Zita schreef:Wim Anker schreef:In ieder geval is het wat goedkoop om bijdehand te gaan zitten doen over schietpartijen en de kans daarop. Men zou eens kunnen luisteren naar wat @Mara zegt. Want haar ervaring is de ervaring van vele, vele gezinnen die wegtrekken. En daarmee is wel degelijk het gelijk van @Mara, v.w.b.t gezinnen, aangetoond. Jouw ervaring, en die van @Jongere, is een andere maar die gaat ook over iets anders. Die ervaring is ook waar - vele, vele studenten blijven hangen in Rotterdam na hun afstuderen, dat weet ik, maar die ervaring zegt niets over gezinnen, over kinderen. Want van die vele, vele studenten die blijven hangen vertrekt het overgrote deel zodra het huisje, boompje, beestje wordt. Wat dat aangaat wordt langs elkaar heen gepraat.
Ik vind het wat goedkoop om alleen ervaringen van huishoudens met kinderen geldig te verklaren. Overigens was er in mijn geval geen sprake van blijven hangen na afstuderen.
Maar voor vandaag stop ik in ieder geval even met deze discussie.
Bovendien, zoals ik al eerder schreef, valt de scheiding hier niet tussen wel of geen kinderen. Er zijn inderdaad heel veel gezinnen die, zoals Mara schrijft, zijn vertrokken. Er zijn er echter ook die blijven. Of juist die komen. Al zijn het er veel minder dan degenen die gingen. De ervaringen
verschillen dus gewoon.
Daarnaast beperkt Mara zich in haar beschrijving van de stad (rond veiligheid en allochtonen) niet alleen tot hoe kinderen dat ervaren. Met schietpartijen (die hier in de buurt inderdaad wel eens plaatsvinden) en 'culturele vervreemding' heb je ook als stel, single of student te maken. De vlieger gaat inderdaad niet op om daar het hele verschil in ervaring uit te verklaren.
Natuurlijk geeft de zorg voor kinderen wel een hele nieuwe dimensie. Stellen die daarmee te maken krijgen zouden dan ook weer opnieuw de afweging moeten maken. Tegelijk zie ik verschillende gezinnen die toch bewust blijven, ook in deze wijken. Maar ik schreef al eerder: we kunnen elkaars ervaringen toch niet tegen elkaar afstrepen?
En richting wat Wim Anker over roeping schreef. Ik bedoelde mijn opmerking over wat ik waardeer in de stad niet alsof ik alles hier positief waardeer. Alleen maar om aan te geven dat we er geen extreme tegenstelling van moeten gaan maken. Je schrijft terecht, het is hier geen Johannesburg (waar je trouwens ook heel wat inwoners zult aantreffen die vinden dat het er goed wonen is...)
Inderdaad, ik waardeer dingen uit de stad. Tegelijk lopen wij tegen veel moeilijkheden op die specifiek bij de stad horen. Gezinnen met kinderen tegen nog veel meer moeilijkheden, ook als hun ouders houden van het stadsleven zoals ik dat omschreef. En dát is waar het element van roeping gaat meespelen. Als je gezien alle omstandigheden wellicht anders zou willen kiezen voor je gezin, maar je gezien de nood in de stad en gemeente gedrongen weet toch te blijven. Maar zo'n "roeping" is absoluut niet iets wat de een boven de ander zou verheffen. Je moet het ook niet lezen als een soort moreel goed gevoel van mensen die allemaal denken dat zij de wil van de Heere gehoorzamen. Over wat je verder schrijft (wanneer noem je iets een roeping) ga ik nog eens nadenken. Mijn eerste gedachte is dat de 'basisregels' zoals jij die noemt in dit geval elkaar onder spanning zetten. De zorg voor het gezin is er één van, maar is de plaats in de eigen gemeente en woonomgeving dat niet ook?