Algemene Politieke Beschouwingen
-
- Verbannen
Re: Algemene Politieke Beschouwingen
Nee, ook met de bede of er nog 'een opleving ten goede zou mogen komen over het wegzinkende vaderland', zoals een niet nader te noemen dominee dat altijd zegt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Hoezo? Ik vind het een rare formulering. Dat kun je toch ook in normaal Nederlands zeggen? Dit is meer een zin uit een spotprent dan een gebedsonderdeel.Jantje schreef:Dus het is niet goed als de dominee zondags bidt: "Gedenk nog aan hen die in 's lands vergaderzalen voor Uw Naam wensen uit te komen?"
Het moet niet gekker worden...
Gelukkig niet hoor. Ik weet niet welk gros jij hoort, maar dat zullen er niet meer dan een dozijn zijn.Jantje schreef:Op deze 'aanval' ga ik niet in. Je weet namelijk heel goed dat het gros van de predikanten in de (O)GG(iN) deze uitdrukking bezigt, en ik merk er geen één 'oubollig' woord in op. Maar dat zegt wellicht meer over mij dan over jouw (of andersom).Luther schreef:Het zou wel goed zijn als de predikant die anno 2018 de dingen zo formuleert, een poging zou wagen om normaal Nederlands te spreken, en niet onnodig oubollig en verheven als je hier opschrijft. Dat zet een predikant ook op afstand van de meeboddende gemeente, die zo ook niet spreekt.Jantje schreef:Dus het is niet goed als de dominee zondags bidt: "Gedenk nog aan hen die in 's lands vergaderzalen voor Uw Naam wensen uit te komen?"
Het moet niet gekker worden...
Je kunt ook zo formuleren: "We bidden U ook voor de politici en bestuurders van ons land, in het bijzonder voor hen die hun werk vanuit Uw Woord willen doen."
Jouw hedendaagse taal is soms dusdanig geformuleerd dat je het voor tweeërlei uitleg kunt opvatten. Dus in die zin zegt 'hedendaagse bewoording' ook niet alles, maar dat geheel terzijde.
Er zijn anders ook predikanten in de GG die zoiets bidden terwijl er meer ChristenUnie(raads)leden zijn dan SGP-ers. Het is meer hun persoonlijke voorkeur dus.Herman schreef:Van mij mag een predikant de SGP met name noemen. Niet zozeer omdat je er mee instemt, maar vooral omdat je je realiseert dat zij een persoonlijke verloochening voor moeten over hebben om in de brandpunt van de samenleving hun woordje te doen. Bovendien is de kans een stuk groter dat je een SGP raadslid of wethouder onder je gehoor hebt, dan een christelijke SP'er, want die zijn op 1 hand te tellen.
En komen deze CU’ers dan uit deze kerk?DDD schreef:Er zijn anders ook predikanten in de GG die zoiets bidden terwijl er meer ChristenUnie(raads)leden zijn dan SGP-ers. Het is meer hun persoonlijke voorkeur dus.Herman schreef:Van mij mag een predikant de SGP met name noemen. Niet zozeer omdat je er mee instemt, maar vooral omdat je je realiseert dat zij een persoonlijke verloochening voor moeten over hebben om in de brandpunt van de samenleving hun woordje te doen. Bovendien is de kans een stuk groter dat je een SGP raadslid of wethouder onder je gehoor hebt, dan een christelijke SP'er, want die zijn op 1 hand te tellen.
-
Als ze zelf nadenken en niet meegaan met de rest wel. Heel veel refo´s stemmen op SGP omdat het een refo partij is terwijl als ze een stemwijzer doen op heel iets anders uit komen.Zeeuw schreef:En komen deze CU’ers dan uit deze kerk?DDD schreef:Er zijn anders ook predikanten in de GG die zoiets bidden terwijl er meer ChristenUnie(raads)leden zijn dan SGP-ers. Het is meer hun persoonlijke voorkeur dus.Herman schreef:Van mij mag een predikant de SGP met name noemen. Niet zozeer omdat je er mee instemt, maar vooral omdat je je realiseert dat zij een persoonlijke verloochening voor moeten over hebben om in de brandpunt van de samenleving hun woordje te doen. Bovendien is de kans een stuk groter dat je een SGP raadslid of wethouder onder je gehoor hebt, dan een christelijke SP'er, want die zijn op 1 hand te tellen.
Ik zie op ethisch vlak geen verschil met CU en SGP.
"Deze kerk" is een wat onduidelijke omschrijving. Wat bedoel je precies?
Als je bedoelt of in de betreffende plaatselijke gemeente de christenunieraadsleden uit de eigen gemeente afkomstig waren: nee, het was import uit andere GG.
Als je bedoelt of in de betreffende plaatselijke gemeente de christenunieraadsleden uit de eigen gemeente afkomstig waren: nee, het was import uit andere GG.
-
Hij bedoelt CU´ers uit de GG.DDD schreef:"Deze kerk" is een wat onduidelijke omschrijving. Wat bedoel je precies?
[quote="DDD"]"Deze kerk" is een wat onduidelijke omschrijving. Wat bedoel je precies?
Als je bedoelt of in de betreffende plaatselijke gemeente de christenunieraadsleden uit de eigen gemeente afkomstig waren: nee, het was import uit andere GG.[/quote
Ik bedoel of de kerkelijke gemeente waarin deze dominee voor de SGP bad, ook CU-raadsleden in haar midden had op dat moment. De CU’ers die ik ken, kerken meestal niet in de GG.
Ik zou het nl bijzonder vinden wanneer de ds dit doet, als er ook CU-raadsleden in de kerk zitten op dat moment.
Er zijn ook gemeenten, bv Reimerswaal, waar CU en SGP dusdanig ver uit elkaar liggen dat dit nooit het geval zal zijn.
Als je bedoelt of in de betreffende plaatselijke gemeente de christenunieraadsleden uit de eigen gemeente afkomstig waren: nee, het was import uit andere GG.[/quote
Ik bedoel of de kerkelijke gemeente waarin deze dominee voor de SGP bad, ook CU-raadsleden in haar midden had op dat moment. De CU’ers die ik ken, kerken meestal niet in de GG.
Ik zou het nl bijzonder vinden wanneer de ds dit doet, als er ook CU-raadsleden in de kerk zitten op dat moment.
Er zijn ook gemeenten, bv Reimerswaal, waar CU en SGP dusdanig ver uit elkaar liggen dat dit nooit het geval zal zijn.
Geef nou niet ineens de discussie een andere wending om je ethische punt weer te willen maken. Open dan een ander topic.Geytenbeekje schreef:Als ze zelf nadenken en niet meegaan met de rest wel. Heel veel refo´s stemmen op SGP omdat het een refo partij is terwijl als ze een stemwijzer doen op heel iets anders uit komen.Zeeuw schreef:En komen deze CU’ers dan uit deze kerk?DDD schreef:Er zijn anders ook predikanten in de GG die zoiets bidden terwijl er meer ChristenUnie(raads)leden zijn dan SGP-ers. Het is meer hun persoonlijke voorkeur dus.Herman schreef:Van mij mag een predikant de SGP met name noemen. Niet zozeer omdat je er mee instemt, maar vooral omdat je je realiseert dat zij een persoonlijke verloochening voor moeten over hebben om in de brandpunt van de samenleving hun woordje te doen. Bovendien is de kans een stuk groter dat je een SGP raadslid of wethouder onder je gehoor hebt, dan een christelijke SP'er, want die zijn op 1 hand te tellen.
Ik zie op ethisch vlak geen verschil met CU en SGP.
-
Maar goed ook dat ze (ver) uit elkaar liggen, anders kan je net zo goed fuseren maar nu hebben de mensen tenminste het idee dat er wat te kiezen valt..Zeeuw schreef:DDD schreef:"Deze kerk" is een wat onduidelijke omschrijving. Wat bedoel je precies?
Nee hoor. Je kunt ook prima voor de Vervolgde Kerk aan de andere kant van de wereld bidden. Maar het ontbreekt bij de voorbede (gezien de formuleringen) aan concreetheid en dat is een lijn die ik persoonlijk bijbels acht.Zita schreef:Bid je dan alleen voor mensen die aanwezig zijn?Herman schreef:Van mij mag een predikant de SGP met name noemen. Niet zozeer omdat je er mee instemt, maar vooral omdat je je realiseert dat zij een persoonlijke verloochening voor moeten over hebben om in de brandpunt van de samenleving hun woordje te doen. Bovendien is de kans een stuk groter dat je een SGP raadslid of wethouder onder je gehoor hebt, dan een christelijke SP'er, want die zijn op 1 hand te tellen.
@DDD. Het lijkt me onmogelijk om voor een partij en hun vertegenwoordigers te bidden wiens standpunten je niet huldigt. Hooguit om bekering, maar hoed je dan voor het commentaar wat je dan krijgt. En ja, die grens ligt voor een seculiere partij wat anders dan voor de CU.
-
Nee, een dominee hoort niet te bidden voor 1 partij, ook al weet je zeker dat iedereen SGP stemt.Herman schreef:Nee hoor. Je kunt ook prima voor de Vervolgde Kerk aan de andere kant van de wereld bidden. Maar het ontbreekt bij de voorbede (gezien de formuleringen) aan concreetheid en dat is een lijn die ik persoonlijk bijbels acht.Zita schreef:Bid je dan alleen voor mensen die aanwezig zijn?Herman schreef:Van mij mag een predikant de SGP met name noemen. Niet zozeer omdat je er mee instemt, maar vooral omdat je je realiseert dat zij een persoonlijke verloochening voor moeten over hebben om in de brandpunt van de samenleving hun woordje te doen. Bovendien is de kans een stuk groter dat je een SGP raadslid of wethouder onder je gehoor hebt, dan een christelijke SP'er, want die zijn op 1 hand te tellen.
@DDD. Het lijkt me onmogelijk om voor een partij en hun vertegenwoordigers te bidden wiens standpunten je niet huldigt. Hooguit om bekering, maar hoed je dan voor het commentaar wat je dan krijgt. En ja, die grens ligt voor een seculiere partij wat anders dan voor de CU.
Dat ieder politicus het werk naar Zijn eer mag doen is weer heel anders en juist goed om te bidden.
Er waren twee of drie ChristenUnie betrokkenen (raadslid, kandidaat-raadslid en duoraadslid) en één SGP-raadslid in de kerk. Maar ik denk niet dat gastpredikanten daarover gebriefd worden.
Dat de meeste ChristenUnieraadsleden niet in de GG kerken, is logisch. Maar er zijn heus meer ChristenUniepolitici van de GG en er zijn ook CDA-raadsleden van de GG.
Nou goed, het is een bijzaak.
@Herman:
Als je niet kunt bidden voor mensen met wie je het niet in alles eens bent, moet je nodig wat meer films gaan kijken en romans gaan lezen om je inlevingsvermogen te vergroten en je wereldbeeld te verbreden.
Los daarvan: een dominee bidt niet naar eigen voorkeur, maar spreekt namens de gemeente tegen God.
Dat de meeste ChristenUnieraadsleden niet in de GG kerken, is logisch. Maar er zijn heus meer ChristenUniepolitici van de GG en er zijn ook CDA-raadsleden van de GG.
Nou goed, het is een bijzaak.
@Herman:
Als je niet kunt bidden voor mensen met wie je het niet in alles eens bent, moet je nodig wat meer films gaan kijken en romans gaan lezen om je inlevingsvermogen te vergroten en je wereldbeeld te verbreden.
Los daarvan: een dominee bidt niet naar eigen voorkeur, maar spreekt namens de gemeente tegen God.
En los daarvan zou ik zeker in Reimerswaal geen SGP stemmen, maar ChristenUnie.