Kerkelijke eenheid / Kanselruil

huisman

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:Is er eigenlijk wel een probleem? m.i. niet voor de (doordeweekse) dienst bezoeker. Die kan overal naar toe. Welk probleem wordt nu eigenlijk aangekaart?
Het probleem van de verdeeldheid die niet te verklaren is. Er is in onze gezindte ook een verdeeldheid die wel over belangrijke zaken gaat maar soms zijn er amper verschillen. Voorbeeld: Ik rij regelmatig langs de twee nieuwe kerken in Barneveld (GGiN en GG) . De verschillen tussen die twee gemeenten zijn verwaarloosbaar . Waarom zou daar geen kanselruil kunnen plaatsvinden? Of 2 keer per jaar een gezamelijke kerkenraadsvergadering .
Eenheid moet toch beginnen bij die gemeenten die in opvattingen al (bijna) èèn zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

ZWP schreef:
Wim Anker schreef:Is er eigenlijk wel een probleem? m.i. niet voor de (doordeweekse) dienst bezoeker. Die kan overal naar toe. Welk probleem moet nu eigenlijk worden opgelost?
Is kerkelijke verdeeldheid dan geen probleem volgens jou? :bobo
Dat e.e.a. verdeeld is is wel handig. Stel je voor dat we allemaal eendrachtelijk bijeenkwamen op zondagochtend. Dan hadden we een stadion nodig met een half miljoen zitplaatsen, de gemiddelde reistijd van de bezoeker zou 2 uur bedragen enkele reis en de dominee die de preek mag houden moet per loting worden geselecteerd.

Verdeeldheid is dus helemaal prima en erg fijn. Wat is nu eigenlijk wel het probleem?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Even opnieuw proberen, Wim.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef:
Wim Anker schreef:Is er eigenlijk wel een probleem? m.i. niet voor de (doordeweekse) dienst bezoeker. Die kan overal naar toe. Welk probleem wordt nu eigenlijk aangekaart?
Het probleem van de verdeeldheid die niet te verklaren is. Er is in onze gezindte ook een verdeeldheid die wel over belangrijke zaken gaat maar soms zijn er amper verschillen. Voorbeeld: Ik rij regelmatig langs de twee nieuwe kerken in Barneveld (GGiN en GG) . De verschillen tussen die twee gemeenten zijn verwaarloosbaar . Waarom zou daar geen kanselruil kunnen plaatsvinden? Of 2 keer per jaar een gezamelijke kerkenraadsvergadering .
Eenheid moet toch beginnen bij die gemeenten die in opvattingen al (bijna) èèn zijn.
Maar waarom zou je het doen? Welk doel dient dan kanselruil? Het lijkt mij alleen maar onhandig. Als mijn auto bijna dezelfde is al die van mijn buurman ga ik toch ook niet autoruilen?

m.a.w. wat voegt kanselruil nu toe aan eenheid?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 26 okt 2016, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:Even opnieuw proberen, Wim.
wat bedoel je?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:
wat bedoel je?
Als je kerkelijke verdeeldheid ideaal noemt omdat anders heel kerkelijk Nederland in een stadion samen moet komen, weet ik niet zo goed wat ik daar mee moet. Waarom maak je een grapje hierover?
huisman

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:
huisman schreef:
Maar waarom zou je het doen? Welk doel dient dan kanselruil? Het lijkt mij alleen maar onhandig. Als mijn auto bijna dezelfde is al die van mijn buurman ga ik toch ook niet autoruilen?

Over die auto staat niets in de Bijbel over eenheid wel (O.a. Joh17) . Het gaat erom dat deze gemeenten kunnen laten zien dat ze ondanks verschillende kerkgebouwen en kerkverbanden toch èèn zijn.
Ik praat niet over fuseren of het bouwen van een stadion in Barneveld maar gewoon de pijn uit het verleden vergeten en meer te laten zien dat ze in wezen niet verschillen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:
Wim Anker schreef:
wat bedoel je?
Als je kerkelijke verdeeldheid ideaal noemt omdat anders heel kerkelijk Nederland in een stadion samen moet komen, weet ik niet zo goed wat ik daar mee moet. Waarom maak je een grapje hierover?
Ik heb al eerder gevraagd wat "eenheid" nu eigenlijk inhoud volgens de bijbel. Daarnaast moet helder worden wat kerkelijke verdeeldheid dan is, wat is niet volgens die eenheid?

Stel dat eerst vast i.p.v. deze kul discussie over kanselruil. Van ruilen komt huilen.
gallio

Bericht door gallio »

Wim Anker schreef:

Kanselruil heeft vooral symbolische waarde. Het laat zien dat ondanks verschillen tussen kerkverbanden, de verschillen in hoe het woord gebracht moet worden toch niet zo enorm groot zijn.

Als er echt een wil is om naar eenheid te streven is het ook een belangrijk station dat gepasseerd moet worden. Als die wil er niet is heeft kanselruil idd weinig toegevoegde waarde.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef:
Wim Anker schreef:
huisman schreef:

Over die auto staat niets in de Bijbel over eenheid wel (O.a. Joh17) . Het gaat erom dat deze gemeenten kunnen laten zien dat ze ondanks verschillende kerkgebouwen en kerkverbanden toch èèn zijn.
Ik praat niet over fuseren of het bouwen van een stadion in Barneveld maar gewoon de pijn uit het verleden vergeten en meer te laten zien dat ze in wezen niet verschillen.
Nu komt de aap uit de mouw. Het moet wat lijken voor de buitenwereld. Kanselruil niet om eenheid te bevorderen maar om wat te laten zien.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

gallio schreef:
Wim Anker schreef:

Kanselruil heeft vooral symbolische waarde. Het laat zien dat ondanks verschillen tussen kerkverbanden, de verschillen in hoe het woord gebracht moet worden toch niet zo enorm groot zijn.

Als er echt een wil is om naar eenheid te streven is het ook een belangrijk station dat gepasseerd moet worden. Als die wil er niet is heeft kanselruil idd weinig toegevoegde waarde.
Correct opgemerkt, het is symbool politiek. En het passeren van een symbolisch station is nu net wat de Schrift laakt.

Daarnaast is het, zoals ik al eerder heb aangetoond, praktisch zeer onhandig en werkt het averechts in de kittelachtige gemeenten. Want vooral daarin is er eenheid. Eenheid in het zeuren over bijzaken.
gallio

Bericht door gallio »

Wim Anker schreef:
Dat e.e.a. verdeeld is is wel handig. Stel je voor dat we allemaal eendrachtelijk bijeenkwamen op zondagochtend. Dan hadden we een stadion nodig met een half miljoen zitplaatsen, de gemiddelde reistijd van de bezoeker zou 2 uur bedragen enkele reis en de dominee die de preek mag houden moet per loting worden geselecteerd.

Verdeeldheid is dus helemaal prima en erg fijn. Wat is nu eigenlijk wel het probleem?
Het probleem van verdeeldheid wordt ws. meer gevoeld in plaatsen buiten, of op de rand, van de Bible Belt. In Barneveld of Sliedrecht zullen de voordelen van meer eenheid kleiner zijn dan in Sprang-Capelle of Oostburg.
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef:
Nu komt de aap uit de mouw. Het moet wat lijken voor de buitenwereld. Kanselruil niet om eenheid te bevorderen maar om wat te laten zien.
Het is toch niet uit te leggen, aan wie dan ook? Buitenwereld zal wel, maar aan onze eigen jeugd? :nonnon
Wim Anker schreef:
Correct opgemerkt, het is symbool politiek. En het passeren van een symbolisch station is nu net wat de Schrift laakt.
Een mooi symbool is iets heel anders dan symboolpolitiek. Maar is het slechts een symbool, ik mag hopen van niet?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

ZWP schreef:
Wim Anker schreef:
Het is toch niet uit te leggen, aan wie dan ook? Buitenwereld zal wel, maar aan onze eigen jeugd? :nonnon
Wat uit leggen? Dat dominee x in kerkverband x preekt en dominee y in kerkverband y net zoals leraar z op school z les geeft en leraar p op school p? Wat is daar moeilijk aan? Dat kerk(verbanden) historische wortels hebben evenals scholen en dat er cultuurverschillen zijn tussen kerk(verbanden) evenals tussen scholen en dat dat allemaal hoort bij diversiteit. Dat gemeentelid piet c&a prevereert en gemeentelid fred liever bestelt op de wegwijs is dat ook niet uit te leggen aan de jeugd?

Een bijbelse eenheid is wat anders dan eenheidsworst.

Ik heb de afgelopen maanden PKN. HHK, CGK, GG en GGiN predikanten gehoord in doordeweekse diensten. No problemo.

Met dit geneuzel over kanselruil wordt enkel verdeeldheid gecreeerd.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 26 okt 2016, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Auto

Bericht door Auto »

Wim Anker schreef:
Ik heb de afgelopen maanden PKN. HHK, CGK, GG en GGiN predikanten gehoord in doordeweekse diensten. No problemo.

Met dit geneuzel over kanselruil wordt enkel verdeeldheid gecreeerd.
Mooi om te lezen.

Hoe kijk jij aan tegen hetgeen waar ds Egas voor heeft opgeroepen?
Plaats reactie