Het grote gevaar van deze houding is dat het oordeel over de betreffende vertrekker geveld is incl. vrome praat dat wij niet over het hart oordelen.aline1984 schreef:Helma schreef:Dat is niet, wat ik wil zeggen. Niet zo fijn, zo'n reactie.Gelukkig gaan ze weg! Rotte appels vallen het eerst van de boom.
Ik wil alleen aandacht vragen voor deze categorie, die er ook zou kunnen zijn. Inderdaad kennen wij het hart niet. Of iemand hypocriet is of niet, kun je nooit met zekerheid zeggen. Maar wel ken ik mensen die Avondmaalganger waren, maar weggingen met veel kritiek op de prediking toen er een andere dominee kwam, die ontdekkender preekte. Die mensen spraken over hun kritiek ook met anderen enz. En nu zijn ze lid van een gemeente waar ze zoveel meer aan de preken hebben, terwijl er vanuit gegaan wordt dat ze allemaal kinderen van God zijn. Zulke mensen laten in hun gedrag (de vrucht) iets hypocriets zien.
Ik ben het theoretisch met je eens dat dit een beweegreden kan zijn voor vertrek, maar ik denk dat je in de praktijk wel heel erg voorzichtig moet zijn om mensen met kritiek op (een in jou ogen meer ontdekkende) prediking te scharen onder deze categorie.
Ik ben het ook wel eens met Bezorgd: Niet over die vertrekkers spreken, maar mét hen.