Preken beluisteren op internet

-DIA-

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Erasmiaan schreef:
-DIA- schreef:
huisman schreef:
DIA schreef:Ik zie niet in dat ik hiet een ander principe hanteer...

Op zich vind ik wel dat we ons niet te veel met de "nieuwe media" moeten inlaten,
dus in die zin heb ik alle begrip voor deze predikanten

Dat ik zeg dat het een geweldig middel zou zijn om het Woord te verbreiden is toch ook
een feit.
Een ander ding is natuurlijk om het heilige de honden niet te geven. Want zouden er preken
van deze predikers online staan, dan moeten we er tevens van uit gaan dat het door de wereld
niet wordt verstaan, en ze een karikaturele uitleg aan zo'n preek geven, zoals hier op dit
forum ook al wel gebeurt.
@DIA denk jij dat de wereld wel iets begrijpt van de preken die nu op prekenweb staan ?
Die zijn in ieder geval met het natuurlijk verstand wel iets beter te vatten.
Een bevindelijke preek is dat in het geheel niet. Men kan er wel mee instemmen
omdat het een onweerspreekbare Waarheid is, maar voor het echt verstaan van
een bevindelijke preek is Licht van Boven nodig. Voor mij en iedereen.
Maar voor wie helemaal buiten de gereformeerde gezindte is opgegroeid zal er vast
nogal wat spot en laster volgen.
En natuurlijk zullen ze ook niet de achtergronden van verschillende onder ons
gehanteerde termen en gezegden begrijpen... Denk ook maar aan het woordeke
'kastijden'...
Nou, dit vind zelfs ik te ver gaan. Je maakt nu zelf een karikatuur van je eigen predikanten. Het is m.i. heel erg als een preek een soort geheimtaal wordt. Een preek is geen evangelisatietoespraak maar ook aan de rechterkant moet een preek niet alleen voor ingewijden zijn. Overigens is dat voor ons lastig te beoordelen omdat we alles zo gewoon zijn.
Nou zo bedoel ik het natuurlijk niet,
Maar ik bedoel om een voorbeeld te noemen dit:
Toen ik hier voor de eerste keer noemde dat er een geslacht opgroeit dat Jozef niet
heeft gekend... toen wisten hier (op dit forum!) velen niet wat ik er mee bedoelde.
En zo zijn er veel, op zich heel duidelijke uitdrukkingen, die door modernere predikers
niet meer gehanteerd worden. Dat is toch geen geheimtaal, maar juist klare taal
dacht ik.
Modernere predikers noemen sommige uitdrukkingen nog wel. maar zeggen er dan
gelijk bij: VROEGER zei men wel... Alsof dat nu niet meer gebeurt!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

-DIA- schreef:Nou zo bedoel ik het natuurlijk niet,
Toen ik hier voor de eerste keer noemde dat er een geslacht opgroeit dat Jozef niet
heeft gekend... toen wisten hier (op dit forum!) velen niet wat ik er mee bedoelde.
En zo zijn er veel, op zich heel duidelijke uitdrukkingen, die door modernere predikers
dacht ik.
Dank voor deze toelichting.
Kun je opvatting (rood gemarkeerd) nader onderbouwen met een aantal namen en uitspraken?

De term moderne predikers is nog een beetje algemeen, kun je dat wat nader toelichten?
Ander

Bericht door Ander »

Jean le Fontain schreef:
dacht ik.
Kun je opvatting (rood gemarkeerd) nader onderbouwen met een aantal namen en uitspraken?

De term moderne predikers is nog een beetje algemeen, kun je dat wat nader toelichten?
Nou DIA, een moderatoroproep om hier predikanten bij naam en toenaam te noemen.
Ik begrijp je gewoon, DIA. En ik weet zeker dat Jean je eigenlijk ook best begrijpt.
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Ander schreef:
Jean le Fontain schreef:
dacht ik.

Nou DIA, een moderatoroproep om hier predikanten bij naam en toenaam te noemen.
Ik begrijp je gewoon, DIA. En ik weet zeker dat Jean je eigenlijk ook best begrijpt.
Nee dit is geen moderatoroproep; deze post is toch niet in 't groen gedaan?
En nee ik begrijp DIA niet. Of ik moet het verstaan als een soort vage algemeen geldende waarheid voor alle predikanten buiten de eigen kring. En da's een dooddoener die nogal subjectief is.
Enne ik leg niet graag anderen een opvatting in de mond, ik vraag gewoon naar iemands opvattingen.
caprice

Bericht door caprice »

-DIA- schreef:
PrekenWeb schreef:Nieuwe leespreek (Adventspreek) geplaatst van Ds. G.J. Baan over Mattheus 1:1
Thema : "De gouden keten van Jezus' voorgeslacht"

punt 1: Zondige schakels
punt 2: Bijna gebroken schakels
punt 3: Koninklijke schakels

Directe link: http://bit.ly/tBKKJl
Als ik mag vragen: waarom toch zo eenzijdig op Prekenweb?
Er staan wel enkle goede preken op, daar niet van,
maar toch... het is wel vrij eenzijdig.
Waar zijn de preken van om maar wat te noemen:
dominees als ds. P. Blok, ds. E. Venema, ds. C.A. van Dieren,
ds. A. Hoogerland... ik stop maar, de rij zou nog veel verder
uitgebreid kunnen worden... Jammer, zo krijgt de buitenwereld
een wat scheef beeld van de Gereformeerde Gemeenten...
Nou Dia,
Wat een klaagzang. Ontvang je niet elke week een e-mail van iemand met een preek, o.a. van de genoemde mannenbroeders? Of heb je nog teveel tijd over om te luisteren? In dat geval raad ik je in de overige tijd een oude schrijver eens bij de rug te pakken, hem om te keren en het hart eens te laten openen. :)

Ik denk overigens niet dat de 'buitenwereld' en zeker de seculiere niet het onderscheid zo snel zal horen tussen genoemde predikanten. Eerlijk gezegd denk ik dat ze er niet eens aan beginnen om zo'n onderzoek in te stellen. De hele gereformeerde gezindte is voor die mensen over het algemeen een pot nat.
Laatst gewijzigd door caprice op 21 nov 2011, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

dacht ik.
DIA, als je e.e.a. niet zo bedoelt, moet je het ook niet zeggen.
Ik stoor me mateloos aan de veroordelingen die je hier weer rond strooit. Je betoog is ook zo onnavolgbaar als ik weet niet wat.
Eerst klaag je dat de rechterflank van de GG niet op prekenweb vertegenwoordigd is.
Vervolgens stel je dat alles wat er nu op staat een geflatteerd beeld van de GG oplevert en dat wat er staat, nauwelijks bevindelijk is.
Daarna begrijp je heel goed dat de groep dominees die je mist, er niet op staan, want je moet je verre houden van internet etc.
Dan is het ook weer niet goed dat al de predikanten die er nu op staan zomaar te begrijpen zijn, omdat ze onbegrijpelijke taal links laten liggen.

Sorry hoor, maar dit slaat echt helemaal nergens op.
Ga eerst maar eens aan je eigen predikant vragen waarom hij die mogelijkheden die PrekenWeb biedt, niet wil gebruiken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
PrekenWeb
Contacteer:

Bericht door PrekenWeb »

Zojuist geplaatst: Oudjaars(lees)preek van Ds H. Paul over 1 Petrus 4:7-8 http://bit.ly/tUwhNw

Thema: "Petrus' vermaning aan de verstrooide vreemdelingen"

1: Het einde aller dingen
2: Het beoefenen van de godsvrucht
3: Het betrachten van de liefde
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

caprice schreef:Ik denk overigens niet dat de 'buitenwereld' en zeker de seculiere niet het onderscheid zo snel zal horen tussen genoemde predikanten.
Of dat verschil is er inhoudelijk niet en betreft het slechts de 'verwoording'? Stel je voor, leerverschillen binnen één kerkverband. :hum
Ander

Bericht door Ander »

Luther schreef:Ga eerst maar eens aan je eigen predikant vragen waarom hij die mogelijkheden die PrekenWeb biedt, niet wil gebruiken.
Je kunt het ook eens aan je eigen predikant vragen, die is er ook wars van, zo begreep ik onlangs. ;)
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:
Luther schreef:Ga eerst maar eens aan je eigen predikant vragen waarom hij die mogelijkheden die PrekenWeb biedt, niet wil gebruiken.
Je kunt het ook eens aan je eigen predikant vragen, die is er ook wars van, zo begreep ik onlangs. ;)

....en CGK(BhP)/HHK predikanten zijn niet welkom op prekenweb ? :cry (Ik ben trouwens erg blij met prekenweb en download regelmatig een preek van deze site. )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cees

Bericht door Cees »

huisman schreef:
Ander schreef:

....en CGK(BhP)/HHK predikanten zijn niet welkom op prekenweb ? :cry (Ik ben trouwens erg blij met prekenweb en download regelmatig een preek van deze site. )
Heb jij dan nog niet genoeg aan het archief van Middelharnis en aan www.downloadpreken.nl? Daarnaast zijn van de BhP gemeenten de preken gewoon te downloaden. Wat wil jij dan nog meer? Of je moet iets op zetten naar je eigen smaak ;)
Katharina van Bora

Bericht door Katharina van Bora »

Ander schreef:
Helaas ja!
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jean le Fontain schreef:
dacht ik.

Ik bedoel het zoals ik het zeg.
Ik zal een voorbeeld noemen. Een bijbels voorbeeld.
In de rechterflank zal men bekend zijn met "nederwaarts wortelen en opwaaarts vruchten voortbrenegn"
Wat modernere predikers plegen bij zoiets tegenwoordig te zeggen: Vroeger zei men wel... "en dan de aanhaling van de term of citaat"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

caprice schreef:
-DIA- schreef:
PrekenWeb schreef:Nieuwe leespreek (Adventspreek) geplaatst van Ds. G.J. Baan over Mattheus 1:1
Thema : "De gouden keten van Jezus' voorgeslacht"

punt 1: Zondige schakels
punt 2: Bijna gebroken schakels
punt 3: Koninklijke schakels

Directe link: http://bit.ly/tBKKJl
Als ik mag vragen: waarom toch zo eenzijdig op Prekenweb?
Er staan wel enkle goede preken op, daar niet van,
maar toch... het is wel vrij eenzijdig.
Waar zijn de preken van om maar wat te noemen:
dominees als ds. P. Blok, ds. E. Venema, ds. C.A. van Dieren,
ds. A. Hoogerland... ik stop maar, de rij zou nog veel verder
uitgebreid kunnen worden... Jammer, zo krijgt de buitenwereld
een wat scheef beeld van de Gereformeerde Gemeenten...
Nou Dia,
Wat een klaagzang. Ontvang je niet elke week een e-mail van iemand met een preek, o.a. van de genoemde mannenbroeders? Of heb je nog teveel tijd over om te luisteren? In dat geval raad ik je in de overige tijd een oude schrijver eens bij de rug te pakken, hem om te keren en het hart eens te laten openen. :)

Ik denk overigens niet dat de 'buitenwereld' en zeker de seculiere niet het onderscheid zo snel zal horen tussen genoemde predikanten. Eerlijk gezegd denk ik dat ze er niet eens aan beginnen om zo'n onderzoek in te stellen. De hele gereformeerde gezindte is voor die mensen over het algemeen een pot nat.

Over het algemeen gesproken heb je wel gelijk, maar toch merkt zelfs een buitenstaander wel eens wat als de prediker met veel klem, vrijmoedigeid, aandrang en ijver en liefde preekt en kennelijk de bediening des Geestes ontvangt. Dan zullen ze niet zo snel weten wat het is, maar ze merken het wel. Gods Woord legt dan beslag, en dat kan ook bij buitenstaanders gebeuren.

En... de wekelijkse preek, dat had ik al veel eerder moeten opmerken, waaerdeer ik zeer! Zulke preken zijn echt van onschatbare waarde, een schat waar het Woord spreekt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
dacht ik.
DIA, als je e.e.a. niet zo bedoelt, moet je het ook niet zeggen.
Ik stoor me mateloos aan de veroordelingen die je hier weer rond strooit. Je betoog is ook zo onnavolgbaar als ik weet niet wat.
Eerst klaag je dat de rechterflank van de GG niet op prekenweb vertegenwoordigd is.
Vervolgens stel je dat alles wat er nu op staat een geflatteerd beeld van de GG oplevert en dat wat er staat, nauwelijks bevindelijk is.
Daarna begrijp je heel goed dat de groep dominees die je mist, er niet op staan, want je moet je verre houden van internet etc.
Dan is het ook weer niet goed dat al de predikanten die er nu op staan zomaar te begrijpen zijn, omdat ze onbegrijpelijke taal links laten liggen.

Sorry hoor, maar dit slaat echt helemaal nergens op.
Ga eerst maar eens aan je eigen predikant vragen waarom hij die mogelijkheden die PrekenWeb biedt, niet wil gebruiken.
Beste Luther,
Verklaar u eens nader...

Als u dat wilt dan...
Alles is best te begrijpen, vooral als je eens in de context kijken waarin het staat.
En soms wat onbeholpen uitdrukkingen vraag ik toch wat begrip voor...
Maar als je de draad maar probeert te volgen die door mijn berichtjes loopt,
dan is het niet moeilijk.
Ik denk dat je langzamerhand toch ook wel weet dat ik me soms wat onbeholpen kan
uitdrukken.
Neem me dan alstublieft zoals ik ben. Oke? :)
Plaats reactie