Eveline de Pater schreef:Ik vind de reactie van ds. Roos ronduit teleurstellend en diep triest. Hij noemt de studie van dr. Golverdingen evenwichtig, maar zijn reactie is dat allerminst.
Als je alle punten leest, is de conclusie steeds hetzelfde: de GGiN is onrecht aangedaan en de GG heeft gefaald.
Waarom krijg ik altijd de kriebels van mensen, die positief zijn over zichzelf en negatief over de ander? Waarom noemt hij niet ook de positieve dingen van de GG en de negatieve van zijn kant?
Ik vind niet dat je met zo'n reactie via het RD de buitenwereld moet benaderen. Het is alleen maar een opkomen voor jezelf ten koste van de ander. Ik heb daar grote moeite mee.
Het lijkt wel alsof jij een andere reactie hebt gelezen dan ik. Je bedoelt toch het artikel van ds. Roos in het RD van vanavond? Ik loop de punten van ds. Roos even langs:
- In de kop - die ds. Roos uiteraard niet zelf heeft verzonnen - staat toch wel de kern van zijn betoog: dr. Golverdingen heeft 1953 evenwichtig beschreven. Dat is vanuit GGiN-kring (zie eerdere postings in dit topic) toch wel veel positiever dan sommigen veronderstelden. In feite zegt hij hiermee tegen mensen uit de GGiN dat ze dit boek prima kunnen kopen om een objectieve historiebeschrijving te lezen. Dat lijkt me winst.
- Dr. Golverdingen heeft naar de mening van ds. Roos Steenbloks visie op de uitwendige roeping niet goed weergegeven en heeft beloofd dit te corrigeren in een eventuele tweede druk. Die correctie komt dus nu. Ds. Roos constateert dat dr. Golverdingen zich aan zijn woord gehouden heeft. Nu, daar kan toch niemand bezwaar tegen hebben.
- In de beschrijvingen van 1953 kwamen de klappen meestal neer op dr. Steenblok (een blok steen) en waren er goede woorden voor o.a. ds. Verhagen. Nu blijkt dat de rol van de laatste op bepaalde punten toch ook echt laakbaar is geweest; dr. Golverdingen benoemt dat nu eerlijk, naast dat wat over dr. Steenblok is gezegd. Ds. Roos waardeert hier dat de bronnen een evenwichtiger beeld geven dan eerder. Winst lijkt me.
- Het is aantoonbaar dat vanuit de GGiN al sinds de scheuring is gezegd dat er onrecht plaats vond, namelijk vanwege een geheim vooroverleg. Dr. Golverdingen toont nu aan dat deze claim terecht is. Ds. Roos noemt dit alleen, maar geeft er geen kwalificatie aan, dus ook niet een soort zelfgenoegzaam 'zie-je-wel'. Datzelfde geldt voor het vierde en zevende punt van ds. Roos. Vanuit de bronnen blijkt dat een deel van de GGiN-lezing klopt. Welnu, dat moet dan ook maar gezegd worden.
- In zijn vijfde punt neemt ds. Roos als het ware de stelling over dat de uitgetredenen de GS-vergadering nooit hadden moeten verlaten. Ook dit punt staat onder wat ds. Roos noemt 'conclusies die voor ons waardevol zijn'.
- Punt zes vind ik eerlijk gezegd het minst zeggen. Er is wel een leerverschil... Tegelijk zie ik dat bij het 5e en 6e punt ds. Roos niet even fel van leer trekt, zoals in het verleden vanuit GGiN wel is gedaan. Opnieuw winst, lijkt me.
- In het achtste punt wordt herhaald dat de afzetting van dr. Steenblok zo nooit had mogen gebeuren.
- Na deze acht conclusies benadrukt ds. Roos nogmaals dat dr. Golverdingen een evenwichtige studie heeft afgeleverd. Daarnaast zegt hij n.b. 'we willen niet suggereren dat dr. Steenbloks karakter geen rol heeft gespeeld.' Let wel: dit is van GGiN-zijde een hele uitspraak hoor! Het is duidelijk dat ds. Roos wil verbinden en niet wil polariseren.
- Het slot van het artikel is eigenlijk het mooist: een oproep om elkaar daadwerkelijk te gaan opzoeken in deze ondergaande wereld. (In de krant hè!) Het kan niet anders dan dat dit verzoenend werkt. Zeker gezien de laatste alinea: 'Hoe ouder we worden, hoe meer we de nutteloosheid gaan inzien van onchristelijke twistgesprekken. Zij verslinden het meest wezenlijke van de ware godsdienst.'
Kortom: een evenwichtige en warme reactie, die zeker perspectief biedt om te komen tot nadere gesprekken tussen GG en GGiN. En nee, dat hoeft niet gelijk een fusie te worden; daarvoor zijn de culturen binnen beide kerkverbanden misschien al te ver uit elkaar gegroeid, maar wel samenwerking waar mogelijk, misschien hier en daar door de weeks eens kanselruil en in de toekomst het accepteren van elkaars attesten?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)