Houden en bezoeken weekdiensten

Hoeveel weekdiensten en welk deel van de eigen gemeente bezoekt deze

Gemiddeld 2x per maand
8
9%
Gemiddeld 1x per maand
14
16%
Gemiddeld 1 tot 2x per kwartaal
10
11%
Geen weekdiensten
18
21%
20 - 35% bezoekt de diensten
20
23%
35 - 50% bezoekt de diensten
10
11%
50 - 70% bezoekt de diensten
3
3%
70 - 90% bezoekt de diensten
2
2%
Vrijwel de gehele gemeente bezoekt de diensten
0
Geen stemmen
Nog drukker dan op zondag door bezoekers van andere gemeenten/kerkverbanden
2
2%

Totaal aantal stemmen: 87

newton

Re: Houden en bezoeken weekdiensten

Bericht door newton »

Bezorgd schreef:
Ik denk ook dat de weekdiensten steeds meer verdwijnen.
Er is al heel veel aan verenigingen , commissies etc, en inderdaad de mogelijkheden om een extra preek te beluisteren zijn vele.
Vroeger waren die mogelijkheden er niet of veel minder, en dan voorzag een weekdienst echt in een behoefte, zeker om dan ook eens wat andere predikanten te kunnen horen.
Dat maakt de zomerse wekelijks dienst van de GerGem in Enter ook zo mooi. Elke week een andere dominee. Ieder in z'n eigen stijl en met eigen accenten.
Als je als GerGem het voorrecht hebt dat je een eigen predikant hebt kan het anders voorkomen dat je jaren alleen die ene dominee hoort. Op de vrije zondagen komt er meestal geen andere predikant de diensten opvullen.
Als vakante gemeente met een ijverige preekbeurtenregelaar heb je wel heel wat meer afwisseling.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Bezorgd schreef:
aggieoudje schreef:
Maar ik snap wel dat mensen behoefte hebben aan een preek in de week. Als ik dat heb luister ik of de preek van zondag nog eens terug of ik zoek op internet een preek die ik dan luister.
Dus niks tegen weekdiensten!
Ik denk ook dat de weekdiensten steeds meer verdwijnen.
Er is al heel veel aan verenigingen , commissies etc, en inderdaad de mogelijkheden om een extra preek te beluisteren zijn vele.
Vroeger waren die mogelijkheden er niet of veel minder, en dan voorzag een weekdienst echt in een behoefte, zeker om dan ook eens wat andere predikanten te kunnen horen.
Natuurlijk kan ik ook preken via internet beluisteren. Maar ik vind het echt heerlijk om op woensdagavond even in alle rust in de kerk te zitten. Het is redelijk goed bezet, dus ik zeg: doorgaan.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik vind dat je er ook niet veel aan mist. Je ziet dat in gemeenten met veel weekdiensten er weinig aandacht is voor persoonlijke en gezamenlijke bijbelstudie. Er zijn zelfs mensen die zeggen dat een bijbelstudiegroep niet ten koste mag gaan van de weekdiensten. Maar dat is weer een ander perspectief.
En dat is heel makkelijk te weerleggen. Je kan immers van juni tot september gewoon weekdiensten houden, als er geen bijbelstudiegroep wordt gehouden?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Opgegroeid in een gemeente zonder weekdiensten ben ik een keer verhuisd naar een plaats waar in een nabije gemeente wel weekdiensten gehouden werden. Inmiddels ben ik daar weer weg, maar toch herinner ik me die doordeweekse kerkdiensten nog als een soort oase in de woestijn.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

-DIA- schreef:
Bruna schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. Maar in de weekdiensten die er in mijn gemeente gehouden worden, komt er meestal ook een aanzienlijk deel vanuit omringende gemeenten. Vanuit de eigen gemeente zal er zo'n 25% zijn en vanuit andere gemeenten zo'n 15%. Dan zit de kerk toch voor 40% vol.
Dat klopt. Maar bij een kleinere gemeente als die precies in het gebouw past kan het met mensen van elders erbij sneller volzitten dan in een grotere gemeente.
En dat is ook het probleem in Wierden en Enter. Voor weekdiensten zijn de eigen kerken te klein.
Ook in Soest als Ds van Boven of Ds van Dieren komen preken.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

In mijn vorige gemeente zag het er tijdens de zondagse diensten kleurrijker uit dan tijdens de doordeweekse.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 03 apr 2019, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Bezorgd schreef:In mijn vorige gemeenten zag het er tijdens de zondagse diensten kleurrijker uit dan tijdens de doordeweekse.
Dat is in de geref gem van Soest ook zo
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

HHKtE schreef:
Bezorgd schreef:In mijn vorige gemeenten zag het er tijdens de zondagse diensten kleurrijker uit dan tijdens de doordeweekse.
In mijn gemeente ging ooit eens wijlen ds. J. van Belzen voor in een weekdienst en toen moesten ze de organist gaan wijsmaken dat hij een tel langzamer moest spelen, omdat de gemeente te langzaam zong en het dus heel erg ongelijk liep.

Verder deel ik ook de ervaring van @Bezorgd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
HHKtE schreef:
In mijn gemeente ging ooit eens wijlen ds. J. van Belzen voor in een weekdienst en toen moesten ze de organist gaan wijsmaken dat hij een tel langzamer moest spelen, omdat de gemeente te langzaam zong en het dus heel erg ongelijk liep.

Vind ik raar. Bezoekers moeten zich aanpassen. Eigen leden niet.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
HHKtE schreef:

Wellicht dat de leden die wel weekdiensten bezoeken ook langzamer zingen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat is waar, @Bezorgd. Maar de verhouding eigen leden versus omringende leden (tot uit de GGiN toe), was 1 op 5.
En ook @J.C. Philpot heeft in dit geval gelijk. Want meestal komt de rechtse flank uit de gemeente naar weekdiensten. En die zingen nét ietsje langzamer. Zeker als ze daartoe gedwongen worden door de leden uit omringende gemeenten en vakantiegangers, aangezien het in de zomer was.
Laatst gewijzigd door Jantje op 03 apr 2019, 18:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
J.C. Philpot

Jantje schreef:Dat is waar. Maar de verhouding eigen leden versus omringende leden (tot uit de GGiN toe), was 1 op 5.
Het zwart van de mensen zijn doordeweeks is dan lijkt mij ten voorbeeld voor de leden die er op deze manier gekleurt (hopenlijk schaamrood) opstaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:[

Wellicht dat de leden die wel weekdiensten bezoeken ook langzamer zingen?
Dat was bij ons niet zo. Het tempo was redelijk gelijk, maar lag vooral aan de gave van de organist.

Overigens hebben we ook tijden gehad dat het overgrote deel van de eigen gemeenteleden op kwam draven. Wat er ook maar was, gemeenteavond, weekdienst etc etc. Op een of andere manier zag het er toen qua kleur gelijk uit als zondag's. Anderen zag je nooit. Dat is een recente ontwikkeling.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 03 apr 2019, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef:Dat is waar. Maar de verhouding eigen leden versus omringende leden (tot uit de GGiN toe), was 1 op 5.
Het zwart van de mensen zijn doordeweeks is dan lijkt mij ten voorbeeld voor de leden die er op deze manier gekleurt (hopenlijk schaamrood) opstaan.
Zeker. De dominee die toen (al) toevallig 2 weken op vakantie was, en de dominee naar de preekstoel bracht, heeft er de zondag daarna (toen vanuit de H.C. het vierde gebod aan de orde van behandeling was), ernstig voor gewaarschuwd. Maar dat werd hem nogal kwalijk genomen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 03 apr 2019, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
J.C. Philpot

In mijn eigen gemeentekring ken ik het fenomeen doordeweekse diensten niet zo.

In het verleden ging ik regelmatig doordeweeks naar ds. Pronk, bijbellezingen van ds. Simons en een enkele keer naar een bijbellezing van ds. P. de Vries. Een enkele keer ben ik weleens met een familielid bij ds. Van Dieren geweest, maar dan hebben we het over 15 jaar geleden.

George Whitefield
Plaats reactie