Als jij de 3 stukken beleid, zoals ik al zei, dan ga ik verder geen vragen stellen of aan zaken twijfelen.Bert Mulder schreef:Hoop ik dus, dat je of, mijn belijdenis aanneemt, of, dat je voor me bid.3/4-15. Deze genade is God aan niemand schuldig; want wat zou Hij schuldig zijn dengenen, die Hem niets eerst geven kan, opdat het hem vergolden worde? Ja, wat zou God dien schuldig zijn, die van zichzelven niet anders heeft dan zonde en leugen? Diegene dan, die deze genade ontvangt, die is Gode alleen daarvoor eeuwige dankbaarheid schuldig, en dankt Hem ook daarvoor; diegene, die deze genade niet ontvangt, die acht ook deze geestelijke dingen gans niet en behaagt zichzelven in het zijne; of, zorgeloos zijnde, roemt hij ijdellijk dat hij heeft hetgeen hij niet heeft. Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn, voor dezulken moet men God bidden, Die de dingen die niet zijn, roept alsof zij waren; en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen, alsof wij onszelven uitgezonderd hadden.
Veronderstelde wedergeboorte
- Johann Gottfried Walther
Re: Veronderstelde wedergeboorte
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bert, je kunt deze discussie beter stoppen. Ik volg ze een beetje van een afstand. Men haalt een aantal zaken door elkaar. Paulus opvoeding kenmerkte zich blijkbaar door een wezenlijk gemis. In de opvoeding moeten wij onze kinderen voeden met de geestelijke spijze van het Woord. Dat kan niet zonder de belijdenis van zonde / zondaar zijn en het aanwijzen van Christus. Blijkbaar tekende jouw opvoeding zich op deze manier. Hier op het forum heeft men een bepaalde afkeer van een normale bijbelse opvoeding die door de Heere wordt gebruikt. Het is een soms voorspelbare reactie. Veel liever hoort men van een bekering zoals Paulus of Manasse. Die kunnen een begin aanwijzen. Niet het begin is van belang, maar de vraag of wij de Heere Jezus liefhebben. Wie Hem niet liefheeft die zij een vervloeking,
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ik denk het ook.hervormde schreef:Bert, je kunt deze discussie beter stoppen. Ik volg ze een beetje van een afstand. Men haalt een aantal zaken door elkaar. Paulus opvoeding kenmerkte zich blijkbaar door een wezenlijk gemis. In de opvoeding moeten wij onze kinderen voeden met de geestelijke spijze van het Woord. Dat kan niet zonder de belijdenis van zonde / zondaar zijn en het aanwijzen van Christus. Blijkbaar tekende jouw opvoeding zich op deze manier. Hier op het forum heeft men een bepaalde afkeer van een normale bijbelse opvoeding die door de Heere wordt gebruikt. Het is een soms voorspelbare reactie. Veel liever hoort men van een bekering zoals Paulus of Manasse. Die kunnen een begin aanwijzen. Niet het begin is van belang, maar de vraag of wij de Heere Jezus liefhebben. Wie Hem niet liefheeft die zij een vervloeking,
Men kan zich blijkbaar alleen een bekering indenken die een reactie is op een aanbod... En men realiseert niet, dat God zelf, zonder toedoen van de mens, de wedergeboorte werkt in het hart van de zondaar door Zijn Woord en Geest... Het is geen aanbod van genade, maar een werken van genade in het hart van de zondaar door Gods Woord en Geest. De zondaar is niet actief in de wedergeboorte. De zondaar wordt pas actief als hij levend gemaakt is door Gods Woord en Geest, en dan neemt Hij, door het geloof, alle weldaden van de zaligheid met dankbaarheid aan.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Een afkeer van een normale Bijbelse opvoeding die door de Heere wordt gebruikt? Dat zou niet best zijn. Maar het is wat JGW zegt, als de Heilige Geest in een kind werkt, hoe jong ook, dan is dat merkbaar en voelbaar, ook voor dat kind.hervormde schreef:Bert, je kunt deze discussie beter stoppen. Ik volg ze een beetje van een afstand. Men haalt een aantal zaken door elkaar. Paulus opvoeding kenmerkte zich blijkbaar door een wezenlijk gemis. In de opvoeding moeten wij onze kinderen voeden met de geestelijke spijze van het Woord. Dat kan niet zonder de belijdenis van zonde / zondaar zijn en het aanwijzen van Christus. Blijkbaar tekende jouw opvoeding zich op deze manier. Hier op het forum heeft men een bepaalde afkeer van een normale bijbelse opvoeding die door de Heere wordt gebruikt. Het is een soms voorspelbare reactie. Veel liever hoort men van een bekering zoals Paulus of Manasse. Die kunnen een begin aanwijzen. Niet het begin is van belang, maar de vraag of wij de Heere Jezus liefhebben. Wie Hem niet liefheeft die zij een vervloeking,
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 22 mei 2013, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Je legt het aanbod verkeerd uit, maar daar hebben we het al eens over gehad. Het is niet de genade waardoor de Heilige Geest in het hart werkt, die je aanneemt, maar het zijn, zoals jij ze noemt, 'de weldaden van de zaligheid'.Bert Mulder schreef:Men kan zich blijkbaar alleen een bekering indenken die een reactie is op een aanbod... En men realiseert niet, dat God zelf, zonder toedoen van de mens, de wedergeboorte werkt in het hart van de zondaar door Zijn Woord en Geest... Het is geen aanbod van genade, maar een werken van genade in het hart van de zondaar door Gods Woord en Geest. De zondaar is niet actief in de wedergeboorte. De zondaar wordt pas actief als hij levend gemaakt is door Gods Woord en Geest, en dan neemt Hij, door het geloof, alle weldaden van de zaligheid met dankbaarheid aan.
Dat zal waar zijn, maar het is ten eerste de vraag of het kind dat als zodanig ervaart en daarna onmogelijk voor dat kind, wanneer het volwassen geworden is, aan te geven wanneer dat begonnen is. Het kind zal dan nooit in staat zijn, aan te geven wanneer die verandering begonnen is.Afgewezen schreef:Een afkeer van een normale Bijbelse opvoeding die door de Heere wordt gebruikt? Dat zou niet best zijn. Maar het is wat JGW zegt, als de Heilige Geest in een kind werkt, hoe jong ook, dan is dat merkbaar en voelbaar, ook voor dat kind.hervormde schreef:Bert, je kunt deze discussie beter stoppen. Ik volg ze een beetje van een afstand. Men haalt een aantal zaken door elkaar. Paulus opvoeding kenmerkte zich blijkbaar door een wezenlijk gemis. In de opvoeding moeten wij onze kinderen voeden met de geestelijke spijze van het Woord. Dat kan niet zonder de belijdenis van zonde / zondaar zijn en het aanwijzen van Christus. Blijkbaar tekende jouw opvoeding zich op deze manier. Hier op het forum heeft men een bepaalde afkeer van een normale bijbelse opvoeding die door de Heere wordt gebruikt. Het is een soms voorspelbare reactie. Veel liever hoort men van een bekering zoals Paulus of Manasse. Die kunnen een begin aanwijzen. Niet het begin is van belang, maar de vraag of wij de Heere Jezus liefhebben. Wie Hem niet liefheeft die zij een vervloeking,
Misschien. Maar vreemd is het wel wanneer je ouder geworden bent, dat je dan niet over die verandering zou willen spreken, of het beleven daarvan onbelangrijk acht.Marco schreef:Dat zal waar zijn, maar het is ten eerste de vraag of het kind dat als zodanig ervaart en daarna onmogelijk voor dat kind, wanneer het volwassen geworden is, aan te geven wanneer dat begonnen is. Het kind zal dan nooit in staat zijn, aan te geven wanneer die verandering begonnen is.Afgewezen schreef:Een afkeer van een normale Bijbelse opvoeding die door de Heere wordt gebruikt? Dat zou niet best zijn. Maar het is wat JGW zegt, als de Heilige Geest in een kind werkt, hoe jong ook, dan is dat merkbaar en voelbaar, ook voor dat kind.
Over die verandering zelf kan je dan niet spreken, want die heb je niet bewust meegemaakt.Afgewezen schreef:Misschien. Maar vreemd is het wel wanneer je ouder geworden bent, dat je dan niet over die verandering zou willen spreken,(...)Marco schreef:Dat zal waar zijn, maar het is ten eerste de vraag of het kind dat als zodanig ervaart en daarna onmogelijk voor dat kind, wanneer het volwassen geworden is, aan te geven wanneer dat begonnen is. Het kind zal dan nooit in staat zijn, aan te geven wanneer die verandering begonnen is.Afgewezen schreef:Een afkeer van een normale Bijbelse opvoeding die door de Heere wordt gebruikt? Dat zou niet best zijn. Maar het is wat JGW zegt, als de Heilige Geest in een kind werkt, hoe jong ook, dan is dat merkbaar en voelbaar, ook voor dat kind.
Het beleven van het veranderd zijn is dagelijkse kost, ook al is dat met ups en downs. Daar zou iedereen met graagte over moeten spreken (mij mag je daar in ieder geval altijd op aanspreken).Afgewezen schreef: of het beleven daarvan onbelangrijk acht.
...
Gezongen op eerste Paasdag, na de doop van mijn dochter:
ps 22:4, berijming GKv schreef:Gij hebt, o HERE, door uw grote macht
mij uit de moederschoot eens voortgebracht.
Door U ontving ik liefdevol en zacht
rust bij mijn moeder.
Ik was bij U, mijn God en mijn behoeder,
van jongsaf aan reeds veilig en geborgen.
Gij hebt mij met uw vaderlijke zorgen
steeds bijgestaan.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ben blij dat jij zo denkt over het aanbod. Maar dat is, helaas, niet de definitie van iedereen...Afgewezen schreef: Je legt het aanbod verkeerd uit, maar daar hebben we het al eens over gehad. Het is niet de genade waardoor de Heilige Geest in het hart werkt, die je aanneemt, maar het zijn, zoals jij ze noemt, 'de weldaden van de zaligheid'.
En vooral niet degenen, die het 'aanbod' prediken. Die prediken immers wel degelijk een algemeen aanbod van de genade, en niet de weldaden van genade. Anders zou je moeten redereneren dat die genade al aan een iegelijk geschonken is... Alverzoening dus.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.