Wat is De Doelgroep?

DDD

Re: Wat is De Doelgroep?

Bericht door DDD »

Afgezien van de vraag hoe ver naar rechts de GG zijn opgeschoven zijn we het dan dus daarover eens.

Mijn conclusie daaruit is dat er in bevindelijke kringen een neiging is tot verrechtsing, misschien als tegenreactie op maatschappelijke ontwikkelingen.
Laatst gewijzigd door DDD op 01 jun 2013, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Afgezien van de vraag hoe ver naar rechts de GG zijn opgeschoven zijn we het dan dus daarover eens. Er is in bevindelijke kringen een neiging tot verrechtsing, misschien als tegenreactie op maatschappelijke ontwikkelingen.
Euhm... ik weet niet goed hoe je dat uit de voorgaande postings kunt opmaken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

De laatste bijdrage was een latere conclusie, dat is verwarrend, ik zal het even scheiden.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

DDD schreef:Afgezien van de vraag hoe ver naar rechts de GG zijn opgeschoven zijn we het dan dus daarover eens.

Mijn conclusie daaruit is dat er in bevindelijke kringen een neiging is tot verrechtsing, misschien als tegenreactie op maatschappelijke ontwikkelingen.
Verrechtsing? Lees je wel eens kerkbladen en preken van voor de oorlog? Of van rond 1907? Of van de Ledeboerianen en Kruisgezinden?
Ik denk eerder dat het een kwestie is van vast willen houden danwel terugbrengen van datgene wat in de GG van oudsher geleerd en gepredikt werd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Afgezien van de vraag hoe ver naar rechts de GG zijn opgeschoven zijn we het dan dus daarover eens.

Wááruit concludeer je dat? Uit Luthers constatering dat er hooguit 10 BhP schrijvers zijn?
Je hebt dat van dienvermeende verrechtsing hier al vaker geroepen, maar nog nooit een onderbouwing gegeven.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:

Wááruit concludeer je dat? Uit Luthers constatering dat er hooguit 10 BhP schrijvers zijn?
Je hebt dat van dienvermeende verrechtsing hier al vaker geroepen, maar nog nooit een onderbouwing gegeven.
Luther moet het iets corrigeren: het zijn 13 predikanten in actieve dienst met een gemeente en zo'n 10 emeriti of predikanten in bijzondere dienst.
Voor 80% betreft het echter predikanten die slechts nu en dan een meditatie aanleveren.
Het afgelopen jaar is slechts actief in BhP geschreven door ds. M.C. Tanis (em.), ds. A. van Heteren, ds. J.M.J. Kieviet en ds. K. Hoefnagel. En hoezeer ik deze mensen ook waardeer, ik vind het wel jammer dat de schrijversgroep niet vééél groter is. Want als je puur kijkt naar de verwandschap met de prediking die bovengenoemde 4 predikanten brengen, dan zou de groep uitgebreid kunnen worden tot zo'n 60 scribenten of meer.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

De ontwikkeling van 30 naar 10 predikanten die zich afficheren met BhP is één van de argumenten. De rest doet in dit draadje niet zo ter zake, er zijn al argumenten genoeg langsgekomen trouwens. Onlangs bijvoorbeeld nog dat sinds 1987 de Saambinder de toogdagen van de GBS vermeldt, wat met de redacteur daarvóór niet het geval was. Enz. enz.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:De ontwikkeling van 30 naar 10 predikanten die zich afficheren met BhP is één van de argumenten.
Nee, nu maak je het helemaal bont. Eerst zeg je dat de gereformeerde gezindte aan het verrechtsen is en nu gebruik je daarvoor als argument dat er minder predikanten zich verwant weten aan de rechterflank van de CGK. (Nog afgezien van het feit dat dat niet klopt; alleen het aantal schrijvers in het blad neemt af, niet de verwantschap.)
DDD

Bericht door DDD »

Daar heb je wel gelijk in. De rechterflank is aan het verrechtsen, maar kwantitatief is dat dus een kleinere minderheid (althans in de CGK). Dat zag ik even over het hoofd, en is inderdaad niet onbelangrijk.
GJdeBruijn

DDD schreef:Onlangs bijvoorbeeld nog dat sinds 1987 de Saambinder de toogdagen van de GBS vermeldt, wat met de redacteur daarvóór niet het geval was. Enz. enz.
Dat is toch geen argument? Met hetzelfde gemak kun je beweren dat er tussentijds een verlinksing was opgetreden en dat de redacteur van 1987 de zaken weer heeft rechtgezet.
De vraag is wat de werkelijke feiten zijn. Het is nu zomaar even een enkel los feitje los van het hele geschiedenis bovenhalen en ongegronde conclusies trekken.
DDD

Bericht door DDD »

Dat klopt. Dat is deels ook zo. Althans, met de komst van dominee Kersten is een lijn ingezet van steeds meer gereformeerd worden en als je dat verlinksing noemt, dan was die tendens er tot rond 1990.

Ik heb overigens gezegd dat dit één van de zeer vele argumenten is, en dat zou een apart draadje vereisen, dat er volgens mij ook al is.
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Tiberius schreef:

Luther moet het iets corrigeren: het zijn 13 predikanten in actieve dienst met een gemeente en zo'n 10 emeriti of predikanten in bijzondere dienst.
Voor 80% betreft het echter predikanten die slechts nu en dan een meditatie aanleveren.
Het afgelopen jaar is slechts actief in BhP geschreven door ds. M.C. Tanis (em.), ds. A. van Heteren, ds. J.M.J. Kieviet en ds. K. Hoefnagel. En hoezeer ik deze mensen ook waardeer, ik vind het wel jammer dat de schrijversgroep niet vééél groter is. Want als je puur kijkt naar de verwandschap met de prediking die bovengenoemde 4 predikanten brengen, dan zou de groep uitgebreid kunnen worden tot zo'n 60 scribenten of meer.

Ik ga hier niet openlijk veel over zeggen maar Luthers statistieken zijn onjuist. Ook ds P Roos en ds Kempeneers schrijven "actief"in BhP. De schrijversgroep is ook veel groter maar bij al deze predikanten ligt de prioriteit niet bij het schrijven van artikelen. Uit betrouwbare bron wordt er genoeg geronseld door de redactie maar predikanten zijn vaak erg druk in hun eigen gemeente.
Zonder de BhP kring zag de CGK er heel anders uit en zou zij opgaan in een Ned ger/vrijgemaakt/CGK wazig kerkverband.
Dankbaar voor BhP die zo het geluid van de oorspronkelijke CG prediking laat horen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GJdeBruijn

DDD schreef:Dat klopt. Dat is deels ook zo. Althans, met de komst van dominee Kersten is een lijn ingezet van steeds meer gereformeerd worden en als je dat verlinksing noemt, dan was die tendens er tot rond 1990.

Ik heb overigens gezegd dat dit één van de zeer vele argumenten is, en dat zou een apart draadje vereisen, dat er volgens mij ook al is.
Met de komst van ds. Kersten? Die ik leuk :super Je hebt het over verrechting van de GG en stelt dat de 'oprichter' van het kerkverband de verlinksing in gang heeft gezet. Ga eens zoeken op ds. Kersten als auteur in digibron en vergelijk eens een paar oude Saambinders met die van nu. Laat dan eens weten of je je kerkpolitieke links-rechtsverhoudingen hebt bijgesteld.
:)

digibron.nl/search/detail/012ecba7f72ae5ef129ef341/een-droevig-teeken/
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Dat klopt. Dat is deels ook zo. Althans, met de komst van dominee Kersten is een lijn ingezet van steeds meer gereformeerd worden en als je dat verlinksing noemt, dan was die tendens er tot rond 1990.

Klopt. Ook daar geef je geen antwoord op de vraag naar argumenten.
Als je niet verder komt dan de vermelding van de GBS-toogdagen in de Saambinder, dan valt het met die verrechtsing wel mee.
Bovendien kan je dan met dezelfde argumenten een verlinksing signaleren, vanwege het feit, dat de EO-jongerendag vermeld wordt.
Marco

Bericht door Marco »

huisman schreef:Zonder de BhP kring zag de CGK er heel anders uit en zou zij opgaan in een Ned ger/vrijgemaakt/CGK wazig kerkverband.
Beetje jammer, die opmerking. De wazigste van die drie, als je dat al wilt stellen, is de CGK. Van NGK en GKv weet je tenminste nog theologisch enigszins waar je aan toe bent. Zonder voorkennis geldt dat helaas niet voor de CGK. Verwacht Alphen en loop Boskoop binnen (persoonlijk: een verademing, maar ik behoor nadrukkelijk niet tot de doelgroep :huhu )...
Plaats reactie