Dat is waar, ds. Schreuder was ook arts...helma schreef:Wie weet waar zijn artsenstudie goed voor is geweest of nog zal zijn. Ook die dingen horen toch in Gods plan met iemands leven?
Er zijn zoveel onmisbare radertjes in onze levensklok.
Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)
Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
En Lukas...-DIA- schreef:Dat is waar, ds. Schreuder was ook arts...helma schreef:Wie weet waar zijn artsenstudie goed voor is geweest of nog zal zijn. Ook die dingen horen toch in Gods plan met iemands leven?
Er zijn zoveel onmisbare radertjes in onze levensklok.
Ik begrijp het op zich wel. Als je na gaat dat van de huidge studenten er drie zijn met een medische achtergrond (dokter/onderzoeker). In het werkveld (zeker ook op medisch terrein) is het goed om wijze mannen te hebben met kennis van hun werk, maar ook van de HEERE. En als er dan in een paar jaar tijd drie mannen toegelaten worden tot de opleiding kan dat de wenkbrauwen in beweging brengen. Want juist ook in medisch-etische discussies zijn dergelijke mannen nodig in het werkveld. Het is niet alleen de bedoeling dat wij als christenen leren omgaan met veranderingen op medisch-etisch terrein. Zeker, daar kunnen ze in de rol van predikant veel aan bijdrage. Maar het is net zo belangrijk dat wij in de maatschappij een tegengeluid laten horen. Niet vanaf de zijlijn, maar in de voorlinie. En daar hadden deze drie mannen ook een belangrijke bijdrage kunnen leveren. Maar goed dit is één kant van de medaille. Dat besef ik heel goed. Aan de andere kant moeten wij onze hand op de mond doen. Als dit de weg van de HEERE is met deze mannen, dan is het goed! Ook al kan je er bepaalde gedachten bij hebben. En dan geeft je terecht aan dat het net zo goed geldt bij andere studies. Maar goed op bepaalde terreinen zou het wellicht zwaarder kunnen wegen. Maar ik besef tegelijk dat dit menselijk geredeneer is.Charles schreef:Deze manier van denken begrijp ik niet. Waarom het voor de ene wel en voor de andere niet zonde zou zijn van de eerder gedane studie.emigrant schreef:arts(-onderzoeker) is toch ook een vak met een roeping. Net aan het einde van de artsenstudie toch maar predikant worden? Dat is een heel andere roeping en eigenlijk zonde van die gedane artsenstudie. Maar goed, ik ken de man en situatie niet.
-
Wie aangenomen wordt moet direct voor de webcam...ejvl schreef:http://www.gergeminfo.nl/voorgangers/l-van-der-kuijl
Staat al een foto.
Bij de GG nog geen klagen, 4 studenten al. Ik word een beetje moedeloos dat er in de GGiN geen studenten zijn aangenomen.
Jeugd en gezinnen trekken weg. Ik kan het begrijpen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Het is fijn hoor, maar in het licht van de vele lege kansels nog maar heel beperkt. Ik had op meer gehoopt. Maar wie weet.Bruna schreef:Bij de GG nog geen klagen, 4 studenten al. Ik word een beetje moedeloos dat er in de GGiN geen studenten zijn aangenomen.
kan ik niet begrijpen. Dat je de kerk waar je uit voortkomt en voor wiens wezen je staat, gaat verlaten enkel om de reden dat er geen "live-prediking" is.Bruna schreef:Bij de GG nog geen klagen, 4 studenten al. Ik word een beetje moedeloos dat er in de GGiN geen studenten zijn aangenomen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Misschien mist er nog wel meer. Een kerk is niet alleen de zondagse preek.emigrant schreef:kan ik niet begrijpen. Dat je de kerk waar je uit voortkomt en voor wiens wezen je staat, gaat verlaten enkel om de reden dat er geen "live-prediking" is.Bruna schreef:Bij de GG nog geen klagen, 4 studenten al. Ik word een beetje moedeloos dat er in de GGiN geen studenten zijn aangenomen.
"ENKEL om de reden dat er geen live prediking is"
Dat is heel belangrijk hoor!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Je kunt er 2 dingen over zeggen of denken.emigrant schreef:kan ik niet begrijpen. Dat je de kerk waar je uit voortkomt en voor wiens wezen je staat, gaat verlaten enkel om de reden dat er geen "live-prediking" is.Bruna schreef:Bij de GG nog geen klagen, 4 studenten al. Ik word een beetje moedeloos dat er in de GGiN geen studenten zijn aangenomen.
Waarom leesdienst in plaats van directe verkondiging als er een paar honderd meter verderop een predikant staat van dezelfde richting, bijvoorbeeld GG/GGIN/OGG? Dat komt door de jammerlijke menselijke scheuringen. Het zou 1 kerk kunnen/moeten zijn.
Bijvoorbeeld Barneveld Centrum GG, Barneveld Zuid GG en de GGIN zitten naast elkaar. Ik zou zeggen, ds Roos gaat in de morgen in de GGIN voor, in de middag in Centrum GG en in de avond in Zuid GG, rouleert met ds Bakker (OGG) en ds Jongejan (HHK) die daar vlakbij staan.
Maar menselijkerwijs gesproken zal dat helaas niet gaan gebeuren, jammer.
Aan de andere kant, met leesdienst is op zich niets mis, mits je een goede voordrager hebt die en oudvaders, en hedendaagse predikanten leest. Ik heb weleens een leesdienst beluisterd via het Internet (GG) waarvan ik dacht dat het een preek was, zo helder, duidelijk, hedendaags was het gelezene.
Zo is het maar net. In het Nieuwe Testament zie je heel duidelijk dat de prediking van het Woord verbonden is aan de verkondiging: proclamatie. Dat is dus geen leesdienst, dat is levende Woord bediening.Orchidee schreef:"ENKEL om de reden dat er geen live prediking is"
Rechtvaardigt dit meineed?JCRyle schreef:Zo is het maar net. In het Nieuwe Testament zie je heel duidelijk dat de prediking van het Woord verbonden is aan de verkondiging: proclamatie. Dat is dus geen leesdienst, dat is levende Woord bediening.Orchidee schreef:"ENKEL om de reden dat er geen live prediking is"
Er zal in vele kerken wat missen, deels ook zal dat voor ieder persoonlijk zijn.refo schreef:Misschien mist er nog wel meer. Een kerk is niet alleen de zondagse preek.emigrant schreef:kan ik niet begrijpen. Dat je de kerk waar je uit voortkomt en voor wiens wezen je staat, gaat verlaten enkel om de reden dat er geen "live-prediking" is.Bruna schreef:Bij de GG nog geen klagen, 4 studenten al. Ik word een beetje moedeloos dat er in de GGiN geen studenten zijn aangenomen.
Inderdaad, geen klagen. Maar ook geen "4 studenten al". Het is lang niet genoeg. Neemt niet weg dat je er niet dankbaar voor mag zijn.Bruna schreef:Bij de GG nog geen klagen, 4 studenten al. Ik word een beetje moedeloos dat er in de GGiN geen studenten zijn aangenomen.
In de GGiN is het verschil tussen het hebben van een eigen predikant en geen eigen predikant groter dan in de GG.
Daar hebben veel gemeenten op zondag nog wel zeker 1 keer een predikant.
Als je een eigen predikant hebt in de GGiN dan heb je zeg maar 35 zondagen + feest/bid/dankdagen het levende Woord.
Is dit niet het geval dan is dat beperkt tot 2 a 3 zondagen op een jaar en dan nog 8 keer door de week.
Daar hebben veel gemeenten op zondag nog wel zeker 1 keer een predikant.
Als je een eigen predikant hebt in de GGiN dan heb je zeg maar 35 zondagen + feest/bid/dankdagen het levende Woord.
Is dit niet het geval dan is dat beperkt tot 2 a 3 zondagen op een jaar en dan nog 8 keer door de week.