wat flauw om te doen alsof we voor iedere student heel dankbaar zouden moeten zijn, zoals pierre27 doet voorkomen. Of dat men dan zegt dat twee studenten al twee meer is dan we verdiend hebben. Natuurlijk is dat waar.
Onlangs hadden wij avondeten besteld via Thuisbezorgd.NL Alleen miste een kwart van het eten van de bestelling...... Er was dus minder eten dan we echt nodig hadden. Natuurlijk moet je als christen dankbaar zijn voor alles wat je krijgt. Toch lijkt het me niet verkeerd dat je ook gewoon teleurgesteld mag zijn in het leven. Dat is heel normaal en mag ook in het geval van een veel te laag aantal studenten. Teleurstelling is niet hetzelfde als ondankbaarheid.
De procedure moet anders. Mijn idee zou zijn dat de helft van de curatoriumbroeders jaarlijks wisselt vanuit een poule van alle predikanten.
Onlangs hadden wij avondeten besteld via Thuisbezorgd.NL Alleen miste een kwart van het eten van de bestelling...... Er was dus minder eten dan we echt nodig hadden. Natuurlijk moet je als christen dankbaar zijn voor alles wat je krijgt. Toch lijkt het me niet verkeerd dat je ook gewoon teleurgesteld mag zijn in het leven. Dat is heel normaal en mag ook in het geval van een veel te laag aantal studenten. Teleurstelling is niet hetzelfde als ondankbaarheid.
De procedure moet anders. Mijn idee zou zijn dat de helft van de curatoriumbroeders jaarlijks wisselt vanuit een poule van alle predikanten.
Omdat het proces hetzelfde is, kan je daar wel het een en ander over zeggen.Mannetje schreef:Ik sprak over dit jaar, niet over wat jij en ik in het verleden wel of niet hebben meegemaakt.Tiberius schreef:Dan kan je beter niet zulke grote woorden gebruiken.
Ik kan dat wel, want ik heb het verschillende keren meegemaakt. Het is uiterst frustrerend voor kerkenraden om mensen op die manier afgewezen te zien worden, waarvan je zeker weet dat ze geroepen zijn, wat ook later is gebleken.
In het RD van dit jaar wordt dezelfde verwoording gebruikt als eerdere jaren, zie de citaten boven.
De input en de output is ook vergelijkbaar.
Wellicht niet, nu ik het zo terug lees. Ik kreeg uit je eerdere posts de indruk dat je de uitspraken van ds. Schreuder onderschreef, waarbij het curatorium de aanmeldingen van de kerkenraad totaal niet serieus neemt.Mannetje schreef:Verder vraag ik mij in alle ernst af welke grote woorden ik gebruikt zou hebben.
Dat is niet iets van gisteren of eergisteren, maar dat is al tientallen jaren het geval.
Eens. Duidelijke analyse ook.KB_ schreef:1994 was in de NRC zoals jullie misschien wel weten een scheuring. Daaruit ontstond toen de HNRC nu HRC. De prediking in beide verbanden kende toen wat accentverschillen maar was nog hetzelfde. De oorzaak van de scheuring lag aan beide zijden. Daar om kan je zeggen: de Heere werkte in beide verbanden. De HRC heeft het systeem van toelating door een curatorium doorgezet. Toch werden daar na 1994 verhoudingsgewijs veel meer mensen toegelaten Terwijl het curatorium daar nog hetzelfde georganized was. Natuurlijk gaat niets buiten Zijn leiding om maar ik geloof niet dat de leiding van de Heere verschilt per denominatie. Daarom durf ik voorzichtig de conlusie te trekken dat het aantal toelatingen daarom afhankelijk is van de samenstelling van het curatorium. Het predikantentekort in gemeenten wordt kunstmatig laag gehouden. Vast met alle goede bedoelingen en uit voorzichtigheid?! Onderwijl gaan vacante gemeenten kapot en sterven kleine gemeenten en kiezen jeugdigen bij het trouwen voor een andere kerkverband.
Helder.Tiberius schreef:(...)
- Niet meer zo actief -
Klopt inderdaad. De werkwijze van het curatorium valt onder de eerste: ongeloof. Ongeloof is de officier van alle geestelijke kwalen, omdat het God verdacht houdt in Zijn liefde, trouw en macht.GGotK schreef:Welnee, de 2 grootste zonden binnen de GG zijn het ongeloof en de secularisatie.Tiberius schreef:Ik denk dat de werkwijze van het curatorium één van de grootste zonden in de GG is, waardoor de Geest uitgeblust wordt.
(Je persoonlijke opmerking laat ik hier bewust weg, omdat het hier alleen om feitelijke informatie gaat).
een feit is het dat meerdere kerkenraden niet alle predikanten uitnodigen.
Dus wanneer een kerkenraad een attest afgeeft is dat niet hetzelfde als dat een curatorium iemand toelaat.
In de loop van de studietijd door een student treden er ook wijzigingen op, of je dit indoctrine moet noemen weet ik niet.
Persoonlijk ben ik voor een universitaire studie theologie (dus geen andere richtingen).
Dus wanneer een kerkenraad een attest afgeeft is dat niet hetzelfde als dat een curatorium iemand toelaat.
In de loop van de studietijd door een student treden er ook wijzigingen op, of je dit indoctrine moet noemen weet ik niet.
Persoonlijk ben ik voor een universitaire studie theologie (dus geen andere richtingen).