Leer van GKV

DDD

Re: Leer van GKV (uit: Liturgie)

Bericht door DDD »

Natuurlijk. Maar het gaat ook om de leer hier. En niet alleen om de vraag hoe veel accent iets krijgt
Tiberius
Administrator

Re: Aangepaste forumregels

Bericht door Tiberius »

Volgens mij deelden ook Johann Gottfried Walther, Mara en Posthoorn jouw mening in dat topic, Huisman.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:
huisman schreef: Als ik mij niet vergis waren alleen DIA en ik van mening dat de GKv op wezenlijke punten een andere leer/gemeentebeschouwing voorstaan dan de doelgroepkerken.
Je vergist je huisman.
Zelf heb ik ook meegedaan in dat topic, het enige wat ik gevraagd heb is om argumenten te geven.
Dat lag wel genuanceerder, denk ik. Ik meen me nog een posting te herinneren, waarin je de de avondmaalspraktijk van de GKV verdedigde tegenover de lijn van de Nadere Reformatie en de kerkverbanden in de forumregels-lijst.
ejvl

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:Dat lag wel genuanceerder, denk ik. Ik meen me nog een posting te herinneren, waarin je de de avondmaalspraktijk van de GKV verdedigde tegenover de lijn van de Nadere Reformatie en de kerkverbanden in de forumregels-lijst.
Niet de praktijk binnen de GKV, maar de prakijk in de vroegere kerken, en dat is volgens mij de reformatorische lijn.
Omdat Huisman aangaf dat het afleggen van openbare belijdenis geen automatische avondmaalsdeelname met zich meebrengt.
Ik verdedigde, en dat doe ik nog steeds, dat het afleggen van openbare belijdenis des geloofs ook deelname aan het heilig avondmaal vraagt.
Voor beiden is namelijk een waar zaligmakend geloof nodig, wordt dat gemist, kan zowel geen belijdenis worden afgelegd, als worden deelgenomen aan het heilig avondmaal.
Dat staat trouwens niet tegenover de kerkverbanden in de forumregels genoemd, er zijn nog steeds (plaatselijk) kerken, zoals in de forumregels genoemd, die deze praktijk voeren.

En daarbij maakte ik ook de opmerking over automatisch geloof, dat als dat aan de orde zou zijn binnen de GKV, dit zeer afkeurenswaardig is.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Tiberius schreef:Volgens mij deelden ook Johann Gottfried Walther, Mara en Posthoorn jouw mening in dat topic, Huisman.
Ook ik heb me vanwege tijdgebrek er niet ingemengd. Maar deel ook jouw mening.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:
Tiberius schreef:Dat lag wel genuanceerder, denk ik. Ik meen me nog een posting te herinneren, waarin je de de avondmaalspraktijk van de GKV verdedigde tegenover de lijn van de Nadere Reformatie en de kerkverbanden in de forumregels-lijst.
Niet de praktijk binnen de GKV, maar de prakijk in de vroegere kerken, en dat is volgens mij de reformatorische lijn.
Maar niet de lijn die wij volgen, omdat de kerk van nu een andere is dan die van de Reformatie.
ejvl schreef:Omdat Huisman aangaf dat het afleggen van openbare belijdenis geen automatische avondmaalsdeelname met zich meebrengt.
Ik verdedigde, en dat doe ik nog steeds, dat het afleggen van openbare belijdenis des geloofs ook deelname aan het heilig avondmaal vraagt.
Er kan nooit sprake zijn van automatisme en zeker niet van de dwang die uit jou posting spreekt.
Het is terecht dat daar tegen gewaarschuwd wordt. Zowel door Huisman als door anderen. Het afleggen van openbare geloofsbelijdenis geeft je een kerkelijk recht tot het Avondmaal, maar niet automatisch een Goddelijk recht.
huisman

Bericht door huisman »

lien75 schreef:
Tiberius schreef:Volgens mij deelden ook Johann Gottfried Walther, Mara en Posthoorn jouw mening in dat topic, Huisman.
Ook ik heb me vanwege tijdgebrek er niet ingemengd. Maar deel ook jouw mening.
Ik ben diep ontroerd vanwege deze steunbetuigeningen..wat is dit toch een fijn forum...als een warm bad. :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:Er kan nooit sprake zijn van automatisme en zeker niet van de dwang die uit jou posting spreekt.
Het is terecht dat daar tegen gewaarschuwd wordt. Zowel door Huisman als door anderen. Het afleggen van openbare geloofsbelijdenis geeft je een kerkelijk recht tot het Avondmaal, maar niet automatisch een Goddelijk recht.
Dan zal ik het anders formulieren, wellicht dat dat beter is dan.
1. Voor het afleggen van openbare geloofsbelijdenis is een waar zaligmakend geloof nodig.
2. Voor deelname aan het avondmaal is een waar zaligmakend geloof nodig.
huisman

Bericht door huisman »

ejvl schreef:
Tiberius schreef:Er kan nooit sprake zijn van automatisme en zeker niet van de dwang die uit jou posting spreekt.
Dan zal ik het anders formulieren, wellicht dat dat beter is dan.
1. Voor het afleggen van openbare geloofsbelijdenis is een waar zaligmakend geloof nodig.
2. Voor deelname aan het avondmaal is een waar zaligmakend geloof nodig.
1.Voor het afleggen van openbare geloofsbelijdenis is een ernstig zoeken van de HEERE nodig,een goede kennis van de leer, de begeerte om de genademiddelen vlijtig te gebruiken en in leer en leven handelen overeenkomstig deze belijdenis.
Zie de vragen van Voetius.(2 vragen over de leer ,1 over het leven en 1 over de onderwerping aan de
ambtelijke vermaning)
1. Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, ge-hoord en beleden hebt, houdt voor de ware
en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schrift?
2. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven en
daarin zult leven en sterven?
3.Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult
inrichten en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
4.Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen
zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan?

en dat is wezenlijk anders dan de vragen die in de GKv gesteld worden.
Geliefde broeder(s)/zuster(s),
U staat hier voor God en zijn gemeente om uw geloof te belijden. Ik verzoek u eerlijk te antwoorden op de
volgende vragen.

Gelooft u in God de Vader, de Almachtige, schepper van hemel en aarde, en in Jezus Christus, zijn
eniggeboren Zoon, onze Heer, en in de heilige Geest, de drie-enige God van uw doop?

Erkent u dat u zondig en schuldig ter wereld bent gekomen en dat u van nature niet kunt doen wat goed is
in Gods ogen? Beseft u dat u daarom blootstaat aan Gods toorn?2 Bekent u dat u de geboden van de Heer
vaak hebt overtreden met zondige gedachten, woorden en daden? Hebt u daar berouw over?

Gelooft u dat Jezus Christus u als uw verlosser geschonken is en dat u door de kracht van de heilige Geest
een deel van zijn lichaam bent3? Gelooft u dat God u door Christus’ bloed al uw zonden vergeeft?

Belijdt u dat de leer van het Oude en Nieuwe Testament, zoals die in de Apostolische Geloofsbelijdenis
samengevat is en in deze gemeente verkondigd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is?
Zult u, zolang u leeft, bij deze belijdenis blijven en alles verwerpen wat tegen Gods woord ingaat?

Aanvaardt u de belofte en verplichting van Gods genadeverbond, waarvan de doop teken en zegel is?
Verlangt u ernaar God en uw naaste lief te hebben, met de wereld van de zonde te breken, wat zondig in u
is te laten afsterven en vol ontzag voor God te leven?Belooft u dienstbaar te zijn aan de gemeente, trouw
met haar naar het woord te luisteren en het avondmaal te gebruiken? Zult u zich gewillig onderwerpen
aan alle christelijke vermaningen?
@ Tiberius wij zijn erg of-topic misschien de laatste postings naar het GKv topic plaatsen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
pkn ouderling

Bericht door pkn ouderling »

Mara schreef:
Doet me denken aan vorige week, toen mijn man de auto parkeerde aan een waterkant. Hij vroeg of ik genoeg ruimte had om uit te stappen.
Jawel hoor, zeker een halve meter.
Ik stapte uit en schuifelde langs de auto, ik ging me steeds krampachtiger vastklemmen aan de auto. Dat water trók.
[/quote][/quote]

Of onvoldoende zelfvertrouwen in je eigen mogelijkheden(lees gaven/talenten) om ontspannen te wandelen. Bij een goede focus waar iemand naar toe wil kun je over een heel smalle weg..
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:1.Voor het afleggen van openbare geloofsbelijdenis is een ernstig zoeken van de HEERE nodig,een goede kennis van de leer, de begeerte om de genademiddelen vlijtig te gebruiken en in leer en leven handelen overeenkomstig deze belijdenis.
Zie de vragen van Voetius.(2 vragen over de leer ,1 over het leven en 1 over de onderwerping aan de
ambtelijke vermaning)
Geheel eens!

Bij de vragen van Voetius hoort nog:
Op het ja-woord laat de dienaar des Woords de zegenbede volgen:
Moge God, die dit goede werk door Zijn genade begon en tot hiertoe
voortzette, u hierin bevestigen en het meer en meer voltooien
tot de dag van Christus.
Overigens geldt in de CGK de volgende formulering:
1. Gelooft gij dat de waarheid Gods die in het Oude en Nieuwe Testament
geopenbaard en in de artikelen van het christelijk geloof beleden
is en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, de waarachtige
en volkomen leer der zaligheid is, en is het uw voornemen in
de belijdenis daarvan door de genade Gods standvastig te blijven
in leven en sterven?
2. Betuigt gij dat ge u vanwege uw zonden mishaagt, u voor God verootmoedigt,
uw leven buiten u zelf in Jezus Christus zoekt, en begeert
ge ’s Heeren dood te verkondigen tot versterking van uw geloof?
3. Belijdt gij dat het u een hartelijke behoefte is, door de kracht van
de Heilige Geest, God de Heere lief te hebben en Hem te dienen
naar Zijn Woord, u als getrouw lid van de gemeente van Christus
te openbaren, mede te arbeiden aan de opbouw van Zijn gemeente,
Zijn Naam te belijden in de wereld en u gewillig te onderwerpen
aan het herderlijk opzicht en de tucht van de kerk?
Wat is hierop uw antwoord? Antwoord: ja.
Laatst gewijzigd door Luther op 12 jun 2014, 12:30, 2 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl

Bericht door ejvl »

huisman schreef: 1.Voor het afleggen van openbare geloofsbelijdenis is een ernstig zoeken van de HEERE nodig,een goede kennis van de leer, de begeerte om de genademiddelen vlijtig te gebruiken en in leer en leven handelen overeenkomstig deze belijdenis.
Daar ben ik het mee eens, maar ook dat een waar zaligmakend geloof nodig is, en aanwezig moet zijn, voor dat hier op geantwoord kan worden.
Dat zie ik inderdaad ook, bedankt voor het plaatsen.
Zij stellen het inderdaad nog een stuk scherper.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

pkn ouderling schreef:
Mara schreef:
Doet me denken aan vorige week, toen mijn man de auto parkeerde aan een waterkant. Hij vroeg of ik genoeg ruimte had om uit te stappen.
Jawel hoor, zeker een halve meter.
Ik stapte uit en schuifelde langs de auto, ik ging me steeds krampachtiger vastklemmen aan de auto. Dat water trók.quote]

Of onvoldoende zelfvertrouwen in je eigen mogelijkheden(lees gaven/talenten) om ontspannen te wandelen. Bij een goede focus waar iemand naar toe wil kun je over een heel smalle weg..
Dat zou ik maar niet geestelijk overzetten. Daar is het waar dat een goede (F/f)ocus maakt dat je zelfs over het water kunt lopen.
Maar schat jezelf niet hoger in dan Petrus!
- Niet meer zo actief -
huisman

Bericht door huisman »

ejvl schreef:
huisman schreef: 1.Voor het afleggen van openbare geloofsbelijdenis is een ernstig zoeken van de HEERE nodig,een goede kennis van de leer, de begeerte om de genademiddelen vlijtig te gebruiken en in leer en leven handelen overeenkomstig deze belijdenis.
Daar ben ik het mee eens, maar ook dat een waar zaligmakend geloof nodig is, en aanwezig moet zijn, voor dat hier op geantwoord kan worden.
Dat zie ik inderdaad ook, bedankt voor het plaatsen.
Zij stellen het inderdaad nog een stuk scherper.
Als de eis zou zijn dat een waar zaligmakend geloof nodig is, en aanwezig moet zijn, bij het afleggen van belijdenis kom je pastoraal in de problemen. Ik zal uitleggen waarom.

1.Je vraagt daarmee van de ambtsdragers dat zij elk waar geloof altijd herkennen.
2.De van verre staanden, de kleinen in de genade zullen dan geen belijdenis durven doen.
3.Jongeren die sterk de begeerte hebben om bekeert te worden, vergeving der zonden te ontvangen, de Heere Jezus te leren kennen maar zich absoluut (nog) niet tot Gods kinderen durven rekenen sluit je ook uit.
4.Door deze jongeren wel toe te laten open je kerkelijk de avondmaalstafel en hoop je dat er worstelingen komen aan de genadetroon zodat op Gods tijd er ook een Goddelijk recht mag komen om de dood des Heeren te gedenken aan Zijn tafel.

Kerken die één op één belijdenis en viering van het Avondmaal koppelen kennen vaak niets van deze worstelingen.

@Luther in de CGK gaan helaas vele belijdenisformuleringen en vragen rond. Onze gemeente houden het bij de vragen van Voetius. Vrij gebruikelijk in de BhP kring.
ejvl

Bericht door ejvl »

huisman schreef:1.Je vraagt daarmee van de ambtsdragers dat zij elk waar geloof altijd herkennen.
Het oordeel daarvan is niet van ambtsdragers afhankelijk, maar als iemand belijdt een waar geloof te bezitten, hebben wij, en zij, dat aan en over te nemen zoals ook in de formulieren staat.
2.De van verre staanden, de kleinen in de genade zullen dan geen belijdenis durven doen.
Die begrijp ik niet, als het goed is weet ieder mens wat er in zijn/haar leven gebeurd is, hoe klein en hoe aangevochten ook, het gebeurd niet onbewust. En het afleggen van belijdenis is niet iets om de vastigheid of grootsheid van het geloof mee uit te dragen, maar om te belijden dat Jezus Christus in leer en leven jouw zaligheid is. Zie ook het avondmaalsformulier hierin. Het kan wel een smeken aan de genadetroon zijn om het geloof en de durf te mogen ontvangen om belijdenis te mogen afleggen.
3.Jongeren die sterk de begeerte hebben om bekeert te worden, vergeving der zonden te ontvangen, de Heere Jezus te leren kennen maar zich absoluut (nog) niet tot Gods kinderen durven rekenen sluit je ook uit.
Dat klopt, mijn stelling is dat er een waar geloof nodig is, is dat niet aanwezig, dan kan er geen belijdenis worden afgelegd.
4.Door deze jongeren wel toe te laten open je kerkelijk de avondmaalstafel en hoop je dat er worstelingen komen aan de genadetroon zodat op Gods tijd er ook een Goddelijk recht mag komen om de dood des Heeren te gedenken aan Zijn tafel.
De avondmaalstafel is alleen geopend voor degenen met een waar geloof, inderdaad een Goddelijk recht, maar het kerkelijk recht heeft geen enkel nut hierin, hooguit dat het met orde moet geschieden en niet Jan en alleman aan kan lopen. Ik zie niet in dat het kerkelijk recht kan bijdragen aan worstelingen en smekingen, dat geldt volgens mij alleen voor het Goddelijk recht.
Kerken die één op één belijdenis en viering van het Avondmaal koppelen kennen vaak niets van deze worstelingen.
Hoe verklaar je dan dat dit vroeger wel de normale en gebruikelijke gang van zaken was?
Plaats reactie