Toe-eigenen van beloften op valse gronden

Fjodor

Re: Toe-eigenen van beloften op valse gronden

Bericht door Fjodor »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:Hoe kun je een belofte stelen? Wellicht dat dat verduidelijkt kan worden? Ik weet niet goed wat ik me daarbij moet voorstellen.
Een belofte kan aangrijpen terwijl het niet aan jouw is geadresseerd. Elke belofte van God heeft een adres.
Gods beloften wordt door Hem op Zijn tijd aan Zijn volk vervuld.
Maar meestal door een weg van de onmogelijkheid aan onze kant.
Er zijn er altijd geweest, waarvan Bunyan gewaagd, die een belofte pakken die ze niet hebben gekregen.
Denk aan degenen die in de Christenreis over de muur klommen, en dachten zo ook wel op de weg te
zijn naar Sion.
Zo werkt het niet.
Ze hebben de belofte dan gewoon niet gegrepen, maar ze hebben dan wat anders gedaan, namelijk hun eigen zin.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Fjodor schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:Hoe kun je een belofte stelen? Wellicht dat dat verduidelijkt kan worden? Ik weet niet goed wat ik me daarbij moet voorstellen.
Een belofte kan aangrijpen terwijl het niet aan jouw is geadresseerd. Elke belofte van God heeft een adres.
Gods beloften wordt door Hem op Zijn tijd aan Zijn volk vervuld.
Maar meestal door een weg van de onmogelijkheid aan onze kant.
Er zijn er altijd geweest, waarvan Bunyan gewaagd, die een belofte pakken die ze niet hebben gekregen.
Denk aan degenen die in de Christenreis over de muur klommen, en dachten zo ook wel op de weg te
zijn naar Sion.
Zo werkt het niet.
Ze hebben de belofte dan gewoon niet gegrepen, maar ze hebben dan wat anders gedaan, namelijk hun eigen zin.
Oke dan, maar laat uw licht er dan eens over schijnen?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Ik zal trachten dit uit te leggen wat met stelen bedoeld wordt.

Ik haal eerst even uit het geschrevene van Ds. Fransen het volgende aan:
"......kunnen zich met de letter van het Woord vertroosten....."
We lezen dus de letters, zonder hartelijke werkzaamheid, maar vanuit een koude verstandelijke beredenering.

Als de Heere met Zijn Geest ons een belofte schenkt, dan wordt daarvoor altijd plaats voor gemaakt in ons hart,
zodat ons hart werkzaam gemaakt wordt, in biddend en smekend opzien tot de Heere,
dat de Heere ons ook kracht en wijsheid geeft in deze belofte,
en dat het op Zijn tijd en wijze deze belofte ook aan ons vervuld mag worden.

Vandaar ook wat Ds.Fransen verder schreef: omdat zij in alle opzichten zo behoeftig zijn,
en de Heere tot een Leidsman, en het Woord tot een Gids nodig hebben.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
ejvl

Bericht door ejvl »

Wordt er dan niet teveel gekeken naar eigen werkzaamheden/ervaringen/gestalten/gevoelens/bevinding en ervaringen?
Niets is zo bedrieglijk als het eigen hart namelijk.
Het lijkt mij nogal lastig om dit te kunnen herkennen.

Het enige wat altijd gezegd kan worden of de Heere wil bewaren voor een eigen bedrieglijke weg.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Wordt er dan niet teveel gekeken naar eigen werkzaamheden/ervaringen/gestalten/gevoelens/bevinding en ervaringen?

Het enige wat altijd gezegd kan worden of de Heere wil bewaren voor een eigen bedrieglijke weg.
Als de Heere spreekt, is er geen plaats voor de vraag: was dit nu wel of niet van God? Op dat moment is er geen kans om jezelf te bedriegen.
refo

Bericht door refo »

Inderdaad, want het probleem is dat wat geschreven staat veel vaster is dan datgene wat in je hoofd gebeurt.
Dat zogenaamde werkzaam zijn kan evengoed werkheilig zijn of wat ook.
En de zogenaamde verstandelijke redenering kan wel uit geloof zijn.
Ds Fransen is op dat punt ook maar een profeet die brood eet. Hij was geroepen het Evangelie te verkondigen.
Niet om naast de bijbel allerlei keurmerken te bedenken.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Inderdaad, want het probleem is dat wat geschreven staat veel vaster is dan datgene wat in je hoofd gebeurt.
Dat kan zo zijn, maar zolang je er zelf buitenstaat heb je toch niets, hoe vast het overigens ook moge staan.
SecorDabar

ejvl schreef:Wordt er dan niet teveel gekeken naar eigen werkzaamheden/ervaringen/gestalten/gevoelens/bevinding en ervaringen?

Nee het zijn geen eigen werkzaamheden, maar het is de Heilige Geest Die ons leidt in al de waarheid.
Daarom kunnen van harte zingen met Psalm 145:4 : al wat Gij wrocht zal juichen tot Uw eer.

Wanneer kunnen we weten of het Gods werk is?
Als de Heere nadat de belofte is gegeven, er Zelf ook op terug komt.
Want Hij laat nooit varen de werken Zijner handen.

(Ds. Ebenezer Erskine)
SecorDabar

refo schreef:Inderdaad, want het probleem is dat wat geschreven staat veel vaster is dan datgene wat in je hoofd gebeurt.
Dat zogenaamde werkzaam zijn kan evengoed werkheilig zijn of wat ook.
En de zogenaamde verstandelijke redenering kan wel uit geloof zijn.
Ds Fransen is op dat punt ook maar een profeet die brood eet. Hij was geroepen het Evangelie te verkondigen.
Niet om naast de bijbel allerlei keurmerken te bedenken.
De letter dood, maar de Geest maakt levend
Dan is de bede:
Heere, maak mij levend door Uw Woord en Geest.

(Ds. Ebenezer Erskine)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Moeten we in dit verband geen onderscheid maken tussen algemene beloften en bijzondere beloften?

Met algemene beloften bedoeld ik: "Wie tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen" of "Wendt u naar Mij toe, wordt behouden". Ook die beloften moeten ons werkzaam maken, dus ik bedoel niet een alleen maar verstandelijk redeneren met de beloften.

Maar is m.i. wel verschil tussen de algemene beloften en de bijzondere, zoals die van vergeving van zonden. Iedereen van Gods volk zal ook die belofte krijgen! Maar niet iedereen kan die belofte zomaar op zichzelf toepassen.
SecorDabar

eilander schreef:Moeten we in dit verband geen onderscheid maken tussen algemene beloften en bijzondere beloften?

Met algemene beloften bedoeld ik: "Wie tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen" of "Wendt u naar Mij toe, wordt behouden". Ook die beloften moeten ons werkzaam maken, dus ik bedoel niet een alleen maar verstandelijk redeneren met de beloften.

Maar is m.i. wel verschil tussen de algemene beloften en de bijzondere, zoals die van vergeving van zonden. Iedereen van Gods volk zal ook die belofte krijgen! Maar niet iedereen kan die belofte zomaar op zichzelf toepassen.
Ja die algemene beloften maken ons werkzaam.
Laat ik blijven bij uw genoemde teksten:
Wie tot Mij komt: de werkzaamheid is dan: Door Gods Geest kom ik dan.
geenzins uitwerpen: de werkzaamheid in de gelovige is hier: Heere ik ben een uitgeworpene, ontferm u mijner!
Wend u naar Mij toe: de werkzaamheid is hier: Door Gods Geest wend ik mij dan tot Hem
Wordt behouden: de werkzaamheid wordt dan: Heere ik ben verloren, wilt U mij behouden? Want U alleen kan mij behouden!

Wat de vergeving der zonden betreft.
We ontvangen vergeving als de Heilige Geest ons werkzaam maakt in de schulderkentenis.
Niet wij zelf, maar de Heere past ons die belofte dan door Zijn Geest aan ons toe.

(Ds. Ebenezer Erskine)
Marco

Bericht door Marco »

Artikel 12
Van hun eeuwige en onveranderlijke uitverkiezing tot behoud worden de uitverkorenen, ieder op zijn tijd, verzekerd, zij het niet bij iedereen even sterk en in gelijke mate. Die zekerheid ontvangen de uitverkorenen niet, wanneer zij de verborgenheden en diepten van God nieuwsgierig doorzoeken 1. Maar zij ontvangen haar, wanneer zij met een geestelijke blijdschap en heilige vreugde de onmiskenbare vruchten van de uitverkiezing, die Gods Woord aanwijst, bij zichzelf opmerken 2, zoals bijvoorbeeld het ware geloof in Christus, kinderlijk ontzag voor God, droefheid naar Gods wil over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid.

1 Deut. 29:29; 1Kor. 2:10, 11.
2 2Kor. 13:5; 7:10; Mat. 5:6.

Artikel 13
Wanneer Gods kinderen nu de uitverkiezing ervaren en er zeker van zijn, ontlenen zij daaraan dagelijks meer reden om zich voor God te verootmoedigen, de diepte van zijn barmhartigheid te aanbidden, zichzelf te reinigen en Hem, die hen eerst zozeer heeft liefgehad, van hun kant vurig lief te hebben1. Er is dan ook geen sprake van, dat zij door deze leer van de uitverkiezing en de overdenking ervan zouden verslappen in het onderhouden van Gods geboden, of in zondige zorgeloosheid zouden gaan leven. Dit gebeurt doorgaans naar Gods rechtvaardig oordeel met hen die op de wegen van de uitverkorenen niet willen gaan, terwijl zij zich lichtvaardig laten voorstaan op de genade van de uitverkiezing, of hun
tijd verdoen met lichtzinnige praat daarover.
1 Lev. 23:27-32; 1Joh. 3:3; 4:19.

Artikel 16
Nu zijn er mensen die het levend geloof in Christus of het vertrouwen met hart en ziel, een goed geweten voor God, het leven in de kinderlijke gehoorzaamheid en het roemen in God door Christus nog niet zo sterk bij zichzelf opmerken1. Toch gebruiken zij de middelen, waardoor God naar zijn belofte dit alles in ons bewerkt. Zij moeten zich niet laten ontmoedigen, wanneer zij over de verwerping horen spreken en evenmin zichzelf tot de verworpenen rekenen. Integendeel, zij moeten de middelen trouw blijven gebruiken, vurig verlangen naar de tijd van overvloediger genade en die eerbiedig en ootmoedig verwachten.
Zij die ernstig verlangen zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen en uit het lichaam des doods verlost te worden 2, maar toch nog niet zover in het gelovig leven voor de Here kunnen komen, als zij wel wilden, behoren voor deze leer van de verwerping al helemaal niet bevreesd te worden. De barmhartige God heeft immers beloofd, dat Hij de walmende vlaspit niet zal uitdoven en het geknakte riet niet zal verbreken 3. Maar deze leer is wel degelijk schrikaanjagend voor hen die met God en Christus de Verlosser geen rekening houden, opgaan in de zorgen van de wereld en zich laten beheersen door zondige begeerten4 -tenminste zolang zij zich niet ernstig tot God bekeren.
1 Jak. 2:26; 2Kor. 1:12; Rom. 5:11; Fil. 3:3.
2 Rom. 7:24.
3 Jes. 42:3; Mat. 12:20.
4 Heb. 12:29; Mat. 13:22
:lock
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:Moeten we in dit verband geen onderscheid maken tussen algemene beloften en bijzondere beloften?

Ik denk dat we maar moeten blijven bij de indeling van de Schotse theologen (ik weet niet of het bij hen vandaan komt of dat ze het uit andere bron hebben): er is een recht van bezit - voor de gelovigen, en een recht van aanneming - voor alle hoorders. Wie het Woord nog niet aangenomen heeft, kan zich niet beroemen op het beloofde.
SecorDabar

We moeten niet uit het oog verliezen alsof de verstandelijke kennis geen enkele betekenis zou hebben.
Immers, is er eerst de kennis, de bekendmaking, voordat er van een hartelijk vertrouwen sprake kan zijn.

De verstandelijke kennis wordt geheiligd, als daar de liefde van de Heere tot Hem gewerkt is in ons hart.
Ik denk dan aan 1 Korinthe 13.

Wanneer wij overstelpt worden van de uitnemende liefde van God, dan is daar ook een opwassen:
In de genade en in de kennis van de Heere Jezus Christus:
1 Petrus 3:18 Maar wast op in de genade en kennis van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 19 mar 2014, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.

(Ds. Ebenezer Erskine)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:

Ik denk dat we maar moeten blijven bij de indeling van de Schotse theologen (ik weet niet of het bij hen vandaan komt of dat ze het uit andere bron hebben): er is een recht van bezit - voor de gelovigen, en een recht van aanneming - voor alle hoorders. Wie het Woord nog niet aangenomen heeft, kan zich niet beroemen op het beloofde.
We bedoelen hetzelfde, denk ik.
Plaats reactie