DDD schreef:Het heeft volgens mij geen zin tien keer hetzelfde tegen jou te zeggen, omdat je na het lezen van drie van de twintig woorden die ik schrijf, gewoon nogmaals je eigen verhaal lijkt te doen.
Er is al een heel aantal keer -in verschillende bewoordingen- gezegd dat het hier niet gaat om een moreel, maar om een feitelijk oordeel. Ik vind het niet aardig en ook onfatsoenlijk dat je zulke dingen mij in de mond legt. Ik heb dat immers niet gezegd. Sterker nog, niemand heeft zoiets hier beweerd.
Het is sowieso nooit eerlijk mensen verwijten te doen van dingen die jij ze zelf in de mond legt en waar zij zich niet in herkennen. Niemand heeft beweerd dat de gepeste fout is. Wel is door verschillende personen beweerd dat zijn of haar psychische constellatie in de meeste gevallen niet optimaal is. Dat het verwerpelijk is daar misbruik van te maken staat niet ter discussie. Dat je er rekening mee moet houden dat ook in andere sociale contexten onaardige mensen rondlopen kennelijk wel. Ouders die zo redeneren voeden hun kinderen mijns inziens niet goed op. Ze miskennen de eigen verantwoordelijkheid van mensen voor hun eigen welbevinden.
Het incest-voorbeeld is een drogreden want heeft hier niets mee te maken en is ook niet vergelijkbaar op de punten die je aanvoert.
Bij pesten onderneem je wel actie in de richting van de gepeste persoon wel omdat iemand er zelf ook baat bij heeft om op te groeien tot een evenwichtig en weerbaar mens die in staat is adequaat te reageren op wat andere mensen zeggen (en niet zeggen, natuurlijk) en doen. Dat is een heel andere kwestie dan altijd met kogelvrije vesten rond te lopen zodat je niet doodgeschoten wordt.
Overigens zijn er ook zelfverdedigingscursussen voor meisjes, zodat ze zich beter kunnen verweren als ze verkracht worden. Ik mag hopen dat als je dochters hebt je ze niet verbiedt om daar aan deel te nemen, omdat je vindt dat de verkrachters eerst zelf maar moeten worden opgepakt en behandeld. Hoewel ik niet weet of ik dat erger vind dan jouw standpunt, dat gepeste mensen met schoon schijnende redenen feitelijk in de kou laat staan. Want feitelijk is het risico dat je een verkrachting meemaakt gelukkig wel kleiner.
Kortom: je moet kinderen opvoeden voor de bestaande wereld, niet voor de wereld die jij als ideaal beschouwt.
Dan heb je weer niet goed gelezen. Ondanks dat ik al meerdere keren hetzelfde heb gezegd. de herhaling komt doordat er langs elkaar wordt gesproken. Zonder op de feiten zelf in te gaan. en eigenlijk blijf je zelf ook hetzelfde zeggen.
Nu zeg je het nl weer. Het pesten komt voor als de gepeste in niet optimale psychische toestand fungeert... ( zie rood gedeelte in jouw citaat)
Ik zeg. Nee, aanvankelijk valt die psychische onevenwichtigheid of wat dan ook wel mee. Maar door het pesten wordt het wel onevenwichtig.
Ook heb ik niet gezegd dat een gepeste geen hulp nodig heeft. Maar de hulp in het kader van zelfvertrouwen is te vaak erop gericht alsof dat er helemaal niet zou zijn. Terwijl dat er wel was! Maar door het pesten is dat beschadigd. Dus de hulp moet gericht zijn op herstel om weer vertrouwen in de omgeving te krijgen. En niet op jij moet anders worden want daarmee voorkom je pesten... Dat is wel een heel ander uitgangspunt.
Verder heb je het over een moreel oordeel en feitelijk oordeel. Het feit is dat er gepest wordt. Dat is fout. Feitelijk en moreel.
De gepeste die angstig en onzeker is, is een feit. maar dat feit heeft wel een oorzaak! Nl door het pesten!
En als jij mijn post dan zo goed gelezen hebt, heb ik ook gezegd dat in een pestsituatie
alle partijen erbij betrokken moeten worden. pester, gepeste en meelopers en zwijgers...
Zo voedt je ze op tot evenwichtige personen. Niet door te zeggen ga jij maar een cursusje zelfvertrouwen doen. Maar door te leren rekening te houden met elkaar! Ook al is de ander een beetje anders... Door het als ouders en docenten voor te leven!
In een veilige situatie ervaringen opdoen om te reageren op de ander, ook al doet hij wel eens onaardig! En die veilige situatie moet gecreerd worden met behulp van docenten en ouders. en de leerlingen! Pestgedrag maakt onveilig. Dat mag hoe dan ook niet goedgepraat worden!
En als dat goed geleerd kan worden, zonder dat de ander gekleineerd of buitengesloten wordt, waarin elke vorm van buitensluiten niet getolereerd wordt, ook al is de ander een beetje anders, kan dat ook toegepast worden in andere sociale contexten. Ook in het verdere leven!
Wanneer de kijkers en meelopers leren op te komen voor de ander.... in een veilige omgeving. Kunnen ze dat straks ook in een minder veilige omgeving.
Wanneer de gepeste leert dat ergens iets van zeggen niet altijd tot gevolg heeft dat je buitengesloten wordt... (leert het ook beter, of durft het steeds meer, ook als de situatie onbekend is)
Wanneer de pester leert dat door zulk gedrag hij zichzelf buiten de groep plaatst. enz enz. Leert het ook voor het latere leven dat niet het recht van de sterkste geldt!
Ik zeg dus niet dat er geen verantwoordelijkheden liggen bij de gepeste. Ik zeg dat bij alle partijen verantwoordelijkheden liggen. Maar niet alleen of vooral of als eerste bij de gepeste...
En ja wbt zelfverdedigingscursussen. Niet ieder meisje volgt zo'n cursus. Toch zeggen we in geval van verkrachting niet... Je had zo'n cursus moeten volgen, dan was je nu niet beschadigd! Ook zeggen we niet je lokte het zelf uit doordat je dit of dat deed!
Fijne avond verder!
