Ik ook!
Afwachten of Verwachten
Dat klopt Matthijs want de aanvragers van de blokkade hebben patent op de opvattingen aangevraagd en die opvattingen mogen dus niet door een ander worden gebruikt.
Toelichting op het besluit met het verzoek de site over de Ter Hoogekerk te sluiten
Binnen de Gereformeerde Gemeenten bestaat een tamelijk grote huiver voor internet. Naast nuttige toepassingen blijkt internet zo’n bron van zondig vermaak en zinloos tijdverdrijf te zijn dat er altijd opgeroepen is tot terughoudendheid. In 1998 besloot de Generale Synode al:
Samenvattend zal onze grondhouding moeten zijn; waaar gebruik maken van internet vanwege werk of studie niet beslist noodzakelijk is, zullen wij een internetaansluiting buiten onze gezinnen moeten houden. Het vermaan van de apostel Johannes zij daarbij steeds ons richtsnoer: Kinderkens, bewaart uzelven van de afgoden. Amen (1 Joh 5:21).
In 2001 nam de synodecommissie die was ingesteld als standpunt in: Nee, tenzij…Distantie moet in alle beslisisngen voorop staan. In 2004 trok de synodecommissie dit spoor door. Ze stelde toen tevens vast dat er sprake is van een niet te stuiten ontwikkeling dat steeds meer organisaties uit eigen kring en kerk zich via een site presenteren. Dit staat op gespannen voet met het uitgangspunt: Nee, tenzij. De commissie riep op ”geen gebruik te maken van internet, waar geen sprake is van een dringende noodzaak. Zij begeert ook het plaatsen van sites op internet niet te stimuleren”.
Naar aanleiding van dit rapport ontspon zich een levendige discussie, waarin diverse stemmen klonken. De synodevoorzitter stelde vervolgens de vraag of we bijvoorbeeld het Deputaatschap voor de Zending –dat wereldwijd contacten heeft– moeten verbieden een eigen site te hebben als ze meent dat die voor informatievoorziening nodig is. Er is gesproken over een mogelijke website voor bijbelverspreiding zodat bijvoorbeeld relaties in Rusland via internet kunnen zien welke lectuur voorhanden is bij het deputaatschap en die kunnen bestellen.
Een kleine meerderheid van de synode vond het niet wenselijk zo’n verbod uit te vaardigen. Daarop concludeerde de synodevoorzitter: Het blijkt dat de zaak behoorlijk verdeeld ligt Laten we de uiterste terughoudendheid in acht nemen. Vervolgens werd onderstreept dat internet in elk geval niet gebruikt moet worden voor evangelieverkondiging. Daarover had een eerdere Generale Synode al een beslissing genomen.
De synode heeft dus geen uitspraak gedaan over websites van plaatselijke gemeenten. Wel hebben tijdens de bespreking verschillende afgevaardigden hun zorg geuit over gemeenten die een website hebben. Dat werkt drempelverlagend en bovendien, zei er één, hoe kun je als kerkenraad een advies van distantie naar de gemeente doen uitgaan terwijl je als kerk op internet staat?
Op grond van het advies van de synode –nee tenzij, uiterste terughoudendheid– vindt de kerkenraad van Middelburg-Centrum het het meest wenselijk geen websites vanuit of over de gemeente te voeren. Daarmee willen we de lijn van onze synode vasthouden en geen stimulans aanbrengen voor het gebruik van internet. We maken ons echt grote zorgen over het gebruik van internet ook binnen onze gemeenten. Ook door te surfen van de ene naar de andere kerkelijke site kunnen we onze genadetijd ten diepste ‘leeg’ doorbrengen. Daar gaat het ten diepste toch om: Hoe besteden we onze genadetijd?
Afsluitend nog één opmerking: Volgens zondag 21 van onze Heidelbergse Catechismus is de Kerk de gemeente tot het eeuwige leven uitverkoren die door Geest en Woord vergaderd wordt. Daarom wordt er gepreekt, daarom klinkt Gods Woord in Zijn huis. Juist vanuit dit hart van de zaak kunnen we niet inzien dat we internet nodig hebben. De kerkelijke gegevens zijn alle te vinden in het classicale blad Gomarus. De noodzakelijkheid om een eigen site te hebben is er dus in geen geval. Laten we in alles maar proberen in eenvoud onze weg te gaan.
Is internetgebruik afgoderij? Of hoe moet ik anders deze tekst zien?Het vermaan van de apostel Johannes zij daarbij steeds ons richtsnoer: Kinderkens, bewaart uzelven van de afgoden. Amen (1 Joh 5:21).
De commissie riep op ”geen gebruik te maken van internet, waar geen sprake is van een dringende noodzaak. Zij begeert ook het plaatsen van sites op internet niet te stimuleren”.
De synodevoorzitter stelde vervolgens de vraag of we bijvoorbeeld het Deputaatschap voor de Zending –dat wereldwijd contacten heeft– moeten verbieden een eigen site te hebben als ze meent dat die voor informatievoorziening nodig is. Er is gesproken over een mogelijke website voor bijbelverspreiding zodat bijvoorbeeld relaties in Rusland via internet kunnen zien welke lectuur voorhanden is bij het deputaatschap en die kunnen bestellen.
Een kleine meerderheid van de synode vond het niet wenselijk zo’n verbod uit te vaardigen.
Strikt noodzakelijk zijn dus: internationale contacten. Niet noodzakelijk is: de verspreiding van het Evangelie. 't Is maar wat je prioriteiten zijn.Vervolgens werd onderstreept dat internet in elk geval niet gebruikt moet worden voor evangelieverkondiging.
Dus, vanaf heden: alle tijdschriften eruit, alleen nog meditaties lezen, alle niet-prekenboeken mijden, niet meer naar concerten of refobeurzen, elke avond van 7 tot 11 Bijbelstudie of naar de kerk. Want stel je voor dat je 5 minuten aan wat anders besteedt!Ook door te surfen van de ene naar de andere kerkelijke site kunnen we onze genadetijd ten diepste ‘leeg’ doorbrengen. Daar gaat het ten diepste toch om: Hoe besteden we onze genadetijd?
En de kerkdiensten zijn zo laagdrempelig in Middelburg dat iedereen zomaar naar binnen loopt? De Gereformeerde Gemeente van Middelburg-Centrum heeft zo'n werfkracht naar de wereld toe dat iedereen hem blindelings weet te vinden? En het blad Gomarus wordt in heel Middelburg huis-aan-huis verspreid?Volgens zondag 21 van onze Heidelbergse Catechismus is de Kerk de gemeente tot het eeuwige leven uitverkoren die door Geest en Woord vergaderd wordt. Daarom wordt er gepreekt, daarom klinkt Gods Woord in Zijn huis. Juist vanuit dit hart van de zaak kunnen we niet inzien dat we internet nodig hebben. De kerkelijke gegevens zijn alle te vinden in het classicale blad Gomarus. De noodzakelijkheid om een eigen site te hebben is er dus in geen geval.