Artikel 23 in de media

Ambtenaar

Re: Artikel 23 in de media

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: het lijkt netjes, en dat is het ook voor het oog, maar dit vind ik zelf onrust zaaien, maar op een slinkse manier. We weten allemaal dat de NOS een links-progressief kanaal is geworden.

Maargoed, misschien zou ik zelf ook niet meer op hun nieuws site moeten kijken.
En dan? Jezelf opsluiten in je eigen bubbel?

Berichtgeving kan ook dienen als spiegel. Niet in de zin van heroverweging van het eigen standpunt, wel in de zin van hoe je omgaat met de LGBT-gemeenschap.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Nee. Maar goed, dit is een bredere discussie, die ik hier op het forum ook al had over de kerk in Staphorst, die ook al zo verontwaardigd was.

Wij leven in een mediacratie. Daar zijn voor- en nadelen aan, net als aan de oude verzuilde democratie. In ieder geval hebben wij het daar maar mee te doen, en een onderdeel daarvan is dat het van belang is om je eigen mening te geven. Ik vind dat de dames dat prima deden, en in plaats van gezeur over de vraagstelling, zou een compliment op zijn plaats zijn.

En daarnaast: dit zijn vragen die breed in de samenleving leven, en daarom is het onderwerp relevant. Dat heeft niets met bloed te maken. Die eeuwige slachtofferrol van niet aan de huidige samenlevingseisen aangepaste refo's stoort mij bijzonder. Laat de scholen de kinderen gewoon goed opvoeden, dan is een bezoek van de media geen enkel probleem.

Zoals hier overigens ook is gebeurd.

En daarom is het een prima filmpje, mijns inziens. Het onderstreept mijn standpunt dat je als homo veilig naar een refo-school kunt. En dat er wel eens gedoe is dat zal ongetwijfeld. Maar dat zal ook gelden voor iemand in een rolstoel, of met rood haar, of die te dik is, of lomp, of een beetje autistisch, of een bril draagt, of sowieso altijd wat anders vindt dan de rest, of juist een sukkel is.
Zo kan je het inderdaad ook zien. Maar dat kwam bij mij niet direct zo binnen. En hopelijk geloof je dat het geen gezeur is van mijn kant, maar een verontrusting. Het zou je ook sieren om iets minder te schermen met zulke kreten. Want dan doe je juist wat je zelf zo afkeurt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

Excuses.

Ik wind mij inderdaad teveel op over mensen die in mijn beleving in de refobubbel zitten en alleen maar klagen, in plaats van zich een beetje aanpassen aan de huidige manier waarop besluiten worden genomen. Ik blijf van mening dat de manier waarop een staat bestuurd wordt, niet rechtstreeks uit de bijbel is af te leiden, en dat er voor verschillende vormen van staatsbestuur elk vóór en tegens zijn, en dat christenen zich gewoon moeten voegen naar het bestuur van hun samenleving, zolang dat niet tegen de mensenrechten of tegen de Bijbel ingaat.

Maar het is niet goed om al te hard te oordelen. Dat spijt mij.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Excuses.

Ik wind mij inderdaad teveel op over mensen die in mijn beleving in de refobubbel zitten en alleen maar klagen, in plaats van zich een beetje aanpassen aan de huidige manier waarop besluiten worden genomen. Ik blijf van mening dat de manier waarop een staat bestuurd wordt, niet rechtstreeks uit de bijbel is af te leiden, en dat er voor verschillende vormen van staatsbestuur elk vóór en tegens zijn, en dat christenen zich gewoon moeten voegen naar het bestuur van hun samenleving, zolang dat niet tegen de mensenrechten of tegen de Bijbel ingaat.

Maar het is niet goed om al te hard te oordelen. Dat spijt mij.
In de wereld, maar niet van de wereld. Zo hoort het te zijn inderdaad. Het is goed om elkaar scherp te houden, door te benoemen dat je niet alleen in de refo-bubbel moet zitten is ook misschien wel scherp ( ook wel voor mij een beetje denk ik), maar wel een terecht punt. Dus dat moeten we blijven doen.
Maar bedankt dat je er wat genuanceerder op terugkomt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

Ik betwist dat verantwoording afleggen en participeren in de democratie op gespannen voet staat met 'niet van de wereld zijn'. Dan leg je het woord 'wereld' echt niet goed uit. Als je dat maar ver genoeg doortrekt, zou je op de maan moeten gaan wonen, en dat is echt niet de strekking van de tekst.
Mara

Bericht door Mara »

Ik heb het een en ander voorbij zien komen gisteravond.
Scholieren van de diverse refoscholen, een jongen was zelfs van het MBO afgegaan.
Maar dat ging meer over uitsluiting of pesten.
Ik had geen idee dat deze verklaring bestond. Ik heb er i.i.g. nooit een getekend.

Overigens vond ik Margriet mild en genuanceerd. Dat toont toch wel haar professionaliteit aan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Wie is Margriet?
Valcke

Bericht door Valcke »

Ik heb zojuist van iemand vernomen die de verklaring gezien heeft, dat het enige wat (volgens hem) over dit onderwerp gaat, de verklaring is dat het huwelijk een verbintenis is tussen één man en één vrouw.

Het is wel ongelooflijk dat hier zo'n ophef over is. Bovendien zou ook de CU dit voluit dienen te onderschrijven.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Wie is Margriet?
Discussie gemist?
Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Ja dat hele boek ken ik zelfs niet.

Ik vermoedde al wel dat het deze Margriet zou zijn.
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Ik heb zojuist van iemand vernomen die de verklaring gezien heeft, dat het enige wat (volgens hem) over dit onderwerp gaat, de verklaring is dat het huwelijk een verbintenis is tussen één man en één vrouw.

Het is wel ongelooflijk dat hier zo'n ophef over is. Bovendien zou ook de CU dit voluit dienen te onderschrijven.
Het is op zich ook vrij vreemd dat dit op een reformatorische school speciaal gevraagd wordt. Je kan nog iets van de ouders vragen over de eigen gezinssituatie van de kinderen, maar de huidige vraag lijkt me net zo relevant als de vraag hoe je naar de plaats van Israel kijkt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
windorgel

Bericht door windorgel »

Valcke schreef:Ik heb zojuist van iemand vernomen die de verklaring gezien heeft, dat het enige wat (volgens hem) over dit onderwerp gaat, de verklaring is dat het huwelijk een verbintenis is tussen één man en één vrouw.

Dat is geheel juist. In het 5 pagina's tellende identiteitsprofiel (format VGS) staat het alleen het volgende over dit specifieke onderwerp (n.a.v. 7e gebod).
Seksualiteit heeft in de Bijbel te maken met het vormen van een onverbrekelijke verbintenis in een huwelijk tussen één man en één vrouw, en krijgt in het licht hiervan een plaats. Daarbij zijn de Bijbelse voorschriften bindend voor het seksuele leven. Deze seksuele moraal betekent dat de huwelijksrelatie geëerbiedigd wordt. De medemens wordt met respect (en rein en zuiver) benaderd. Dit sluit seksueel getinte grappen en intimidatie uit. Ook voor losse seksuele contacten is geen ruimte, omdat het monogame huwelijk als de door God gegeven vorm van omgang tussen man en vrouw wordt gezien. God wil dat wij ons lichaam, dat wij van Hem ontvangen hebben, aanvaarden en ook als tempel van de Heilige Geest zuiver en heilig bewaren. Ook in ons uiterlijk laten wij het in de schepping gelegde onderscheid tussen man en vrouw tot uitdrukking komen.
parsifal

Bericht door parsifal »

windorgel schreef:

Dat is geheel juist. In het 5 pagina's tellende identiteitsprofiel (format VGS) staat het alleen het volgende over dit specifieke onderwerp (n.a.v. 7e gebod).
Seksualiteit heeft in de Bijbel te maken met het vormen van een onverbrekelijke verbintenis in een huwelijk tussen één man en één vrouw, en krijgt in het licht hiervan een plaats. Daarbij zijn de Bijbelse voorschriften bindend voor het seksuele leven. Deze seksuele moraal betekent dat de huwelijksrelatie geëerbiedigd wordt. De medemens wordt met respect (en rein en zuiver) benaderd. Dit sluit seksueel getinte grappen en intimidatie uit. Ook voor losse seksuele contacten is geen ruimte, omdat het monogame huwelijk als de door God gegeven vorm van omgang tussen man en vrouw wordt gezien. God wil dat wij ons lichaam, dat wij van Hem ontvangen hebben, aanvaarden en ook als tempel van de Heilige Geest zuiver en heilig bewaren. Ook in ons uiterlijk laten wij het in de schepping gelegde onderscheid tussen man en vrouw tot uitdrukking komen.
Dit komt al meer natuurlijk over. Ik kan me niet voorstellen dat dit door ook maar een rechter als discriminerend wordt gezien. Heeft deze verklaring trouwens gevolgen voor kinderen van (op goede voet) gescheiden ouders?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Niet door de rechter, maar er zullen genoeg mensen zijn die het een onjuist standpunt vinden. Dat is nu eenmaal een onderwerp waar heel verschillend over gedacht wordt.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Niet door de rechter, maar er zullen genoeg mensen zijn die het een onjuist standpunt vinden. Dat is nu eenmaal een onderwerp waar heel verschillend over gedacht wordt.
Gelukkig is er nóg vrijheid van godsdienst en vrijheid van onderwijs en meningsuiting.

De school heeft dus volledig het recht om in een identiteitsverklaring instemming te vragen van de ouders voor onder meer de exclusiviteit van het huwelijk tussen één man en één vrouw.

Verder vind ik de teksten in de identiteitsverklaring heel duidelijk. De hele commotie is op niets gebaseerd. De rol van de media is kwalijk, maar ook de rol van de politiek is dat. Politici hebben een eed afgelegd op de grondwet. Daar hoort dan ook bij dat ze de grondwettelijke vrijheden voluit respecteren; helaas zien we in de praktijk met alle aanvallen op deze vrijheden het tegendeel.
Plaats reactie