Hoho, de vrijzinnigen zitten in de Henricuskapel, de Open Hof is confessioneel.-DIA- schreef: Hij is niet meer in het land der levenden, maar voor het stierf ging hij over naar de Open Hof.
(vrijzinnige deelgemeente van de PKN)
Groepsdruk
Re: Groepsdruk
~~Soli Deo Gloria~~
Je hoeft niet op alles in te gaan. Maar is ds. Wijnmalen ooit lid geweest van de Gereformeerde Bond? Ik vermoed van niet:
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... -de-kerk/1
Overigens denk ik dat je Hendrikus niet helemaal zo begrijpt als hij bedoelt.
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... -de-kerk/1
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... bonders/18Dat ds. Kalmijn de kwestie Oldebroek durft te noemen, heeft mij ten zeerste verbaasd. Hij zit toch zó dicht bij Oldebroek, dat hij best kon weten dat ds. Wijnmalen nooit lid van de Gereformeerde Bond geweest is. Het ligt voor rekening van ds. Wijnmalen, dat deze het zó heeft geleid, dat zijn vrienden de Hervormde kerk van Oldebroek hebben verlaten om een Oud-Gereformeerde gemeenschap in Oldebroek te vormen. Ds. Kalmijn kan in zijn eigen Kerkbode hebben gelezen dat ds. Wijnmalen in dat blad zijn spijt heeft betuigd over het feit, dat het mee door zijn toedoen, zo in Oldebroek gegaan is.
Overigens denk ik dat je Hendrikus niet helemaal zo begrijpt als hij bedoelt.
Laatst gewijzigd door DDD op 11 mei 2013, 23:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Is het nog weer verder opgesplitst? Ik kan het ook allemaal niet meer bijbenen. Ik dachtHendrikus schreef:Hoho, de vrijzinnigen zitten in de Henricuskapel, de Open Hof is confessioneel.-DIA- schreef: Hij is niet meer in het land der levenden, maar voor het stierf ging hij over naar de Open Hof.
dat de St. Henricuskapel rooms was!?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het tegendeel is het geval. En het kan jou wel sterk lijken, maar deze mensen zijn een generatie ouder dan jij en kerkten hier al toen jij hier nog niet woonde. En wat zij signaleren, is juist een verrechtsing.-DIA- schreef: Nou... dat lijkt me redelijk sterk. Ik kan er inkomen, dat men de één van de predikanten wat
meer oppervlakkig vindt. Dat is een feit, en daar hoeven we in feite dan ook niet omheen te draaien.
Men doelt dan op een minder scherpe separatie.
Maar goed, ik meng me daar verder maar niet in.
~~Soli Deo Gloria~~
Daar kerkt ook de Vrijzinnige geloofsgemeenschap "Aan de Regge", voorheen Nederlandse Protestantenbond.-DIA- schreef:Is het nog weer verder opgesplitst? Ik kan het ook allemaal niet meer bijbenen. Ik dachtHendrikus schreef:Hoho, de vrijzinnigen zitten in de Henricuskapel, de Open Hof is confessioneel.-DIA- schreef: Hij is niet meer in het land der levenden, maar voor het stierf ging hij over naar de Open Hof.
dat de St. Henricuskapel rooms was!?
~~Soli Deo Gloria~~
Nog een opmerking die me echt van het hart moet.Hendrikus schreef:Hoho, de vrijzinnigen zitten in de Henricuskapel, de Open Hof is confessioneel.-DIA- schreef: Hij is niet meer in het land der levenden, maar voor het stierf ging hij over naar de Open Hof.
Als het waar is dat de Open Hof confessioneel is, dan is er in die kring enorm veel
veranderd. Ik heb eerder wel eens gewag gemaakt van de strijd van mijn tante
tegen de confessionele vereniging. Men kan weten hoe dat in Wierden lag.
Een strijd tussen de Gereformeede Bond en de Confessionelen. Mijn tante heeft tot
haar dood toe gestreden voor de beginselen van de GB, maar ik heb nooit uit haar
mond gehoord dat het er zo toeging als in de Open Hof. Zou ze dat hebben mee
gemaakt dan had ze waarschijnlijk toch de HERVORMDE GEMEENTE in Wierden
wel verlaten. Lijkt me, want na haar dood daarover oordelen is eigenlijk niet te
doen. In ieder geval stonden destijds de Bonders en Confessionelen veel dichter
bij elkaar. Het was in Wierden beslist niet zo als in de Open Hof. Dat weet ik heel
zeker, omdat ik zelf in Wierden wel diensten heb meegemaakt.
Van de week heb ik niet zo veel tijd gehad om rf te bezoeken, ik zit nu dit topic zodoende nu pas te lezen.
En werkelijk, ik kan niet anders zeggen dat her er beroerd uitziet voor ' onze gezindte'.
Ongelooflijk zeg, wat een drukte om dingen die niet ter zake doen.
Vanmiddag zat onze ds hier aan tafel en hadden we met z'n allen een gesprek.
En de constatering die we toen met elkaar hadden blijft na dit topic helemaal overeind.,
' waar maken de mensen uit onze gezindte zich toch druk om.... Straks sta je voor Zijn rechterstoel... Is daar ons opg op gericht, en zijn we bezig met het uitbreiden van Zijn koninkrijk. Enz enz.
Alsof een werelds mens hier jaloers op zal worden.
Schei toch allemaal uit. Pak de Bijbel en dient God!
En werkelijk, ik kan niet anders zeggen dat her er beroerd uitziet voor ' onze gezindte'.
En de constatering die we toen met elkaar hadden blijft na dit topic helemaal overeind.,
' waar maken de mensen uit onze gezindte zich toch druk om.... Straks sta je voor Zijn rechterstoel... Is daar ons opg op gericht, en zijn we bezig met het uitbreiden van Zijn koninkrijk. Enz enz.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Je bent nooit in de Open Hof geweest, zo te lezen.-DIA- schreef:Nog een opmerking die me echt van het hart moet.Hendrikus schreef:Hoho, de vrijzinnigen zitten in de Henricuskapel, de Open Hof is confessioneel.-DIA- schreef: Hij is niet meer in het land der levenden, maar voor het stierf ging hij over naar de Open Hof.
Als het waar is dat de Open Hof confessioneel is, dan is er in die kring enorm veel
Een strijd tussen de Gereformeede Bond en de Confessionelen. Mijn tante heeft tot
haar dood toe gestreden voor de beginselen van de GB, maar ik heb nooit uit haar
wel verlaten. Lijkt me, want na haar dood daarover oordelen is eigenlijk niet te
bij elkaar. Het was in Wierden beslist niet zo als in de Open Hof. Dat weet ik heel
Nog niet zo lang geleden... En ik weet verder van heel nabij hoe en wat.refo schreef:Je bent nooit in de Open Hof geweest, zo te lezen.-DIA- schreef:Nog een opmerking die me echt van het hart moet.Hendrikus schreef:Hoho, de vrijzinnigen zitten in de Henricuskapel, de Open Hof is confessioneel.-DIA- schreef: Hij is niet meer in het land der levenden, maar voor het stierf ging hij over naar de Open Hof.
De broer van een nabije kennis die ik daar dit jaar de laatste eer heb moeten
bewijzen is zelf predikant, en gaat daar ook wel eens voor in dialectdiensten,
en oh ja, zijn vrouw ik ook predikant... Dus ja... daaruit alleen al zou je mogelijk
al kunnen denken dat ze daar toch een klein beetje anders zijn dan traditionele
kerken waarin de gereformeerde leer onverkort klinkt.
Maar er zijn natuurlijk wel een heleboel vrouwelijke confessionele predikanten. Voor het overige ben ik nog benieuwd naar de reactie op mijn vraag over dominee Wijnmalen.
Of hij bij de GB hoorde maakt in feite niets uit. Belangrijker is dat hij tot de Kerk behoorde.DDD schreef:Maar er zijn natuurlijk wel een heleboel vrouwelijke confessionele predikanten. Voor het overige ben ik nog benieuwd naar de reactie op mijn vraag over dominee Wijnmalen.
Dat maakt wel uit. Je voert hem immers zelf aan als bewijs dat de GB veranderd is. Ook al is dat ongetwijfeld waar, het beroep op hem is onterecht. De GB nam al rond 1960 afstand van zijn kerkscheuringen.
Hoe zou het dan komen dat ds. Wijnmaalen zich niet (meer) in de Bond thuis voelde? Ik denkDDD schreef:Dat maakt wel uit. Je voert hem immers zelf aan als bewijs dat de GB veranderd is. Ook al is dat ongetwijfeld waar, het beroep op hem is onterecht. De GB nam al rond 1960 afstand van zijn kerkscheuringen.
dat dat ook best wat met de veranderingen daar te maken kon hebben. Hij preekte
bevindelijk-gereformeerd en dat is waar de Bond altijd voor zei te staan. Of niet (meer)?
Je suggereert van alles. Maar dominee Wijnmalen was gelijk na de Tweede Wereldoorlog al geen lid van de Gereformeerde Bond.
En de Gereformeerde Bond is volgens mij vanaf het begin van zijn ontstaan deels bevindelijk-gereformeerd, deels verbondsmatig-gereformeerd geweest. Bij mijn weten heeft de Gereformeerde Bond nooit gezegd dat deze voor een bevindelijk-gereformeerde prediking stond, maar ik kan me vergissen. Wel was er een bevindelijk-gereformeerde stroming, en die is er nog steeds.
En de Gereformeerde Bond is volgens mij vanaf het begin van zijn ontstaan deels bevindelijk-gereformeerd, deels verbondsmatig-gereformeerd geweest. Bij mijn weten heeft de Gereformeerde Bond nooit gezegd dat deze voor een bevindelijk-gereformeerde prediking stond, maar ik kan me vergissen. Wel was er een bevindelijk-gereformeerde stroming, en die is er nog steeds.
Er zijn mensen die iedere week de ramen wassen. Zeg je dan hetzelfde? Laat binnen zekere grenzen mensen hun eigen hobby hebben.henriët schreef:Van de week heb ik niet zo veel tijd gehad om rf te bezoeken, ik zit nu dit topic zodoende nu pas te lezen.
Sommige mensen zijn geinteresseerd in godsdienstsociologische ontwikkelingen. En als je je daar in verdiept zie je dat kerkscheuringen en gedoe meestal meer met bijzaken dan met hoofdzaken te maken hebben. Dus om daar een goed zicht op te hebben moet je je niet beperken tot de hoofdzaken.