Ambtskleding

Mara

Re: Ambtskleding

Bericht door Mara »

Sorry, dat maakte ik niet uit die site op, dan heb ik een ander voorbeeld van de PKN De Lier
Afbeelding

Hier is de link, kun je het controleren ;)
http://www.pkndelier.nl/foto-s/domkerk/ ... nst-6-5362

Maar die groene stola waar ik het eerder over had, dat was in een andere kerk, was korter, tot borsthoogte.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl

Bericht door ejvl »

Als een man deze ambtskleding aan zou hebben zou ik hier principieel niets op tegen hebben.
Echter wel als de prediking eronder zou lijden, of als het als dwang of provocatie ingevoerd wordt in de kerk.
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Als een man deze ambtskleding aan zou hebben zou ik hier principieel niets op tegen hebben.
Echter wel als de prediking eronder zou lijden, of als het als dwang of provocatie ingevoerd wordt in de kerk.
Dit is een vrouw. :hum
Hoe denk je er dan over?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
ejvl schreef:Als een man deze ambtskleding aan zou hebben zou ik hier principieel niets op tegen hebben.
Dit is een vrouw. :hum
Hoe denk je er dan over?
We gaan toch hopelijk niet allerlei discussies door elkaar heen mixen?
Volgens mij gaat het hier over ambtskleding, niet over vrouwen in het ambt.
Laten we 't wel een beetje overzichtelijk houden :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Op internet las ik dat het groene kleed dat voor de kansel hangt (zie foto van Mara) een kanselkleed of antependium is.
De kaars achter de predikante is dan waarschijnlijk de paaskaars.

Op deze site werden de kleuren een beetje uitgelegd. Deze week moet dan de overgang van groen naar paars (advent) zijn.

http://www.pkn-neede.nl/site/index.php/ ... he-kleuren
Pimpelmees

Hoe interessant ik het ook vind om wat te lezen over het kleurgebruik, toch vind ik het gebruik storend tijdens de dienst.
Het leidt mij af van waar het werkelijk om gaat. Ik heb een keer een dienst in de Oude Kerk in Amsterdam bijgewoond en ik zat alleen maar te letten op al die rituelen. De ambtsdragers lijken er trouwens zelf ook bijna over te struikelen, al die handelingen.
Dodo

Bericht door Dodo »

Welke handelingen dan? Het gaat toch over kleding?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Pimpelmees schreef:Hoe interessant ik het ook vind om wat te lezen over het kleurgebruik, toch vind ik het gebruik storend tijdens de dienst.
Het leidt mij af van waar het werkelijk om gaat. Ik heb een keer een dienst in de Oude Kerk in Amsterdam bijgewoond en ik zat alleen maar te letten op al die rituelen. De ambtsdragers lijken er trouwens zelf ook bijna over te struikelen, al die handelingen.
Is dat niet vooral een kwestie van ergens aan gewend zijn of niet? Een ouderling die de wet en de schriftlezing leest, is voor mij bijvoorbeeld weer heel afleidend.
Pimpelmees

Zita schreef:
Pimpelmees schreef:Hoe interessant ik het ook vind om wat te lezen over het kleurgebruik, toch vind ik het gebruik storend tijdens de dienst.
Is dat niet vooral een kwestie van ergens aan gewend zijn of niet? Een ouderling die de wet en de schriftlezing leest, is voor mij bijvoorbeeld weer heel afleidend.
Natuurlijk kun je wennen aan een ambtsgewaad met gekleurde stola's. Toch is het niet alleen het gewaad dat anders is want gemeenten die met kleuren werken hebben meestal niet alleen gekleurde stola's maar ook zo'n kanselkleed, bloemen, paaskaars, een votum met vraag en antwoord, en nog allerlei andere zaken waar ik de symboliek niet van weet. Het is een heel pakket. Ook daar kun je aan wennen. De rooms-katholieken zijn ook volledig gewend aan hun liturgie. Maar mij leidt het af. Ik houd het oordeel hierover in die zin bij mijzelf.
Vagari

Bericht door Vagari »

Zita schreef:
Dat schijnt van heel vroeg uit de reformatie te komen. Toen konden nog maar heel weinig mensen lezen. Laat staan dan men een Bijbel in huis had. Daarom kwamen de mensen een uur voor de dienst naar de kerk, daar begon dan iemand die wel kon lezen, bijvoorbeeld het hoofd van de school, de Bijbel te lezen. Een uur lang. Daar moesten heel veel mensen het dan mee doen voor de rest van de week.
Desiree

Bericht door Desiree »

O, interessant. Maar ja, dan gaat het weer niet over de kleding.. ;)

Het maakt mij niet zoveel uit hoe een ambtsdrager eruit ziet, ja, een beetje gekleed en niet te bloot. Beetje representatief. Wij waren een poosje geleden in een kerk en daar zag een man 'in dienst van de kerk' er nogal casual uit, oudere man, beetje bloot, oftewel van mij hoeft dat niet. Dan stoor ik me daar wel aan, denk je, man, kleed je een beetje aan... maar ja, 't was wel een aardige man en hij deed zijn werk met ijver.

Het verbaasd mij telkens weer hoe weinig Bijbelkennis de Rooms-Katholieken hebben. Een vraag als, wie is de moeder van Salomo, dat weten ze echt niet.

Maar dan heb ik weer de spiegel naar mezelf gericht, hoeveel weet ik nog steeds niet.. soms schrik ik daar ook nog van.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Panny

Bericht door Panny »

Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Helder verhaal!
freek

Bericht door freek »

Zita schreef:
Of de tussenzang in sommige kerken. Daarna is mijn aandacht wel weg.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Bijzonder.
Plaats reactie