Hier is de link, kun je het controleren

http://www.pkndelier.nl/foto-s/domkerk/ ... nst-6-5362
Maar die groene stola waar ik het eerder over had, dat was in een andere kerk, was korter, tot borsthoogte.
Dit is een vrouw.ejvl schreef:Als een man deze ambtskleding aan zou hebben zou ik hier principieel niets op tegen hebben.
Echter wel als de prediking eronder zou lijden, of als het als dwang of provocatie ingevoerd wordt in de kerk.
We gaan toch hopelijk niet allerlei discussies door elkaar heen mixen?Mara schreef:Dit is een vrouw.ejvl schreef:Als een man deze ambtskleding aan zou hebben zou ik hier principieel niets op tegen hebben.
Echter wel als de prediking eronder zou lijden, of als het als dwang of provocatie ingevoerd wordt in de kerk.![]()
Hoe denk je er dan over?
Is dat niet vooral een kwestie van ergens aan gewend zijn of niet? Een ouderling die de wet en de schriftlezing leest, is voor mij bijvoorbeeld weer heel afleidend.Pimpelmees schreef:Hoe interessant ik het ook vind om wat te lezen over het kleurgebruik, toch vind ik het gebruik storend tijdens de dienst.
Het leidt mij af van waar het werkelijk om gaat. Ik heb een keer een dienst in de Oude Kerk in Amsterdam bijgewoond en ik zat alleen maar te letten op al die rituelen. De ambtsdragers lijken er trouwens zelf ook bijna over te struikelen, al die handelingen.
Natuurlijk kun je wennen aan een ambtsgewaad met gekleurde stola's. Toch is het niet alleen het gewaad dat anders is want gemeenten die met kleuren werken hebben meestal niet alleen gekleurde stola's maar ook zo'n kanselkleed, bloemen, paaskaars, een votum met vraag en antwoord, en nog allerlei andere zaken waar ik de symboliek niet van weet. Het is een heel pakket. Ook daar kun je aan wennen. De rooms-katholieken zijn ook volledig gewend aan hun liturgie. Maar mij leidt het af. Ik houd het oordeel hierover in die zin bij mijzelf.Zita schreef:Is dat niet vooral een kwestie van ergens aan gewend zijn of niet? Een ouderling die de wet en de schriftlezing leest, is voor mij bijvoorbeeld weer heel afleidend.Pimpelmees schreef:Hoe interessant ik het ook vind om wat te lezen over het kleurgebruik, toch vind ik het gebruik storend tijdens de dienst.
Het leidt mij af van waar het werkelijk om gaat. Ik heb een keer een dienst in de Oude Kerk in Amsterdam bijgewoond en ik zat alleen maar te letten op al die rituelen. De ambtsdragers lijken er trouwens zelf ook bijna over te struikelen, al die handelingen.
Dat schijnt van heel vroeg uit de reformatie te komen. Toen konden nog maar heel weinig mensen lezen. Laat staan dan men een Bijbel in huis had. Daarom kwamen de mensen een uur voor de dienst naar de kerk, daar begon dan iemand die wel kon lezen, bijvoorbeeld het hoofd van de school, de Bijbel te lezen. Een uur lang. Daar moesten heel veel mensen het dan mee doen voor de rest van de week.Zita schreef:Is dat niet vooral een kwestie van ergens aan gewend zijn of niet? Een ouderling die de wet en de schriftlezing leest, is voor mij bijvoorbeeld weer heel afleidend.Pimpelmees schreef:Hoe interessant ik het ook vind om wat te lezen over het kleurgebruik, toch vind ik het gebruik storend tijdens de dienst.
Helder verhaal!Panny schreef:interessant: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/463 ... gebruiken/
Of de tussenzang in sommige kerken. Daarna is mijn aandacht wel weg.Zita schreef:Is dat niet vooral een kwestie van ergens aan gewend zijn of niet? Een ouderling die de wet en de schriftlezing leest, is voor mij bijvoorbeeld weer heel afleidend.Pimpelmees schreef:Hoe interessant ik het ook vind om wat te lezen over het kleurgebruik, toch vind ik het gebruik storend tijdens de dienst.