Erasmiaan schreef:jakobmarin schreef:Erasmiaan schreef:Gods voorzienigheid gaat over ALLE dingen. We hebben geen onmachtig God die zit te wachten op het geloof van mensen.
dit is ook te kort door de bocht. Jezus
kon geen wonderen doen omdat men niet geloofde.
In Ezechiel staat dat God niet kon helpen, omdat niemand erom bad.
Soms kiest God ervoor om afhankelijk te zijn van de mens.
Ik denk dat je doelt op Mattheus 13:58.
Nee, ik bedoelde Ezechiel 22:30 :
Ik zocht naar iemand onder hen die een muur kon optrekken en voor Mijn aangezicht in de bres kon staan voor het land,
zodat Ik het niet te gronde hoefde te richten, maar Ik vond niemand.
God wil Zijn gramschap uitstorten op Israel vanwege hun zonde (vers 31) en geeft in vers 30 aan: als er maar iemand was geweest die in de bres stond voor het volk, dan had Ik genade kunnen bewijzen, maar zo iemand was er niet. Dus moet ik het te gronde richten.
Het gaat er niet zozeer om of God dit zou kunnen, maar God kiest ervoor om afhankelijk te zijn van zo iemand, zodat Hij Zijn genade kan bewijzen.
Erasmiaan schreef:Daar zou je de kanttekening eens moeten lezen. Ze konden niet genezen worden omdat de zieken niet gebracht werden.
Dat is niet de formulering die in de bijbel staat. Zie ook Markus 6:5
En Hij kon daar geen kracht doen, maar Hij legde slechts enkele zieken de handen op en genas hen. En Hij verwonderde Zich over hun ongeloof.
Zij konden wel degelijk genezen worden, als ze maar geloofd hadden (en naar Hem toe waren gegaan).
In Markus 9 staat:
En Jezus zei tegen hem: Als u kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk voor wie gelooft.
Jezus kiest ervoor om afhankelijk te zijn van het geloof van mensen, om genezingen en krachten te doen.
Erasmiaan schreef:Jezus had twaalf legioenen van engelen kunnen krijgen. God doet niet alles wat kan, maar alleen wat Hij wil.
God doet ook niet alles wat Hij wil. Hij wil niet dat enigen verloren gaan, maar er gaan er zoveel verloren. Hij wilde Nineve verdelgen, maar deed het uiteindelijk niet.
Erasmiaan schreef:Hij gebruikt middelen. Jezus had eerder gedood kunnen worden, maar dat was niet in Gods plan. Hij liep toen weg zonder dat ze hem konden grijpen. Wij zijn te klein om God te begrijpen. Dat mensen verworpen worden zou strijdig zijn met onze verantwoordelijkheid? Je gelooft toch niet dat God zo klein is dat dat waar is? De HEERE heeft alles gewrocht om Zijns Zelfs wil; ja, ook den goddeloze tot den dag des kwaads.
Deze laatste tekst kun je niet als een allesomvattend dogma over alles heenleggen, want dat zou God ook de zonde 'gewrocht' hebben.
Nee, God neemt onze verantwoording zeer serieus en geeft daar alle ruimte voor.
Vandaar dat een verwerping van eeuwigheid daar ook niet bij past en ook niet zo over wordt gesproken in de bijbel.
Je wordt verworpen omdat jij je niet bekeerd heb, omdat je niet je verantwoording heb genomen, omdat je Hem verworpen hebt, omdat je Hem niet lief heb.
Niet omdat God dit al van eeuwigheid zou beslist hebben, want dan is er geen ruimte voor je verantwoording en zou je ten diepste ook niet schuldig staan.