Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

-DIA-

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door -DIA- »

Jeremiah schreef:Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt?

Maar de andere, antwoordende, bestrafte hem, zeggende: ’Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt? En wij toch rechtvaardiglijk, want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan.’ Is hier niet de vrucht van het eerste kruiswoord: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen? Met het bedekkende schild van de genade komt Jezus tussenbeide, opdat ook deze misdadiger niet wordt getroffen door het wraakzwaard Gods. Hij was niet beter dan zijn medekruiseling. Dat had hij nog getoond door eerst mee te lasteren. Doch er is een plotselinge verandering opgetreden in zijn innerlijke wezen. Hoe het zo gekomen is kan hij zelf niet zeggen. Hij is getroffen, hij is gewond, hij is beangst over dood en eeuwigheid. En die kruiseling naast hem trekt hem. Best mogelijk, dat de linker moordenaar zijn makker of held is geweest in de zonde. Zij weten niet wat zij doen, sprak Jezus zo-even. Deze man begint het te weten. Daarom is zijn hart gescheurd en zijn gehele denken is omgekeerd. Dat hij zo laat bedenkt wat hij heeft misdaan! Zijn ogen gaan open voor zijn misdrijf en zonde. Hier aan het kruis overziet hij met één oogopslag zijn hele zondige, verdwaasde leven. Heel zijn goddeloos bestaan staat voor hem en alles vliegt hem aan. Ziet u niet hoe angstig zijn gelaat is getekend? Maar wat zien wij dan hier aan het kruis anders dan de kracht van die stervende Jezus en de macht van Zijn hartebloed? Zie, door Hem bearbeid aan het kruis, naast hem hangend, wordt zijn hart vol van diep en groot berouw. Zijn zonde drukt hem terneer. Doch gelukkig niet alleen hem. Nee, Jezus naast hem wordt er zwaarder door gebogen dan de moordenaar zelf. Ook de zonde van die moordenaar is geladen op Jezus’ schouders, opdat hij vrij zou zijn van schuld. Dat geschiedt hier op Goede Vrijdag.

De moordenaar wordt schuldig in eigen oog en daarom bekent hij rechtvaardig deze straf te hebben verdiend. Hij kan wel vergeleken worden bij een zinkend schip, dat elk ogenblik kan verdwijnen in de diepte van de onmetelijke wateren. Nog één vuurpijl wordt afgeschoten. Maar wat met die moordenaar geschiedt, geldt toch ook elke zondaar die ontdekt wordt aan zijn ongerechtigheid, en die ongerechtigheid moet vergroot zien aan het kruis, als ons wordt ontdekt tegen het Evangelie te hebben gezondigd. Christus te hebben versmaad met of zonder, of juist door onze godsdienst. Onze zondenschuld raakt niet alleen de Vader, maar ook de Zoon, Die vlees werd en de Heilige Geest, Die wij weerstonden en smarten aandeden. Zal het ooit waarlijk goed met ons worden voor de eeuwigheid, zo is het nodig grondig ontdekt te worden aan onze schuld en misdaad. De moordenaar is er het Voorbeeld van. Hoor, hij bestraft zijn medekruiseling: ’Vreest gij ook God niet?’

Waar haalt hij toch de moed vandaan om een ander te bestraffen? Kon die niet zeggen: zie maar naar uzelf. Eigen zonde waarlijk bekend en gevoeld, moet nog mag de mond snoeren. Het is een bekend feit, dat een schuldige consciëntie noopt tot zwijgen, om het niet nog benauwder te krijgen. Toch is het omgekeerde het geval. Juist het getuigen tegen de zonde, waaraan wijzelf werden ontdekt, geeft verlichting van het gemoed, ook al kan de bestrijding daarna zeer fel zijn, als de vraag wordt voorgelegd vanbinnen: Was dat nu oprecht? Wie bent u zelf? Ik zou maar voorzichtig zijn en niets meer zeggen! Als eigen zonde beleden, beweend en gehaat is, dan juist zal onze bestraffing klem hebben en gespeend zijn aan eigengerechtigheid. Wij moeten leren onszelf in het bestraffen van het kwaad mede te bestraffen. Dat vinden we hier bij de boetvaardige moordenaar. Zelf had hij ook God niet gevreesd, jaar in jaar uit. Nu vreest hij God niet slaafs, maar hij is vervuld met diepe eerbied voor God en omdat hij gezondigd heeft, kan het niet anders, of ook vreze in de zin van schrik is over hem gekomen. Toch wil hij God niet ontvluchten. Hij bestraft de zonde in zijn naaste, veroordeelt zichzelf, wordt bereid voor de genade door de genade. Zie wat dan Christus, hangend aan het kruis, vermag! Nee, Hij hangt daar niet als martelaar, maar als zondendrager en duivel-overwinnaar, die Gode rantsoen betaalt.

Ds. I. Kieviet
Dat is wel treffend. Ik moest denken aan Christen, uit de Christenreis van Bunyan.
Ik denk aan zovelen voor wie het echt verloren werd. Die konden niet zwijgen want de werkelijkheid werd werkelijkheid. Ze zagen in de eerste plaats zichzelf (en de medemens) onder het rechtvaardig oordeel van God liggen. Ik denk ook aan de pinksterlingen: Verslagen in het hart: Mannenbroeders, wat moeten wij doen om zalig te worden! En zovelen die aan zichzelf ontdekt uit hebben geroepen: Verloren! Verloren!

En nu komt het erop aan dat het toch geen algemene overtuiging is. Die kan nog benauwder zijn en in de wanhoop eindigen. Daar bewaart God zijn volk wel voor. Ik geloof dat een waar ontdekte daar wel benauwd voor is:
Beproef vrij, van omhoog,
Mijn hart, dat voor Uw oog,
Alwetende, steeds open lag.
Doorzoek mij; toets mijn gangen;
Doorgrond al mijn verlangen;
En stel mijn oogmerk in den dag.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Inderdaad! zo eenvoudig, zo helder en duidelijk!
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/247 ... den-brink/
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Inderdaad! zo eenvoudig, zo helder en duidelijk!
Ik vind het wel een heel wonderlijk stukje, eerlijk gezegd. Er wordt hem zo ongeveer bevolen om het geschrevene 'goed in te prenten' of 'door te laten dringen' en dan wordt er ook nog om een reactie gevraagd.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

eilander schreef:
Ik vind het wel een heel wonderlijk stukje, eerlijk gezegd. Er wordt hem zo ongeveer bevolen om het geschrevene 'goed in te prenten' of 'door te laten dringen' en dan wordt er ook nog om een reactie gevraagd.
Mooie, bescheiden reactie.
Ik weet mij in het spreken afhankelijk van de Heilige Geest. Mijn woorden kunnen niemands hart veranderen of bekeren. Maar God belooft wel dat Hij onze mensenwoorden als instrument gebruikt waarmee de Heilige Geest harten verandert en bekeert. En ieder die in dat vertrouwen spreekt, zal ook vrucht zien op het gesprokene.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Niet alleen wonderlijk, ook gevaarlijk en on-gereformeerd. Ik kan er geen reformatorisch geluid in ontwaren. Dit past niet in het reformatorisch belijden.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

eilander schreef:
De dominee wordt m.i. wel iets te veel geprezen!
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

ds. G.M. de Leeuw in de Gezinsgids schreef:Je kunt als predikant zo opgehemeld worden. I hate that. Het is zó ellendig. Daar moet je van walgen!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik prijs de ds niet en hemel hem niet op want: he hate that!
Maar ik hou wel van zijn eenvoudige, begrijpelijke, heldere, radicale prediking!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Sommigen schijnen er een behagen in te hebben om te zeggen dat het Joodse volk verblind is voor het Evangelie en voor de Messias. Het is trouwens onjuist om dat zo algemeen te stellen over het gehele Joodse volk. De hele geschiedenis door is er een overblijfsel geweest – soms klein, soms groter – dat wel in de Heere Jezus geloofde. Ook nu, anno 2017, gelooft een deel van het Joodse volk wel in Hem en dat zal zo blijven tot op het moment dat heel Israel zalig zal worden (Romeinen 11:25 en 26). Maar beseffen we wel dat ook de heidenen verblind zijn voor het Evangelie?

In Jesaja 25 voorzegt de Heere wat er eenmaal op de berg Sion gaat gebeuren:
6. ‘De HEERE van de legermachten zal op deze berg voor alle volken een feestmaal met uitgelezen gerechten aanrichten, een feestmaal met gerijpte wijnen, met uitgelezen gerechten vol merg, met gezuiverde gerijpte wijnen.
7. En Hij zal op deze berg verslinden de sluier waarmee het gezicht van alle volken omsluierd is, en de bedekking waarmee alle naties bedekt zijn.
8. Hij zal de dood voor altijd verslinden, de Heere HEERE zal de tranen van alle gezichten afwissen en de smaad van Zijn volk wegnemen van heel de aarde, want de HEERE heeft gesproken.’

Laten we nooit geestelijk neerkijken op het Joodse volk, in de zin van: het is onbegonnen werk om hun ogen te openen voor het Evangelie. Voor de Heere is niets onmogelijk. Het is toch net zo goed een groot wonder als mensen uit de overige volken tot geloof in Hem komen, wanneer de Heere de bedekking bij hen wegneemt!

In bepaalde kerkelijke kringen wordt er zelfs vanuit gegaan dat zoiets vrijwel onmogelijk is. Moet u nagaan: terwijl de Heere zegt en plechtig betuigt dat voor Hem niets te wonderlijk is, lijken sommigen het beter te weten: Hij kan het wel, maar Hij doet het bijna nooit meer…

Het gebeurde in een dorp, ergens in Nederland. Op een zondagmorgen, in de eredienst. De gemeente luisterde naar de dominee. Hij sprak over het heilig avondmaal. Hij zei het ongeveer zo: ‘Gemeente, ik waarschuw u om niet te snel aan het avondmaal te gaan, zoals in andere kerken massaal gebeurt. Je moet eerst iets heel bijzonders hebben meegemaakt, dat de Heere je te sterk is geworden en dat Hij je heeft bekeerd. En omdat niemand hier is bekeerd, vieren we geen avondmaal.’

Toen iemand mij dit vertelde, dacht ik: ik ga naar die gemeente en naar die predikant toe. Maar ik weet dat alleen de Heere verandering kan geven. Daarom ben ik op de knieën gegaan en heb gebeden en gesmeekt voor deze voorganger en voor deze gemeente. Dat hun ogen zullen worden geopend voor de Heere Jezus. Dat de bedekking zal worden weggenomen. En dat ook in die gemeente weer het heilig avondmaal zal worden gevierd. Tot eer van de Heere Jezus en tot zegen van de gemeente.

Dit is niet de enige gemeente waar nooit avondmaal wordt gevierd. Er zijn meer gemeenten waar dit nooit gebeurt. Ook zijn er gemeenten waar wel avondmaal wordt gevierd, maar waar slechts een enkeling uit de gemeente aangaat aan de tafel van de Heere. Dat wordt dan soms nog onderbouwd met de woorden: ‘Eén uit een stad, twee uit een dorp…’
Zo staat het er trouwens niet in Jeremia 3:14. Daar lezen we: ‘Keer terug, afkerige kinderen, spreekt de HEERE, want Ik heb u getrouwd. Ik zal u nemen, één uit een stad en twee uit een geslacht, en Ik zal u naar Sion brengen.’
Op een vreselijke manier wordt deze tekst soms misbruikt in een poging om aan te tonen dat er maar heel weinig mensen zalig zullen worden, misschien ook maar één of twee uit een hele gemeente.

Met deze woorden ‘één uit een stad en twee uit een geslacht’ wordt allereerst verwezen naar het Joodse volk, dat de Heere terug zal brengen naar Sion, Jeruzalem, dat zich verheugt in Gods aanwezigheid. Ook kan deze uitdrukking, die mogelijk een vorm van een getrapte getalsspreuk is, een aanduiding zijn voor een volledigheid of een groeiend aantal. Jeremia 31:8 spreekt zelfs over een grote menigte.

Waarom zouden we Gods werk kleineren? Dat is toch niet tot eer van Hem? Wij hoeven de aantallen niet vast te stellen. Hij verheugt Zich er niet in als mensen voor eeuwig verloren gaan. Integendeel: ‘…en daarom wacht de HEERE, opdat Hij u genadig zal zijn’ (Jesaja 30:18).

Wellicht kunt u zich nauwelijks voorstellen dat er gemeenten zijn in de rechterflank van de gereformeerde gezindte, waar het er zo aan toegaat. U zit misschien wel in een gemeente waarin vrijwel iedereen deelneemt aan de viering van het heilig avondmaal. En tussen twee haakjes: de viering van het avondmaal kan ook een automatisme worden, zonder dat we ons meer verwonderen over de wonderbare genade die de Heere ons geschonken heeft.
Mijn gedachten gaan uit naar het moment dat de Heere Jezus het avondmaal instelde. ‘En Hij nam het brood en nadat Hij gedankt had, brak Hij het en gaf het aan hen met de woorden: Dit is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt. Doe dat tot Mijn gedachtenis. Evenzo nam Hij ook de drinkbeker na het gebruiken van de maaltijd en zei: Deze drinkbeker is het nieuwe verbond in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt’ (Lukas 22:19 en 20).

En denk ook eens aan 1 Korinthe 10 en 11, waar Paulus uitgebreid schrijft over het avondmaal en waar hij nog de woorden ‘zo dikwijls…’ toevoegt: ‘Want zo dikwijls als u dit brood eet en deze drinkbeker drinkt, doe dat tot Mijn gedachtenis’ (1 Korinthe 11:26 en 25b).
De dominee, in de gemeente waarover ik hierboven al schreef, spreekt wel over God en ook over de Heere Jezus, maar op zo’n manier dat het lijkt dat het niet voor de gemeente is. De boodschap van het verlossende werk van de Heere Jezus ligt daar als het ware bedekt onder een dikke deken van dode religie.

Ik weet ook van een gemeente waar onrust is ontstaan, omdat de predikant helemaal niet meer over de Heere Jezus spreekt. Het is toch nauwelijks voorstelbaar dat iemand predikant is en de Heere en Heiland niet aanprijst bij zijn toehoorders. Dan kun je toch maar beter iets anders gaan doen, dan elke zondag plaats te nemen op de kansel. Waarom ben je dan dominee geworden?
Er zijn gemeenteleden die geestelijk zeer lijden onder zo’n situatie. Maar als je opgegroeid bent in zo’n gemeente, ga je ook niet zomaar weg. En helaas durven ook kerkenraden en oudstenraden het soms niet aan zo’n situatie bespreekbaar te maken met de predikant/voorganger. Zeker, zoiets is ook niet gemakkelijk, toch is het belangrijk dat het wel gebeurt. Het is belangrijk de preken te toetsen aan het Woord van God. En misschien is er niets mis met wat er in de preek wordt gezegd, maar ligt het probleem in wat er niet wordt gezegd. Dan wordt er een ander evangelie gebracht, dat geen evangelie is (Galaten 1:6 en 7), waardoor mensen in verwarring worden gebracht en het zicht op de Heere Jezus wordt verduisterd.
Laten we ons niet verheffen boven wie dan ook. Het is genade van de Heere wanneer we Hem mogen kennen. En het is eveneens genade wanneer Hij ons geroepen heeft om het Woord te verkondigen en wanneer we de gekruisigde en opgestane Heere Jezus Christus mogen laten schitteren in onze samenkomsten.

Laten we bewogen zijn met het geestelijke heil van allen die in een gemeente zitten waar het zicht op de Heere Jezus verduisterd is. Laten we het hun gunnen dat ook zij over Hem zullen horen, in de volle rijkdom waarin Hij wordt geschilderd in de Schrift. En laten we bidden om de bekering van predikanten en voorgangers die Hem niet kennen.
Het is bijzonder hoopvol dat er in dit dorp met deze gemeente en deze predikant, een bidstond is begonnen waarin wordt gebeden om een opwekking in het dorp en in deze gemeente. Immers: ‘Een krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand (Jakobus 5:16). Laten we meebidden, misschien wel voor onze eigen gemeente en onze eigen voorganger.

Dirk van Genderen
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Ik prijs de ds niet en hemel hem niet op want: he hate that!Afbeelding
Maar ik hou wel van zijn eenvoudige, begrijpelijke, heldere, radicale prediking!Afbeelding
Radicaal is wel een woord waar de meeste mensen niet zo van houden.
Ik denk niemand. Als een mens radicaal er schoontjes buiten gezet... en een preek moet ook radicaal zijn.
Niet halzacht om de hete brei heen draaien maar recht door zee.
Ik denk dat veruit de meeste mensen van een halfzachte preek zullen zeggen: We love it!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Precies, zo is het @Dia!
Het is erin of eruit, je kent Christus of je kent Hem niet!
Je bent een gelovige of een ongelovige!
Geen ja maars, geen half bekeerden of; ik ben denk ik wel op de goede weg maar weet het nog niet zeker of heb nog niet voldoende zondekennis enz. enz.
Dus RADICAAL en niet om de hete brij heen draaien!
Daar staat deze ds voor
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Precies, zo is het @Dia!
Geen ja maars, geen half bekeerden of; ik ben denk ik wel op de goede weg maar weet het nog niet zeker of heb nog niet voldoende zondekennis enz. enz.
Daar staat deze ds voorAfbeelding
Het is waar: erin of erbuiten... En als je dat weet: Maar Hem zegen ze niet?
Ik wil hier niet te diep op ingaan. Daar is hier de plaats niet voor.

Een mens die weet om in Christus te zijn zal toch ook geleerd hebben wat het is om buiten Christus te staan.
En we weten het wel , beleven het in feite niet: Want onze God is (buiten Christus) een verterend vuur.
Meest spreken we liever over een God die Liefde is. Dat is ook wel waar, maar dat is één kant.
De Bijbel spreekt nooit van één kant.
God is Recht, dus zal Hij door onderwijzing hen die dwalen brengen in het rechte spoor.
Het is altijd Recht en Genade in evenwicht.
Zo dan, wie in Christus is, die is een nieuw schepsel.
Dus dat geldt voor degenen die in Christus zijn.
Dan is het waar: Het komt er op aan of ik in Christus ben. Maar kan iemand die niet ontdekt wordt
buiten te staan ooit binnen komen? Dat lijkt me niet te kunnen.

En nu denk ik echt dat ik niet meer hoef of misschien wel niet meer mag zeggen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Wel jammer @Dia dat je om de hete brij heen draait! :fi
Je zegt:
Een mens die weet om in Christus te zijn zal toch ook geleerd hebben wat het is om buiten Christus te staan.
En we weten het wel , beleven het in feite niet: Want onze God is (buiten Christus) een verterend vuur.
Meest spreken we liever over een God die Liefde is. Dat is ook wel waar, maar dat is één kant.

Dat weten die mensen heus wel en dat word echt wel beleefd!
Je oordeelt en veroordeelt hier heel veel mensen en doet net of het eigenlijk een onmogelijke zaak is om tot Christus te komen! "het is misschien maar voor een enkeling" :nonnon
De HEERE trekt ons telkens weer door Zijn Woord!
Het is eigen schuld als we niet naar Hem luisteren en niet tot Hem gaan!
Heimelijk geef je God de schuld dat je er niets aan kan doen!
En je doet veel van Zijn kinderen pijn!

Mattheüs 23:37
Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.

Sorry @Dia! het komt misschien betweterig en/of akelig over wat ik zeg!
Ik ben ook niet zo geletterd dat ik iets heel goed kan vertellen, uitleggen of opschrijven maar het doet me pijn dat je veel mensen veroordeelt en oordeelt!
Vlucht tot Hem met al je zonden, tekortkomingen, vragen en zorgen!
Belijd je zonden!
Hij heeft geleden en aan het kruis gehangen voor de HELE wereld!

Johannes 3:16
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Wel jammer @Dia dat je om de hete brij heen draait! :fi
Je zegt:

Dat weten die mensen heus wel en dat word echt wel beleefd!
Je oordeelt en veroordeelt hier heel veel mensen en doet net of het eigenlijk een onmogelijke zaak is om tot Christus te komen! "het is misschien maar voor een enkeling" :nonnon
De HEERE trekt ons telkens weer door Zijn Woord!
Het is eigen schuld als we niet naar Hem luisteren en niet tot Hem gaan!
Heimelijk geef je God de schuld dat je er niets aan kan doen!
En je doet veel van Zijn kinderen pijn!

Mattheüs 23:37
Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.

Sorry @Dia! het komt misschien betweterig en/of akelig over wat ik zeg!
Ik ben ook niet zo geletterd dat ik iets heel goed kan vertellen, uitleggen of opschrijven maar het doet me pijn dat je veel mensen veroordeelt en oordeelt!
Vlucht tot Hem met al je zonden, tekortkomingen, vragen en zorgen!
Belijd je zonden!
Hij heeft geleden en aan het kruis gehangen voor de HELE wereld!

Johannes 3:16
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Ons theologisch denken ligt zover uiteen
dat het volgens mij geen enkel nu heeft om hier verder op door te gaan.
Ik weet dat ik geen mensen kan overtuigen,
wat ik gezegd heb kan ik niet anders zien.
Dwaal ik, zeg het vrij.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Precies, zo is het @Dia!
Daar staat deze ds voorAfbeelding
Het is waar: erin of erbuiten... En als je dat weet: Maar Hem zegen ze niet?
Ik wil hier niet te diep op ingaan. Daar is hier de plaats niet voor.

De Bijbel spreekt nooit van één kant.
God is Recht, dus zal Hij door onderwijzing hen die dwalen brengen in het rechte spoor.
Het is altijd Recht en Genade in evenwicht.
Zo dan, wie in Christus is, die is een nieuw schepsel.
Dus dat geldt voor degenen die in Christus zijn.
Dan is het waar: Het komt er op aan of ik in Christus ben. Maar kan iemand die niet ontdekt wordt
buiten te staan ooit binnen komen? Dat lijkt me niet te kunnen.

En nu denk ik echt dat ik niet meer hoef of misschien wel niet meer mag zeggen.
Dit is zo waar.

Vanmorgen las ik dit toepasselijke stuk..

En gij weet niet dat gij zijt ellendig en jammerlijk en arm en blind en naakt.
Openbaring 3:17

Eigengerechtigheid is de gevaarlijkste klip die er is. Zo was het ook gesteld met de mensen in laodxcéa Zij meenden rijk en verrijkt te zijn. Ze dachten dat het hun aan niets ontbrak, terwijl ze niets bezaten. Hoevelen gaan hierdoor verloren!

Het is bekend hoe bepaalde schepen die de klippen ontkwamen, uiteindelijk toch schipbreuk leden op de zandplaten… Velen die de klippen van grote zonden ontkwamen, hebben uiteindelijk toch schipbreuk geleden op de zandplaten van eigengerechtigheid. Het valt zwaar om deze mensen van hun gevaar waarin ze verkeren te overtuigen Ze geloven vast dat hun eigen kapotte en vuile lompen hen uit de gevangenis zullen helpen. Ze laten zich er niet van overtuigen dat hun toestand even erg is als de toestand die van anderen wordt afgeschilderd.

Christus zegt hun dat ze blind zijn, maar ze willen het niet geloven. Christus zegt hun dat ze naakt zijn, en Hij biedt hun Zijn witte klederen aan tot bedekking, maar zij denken er andere over. Omdat ze zelf blind zijn, kúnnen ze niet eens zien dat ze naakt zijn. Hoevelen gingen er verloren omdat ze hun eigen zaligmaker wilden zijn!

Bent u zo’n opgeblazen zondaar? Dat u eens uit uzelf gedreven zou worden, want nooit komt iemand tot zichzelf, of hij moet eerst buiten zichzelf zijn. Niemand kan naar buiten komen, als niet eerst Christus binnenkomt.

Thomas Watson
Gesloten