Wel goed voor het milieu. Zijn zo ook in het groen leverbaar?ejvl schreef:(...)
Het enige nadeel is dat we niet zo'n muzikale kerkenraad hebben en die ook niet op de tijd led.
(...)

Sorry, kan het niet laten...
Wel goed voor het milieu. Zijn zo ook in het groen leverbaar?ejvl schreef:(...)
Het enige nadeel is dat we niet zo'n muzikale kerkenraad hebben en die ook niet op de tijd led.
(...)
Het was een inkoppertjeMister schreef:Wel goed voor het milieu. Zijn zo ook in het groen leverbaar?ejvl schreef:(...)
(...)
Sorry, kan het niet laten...
In de OGG aan de Bevervoorde hebben ze nog een rood lampje. maar die dient als een signaal voor de organist... Als ie op moet houden enzo!Hendrikus schreef:Waar een nieuw orgel al niet goed voor isGijs83 schreef:Bij de bouw van het nieuw orgel is het lampje verdwenen uit de kerk!
Wat kun je een organist via een rood lampje nog méér duidelijk maken? Dat 'ie een beetje sneller moet of zo?-DIA- schreef:In de OGG aan de Bevervoorde hebben ze nog een rood lampje. maar die dient als een signaal voor de organist... Als ie op moet houden enzo!Hendrikus schreef:Waar een nieuw orgel al niet goed voor isGijs83 schreef:Bij de bouw van het nieuw orgel is het lampje verdwenen uit de kerk!
Nee, het lampje lijkt op de een of andere ingewikkelde manier te bedienen vanuit de consistoriekamer... en als de kerkenraad er klaar voor is, dan drukt de dienstdoende ouderling op een hele grote geheimzinnige (misschien wel rode) knop... en... FLOEPS! het lampje in de kerkzaal gaat branden! Zomaar! En de organist ziet dat (als het goed is), en die weet dan... Oei, ik moet er een einde aan breien.... zoiets dus....Hendrikus schreef:Wat kun je een organist via een rood lampje nog méér duidelijk maken? Dat 'ie een beetje sneller moet of zo?-DIA- schreef:In de OGG aan de Bevervoorde hebben ze nog een rood lampje. maar die dient als een signaal voor de organist... Als ie op moet houden enzo!Hendrikus schreef:Waar een nieuw orgel al niet goed voor isGijs83 schreef:Bij de bouw van het nieuw orgel is het lampje verdwenen uit de kerk!
De Oude kerk in Amsterdam staat middenin het red light district. Maar da's weer een ander verhaal...
Volgens mij doet dat bij ons de koster, de organist het sein geven dat-ie moet stoppen, die haalt ook de kerkenraad op. Ik denk dat als ze er klaar voor dat de kerkenraad de deur van de consistorie open zet. Het is een heel enkele keer gebeurd dat het orgel nog speelde terwijl de kerkenraad al binnenkwam, dan zit iedereen even raar te kijken van wat moeten we nu doen?-DIA- schreef:
Nee, het lampje lijkt op de een of andere ingewikkelde manier te bedienen vanuit de consistoriekamer... en als de kerkenraad er klaar voor is, dan drukt de dienstdoende ouderling op een hele grote geheimzinnige (misschien wel rode) knop... en... FLOEPS! het lampje in de kerkzaal gaat branden! Zomaar! En de organist ziet dat (als het goed is), en die weet dan... Oei, ik moet er een einde aan breien.... zoiets dus....
En wat deden ze?Gijs83 schreef:... dan zit iedereen even raar te kijken van wat moeten we nu doen?
Heel vervelend, die orgels die vanzelf spelen, helemaal als ze niet vanzelf ophouden.Gijs83 schreef:Het is een heel enkele keer gebeurd dat het orgel nog speelde terwijl de kerkenraad al binnenkwam, dan zit iedereen even raar te kijken van wat moeten we nu doen?
Bij ons speelt de organist gewoon door als de kerkenraad binnenkomt. Pas vlak voor de preekstoel rondt ie het af, net voor het stil gebed.Gijs83 schreef:Volgens mij doet dat bij ons de koster, de organist het sein geven dat-ie moet stoppen, die haalt ook de kerkenraad op. Ik denk dat als ze er klaar voor dat de kerkenraad de deur van de consistorie open zet. Het is een heel enkele keer gebeurd dat het orgel nog speelde terwijl de kerkenraad al binnenkwam, dan zit iedereen even raar te kijken van wat moeten we nu doen?-DIA- schreef:
Nee, het lampje lijkt op de een of andere ingewikkelde manier te bedienen vanuit de consistoriekamer... en als de kerkenraad er klaar voor is, dan drukt de dienstdoende ouderling op een hele grote geheimzinnige (misschien wel rode) knop... en... FLOEPS! het lampje in de kerkzaal gaat branden! Zomaar! En de organist ziet dat (als het goed is), en die weet dan... Oei, ik moet er een einde aan breien.... zoiets dus....
Ja... En gevolgd door stil gebedZWP schreef:Bij ons speelt de organist gewoon door als de kerkenraad binnenkomt. Pas vlak voor de preekstoel rondt ie het af, net voor het stil gebed.Gijs83 schreef:Volgens mij doet dat bij ons de koster, de organist het sein geven dat-ie moet stoppen, die haalt ook de kerkenraad op. Ik denk dat als ze er klaar voor dat de kerkenraad de deur van de consistorie open zet. Het is een heel enkele keer gebeurd dat het orgel nog speelde terwijl de kerkenraad al binnenkwam, dan zit iedereen even raar te kijken van wat moeten we nu doen?-DIA- schreef:
Komt de kerkenraad bij jullie binnen terwijl het verder muisstil is dan?
Bij ons wel, ja. Als de organist stopt, schrijdt de kerkenraad binnen.ZWP schreef:Bij ons speelt de organist gewoon door als de kerkenraad binnenkomt. Pas vlak voor de preekstoel rondt ie het af, net voor het stil gebed.Gijs83 schreef:Volgens mij doet dat bij ons de koster, de organist het sein geven dat-ie moet stoppen, die haalt ook de kerkenraad op. Ik denk dat als ze er klaar voor dat de kerkenraad de deur van de consistorie open zet. Het is een heel enkele keer gebeurd dat het orgel nog speelde terwijl de kerkenraad al binnenkwam, dan zit iedereen even raar te kijken van wat moeten we nu doen?-DIA- schreef:
Als je een goeie organist heb kan die het wel zo dat hij de muziek als het ware laat uitsterven... Zachter... zachter.... en dan... bijna stil.... even doorgaan op die manier... en dan kan er vaak heel makkelijk een einde aan gebreid worden.eilander schreef:Bij ons wel, ja. Als de organist stopt, schrijdt de kerkenraad binnen.ZWP schreef:Bij ons speelt de organist gewoon door als de kerkenraad binnenkomt. Pas vlak voor de preekstoel rondt ie het af, net voor het stil gebed.Gijs83 schreef:Volgens mij doet dat bij ons de koster, de organist het sein geven dat-ie moet stoppen, die haalt ook de kerkenraad op. Ik denk dat als ze er klaar voor dat de kerkenraad de deur van de consistorie open zet. Het is een heel enkele keer gebeurd dat het orgel nog speelde terwijl de kerkenraad al binnenkwam, dan zit iedereen even raar te kijken van wat moeten we nu doen?-DIA- schreef:
Gelukkig is dat zo, anders krijg je de situatie dat rond 10.00 (bijvoorbeeld) de organist alleen maar wat zit te rommelen, omdat hij eigenlijk elk moment moet kunnen stoppen. Bij ons kiest hij zelf dat moment uit.
Eigenlijk wel grappig om die verschillen te lezen.ZWP schreef: Bij ons speelt de organist gewoon door als de kerkenraad binnenkomt. Pas vlak voor de preekstoel rondt ie het af, net voor het stil gebed.
De diaken doet dat waarschijnlijk bij gebrek aan een ouderling?ejvl schreef:Eigenlijk wel grappig om die verschillen te lezen.ZWP schreef: Bij ons speelt de organist gewoon door als de kerkenraad binnenkomt. Pas vlak voor de preekstoel rondt ie het af, net voor het stil gebed.
Bij ons rommelt de organist door totdat het lampje uitgaat, dan komt er een diaken binnenlopen die samen met nog wat andere mensen het stille gebed doet, de rest heeft het al gedaan voor de dienst in de kerk.
Dan doet de diaken de mededelingen en geeft een psalm op, onder het zingen van de psalm komt de dominee en de rest van de kerkenraad binnenlopen en doen hun stille gebed, dan leest de diaken de wet of 12 artikelen, schriftgedeelte, gaat weer zitten en de dominee spreekt de zegen uit.