De ligging van het forum

Fjodor

Re: De ligging van het forum

Bericht door Fjodor »

-DIA- schreef:
GJdeBruijn schreef:Dit forum floreert bij de gratie van de tegenstellingen tussen links en rechts.
Consensus is niet in het belang van een forum.
Bijkomend voordeel is dat je elkaar beter leert kennen van binnenuit.
Okee, maar één groep herhaaldelijk kwetsen, negeren, ondervragen, verwijten, of laatdunkend over doen,
en elke keer weer die dolksteken te moeten voelen is wel moedbenemend.
Maar het zij zo!
De dolksteken van onze naasten vallen in het niet bij de dolksteken die we elke dag weer van Gods heilige wet ontvangen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
huisman

Bericht door huisman »

GJdeBruijn schreef:Dit forum floreert bij de gratie van de tegenstellingen tussen links en rechts.
Is links en rechts een Bijbelse term?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
Nee denk ik niet.
Het is Bijbels meer: Die met ons zijn/die tegen ons zijn.
Heel zwart/wit in feite.
Maar zo radicaal is Gods Woord wel!
.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jongere schreef:
Het punt dat ik wilde maken had helemaal niks met links of rechts hokjes te maken, maar met een manier van discussieren. Daar heb ik niks meer over gelezen.
Het zou dit topic ten goede komen als het daar over zou gaan.
1. Dat ben ik niet met je eens. De scheiding die je maakte tussen felle linksen en op meta-niveau discusserende rechtsen is wel realistisch, alleen erg gechargeerd. Dus het heeft er wel mee te maken.
2. Zonderling doet daar een goede poging toe, dus dat je er niks meer over gelezen hebt, is ook weer niet helemaal waar.
ejvl

Bericht door ejvl »

Ik las zonet een mooi stukje op RefoWeb, als je dit vasthoud is er geen discussie meer tussen links en rechts en tussen schijnbaar (on)belangrijke zaken.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/186 ... -is-zonde/
Ds. A. Goedvree schreef: Vraag:

In de Bijbel staat: "Wat niet uit het geloof is, is zonde". Is dat dus bij alles waar geen geloof bij zit?

Antwoord:

Beste vragensteller,

De tekst die je noemt komt uit Romeinen 14. Eén van de centrale thema's van de Romeinenbrief is "de christelijke vrijheid." Er zijn in het geestelijke en praktische leven van de christen een aantal dingen waar we in de Kerk verschillend over denken. Mag dit wel, kan dat niet, moet je zo, is dat toegestaan... Er wordt soms verschillend op gereageerd en je moet telkens weer keuzes maken. Paulus geeft daarbij een soort 'grondregel': alles wat je niet uit het geloof doet is zonde. Hij bedoelt daarmee: als je keuzes maakt in het leven, maar je gelooft niet dat het Gods goedkeuring kan krijgen, dan is het zonde. Als je iets doet -waar Gods kinderen soms verschillend over denken- dan moet je het doen uit geloof. Dan zit er in dat geloof: Bijbel en Bijbelstudie, gebed en overleg, luisteren naar je geweten, rekening houden met je medechristenen. Als je gelooft dat iets geoorloofd is, dan is het goed. Als je dat niet gelooft, dan is dat zonde. Vandaar: "wat niet uit het geloof is, dat is zonde."

Ds. A. Goedvree
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
Nee denk ik niet.
Heel zwart/wit in feite.
.
Nog radicaler dan dat DIA. Dit is het echte onderscheid: Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft , die heeft het leven niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
huisman schreef:
Nee denk ik niet.
Heel zwart/wit in feite.
.
Nog radicaler dan dat DIA. Dit is het echte onderscheid: Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft , die heeft het leven niet.
Ja. dat weten we allemaal wel, daar mogen we wel van uit gaan tenminste.
Maar hoe krijg ik een genadig God? Een God die Recht is? Die de zonden nooit door de vingers zal zien?
Die de zonden niet ongestraft kan laten?
Is er enig middel om die welverdiende straf te ontkmomen en wederom tot genade te komen?
God wil dat aan Zijn Recht genoeg geschiede, toch? Daarom moeten wij aan haar (de wet), VOLKOMEN
betalen, óf dooronszelf, óf door een Ander.
Wie is Die Ander? Hoe wordt Hij de mijne en ik de Zijne? Weet ik het, met meer dan een menselijk bedriegelijk
en arglistig hart?
Rechtvaardig door het geloof alleen. Door de toegerekende gerechtigheid van Christus.
Ja we weten dat wel, maar de vraag die ik mijzelf en anderen ook wel mag stellen is of we een geschonken
Christus kennen, van de Vader gegeven. of... dat we er zelf iets bij verzonnen hebben waardoor we dat
dan maar voor waarachtig houden? Ik dacht dat het wel een onderzoek waard is. Nee, ik stel me daar niet
buiten, want ik heb precies zo'n arglistig hart als iedereen hier.
Ken ik mezelf? Weet ik wat zonde is? Ken ik echt de droefheid naar God? Is God in mijn ziel begonnen
of.. Dodelijk is het hart immers? Dat zijn dingen waar ik wel iets van meen te weten...
Maar ik weet ook dat hier de grond niet in ligt. Begrijp je? Dan zoek je toch een Fundament dat houdbaar
is?
Laat het eens tot onze oren mogen ingaan, dat is mijn wens. Wat godsdiesnt is geen spelletje, en ook
geen hobby. Het leven is ernstig, en daar leven wij altijd maar zo makkelijk aan voorbij. En dat zou ik
niet zo stellig kunnen zeggen, ware het niet dat dit mijn eigen bevinding tot mijn schande is geworden.
Ik denk toch een beetje te kennen van de arglistigheid, ja, dodelijkheid van ons hart, van nature.
Of... Weet ik dat door de uiterlijke prediking? Begrijp je dat je dan toch niet zo'n hoogvlieger kunt worden?
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:
huisman schreef:Is links en rechts een Bijbelse term?
Nee denk ik niet.
Heel zwart/wit in feite.
.
Ja. dat weten we allemaal wel, daar mogen we wel van uit gaan tenminste.
Maar hoe krijg ik een genadig God? Een God die Recht is? Die de zonden nooit door de vingers zal zien?
Die de zonden niet ongestraft kan laten?
Is er enig middel om die welverdiende straf te ontkmomen en wederom tot genade te komen?
God wil dat aan Zijn Recht genoeg geschiede, toch? Daarom moeten wij aan haar (de wet), VOLKOMEN
betalen, óf dooronszelf, óf door een Ander.
Wie is Die Ander? Hoe wordt Hij de mijne en ik de Zijne? Weet ik het, met meer dan een menselijk bedriegelijk
en arglistig hart?
Rechtvaardig door het geloof alleen. Door de toegerekende gerechtigheid van Christus.
Ja we weten dat wel, maar de vraag die ik mijzelf en anderen ook wel mag stellen is of we een geschonken
Christus kennen, van de Vader gegeven. of... dat we er zelf iets bij verzonnen hebben waardoor we dat
dan maar voor waarachtig houden? Ik dacht dat het wel een onderzoek waard is. Nee, ik stel me daar niet
buiten, want ik heb precies zo'n arglistig hart als iedereen hier.
Ken ik mezelf? Weet ik wat zonde is? Ken ik echt de droefheid naar God? Is God in mijn ziel begonnen
of.. Dodelijk is het hart immers? Dat zijn dingen waar ik wel iets van meen te weten...
Maar ik weet ook dat hier de grond niet in ligt. Begrijp je? Dan zoek je toch een Fundament dat houdbaar
is?
Laat het eens tot onze oren mogen ingaan, dat is mijn wens. Wat godsdiesnt is geen spelletje, en ook
geen hobby. Het leven is ernstig, en daar leven wij altijd maar zo makkelijk aan voorbij. En dat zou ik
niet zo stellig kunnen zeggen, ware het niet dat dit mijn eigen bevinding tot mijn schande is geworden.
Ik denk toch een beetje te kennen van de arglistigheid, ja, dodelijkheid van ons hart, van nature.
Of... Weet ik dat door de uiterlijke prediking? Begrijp je dat je dan toch niet zo'n hoogvlieger kunt worden?
Helemaal mee eens DIA. Je noemt God de Vader en God de Zoon maar voor al die dingen die jij noemt hebben wij vooral God de Heilige Geest zo nodig. Hij en alleen Hij kan ons laten zien wie wij zijn. Wie God is in Zijn heilgheid en rechtvaardigheid en wie Christus is in Zijn gepastheid,noodzakelijkheid en ook Zijn gewilligheid om goddelozen te rechtvaardigen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef: Helemaal mee eens DIA. Je noemt God de Vader en God de Zoon maar voor al die dingen die jij noemt hebben wij vooral God de Heilige Geest zo nodig. Hij en alleen Hij kan ons laten zien wie wij zijn. Wie God is in Zijn heilgheid en rechtvaardigheid en wie Christus is in Zijn gepastheid,noodzakelijkheid en ook Zijn gewilligheid om goddelozen te rechtvaardigen.
Ja... Er zijn ook wel mensen geweest die niet eens wisten dat er een Heilige Geest was. Gelukkig mocht dat wel geleerd worden.
Maar toch is het doorgaans wel zo, dat de Heilige Geest de eerste is die in de ziel werkt, maar wel meest de laatste is die persoonliijk
(als Goddelijk Persoon) gekend wordt...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

En nog iets: Praat er nu alstublieft eens niet overheen...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:En nog iets: Praat er nu alstublieft eens niet overheen...
Wat wil je nu?
huisman

Bericht door huisman »

?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:

?
Hier ligt het voor mij. Verder kan ik niet. Probeer dan ook niet wat op te dringen.
Wat ik steel zal ik toch moeten wedergeven...
Dit had al zo lang bekend kunnen zijn, maar blijkbaar merkt men daar niet op.
Cees

Bericht door Cees »

-DIA- schreef:
huisman schreef:

?
Hier ligt het voor mij. Verder kan ik niet. Probeer dan ook niet wat op te dringen.
Ik vind het maar vaag, maar je laat wel zo weer de gedachte ontstaan dat het weer niet goed zit met huisman en dat hij maar een kletser is omdat hij er overheen praat.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
huisman schreef:

?
Gelukkig is Christus niet te stelen. Wie aangeboden wordt, kun je niet stelen.
Plaats reactie