Verkiezingen 2012

refo

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door refo »

Zita schreef:
Erasmiaan schreef:Een prognose gebaseerd op de eerste uitslagen geeft de SGP zelfs vier zetels... Dat lijkt wat veel, maar die derde komt wel steeds dichterbij.

En verder moeten we als christenen onder ogen zien dat we een minderheid zijn. Het CDA camoufleerde dat wat met veel zetels; die blijken echter niet van christenen afkomstig geweest te zijn.
Waar zien jullie die bizarre cijfers? Op NOS.nl (ik kijk daar Nederland1, geloof ik) staat VVD nog op 41 en SGP op 3.
Op twitter wordt gelekt door verslaggevers.
Maar het is allemaal nog erg fragiel.
Zie bv hier https://twitter.com/MijntjePluimers

Tot nu heeft de sgp steeds wat meer stemmen.
Met 180.000 hebben ze zelf drie zetels. En anders is het afwachten wie van de 2 lijstverbinders de restzetel krijgt. Als die er komt.
Simon

Bericht door Simon »

Erasmiaan schreef:Een prognose gebaseerd op de eerste uitslagen geeft de SGP zelfs vier zetels... Dat lijkt wat veel, maar die derde komt wel steeds dichterbij.

En verder moeten we als christenen onder ogen zien dat we een minderheid zijn. Het CDA camoufleerde dat wat met veel zetels; die blijken echter niet van christenen afkomstig geweest te zijn.
Wat maakt het uit, als ze maar macht en zeggenschap krijgen, toch?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Jongere

Bericht door Jongere »

Erasmiaan schreef:En verder moeten we als christenen onder ogen zien dat we een minderheid zijn. Het CDA camoufleerde dat wat met veel zetels; die blijken echter niet van christenen afkomstig geweest te zijn.
Feit blijft wel dat door die partij als geheel christelijke waarden redelijk verankerd bleven. Dat gaat nu missen.
Maar je hebt gelijk.

Nos meldt nu ook SGP 4 zetels. Zou wel heel bijzonder zijn.. (als ze niet gelijk verboden worden).
Auto

Bericht door Auto »

Jongere schreef:[
Nos meldt nu ook SGP 4 zetels. Zou wel heel bijzonder zijn.. (als ze niet gelijk verboden worden).
In ieder geval is #sgp op twitter weer even van de kook nu :OO3
refo

Bericht door refo »

Simon schreef:

De boodschap is: Wij van de SGP en vooruit, ook een aantal van de CU zijn christenen, de rest niet.

SGP en CU staan nu op 4 zetels. CU en SGP hebben 5.2% dat is 7,8 zetels. Ben benieuwd.
Jongere

Bericht door Jongere »

Die vier zetels (ze zijn nu ook weer weg bij de NOS) zijn in ieder geval te voorbarig. De drie lijken daarmee inderdaad wel redelijk zeker te zijn.
irmo

Bericht door irmo »

refo schreef:
Simon schreef:

De boodschap is: Wij van de SGP en vooruit, ook een aantal van de CU zijn christenen, de rest niet.

SGP en CU staan nu op 4 zetels. CU en SGP hebben 5.2% dat is 7,8 zetels. Ben benieuwd.
Ik kan bij het CDA alleen maar christenen in naam zien, maar de praktijk...nee, niet echt. En dan blijven idd CU en SGP over, ja.
"Faci ce vrei atata timp cat nu faci rau nimanui"
refo

Bericht door refo »

irmo schreef:
refo schreef:
Simon schreef:

Ik kan bij het CDA alleen maar christenen in naam zien, maar de praktijk...nee, niet echt. En dan blijven idd CU en SGP over, ja.
Nee. Net als de Farizeeën niet de enig overgebleven Israelieten waren, al dachten ze van wel.
irmo

Bericht door irmo »

Ik kan weinig tot geen christenen zien bij het CDA, sorry. Maar misschien kijk ik verkeerd.
"Faci ce vrei atata timp cat nu faci rau nimanui"
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik ben blij met de extra zetel voor de SGP.
En met zetelbehoud voor de CU (gisteravond meende ik te lezen dat ze een zetel kwijt waren).

Maar bij mij overheerst toch een minder blij gevoel over het aanzienlijke verlies voor het CDA.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:Met deze uitslagen kunnen VVD en PvdA praktisch niet om elkaar heen. Dus dan vraagt de kiezer zich straks af: waarom heb ik eigenlijk voor links/rechts gekozen?
Wat is het probleem? VVD haalt straks de scherpe kantjes van de PvdA af (vindt VVD-kiezer fijn) en PvdA damt dan de al te rechtse plannen van de VVD in (vindt PvdA-kiezer fijn).
Zouden de mensen echt (alleen maar) een uitgesproken 'links' resp. 'rechts' kabinet gewild hebben?
Simon

Bericht door Simon »

eilander schreef:Ik ben blij met de extra zetel voor de SGP.
En met zetelbehoud voor de CU (gisteravond meende ik te lezen dat ze een zetel kwijt waren).

Maar bij mij overheerst toch een minder blij gevoel over het aanzienlijke verlies voor het CDA.
Mensen willen duidelijkheid, en CDA waaide natuurlijk met alles mee, Of het nu PvdA of PVV is, maakt niet uit, als ze maar macht hadden.Identiteit en principes, mwah....
Dat straft de kiezer, die zich eens in de 4 jaar eventjes een dag belangrijk waant is, uiteindelijk af.
Maar goed, die dag is weer voorbij, en de kiezer weer vergeten, de arena kan open.
Uiteindelijk draait alles om de EU en daar wordt alles ook aan opgeofferd.
Landpolitiek is eigenlijk al verworden tot lokale politiek.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Jongere schreef:
Erasmiaan schreef:En verder moeten we als christenen onder ogen zien dat we een minderheid zijn. Het CDA camoufleerde dat wat met veel zetels; die blijken echter niet van christenen afkomstig geweest te zijn.
Feit blijft wel dat door die partij als geheel christelijke waarden redelijk verankerd bleven. Dat gaat nu missen.
Maar je hebt gelijk.
Het gaat er niet om hoe groot je bent (24 of 13 zetels) maar of ze je nodig hebben. Waarschijnlijk hebben ze het CDA nu weer nodig (Eerste Kamer). En Rutte zou het ook best fijn vinden als De Jager nog wat langer bleef. CDA kan dan bindmiddel zijn tussen PvdA en VVD. Ook D66 zou dat kunnen maar Rutte heeft persoonlijk volgens mij een voorkeur voor CDA.
Jongere

Bericht door Jongere »

Erasmiaan schreef:
Jongere schreef:
Maar je hebt gelijk.
Het gaat er niet om hoe groot je bent (24 of 13 zetels) maar of ze je nodig hebben. Waarschijnlijk hebben ze het CDA nu weer nodig (Eerste Kamer). En Rutte zou het ook best fijn vinden als De Jager nog wat langer bleef. CDA kan dan bindmiddel zijn tussen PvdA en VVD. Ook D66 zou dat kunnen maar Rutte heeft persoonlijk volgens mij een voorkeur voor CDA.
Dat klopt. Toch vind ik het wel een belangrijke ontwikkeling. Het CDA is niets meer van wat het ooit geweest is. En we moeten denk ik niet vergeten dat nog maar 3 jaar geleden het CDA net zo'n belangrijke centrumpartij was als de twee grote partijen nu. Dit zijn cijfers die er niet om liegen (met een "dieptepunt" bij Paars I en II.

1986 - 54
1989 - 54
1994 - 34
1998 - 29
2002 - 43
2003 - 44
2006 - 41
2010 - 21
2012 - 13
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Als VVD en PvdA met elkaar in zee gaan (en alles lijkt erop te wijzen dat ze wel moeten), dan betekent dit dat ze allebei een groot deel van hun verkiezingsprogramma en -beloften in de prullenbak kunnen gooien.
Want ze zullen dan allebei veel water in de wijn moeten doen.
Veel politieke volgers verwachten dan ook een vechtkabinet: eerst een moeilijke formatie en daarna een ongemakkelijk samenleven in een kabinet.
Ik verwacht eigenlijk niet dat zo'n kabinet de rit uitzit. Maar goed, daar hebben we inmiddels wel ervaring mee.
Plaats reactie