Er zijn genoeg stelletjes die op hun 22e een duur huis kopen: honderduizenden euro's schuld.....Pimpelmees schreef:Ik vind dat er nu wel heel makkelijk gedacht wordt over het hebben van een grote schuld op jonge leeftijd. Weinig geld hebben is tot daar aan toe. Maar tienduizenden euro's schuld hebben op je 22ste is iets heel anders.
Het nieuwe leenstelsel
Re: Het nieuwe leenstelsel
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik ken ze namelijk niet. In ieder geval geen 2 full time studerenden zonder vast inkomen met een kind of kinderen.Luther schreef:Natuurlijk. Waarom niet? Ik kan je voorbeelden noemen, met naam en adres, maar dat is uiteraard privacy-schending.Wim Anker schreef:En als er dan een kind komt binnen een jaar? Valt dat ook allemaal te regelen binnen een studentenhuwelijk?
Overigens gaat ook dit al lijnrecht in tegen het huwelijksformulier.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 23 jan 2015, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, maar je kunt ook part-time studeren, je kunt ook stoppen met studeren, etc.Wim Anker schreef:Ik ken ze namelijk niet. In ieder geval geen 2 full time studerenden zonder vast inkomen.Luther schreef:Natuurlijk. Waarom niet? Ik kan je voorbeelden noemen, met naam en adres, maar dat is uiteraard privacy-schending.Wim Anker schreef:En als er dan een kind komt binnen een jaar? Valt dat ook allemaal te regelen binnen een studentenhuwelijk?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dan zie ik toch wel problemen. In Nederland is behoefte aan hoogopgeleide mensen (zeker in bepaalde vakgebieden), als financiele overwegingen een reden worden om te stoppen voor een verder goed presterend persoon dan is er iets mis.Luther schreef:Nee, maar je kunt ook part-time studeren, je kunt ook stoppen met studeren, etc.Wim Anker schreef:Ik ken ze namelijk niet. In ieder geval geen 2 full time studerenden zonder vast inkomen.Luther schreef:Natuurlijk. Waarom niet? Ik kan je voorbeelden noemen, met naam en adres, maar dat is uiteraard privacy-schending.Wim Anker schreef:En als er dan een kind komt binnen een jaar? Valt dat ook allemaal te regelen binnen een studentenhuwelijk?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Dat zou kunnen, maar Bijbels gezien is het toch zo dat, wanneer je trouwt, open moet staan voor het krijgen van kinderen. Wat heeft er prioriteit? Carrière, geld, luxe?parsifal schreef:Dan zie ik toch wel problemen. In Nederland is behoefte aan hoogopgeleide mensen (zeker in bepaalde vakgebieden), als financiele overwegingen een reden worden om te stoppen voor een verder goed presterend persoon dan is er iets mis.
Dan is er geen sprake meer van een studentenhuwelijk @Luther. Ik wordt wat moe van dit versluierde gepraat.Luther schreef:Nee, maar je kunt ook part-time studeren, je kunt ook stoppen met studeren, etc.Wim Anker schreef:Ik ken ze namelijk niet. In ieder geval geen 2 full time studerenden zonder vast inkomen.Luther schreef:Natuurlijk. Waarom niet? Ik kan je voorbeelden noemen, met naam en adres, maar dat is uiteraard privacy-schending.Wim Anker schreef:En als er dan een kind komt binnen een jaar? Valt dat ook allemaal te regelen binnen een studentenhuwelijk?
Mijn indruk van 'studentenhuwelijken' is een hele andere. Dat men - als student - (nog) geen moer geeft om luxe en rijkdom is ook gewoon de seculiere opvatting. Men backpact, studeert en leeft verder gewoon bij de dag. De anticonceptie zorgt ervoor dat e.e.a. niet leidt tot onwelgevallige gevolgen.
Naar mijn bescheiden mening is het enige onderscheid wat hierin de "christen" student onderscheidt van de seculiere student het 'trouwboekje" en de "kerkelijke zegen".
En verder hebben - hoewel men het nooit zegt - ze veelal veel vertrouwen in de middelen om het allemaal beheersbaar te houden.
Want ook het huwelijksformulier gaat ervan uit dat men - bij het huwelijk - een gezin kan onderhouden en daarnaast nog wat kan mededelen aan de armen.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 23 jan 2015, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, maar het gaat nu om de veranderingen die door het leenstelsel komen. De mogelijkheden om studie en huwelijk te combineren worden minder door de veranderingen die in de laatste jaren zijn doorgevoerd. En dan gaat het niet alleen om carriere, geld en luxe, maar ook gewoon om mensen met kennis waar de maatschappij behoefte aan heeft.Luther schreef:Dat zou kunnen, maar Bijbels gezien is het toch zo dat, wanneer je trouwt, open moet staan voor het krijgen van kinderen. Wat heeft er prioriteit? Carrière, geld, luxe?parsifal schreef:Dan zie ik toch wel problemen. In Nederland is behoefte aan hoogopgeleide mensen (zeker in bepaalde vakgebieden), als financiele overwegingen een reden worden om te stoppen voor een verder goed presterend persoon dan is er iets mis.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Doe niet zo flauw! Er zijn twee studenten die gaan trouwen, en dat kost offers.Wim Anker schreef:Dan is er geen sprake meer van een studentenhuwelijk @Luther. Ik wordt wat moe van dit versluierde gepraat.
Dat is helaas nogal eens de praktijk.Wim Anker schreef:Mijn indruk van 'studentenhuwelijken' is hele andere. Dat men - als student - (nog) geen moer geeft om luxe en rijkdom is ook gewoon de seculiere opvatting. Men backpact, studeert en leeft verder gewoon bij de dag. De anticonceptie zorgt ervoor dat e.e.a. niet leidt tot onwelgevallige gevolgen. Naar mijn bescheiden mening is het enige onderscheid wat hierin de "christen" student onderscheidt van de seculiere student het 'trouwboekje" en de "kerkelijke zegen". En verder hebben - hoewel men het nooit zegt - ze veelal veel vertrouwen in de middelen om het allemaal beheersbaar te houden.
Ja, dan heb je dus een dilemma. Er staat in de Bijbel ook dat het beter is te trouwen dan te branden. Ik neem aan dat je geen voorstander bent van het uitstellen van het huwelijk, terwijl met dezelfde genoemde middelen men leeft alsof men getrouwd is?WimAnker schreef:Want ook het huwelijksformulier gaat ervan uit dat men - bij het huwelijk - een gezin kan onderhouden en daarnaast nog wat kan mededelen aan de armen.
Zeker, maar dat verandert niet door het nieuwe stelsel. Het gaat hier om de mensen die door hun studie zeker niet tot de lagere inkomens behoren, dus het komt echt allemaal op z'n pootjes terecht. Hooguit moet men wat langer afzien van luxe, zoals vakanties, een eigen huis, e.d.parsifal schreef:Ja, maar het gaat nu om de veranderingen die door het leenstelsel komen. De mogelijkheden om studie en huwelijk te combineren worden minder door de veranderingen die in de laatste jaren zijn doorgevoerd. En dan gaat het niet alleen om carriere, geld en luxe, maar ook gewoon om mensen met kennis waar de maatschappij behoefte aan heeft.Luther schreef:Dat zou kunnen, maar Bijbels gezien is het toch zo dat, wanneer je trouwt, open moet staan voor het krijgen van kinderen. Wat heeft er prioriteit? Carrière, geld, luxe?parsifal schreef:Dan zie ik toch wel problemen. In Nederland is behoefte aan hoogopgeleide mensen (zeker in bepaalde vakgebieden), als financiele overwegingen een reden worden om te stoppen voor een verder goed presterend persoon dan is er iets mis.
Laatst gewijzigd door Luther op 23 jan 2015, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik dacht dat we het hier over de mogelijkheden van studeren hadden en niet over "stoppen met studeren".Luther schreef:Nee, maar je kunt ook part-time studeren, je kunt ook stoppen met studeren, etc.Wim Anker schreef:Ik ken ze namelijk niet. In ieder geval geen 2 full time studerenden zonder vast inkomen.Luther schreef:Natuurlijk. Waarom niet? Ik kan je voorbeelden noemen, met naam en adres, maar dat is uiteraard privacy-schending.Wim Anker schreef:En als er dan een kind komt binnen een jaar? Valt dat ook allemaal te regelen binnen een studentenhuwelijk?
Zeker, maar soms gaat het leven zo, dat je andere keuzes moet maken.Pimpelmees schreef:Ik dacht dat we het hier over de mogelijkheden van studeren hadden en niet over "stoppen met studeren".Luther schreef:Nee, maar je kunt ook part-time studeren, je kunt ook stoppen met studeren, etc.
Dat kan, al zie ik geen verschil met (andere) voorbehoedsmiddelen. Naar mijn mening is ook deze methode volstrekt onbijbels; de Bijbel is heel duidelijk erin dat kinderen krijgen een zegen van God is.ZWP schreef:Ook in het begin van een huwelijk kun je toch doen aan 'natural family planning'? Je moet ook je verstand gebruiken in dezen, toch?Luther schreef:Dat zou kunnen, maar Bijbels gezien is het toch zo dat, wanneer je trouwt, open moet staan voor het krijgen van kinderen. Wat heeft er prioriteit? Carrière, geld, luxe?parsifal schreef:Dan zie ik toch wel problemen. In Nederland is behoefte aan hoogopgeleide mensen (zeker in bepaalde vakgebieden), als financiele overwegingen een reden worden om te stoppen voor een verder goed presterend persoon dan is er iets mis.
Een student is in de het huidige taalgebruik iemand die studeert. Die heeft stufi en woont op kamers of thuis en heeft (misschien) een bijbaantje. Een student in het huidige taalgebruik is geen persoon die een baan heeft een een geregeld inkomen en daarnaast een deeltijdstudie doet. Over die laatste gaat het uiteraard niet.Luther schreef:Doe niet zo flauw! Er zijn twee studenten die gaan trouwen, en dat kost offers.Wim Anker schreef:Dan is er geen sprake meer van een studentenhuwelijk @Luther. Ik wordt wat moe van dit versluierde gepraat.
En ik stelde de vraag n.a.v. de opmerking van Helma over het "studentenhuwelijk". Ik ben ervan uitgegaan dat dit geen "deeltijdstudenten" waren die dit doen naast hun baan of zorg voor het gezin. Als dat anders is hoor ik het wel.
Precies. Genoeg reden om zeer sceptisch te kijken naar full time studenten huwelijken.Luther schreef:Dat is helaas nogal eens de praktijk.Wim Anker schreef:Mijn indruk van 'studentenhuwelijken' is hele andere. Dat men - als student - (nog) geen moer geeft om luxe en rijkdom is ook gewoon de seculiere opvatting. Men backpact, studeert en leeft verder gewoon bij de dag. De anticonceptie zorgt ervoor dat e.e.a. niet leidt tot onwelgevallige gevolgen. Naar mijn bescheiden mening is het enige onderscheid wat hierin de "christen" student onderscheidt van de seculiere student het 'trouwboekje" en de "kerkelijke zegen". En verder hebben - hoewel men het nooit zegt - ze veelal veel vertrouwen in de middelen om het allemaal beheersbaar te houden.
Men moet niet het ene kwaad met een ander - vermeend minder - kwaad proberen te voorkomen. De vraag is: "Wat zegt de Schrift"? En ja, ook een student die "niet kan wachten" tot hij fatsoenlijk een gezin kan onderhouden hoort niet te trouwen. En moet zich beheersen. Punt. Lijkt me kristalhelder. En zodra er kinderen (mogen) komen dient zij, de dame, j zich te beperken in haar studentenleven. Ook Punt.Luther schreef:Ja, dan heb je dus een dilemma. Er staat in de Bijbel ook dat het beter is te trouwen dan te branden. Ik neem aan dat je geen voorstander bent van het uitstellen van het huwelijk, terwijl met dezelfde genoemde middelen men leeft alsof men getrouwd is?WimAnker schreef:Want ook het huwelijksformulier gaat ervan uit dat men - bij het huwelijk - een gezin kan onderhouden en daarnaast nog wat kan mededelen aan de armen.
Dat e.e.a in de praktijk - zonder God - onmogelijk is stem ik toe. Maar dat is geen reden om dan maar te denken dat met God ook wel andere wegen mogen gegaan worden dan de bijbelse weg.
Kernwoorden zijn hier 'beheersing' en 'beperking', en in het laatste geval beperking in studie. Maar wat is je probleem dan?Wim Anker schreef:Men moet niet het ene kwaad met een ander - vermeend minder - kwaad proberen te voorkomen. De vraag is: "Wat zegt de Schrift?" En ja, ook een student die "niet kan wachten" tot hij fatsoenlijk een gezin kan onderhouden hoort niet te trouwen. En moet zich beheersen. Punt. Lijkt me kristalhelder. En zodra er kinderen (mogen) komen dient zij, de dame, zich te beperken in haar studentenleven. Ook Punt.Luther schreef:Ja, dan heb je dus een dilemma. Er staat in de Bijbel ook dat het beter is te trouwen dan te branden. Ik neem aan dat je geen voorstander bent van het uitstellen van het huwelijk, terwijl met dezelfde genoemde middelen men leeft alsof men getrouwd is?WimAnker schreef:Want ook het huwelijksformulier gaat ervan uit dat men - bij het huwelijk - een gezin kan onderhouden en daarnaast nog wat kan mededelen aan de armen.
Dat e.e.a in de praktijk - zonder God - onmogelijk is stem ik toe. Maar dat is geen reden om dan maar te denken dat met God ook wel andere wegen mogen gegaan worden dan de bijbelse weg.
Veel mensen lijken er vanuit te gaan dat een eventueel kind er best bij kan, ook al studeren beide ouders nog.
Maar dan moet je wel een gezond kindje krijgen, dat weinig huilt bovendien.
Want anders zie ik van studeren niet zoveel meer komen.
Persoonlijk heb ik zo mijn bedenkingen bij het begrip studentenhuwelijk.
Als het niet anders kan, dan wel.
Een huwelijk is niet zomaar een samengaan van 2 mensen, maar een verbond voor het leven, tot de dood hen zal scheiden.
Dat kan zeker in het begin, nog veel aanpassingen vergen.
Wij hebben ook een paar studentenhuwelijken in familie- en vriendenkring.
Vrouw is 3 maanden naar Japan, vanwege haar stage, daarna gaat man voor zo'n zelfde periode naar Amerika.
Is dat bevorderlijk voor een pas beginnend huwelijk?
Maar dan moet je wel een gezond kindje krijgen, dat weinig huilt bovendien.
Want anders zie ik van studeren niet zoveel meer komen.
Persoonlijk heb ik zo mijn bedenkingen bij het begrip studentenhuwelijk.
Als het niet anders kan, dan wel.
Een huwelijk is niet zomaar een samengaan van 2 mensen, maar een verbond voor het leven, tot de dood hen zal scheiden.
Dat kan zeker in het begin, nog veel aanpassingen vergen.
Wij hebben ook een paar studentenhuwelijken in familie- en vriendenkring.
Vrouw is 3 maanden naar Japan, vanwege haar stage, daarna gaat man voor zo'n zelfde periode naar Amerika.
Is dat bevorderlijk voor een pas beginnend huwelijk?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon