Nee, zo kan je dat niet stellen. Beiden staan op gelijke hoogte, want het zijn kerkelijke eden, die je voor God en de gemeente aflegt.Luther schreef:Volgens mij ga ik daar juist uitgebreid op in, namelijk door te stellen dat de verantwoordelijkheid voor mijn kinderen zwaarder is, dan die voor een plaatselijke gemeente. Ik toon dat aan door de vragen van doop en belijdenis naast elkaar te zetten. Om het te kwantificeren: het soortelijk gewicht van de doop is hoger dan dat van het afleggen van openbare belijdenis; kijk immers maar naar de vragen.Tiberius schreef:Waar ik bezwaar tegen maak, is het wegstrepen van beide verantwoordelijkheden. Daar ga je niet op in.
Bovendien is het afleggen van openbare belijdenis gekoppeld aan het sacrament van het Heilig Avondmaal.
De kerkelijke eed die je als vader en moeder aflegt, geeft toegang tot de Heilige Doop (van het kind).
Terwijl de kerkelijke eed die je bij de geloofsbelijdenis gelovige aflegt, toegang geeft tot het Heilige Avondmaal.
Dus daarom stel ik, dat je niet ingaat tegen mijn bezwaar (van wegstrepen van beide verantwoordelijkheden), maar ga je juist daarin verder.
Ik begrijp wel, wat je bedoelt, wat je dat wilt zeggen. Maar ik acht dat standpunt niet juist.Luther schreef:Nee, dan begrijp je me verkeerd. Ik heb twee dingen willen zeggen:
1. De leer van een kerk kan wel goed zijn, maar als die leer slechts eenzijdig of verkeerd in de prediking verwoord wordt, dan kan ik 'ja' zeggen op die leer, en tegelijkertijd zeggen dat de prediking die leer niet in zijn volle breedte en diepte verwoord. (Dus ik bedoelde niet de tweeërlei uitwerking die je hebt op een preek.)
Maar het is onjuist om leer en prediking zo uit elkaar te trekken. Als een leer vormelijk beleden wordt, maar in de praktijk niet in de prediking gebracht wordt, kan je niet zeggen, dat "alhier de volkomen leer ter zaligheid" geleerd wordt. Dan wordt er "alhier" namelijk een versmalde (= geen volkomen) leer gebracht.
Het principiële verschil is dat je je eigen gemeente dan verlaat om redenen, zoals je zelf aangeeft, dat je vindt dat er een versmalling in de prediking plaatsvindt.Luther schreef:2. Niemand zal uit deze doopvraag de conclusie trekken dat je nooit mag verhuizen van de ene gemeente naar de andere gemeente binnen hetzelfde kerkverband. De leer en de doopvragen zijn immers hetzelfde? Wat is dan het principiële verschil tussen verhuizen van de ene gemeente naar de andere gemeente binnen de geref. gezindte buiten het eigen kerkverband? Ook daar worden dezelfde doopvragen gesteld.
Wanneer je ergens anders gaat werken en daardoor gaat verhuizen en vervolgens naar een andere gemeente overstapt, is dat een andere reden.
Dat ben ik dus niet met je eens: zie boven.Luther schreef:Jou 1-op-1-conclusie dat in de prediking de waarachtige en volkomen leer der zaligheid naar voren wordt gebracht, is wel erg boud. Bovendien bewijst de praktijk het tegendeel. Niet overal waar de leer van de kerk prima is, wordt deze ook volledig, in zijn volle breedte en diepte aan de orde gesteld en gepredikt. Er kunnen aan allerlei kanten enrstige eenzijdigheden of versmallingen zijn, waardoor feitelijk de waarachtige en volkomen leer der zaligheid niet meer geheel voor het voetlicht komt. Om dan direct te spreken over een valse kerk, gaat wel erg ver.Tiberius schreef:Verder wordt de leer in de prediking naar voren gebracht. En als je vindt, dat die niet de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is, dan moet je daar geen ja op antwoorden, maar langs de kerkelijke weg proberen de prediking terug te buigen tot de Bijbelse prediking. Lukt dat niet, maar blijft men bij een onbijbelse prediking, dan is er sprake van een valse kerk en is het goed, omwille van je eigen en je kinderen zaligheid, deze te verlaten. Al denk ik niet dat het verplicht is, je kan ook biddend en zuchtend achterblijven.
Wanneer een gemeente alleen maar iets in naam belijdt en niet in de prediking naar voren komt, kan je niet zeggen dat in die gemeente "alhier" de volkomen leer der zaligheid gebracht wordt. Althans: daar kan je geen ja op zeggen.
Ik durf de Roomse Kerk wel een valse kerk te noemen. Sterker nog: ik moet de Roomse Kerk een valse kerk noemen. Christus wordt er niet gepredikt als volkomen zaligmaker, maar als een helpende zaligmaker. Dat is onbijbels.Luther schreef:Ik durf de RKK ook geen valse kerk te noemen; omdat Christus daar gepredikt wordt.
Ook worden de sacramenten niet recht bediend. Twee kenmerken dus van een valse kerk.
Je maakt nu een wel heel merkwaardige redenering.Luther schreef:Toch ben of wordt in niet RKK, omdat ik wel durf te stellen dat in de RRK niet de waarachtige en volkomen leer der zaligheid aan de orde komt. (En ja, ik weet dat zelfs in de officiële leer van de RKK dwalingen en onzuiverheden zitten.) Kortom: de 1-op-1-relatie die je nu noemt, is er niet.
Feitelijk geef je mij gelijk, maar omdat je de Roomse Kerk geen valse kerk durf te noemen, weerspreek je toch weer, dat ik die 1-op-1 relatie noem.
Laat uw ja ja zijn.Luther schreef:Zeker, de volgende vergelijking gaat mank, maar het gaat me even om de verschillen tussen het ene en het andere 'ja'. Als ik trouw, dan heeft mijn 'ja' een diepere waarde, dan wanneer ik een koopcontract voor een nieuwe auto onderteken.
Maar een kerkelijke eed, heeft hogere waarde dan een maatschappelijk contract.
Zowel bij de huwelijksbevestiging als bij de openbare geloofsbelijdenis leg je een kerkelijke eed af, waarbij je God als getuige inroept.
Bij het breken van een kerkelijke eed zondig je tegen het 3e gebod; bij het breken van een maatschappelijk contract tegen het 9e. Maar bij beiden zondig je tegen God.
Overigens is het huwelijk evenmin een sacrament.

Wat ik wil zeggen, benadrukken, is het belang van Gods Woord. Deze zaken moet je niet scheiden.Luther schreef:Beetje flauw om dit voorbeeld nu te nemen, want ik neem aan dat je begrijpt dat ik het zo niet bedoel. Het is in kerkelijk Nederland nogal eens gewoon om te zeggen: heb je er rust over? Daarover zou je hetzelfde kunnen zeggen.
Al heb je er nog zoveel rust over, nog zoveel licht, dan nog gaat het erom of je Gods Woord aan je kant hebt. Zo niet, dan heeft het allemaal geen waarde.
Gods Woord zegt eveneens bar weinig over koopcontracten voor auto's. Toch ook weer heel veel: laat uw ja ja zijn. Verder kennen we het 3e en het 9e gebod. Geen van beide geboden laat veel ruimte voor het plegen van meineden.Luther schreef:Maar om op je vraag in te gaan: Gods Woord zegt bar weinig over de vraag of je bij de ene of de andere gemeente moet behoren.
Ik ontken dat niet. Wanneer er sprake is van een valse kerk, moeten we ons daarvan afscheiden.Luther schreef:Het zal daarom altijd in een dergelijke zoektocht gaan om het zoeken en tasten naar Gods wil; daarin zullen soms beslissingen genomen moeten worden. (Op dit forum hebben verschillende posters daarover openhartige persoonlijk gesproken.) En soms (vaak?) is dat niet aan de hand van een duidelijke tekst, maar langs een weg van worstelen, ziende op de kleinere en grotere dingen die in Gods voorzienigheid op onze weg komen en hoe de dingen lopen.