Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

-DIA-

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:
Mannetje schreef:[ maar wordt in de lol de ernst niet gemist? Wordt de nood van de lege kansels niet gevoeld? Wordt, ook door mensen van buiten de Ger.Gem., de zorg niet gezien?
Natuurlijk wordt die gevoeld. Maar als ik voor mij persoonlijk spreek, dan voel ik rond deze dagen vooral de pijn. De pijn van zoveel afgewezen broeders in al die jaren, die wel met zegen dienen mogen in andere kerkverbanden. Dan stel ik mezelf weleens voorzichtig de vraag die ik tot nu toe niet beantwoorden kan: roepen we het tekort ook niet over onszelf af....
En terwijl er in eigen kerken een stilzwijgen is... waar men bijna niets meer hoort...
Begrijp me goed, ik zeg niet dat het alles de dood is hoor. Maar in het algemeen lijkt
het wel de rust van een kerkhof. Ik spreek nu over de gemeenten die ik ken, maar ik geloof
ook dat als er elders nog veel leven was dat dat niet verborgen kon blijven.
Het werk van God kán niet verborgen blijven, want Hij werkt alles om Zijn Eigen eer, en daarom
staat Hij garant dat men zal weten als er nieuw leven gewekt wordt. We horen de liederen
Sions schier niet meer.
Soms nog een lied in de woestijn:

1 Ai mij! want ik ben, als wanneer de zomervruchten zijn ingezameld;
als wanneer de nalezingen in den wijnoogst geschied zijn;
er is geen druif om te eten; mijn ziel begeert vroegrijpe vrucht.
2 De goedertierene is vergaan uit het land, en er is niemand oprecht onder de mensen;
zij loeren altemaal op bloed,
zij jagen, een iegelijk zijn broeder, met een jachtgaren.
3 Om met beide handen wel dapper kwaad te doen, zo eist de vorst,
en de rechter oordeelt om vergelding; en de grote spreekt de verderving zijner ziel,
en zij draaien ze dicht ineen.
4 De beste van hen is als een doorn; de oprechtste is scherper dan een doornheg;
de dag uwer wachters, uw bezoeking, is gekomen;
nu zal hunlieder verwarring wezen.
5 Gelooft een vriend niet, vertrouwt niet op een voornaamsten vriend;
bewaar de deuren uws monds voor haar, die in uw schoot ligt.
6 Want de zoon veracht den vader,
de dochter staat op tegen haar moeder,
de schoondochter tegen haar schoonmoeder;
eens mans vijanden zijn zijn huisgenoten.

Maar hier eindigt het toch niet!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Floppy

Bericht door Floppy »

GG-er schreef:Ik lees al enkele jaren mee op RF, elk jaar alleen in de curatoriumperiode.
Ik moet zeggen dat ik soms erg verbaasd ben.

Verbaasd over:
- het hijgen naar nieuwtjes
- de kritiek op het curatorium
- de geintjes die over deze ernstige zaken worden gemaakt
- de mensen die menen al conclusies te kunnen trekken op basis van wat er vorig jaar gebeurde
- enz enz
....
Als ik u vragen mag: Waarom leest u Refoforum alleen tijdens de curatoriumperiode? Waarom überhaupt tijdens de curatoriumperiode? "Hijgt" u - om met uw eigen woorden te spreken - niet zelf net zo naar "nieuwtjes"?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Floppy schreef:
GG-er schreef:Ik lees al enkele jaren mee op RF, elk jaar alleen in de curatoriumperiode.

Verbaasd over:
- de mensen die menen al conclusies te kunnen trekken op basis van wat er vorig jaar gebeurde
- enz enz
....
Als ik u vragen mag: Waarom leest u Refoforum alleen tijdens de curatoriumperiode? Waarom überhaupt tijdens de curatoriumperiode? "Hijgt" u - om met uw eigen woorden te spreken - niet zelf net zo naar "nieuwtjes"?
Hoho, een gezond meeleven met het wel wee van de gemeenten is niet verkeerd. Wel dan?
Floppy

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef:
Floppy schreef:

Verbaasd over:
- enz enz
....
Hoho. een gezond meeleven met het wel wee van de gemeenten is niet verkeerd. Wel dan?
Gezond meeleven is zeker gezond. Maar of het meeleven met het Curatorium hier ter plaatse altijd gezond genoemd kan worden, dat staat wat mij betreft niet boven twijfel verheven.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Floppy schreef:
-DIA- schreef:
Floppy schreef:

Verbaasd over:
- enz enz
....
Hoho. een gezond meeleven met het wel wee van de gemeenten is niet verkeerd. Wel dan?
Gezond meeleven is zeker gezond. Maar of het meeleven met het Curatorium hier ter plaatse altijd gezond genoemd kan worden, dat staat wat mij betreft niet boven twijfel verheven.
Ik moet ook constateren dat het nu meer op een show lijkt! Helaas!
GG-er

Bericht door GG-er »

[/quote]

Als ik u vragen mag: Waarom leest u Refoforum alleen tijdens de curatoriumperiode? Waarom überhaupt tijdens de curatoriumperiode? "Hijgt" u - om met uw eigen woorden te spreken - niet zelf net zo naar "nieuwtjes"?[/quote]

Ik voel mij zeer betrokken bij de GG. Daarom hoop ik van ganser harte dat er nieuwe studenten bijkomen. Ik zie RF als één van de informatiebronnen. Daarom lees ik RF.
Ik zie mijzelf niet als hijger. Een hijger rent gedurende de dag hijgend achter het nieuws aan. Ik kijk nadat ik thuiskom na een werkdag.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Wilhelm schreef:
Mannetje schreef:[ maar wordt in de lol de ernst niet gemist? Wordt de nood van de lege kansels niet gevoeld? Wordt, ook door mensen van buiten de Ger.Gem., de zorg niet gezien?
Natuurlijk wordt die gevoeld. Maar als ik voor mij persoonlijk spreek, dan voel ik rond deze dagen vooral de pijn. De pijn van zoveel afgewezen broeders in al die jaren, die wel met zegen dienen mogen in andere kerkverbanden. Dan stel ik mezelf weleens voorzichtig de vraag die ik tot nu toe niet beantwoorden kan: roepen we het tekort ook niet over onszelf af....
Dan moet je ook eerlijk benoemen dat er ook vele ex-GG'ers predikant zijn geworden in andere kerkverbanden en daarna heel ver van de GG standpunten zijn afgedreven.
Vind ik ook een beetje vreemd als zo iemand vroeger dacht roeping te hebben binnen de GG.
Het gaat niet om 'GG-standpunten'. Die zijn helemaal niet belangrijk. Het gaat om het ware geloof en om gemeenschap met allen die Gods naam eerbiedig vrezen. En ik zie geen enkele reden waarom God zich bij de roeping van zijn knechten iets zou aantrekken van kerkelijke partijschappen. Integendeel, zou ik zeggen. Het enige wat er toe doet is, of de geroepene van Christus is.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
Wilhelm schreef:
Dan moet je ook eerlijk benoemen dat er ook vele ex-GG'ers predikant zijn geworden in andere kerkverbanden en daarna heel ver van de GG standpunten zijn afgedreven.
Vind ik ook een beetje vreemd als zo iemand vroeger dacht roeping te hebben binnen de GG.
Het gaat niet om 'GG-standpunten'. Die zijn helemaal niet belangrijk. Het gaat om het ware geloof en om gemeenschap met allen die Gods naam eerbiedig vrezen. En ik zie geen enkele reden waarom God zich bij de roeping van zijn knechten iets zou aantrekken van kerkelijke partijschappen. Integendeel, zou ik zeggen. Het enige wat er toe doet is, of de geroepene van Christus is.
Je gaat voorbij aan de essentie van mijn posting. Dat is het eerst willen preken in de GG en na het afwijzen in een ander kerkverband een geheel andere prediking voor te staan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Als God iemand roept om predikant te worden in de Gereformeerde Gemeenten, hoeft Hij geen voorliefde mee te delen voor alle eigenaardigheden van die gemeenten. Maar wel enige mildheid en liefde in allerlei middelmatige zaken waar zwakke broeders een punt van maken.

Als je vervolgens predikant bent in de PKN of CGK spelen die gevoeligheden niet zo'n rol. Dan hoef je je daar ook niets van aan te trekken. Ik zie niet in wat daar mis mee is.

Het is hetzelfde als de hoeden. Een groot deel van de leden van de GG vindt dat helemaal geen belangrijk punt. En als men dan ergens komt waar de hoed geen gebruik is, laat men die achterwege. Maar niet in de eigen gemeente. Vooral in gemeenten met veel extremistische broeders is het beter mensen niet te ergeren door over zulke kleinigheden onenigheid te hebben.
henriët

Bericht door henriët »

huisman schreef:
Je gaat voorbij aan de essentie van mijn posting. Dat is het eerst willen preken in de GG en na het afwijzen in een ander kerkverband een geheel andere prediking voor te staan.
Dit is m.i. niet terecht.
Het gaat er niet om wat een persoon wil, maar als God roept, is dat een opdracht..

Wanneer je dan wordt tegengehouden door het curatorium, dan is het als het goed is wel een weg van gebed om duidelijkheid over de roeping en het vragen naar de weg hoe verder te gaan.
Dan kunnen er heel andere deuren opengaan.

Het is wel wat kort door de bocht hoe je nu e.e.a. forumuleert huisman. Want nu scheer je alles over een kam, terwijl er genoeg voorbeelden zijn van mannen die de kerk verlieten en bij ( bijv. ) de cgk ds mochten worden en de prediking recht bedienen.
..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Erik
Verbannen

Bericht door Erik »

DDD schreef:Als God iemand roept om predikant te worden in de Gereformeerde Gemeenten, hoeft Hij geen voorliefde mee te delen voor alle eigenaardigheden van die gemeenten. Maar wel enige mildheid en liefde in allerlei middelmatige zaken waar zwakke broeders een punt van maken.

Als je vervolgens predikant bent in de PKN of CGK spelen die gevoeligheden niet zo'n rol. Dan hoef je je daar ook niets van aan te trekken. Ik zie niet in wat daar mis mee is.

Het is hetzelfde als de hoeden. Een groot deel van de leden van de GG vindt dat helemaal geen belangrijk punt. En als men dan ergens komt waar de hoed geen gebruik is, laat men die achterwege. Maar niet in de eigen gemeente. Vooral in gemeenten met veel extremistische broeders is het beter mensen niet te ergeren door over zulke kleinigheden onenigheid te hebben.
In het verleden wel eens blij geweest met de door het curatorium afgewezen predikanten die bij ons op de kansel kwamen. Dan vind ik het vreemd dat predikanten die voluit Christus verkondigen niet de kansel op mogen?
wfloor

Bericht door wfloor »

Erik schreef:
DDD schreef:Als God iemand roept om predikant te worden in de Gereformeerde Gemeenten, hoeft Hij geen voorliefde mee te delen voor alle eigenaardigheden van die gemeenten. Maar wel enige mildheid en liefde in allerlei middelmatige zaken waar zwakke broeders een punt van maken.

In het verleden wel eens blij geweest met de door het curatorium afgewezen predikanten die bij ons op de kansel kwamen. Dan vind ik het vreemd dat predikanten die voluit Christus verkondigen niet de kansel op mogen?
Dat is ook het probleem. Zij verkondigen Christus. De ger.gem hoort liever dat de christen word gepreekt
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

henriët schreef:
huisman schreef:
Het gaat er niet om wat een persoon wil, maar als God roept, is dat een opdracht..

Wanneer je dan wordt tegengehouden door het curatorium, dan is het als het goed is wel een weg van gebed om duidelijkheid over de roeping en het vragen naar de weg hoe verder te gaan.

Het is wel wat kort door de bocht hoe je nu e.e.a. forumuleert huisman. Want nu scheer je alles over een kam, terwijl er genoeg voorbeelden zijn van mannen die de kerk verlieten en bij ( bijv. ) de cgk ds mochten worden en de prediking recht bedienen.
..
En toch is het m.i. geen best teken.
henriët

Bericht door henriët »

Wim Anker schreef:
henriët schreef:
huisman schreef:

..
En toch is het m.i. geen best teken.
Verklaar je nader?
Het gaat me niet het m.i. wat betreft de roeping.
Maar de post van huisman.

Overigens, wie op rf schreef ooit een keer dat er m.i. bijgezet moest worden, om zo niet het idee te geven het zeker te weten, maar vragenderwijs. oid.

(lees jij ook alleen tijdens deze periode rf trouwens? )
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
claus

Bericht door claus »

Vorig jaar op de eerste dag gelijk 2 toegelaten personen, nl. de heren Agteresch en Blok, zoon van ds. L. Blok. Dan heb je een beetje moed er op dat er dit jaar ook weer worden toegelaten. De nood is groot. Gelijk op één middag 5 personen afwijzen is ook iets, dat tot diep nadenken dient te stemmen.

Laat ons gebed mogen zijn dat het de Heere moge behagen om D. V. morgen en woensdag toch nog personen toe te laten tot het volgen van de lessen aan de Theol. School te Rotterdam.
Gesloten