Bedankt voor deze bijdrage, Parsifal. Hier ben ik het hartroerend mee eens.parsifal schreef:Het is altijd zo vervelend als de discussie opeens in een richting gaat van "eigenlijk mag jij niet meer meedoen".
De psalmen vertellen over de Heere Jezus. Er wordt in het NT vrij vaak naar verwezen. Echter het is een beetje een omweg en het zingen is nooit direct. De Naam van de Heere Jezus wordt niet genoemd (ook niet in het lied dat ik citeerde trouwens). In sommige opzichten kunnen andere liederen dan de psalmen iets voor hebben (misschien bijbelberijmingen).
Verder heb ik hier het idee dat er deels kritiek om de kritiek is. Er wordt gevraagd om opwekkingsliederen waarin verlorenheid en zonde en schuldbelijdenis aan de orde komen. Die liederen worden gegeven en dan is het antwoord, maar die liederen gaan niet over het recht en om het gebed om het oordeel over de goddelozen. Het komt dan over alsof er eerst besloten is dat men tegen de liederen moet zijn en daarna de reden erbij gaat zoeken.
Neemt niet weg dat wij in onze kerken weinig raad weten met de wraakpsalmen. Dit is niet vreemd ook, we weten dat we zelf zondaars zijn, we kennen het leven van de andere zondaars als het ware van binnenuit. Vragen om oordeel over die ander omdat ze tegen God in gaan (en niet omdat ze ons iets misdaan hebben) is dan moeilijk, omdat we zelf genade hebben ontvangen. Hoe de wraakpsalmen een plaats te geven in ons leven en zelf uit genade te leven dat is een vreselijk moeilijk punt. Ik denk ook dat ook veel predikanten uit de reformatorische traditie liever deze psalmen overslaan voor hun preken.
Wat betreft de ware kerk: Het is denk ik een kerk waar liefde woont, waar het Woord wordt verkondigt en waar niemand wordt buitengesloten. Een kerk zonder rechte liefde is net zo dood als een kerk zonder recht Woord. En iets wat ik me nu ik zelf naar een internationale kerk ga realiseer. Onze kerken in Nederland zijn vaak wel erg voor de blanke middenklasse. Deels kunnen we er weinig aan daan, maar deels kan ik me ook voorstellen dat de anderen zich aangegaapt voelen en niet echt welkom.
de Ware Kerk
-
Re: de Ware Kerk
-
Bovendien: stél dat een buitenstaander toevallig op dit forum verzeild raak, wat moet deze dan niet denken na het lezen van die 'ruzie-achtige' postings???Eppo Gremdaat schreef:Eigenlijk is dat maar een vreemd opschrift: 'de Ware Kerk' (en dan nog met hoofdletters). Laten we het zo stellen: Tot de 'ware kerk' behoren allen die niet buiten Christus en Die gekruisigd kunnen en dan maakt het 'voor' of 'tegen' dit en dat niet uit. Vóór de vrouwelijke ambtsdrager, vóór de kindernevendienst, etc., etc.
'Samen in de Naam van Jezus'!
Dan passen Dia, Joy, Moestuin en weet ik niet wie allemaal op dit christelijke- én refo(rmatorische)forum!
Lijkt mij de goede weg.
Ik ken de nieuwe psalmberijming. Ik ken het verschijnsel van kinderen uit de kerk halen en dat goed praten met de term "kindernevendienst". Ik ken gelukkig niet het nieuwe liedboek. Ik ben zo onvoorstelbaar dankbaar dat ik uit dit "modernisme"verlost ben ! Ik lees vaak een preek van Costerus uit "De geestelijke mens" daar klopt het leven, in de orthodoxe gereformeerde theologie.Eppo Gremdaat schreef:Ik bedoel te zeggen dat veel zaken de reformatorische gezindte helaas onbekend zijn zoals:
nieuwe psalmberijming. Bestaat al weer sinds 1968. Nieuw liedboek, kindernevendienst (ellenlange discussies worden gevoerd op dit forum) en zo zijn er meer zaken.
Mijn grootmoeder zaliger zou zeggen: wat de boer niet kent dat vr..t hij niet (zo komt het bij mij vaak over, maar misschien zie ik het toch verkeerd).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Tja, als je het zo bekijkt..... 'kinderen uit de kerk halen(?)' zeg je. Je gaat toch zeker met je kinderen naar de kerkdienst?
En wie is 'Costerus'?
En wie is 'Costerus'?
In de kerken zonder kindernevendienst zijn veel meer kinderen van God te vinden dan in kerken met, Eppo.
Het is niet altijd met een schaartje te meten. Daarom hebben we een gedoogbeleid opgesteld; zie bijvoorbeeld http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 53&t=10337.Desiree schreef:Ik zou het fijn vinden als we open stonden voor niet alleen refo's omdat de Heere Zijn kinderen overal heeft en we elkaar nodig hebben, met welke achtergrond dan ook.
Overigens heeft nog niemand mij kunnen overtuigen dat kinderen van God, in welke traditie dan ook, de behoefte voelen om te gaan schamperen over iemand anders geloofsbelevenis.
Dat is niet opeens.parsifal schreef:Het is altijd zo vervelend als de discussie opeens in een richting gaat van "eigenlijk mag jij niet meer meedoen".
Het is altijd de zorg van moderators, dat mensen zich onder valse voorwendselen registreren en aanmelden. Dat steekt steeds weer de kop op.
Toch komt het vaak over als "ik wil je argumenten niet horen" dus moet je zwijgen.Tiberius schreef:Dat is niet opeens.parsifal schreef:Het is altijd zo vervelend als de discussie opeens in een richting gaat van "eigenlijk mag jij niet meer meedoen".
Het is altijd de zorg van moderators, dat mensen zich onder valse voorwendselen registreren en aanmelden. Dat steekt steeds weer de kop op.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Dan zijn het waarschijnlijk argumenten die tegen de grondslag in gaan.parsifal schreef:Toch komt het vaak over als "ik wil je argumenten niet horen" dus moet je zwijgen.Tiberius schreef:Dat is niet opeens.parsifal schreef:Het is altijd zo vervelend als de discussie opeens in een richting gaat van "eigenlijk mag jij niet meer meedoen".
Wat ben ik dankbaar dat er bij de Here God geen gedoogbeleid is, maar een volkomen aanvaarding, dat is voor mij heel wat waard en het belangrijkste.
Dus we hoeven ons niet zo druk te maken, eens zal alles veranderen, en dat is voor velen niet alleen als we straks bij Hem in de hemel zijn.
Ik wil echt niet op een forum zijn waar mij wordt gezegd "wat doe je hier" dat is hetzelfde als je ergens aan zou bellen en de deur wordt geopend met de woorden, wat doe je hier! tja dan maak rechtsomkeer.
Hiermee wil ik even duidelijk aangegeven waarom ik wegga, dus ik hoop dat mijn bericht mag blijven staan.
Dus we hoeven ons niet zo druk te maken, eens zal alles veranderen, en dat is voor velen niet alleen als we straks bij Hem in de hemel zijn.
Ik wil echt niet op een forum zijn waar mij wordt gezegd "wat doe je hier" dat is hetzelfde als je ergens aan zou bellen en de deur wordt geopend met de woorden, wat doe je hier! tja dan maak rechtsomkeer.
Hiermee wil ik even duidelijk aangegeven waarom ik wegga, dus ik hoop dat mijn bericht mag blijven staan.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Maar dan moet toch makkelijk aan te tonen zijn wat er mis is (vanuit de grondslag). Ik vind het ook niet prettig dat mensen naar hun eigen staat wordt gevraagd in deze discussie (dat is net zo storend om de argumenten op tafel te krijgen als het mensen bang maken om de forumregels te overtreden), maar om dan direct met de forumregels aan te komen is irritant.Tiberius schreef: Dan zijn het waarschijnlijk argumenten die tegen de grondslag in gaan.
en ik kan Joys laatste reactie ook begrijpen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Je moet ook niet overdrijven en zielig gaan doen.joy schreef:Wat ben ik dankbaar dat er bij de Here God geen gedoogbeleid is, maar een volkomen aanvaarding, dat is voor mij heel wat waard en het belangrijkste.
Dit forum wil gewoon binnen bepaalde grenzen bestaan. Dat is een heel redelijke keus. Als jij je daar niet aan wilt aanpassen dan kan je altijd nog gedoogd worden. Vat het maar positief op en kruip niet meteen in de slachtofferrol.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
- jakobmarin
Plus dat (citaat forumregels) "Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren" soms gewoon in tegenspraak of tenminste in discussie is met "Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie".parsifal schreef:Maar dan moet toch makkelijk aan te tonen zijn wat er mis is (vanuit de grondslag). Ik vind het ook niet prettig dat mensen naar hun eigen staat wordt gevraagd in deze discussie (dat is net zo storend om de argumenten op tafel te krijgen als het mensen bang maken om de forumregels te overtreden), maar om dan direct met de forumregels aan te komen is irritant.Tiberius schreef: Dan zijn het waarschijnlijk argumenten die tegen de grondslag in gaan.
Niet alle (nadere) reformatoren denken nou eenmaal exact hetzelfde over allerlei zaken, plus dat hun nazaten (de hedendaagse moderne calvinisten en puriteinen) ook weer andere nuances hebben.
En waarschijnlijk kun je veel zgn. "evangelische invloeden" prima onderbouwen met citaten van veel gerespecteerde oudvaders.
Het is allemaal niet zo zwart-wit als sommigen wel doen voorkomen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Er worden ook nog wel een aantal kerkgenootschappen aangegeven hè, waar ze hun achterban zien zitten. Dus als je daarbuiten valt (zoals ik), val je al zo goed als binnen het gedoogbeleid.jakobmarin schreef:Plus dat (citaat forumregels) "Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren" soms gewoon in tegenspraak of tenminste in discussie is met "Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie".parsifal schreef:Maar dan moet toch makkelijk aan te tonen zijn wat er mis is (vanuit de grondslag). Ik vind het ook niet prettig dat mensen naar hun eigen staat wordt gevraagd in deze discussie (dat is net zo storend om de argumenten op tafel te krijgen als het mensen bang maken om de forumregels te overtreden), maar om dan direct met de forumregels aan te komen is irritant.Tiberius schreef: Dan zijn het waarschijnlijk argumenten die tegen de grondslag in gaan.
Niet alle (nadere) reformatoren denken nou eenmaal exact hetzelfde over allerlei zaken, plus dat hun nazaten (de hedendaagse moderne calvinisten en puriteinen) ook weer andere nuances hebben.
En waarschijnlijk kun je veel zgn. "evangelische invloeden" prima onderbouwen met citaten van veel gerespecteerde oudvaders.
Het is allemaal niet zo zwart-wit als sommigen wel doen voorkomen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Volgens mij pas ik aardig binnen de doelgroep van dit forum. Maar ik ben niet tegen gezangen zingen in de kerk, zelfs niet tegen de nieuwe psalmberijming. Kindernevendienst vind ik overbodig en rommelig, laat een predikant maar zo preken dat de kinderen er iets van meenemen.Eppo Gremdaat schreef:Ik bedoel te zeggen dat veel zaken de reformatorische gezindte helaas onbekend zijn zoals:
nieuwe psalmberijming. Bestaat al weer sinds 1968. Nieuw liedboek, kindernevendienst (ellenlange discussies worden gevoerd op dit forum) en zo zijn er meer zaken.
Mijn grootmoeder zaliger zou zeggen: wat de boer niet kent dat vr..t hij niet (zo komt het bij mij vaak over, maar misschien zie ik het toch verkeerd).
Verder maak ik me ook niet vreselijk druk over Bijbelvertalingen en een kerkdienst van vijf kwartier vind ik lang genoeg.
De vrouw in het ambt is mij een stap te ver, omdat de Bijbel daar toch duidelijke uitspraken over doet.

-
Gezangen en geestelijke liederen hebben dan ook niks met de boodschap en het doel van de reformatie te maken.