In ieder geval wel veel meer dan 20 zitplaatsen...ejvl schreef:Ik dacht dat ze alleen een diaken hadden?emigrant schreef:Het curatorium is de kerkenraad.....Bruna schreef:In het beroepingswerk zie ik dat de heer Van Keulen lerend ouderling wordt in Aalburg (vrije Ogg). Hoe gaat dat nu in zijn werk? Is daar ook een soort curatorium en of opleiding?
1 ouderling en 1 diaken. Van Keulen is er al een hele tijd consulent en volgens mij als achtergrond godsdienstonderwijzer.
Een houten schuur als kerkgebouw waar het met 20 mensen vol zit.
Geen idee hoe, en of, ze een traktement betalen.
http://www.rd.nl/kerk-religie/vrije-oud ... e-1.384781
Beroepingswerk discussie [2]
-
Re: Beroepingswerk discussie [2]
Ik zie dat men daar ook Hersteld Hervormde predikanten laat voorgaan. Dat was ook in Rijssen het geval in de vacante periode tussen het vertrek van ds. J. van Prooijen en de komst van ds. C.L. Onderdelinden. Ook predikanten als ds. J. Goudriaan. ds. Van Os, en andere 'vrije' predikanten gingen voor. Zo werd ook (ik meen zelfs 2 maal) een beroep uitgebracht op ds. Flapper, die nu in Oldebroek staat.ejvl schreef:Ik dacht dat ze alleen een diaken hadden?emigrant schreef:Het curatorium is de kerkenraad.....Bruna schreef:In het beroepingswerk zie ik dat de heer Van Keulen lerend ouderling wordt in Aalburg (vrije Ogg). Hoe gaat dat nu in zijn werk? Is daar ook een soort curatorium en of opleiding?
1 ouderling en 1 diaken. Van Keulen is er al een hele tijd consulent en volgens mij als achtergrond godsdienstonderwijzer.
Een houten schuur als kerkgebouw waar het met 20 mensen vol zit.
Geen idee hoe, en of, ze een traktement betalen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
In ieder geval wel veel meer dan 20 zitplaatsen...[/quote]GGBeroopingswerk schreef: Ik dacht dat ze alleen een diaken hadden?
Is een bijzonder kleine gemeente maar inderdaad wel meer dan 20 zitplaatsen. er zitten er op z'n drukst nog geen 30. Dus hoe men dat gaat betalen weet ik niet. alhoewel: een lerend ouderling kan toch doordeweeks gewoon parttime werken? net als een normale ouderling.
Beroepingswerk discussie [2]
Is een bijzonder kleine gemeente maar inderdaad wel meer dan 20 zitplaatsen. er zitten er op z'n drukst nog geen 30. Dus hoe men dat gaat betalen weet ik niet. alhoewel: een lerend ouderling kan toch doordeweeks gewoon parttime werken? net als een normale ouderling. [/quote]mulder schreef:In ieder geval wel veel meer dan 20 zitplaatsen...GGBeroopingswerk schreef: Ik dacht dat ze alleen een diaken hadden?
Volgens mij lopen jullie een beetje achter. De gemeente is de laatste tijd 'flink' gegroeid. Meerdere jonge gezinnen zijn lid geworden en daardoor wordt er ook meer gedoopt. Volgens mij zitten er nu zondagsochtends zo'n 35 mensen en 's middags vaak iets meer. Op z'n drukst denk ik zo'n 60-70 mensen. Vol dus. Er gaan predikers voor uit de: HHK, OGG en PKN.
Tsja, wellicht niet volgens het onderwerp, maar áls er nou zo'n goed GG-dominee in die plaats staat, waarom moet je dan met een 'handjevol' mensen in een noodgebouwtje samenkomen? Dat snap ik niet..., maar wie ben ik?
(Op)recht(heid) moet zegevieren!
Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Ook hier geldt: wie het vatten kan, die vatte het.DGG schreef:Tsja, wellicht niet volgens het onderwerp, maar áls er nou zo'n goed GG-dominee in die plaats staat, waarom moet je dan met een 'handjevol' mensen in een noodgebouwtje samenkomen? Dat snap ik niet..., maar wie ben ik?

Je blijft toch het liefst in het kerkverband waarin God je gesteld heeft? Gg'ers gaan toch ook niet zomaar over naar bv de HHK omdat ze zelf maar een klein groepje hebben en er een goede HH dominee staat?
Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [2]
Is dat zo?Chrisje72 schreef:Je blijft toch het liefst in het kerkverband waarin God je gesteld heeft? Gg'ers gaan toch ook niet zomaar over naar bv de HHK omdat ze zelf maar een klein groepje hebben en er een goede HH dominee staat?
Als bijv. Christus niet in Zijn volle Heerlijkheid gepredikt word, MOET je wel vertrekken!
Of dat nu naar een cgk, hh, gg, ogg of gginned gemeente is.
Ik heb dat nooit zo gevoeld en begrepen, ik zit nu op dit moment in een hhg maar voor hetzelfde geld zat ik in een cgk, pkn of gg.
Het maakt mij niet uit wat voor naam het beestje heeft.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ja, maar als er nu vandaag 20 Ger. Gem.-gezinnen zouden verhuizen naar bijvoorbeeld Wouterswoude. Dan hoeven die toch niet per sé een kleine Ger. Gem. op te richten met 50 leden, als er ook al een goede HHK is? Neem bijvoorbeeld Den Helder, een kleine GG en een kleine HHK, als die nu samen gingen tot óf een GG óf een HHK, dan konden ze een dominee beroepen en onderhouden...Chrisje72 schreef:Je blijft toch het liefst in het kerkverband waarin God je gesteld heeft? Gg'ers gaan toch ook niet zomaar over naar bv de HHK omdat ze zelf maar een klein groepje hebben en er een goede HH dominee staat?
(Op)recht(heid) moet zegevieren!
Heb altijd begrepen dat er in Den Helder een OGG was maar dat er mensen van buiten kwamen die vonden dat er
te weinig dominees waren en hebben toen bij de GG aangevraagd om een afdeling te beginnen.
Dit had de GG denk ik eigenlijk nooit moeten toestaan.
Maar ja dat zou misschien nu anders zijn geweest, het is nu andersom wat dominees betreft. De HHK heeft elke zondag een dominee
en bij de GG misschien twee keer in de maand een dominee en dan nog een keer op een zondag.
Wie weet wat de toekomst nog voor die gemeenten heeft.
te weinig dominees waren en hebben toen bij de GG aangevraagd om een afdeling te beginnen.
Dit had de GG denk ik eigenlijk nooit moeten toestaan.
Maar ja dat zou misschien nu anders zijn geweest, het is nu andersom wat dominees betreft. De HHK heeft elke zondag een dominee
en bij de GG misschien twee keer in de maand een dominee en dan nog een keer op een zondag.
Wie weet wat de toekomst nog voor die gemeenten heeft.
Dat ben ik helemaal niet met je eens. De belijdenis geeft ons de kenmerken van de ware kerk. Daar hoort dit toch helemaal niet bij? En bovendien: wie zou Christus in volle heerlijkheid kunnen preken? Zolang een kerk niet uitdrukkelijk niet deugt, is het mijns inziens in het algemeen niet Gods bedoeling dat je een kerk naar eigen smaak uitzoekt.Orchidee schreef:Is dat zo?Chrisje72 schreef:Je blijft toch het liefst in het kerkverband waarin God je gesteld heeft? Gg'ers gaan toch ook niet zomaar over naar bv de HHK omdat ze zelf maar een klein groepje hebben en er een goede HH dominee staat?
Als bijv. Christus niet in Zijn volle Heerlijkheid gepredikt word, MOET je wel vertrekken!
Ik heb dat nooit zo gevoeld en begrepen, ik zit nu op dit moment in een hhg maar voor hetzelfde geld zat ik in een cgk, pkn of gg.
Los daarvan: ik kan mij voorstellen dat niet iedereen zomaar HHK wil worden. Dat zou ik zelf ook niet willen. Het blijft mijns inziens toch een kerk die is ontstaan uit een scheuring. De GG zijn ontstaan uit een fusie. Met natuurlijk de nadelen dat er altijd mensen achterblijven, en ook een heleboel gebreken, maar dat vind ik toch iets anders.
Kijk dat bedoel ik:
Spreken voor eigen parochie
Altijd maar naar al die kerkverbanden kijken, daar draait het toch niet om
Ik had 10 jaar geleden ook niet kunnen denken dat "mijn" kerk een hh gemeente zou worden, laat staan dat ik daar lid zou worden......
Als ik ergens anders zou wonen zou ik misschien wel lid worden van een pkn of cgk of gg of ???
Spreken voor eigen parochie

Altijd maar naar al die kerkverbanden kijken, daar draait het toch niet om

Ik had 10 jaar geleden ook niet kunnen denken dat "mijn" kerk een hh gemeente zou worden, laat staan dat ik daar lid zou worden......
Als ik ergens anders zou wonen zou ik misschien wel lid worden van een pkn of cgk of gg of ???
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ik las een stukje in de Waarheidsvriend hierover.DDD schreef:Zolang een kerk niet uitdrukkelijk niet deugt, is het mijns inziens in het algemeen niet Gods bedoeling dat je een kerk naar eigen smaak uitzoekt.
Enkele citaten:
In een artikel schrijft Bodar: ‘Wij, priesters, delen in de verslagenheid en in de verlegenheid en in de schaamte. Zo wenden wij ons gezamenlijk tot de Heer en vragen Hem om vergeving. Wij lijden nu eens te meer aan de Kerk als instituut van zondige mensen. En zo zien wij af door te delen in de schuld. Wij lijden aan de Kerk en daarmee aan ons zelf. Want God is rechtstreeks beledigd in Zijn meest onschuldigen, kinderen aan ons toevertrouwd maar misbruikt.'
We leven in een tijd waarin mensen een gemeente zoeken die bij hen past, waar het fijn is om mee te leven, waar hun kinderen voldoende aandacht krijgen. De een begeert een gemeente waar de blijdschap het volle pond krijgt - en geef deze broeder eens ongelijk? Paulus benadrukt immers (2 Kor.1:24) dat hij een medearbeider aan de blijdschap van de gemeente is. Het gaat in de kerk om de gezamenlijk beleefde vreugde om wat God gedaan heeft, om Wie Hij is. Een ander zet zich in voor de zuiverheid van de gemeente - en geef ook deze zuster eens ongelijk? Paulus zegt immers (Gal.1:9) dat degene die een ander Evangelie brengt, vervloekt is. De leer van de kerk, haar grondslag en belijdenis, hebben alles te maken met de weg tot de zaligheid, met de toegang die mensen tot God mogen nemen.
http://dewaarheidsvriend.nl/blog/trots-op-de-kerk
Ik sprak gisteren een oudere man, die ondanks het feit dat zijn gemeente op veel punten steeds meer afdwaalt, toch op zijn plaats blijft zitten. En lijdt aan zijn kerk, maar bidt voor zijn kerk. Trouw op zijn door God gegeven plaats blijft, zo ervaart hij dat zelf.
Hij zei: en wat ik op zondag in de prediking mis, schenkt de Heere me ruimhartig op de andere dagen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [2]
Het is ook niet mijn mening maar wel de gangbare opvatting, juist in die gemeenten.Orchidee schreef:Is dat zo?Chrisje72 schreef:Je blijft toch het liefst in het kerkverband waarin God je gesteld heeft? Gg'ers gaan toch ook niet zomaar over naar bv de HHK omdat ze zelf maar een klein groepje hebben en er een goede HH dominee staat?
Ik heb wel respect voor die man, maar ik benijd hem niet en deel ook zijn standpunt niet.Mara schreef:Ik sprak gisteren een oudere man, die ondanks het feit dat zijn gemeente op veel punten steeds meer afdwaalt, toch op zijn plaats blijft zitten. En lijdt aan zijn kerk, maar bidt voor zijn kerk. Trouw op zijn door God gegeven plaats blijft, zo ervaart hij dat zelf.
Hij zei: en wat ik op zondag in de prediking mis, schenkt de Heere me ruimhartig op de andere dagen.