Nou zo bedoel ik het natuurlijk niet,Erasmiaan schreef:Nou, dit vind zelfs ik te ver gaan. Je maakt nu zelf een karikatuur van je eigen predikanten. Het is m.i. heel erg als een preek een soort geheimtaal wordt. Een preek is geen evangelisatietoespraak maar ook aan de rechterkant moet een preek niet alleen voor ingewijden zijn. Overigens is dat voor ons lastig te beoordelen omdat we alles zo gewoon zijn.-DIA- schreef:Die zijn in ieder geval met het natuurlijk verstand wel iets beter te vatten.huisman schreef:@DIA denk jij dat de wereld wel iets begrijpt van de preken die nu op prekenweb staan ?DIA schreef:Ik zie niet in dat ik hiet een ander principe hanteer...
Op zich vind ik wel dat we ons niet te veel met de "nieuwe media" moeten inlaten,
dus in die zin heb ik alle begrip voor deze predikanten
Dat ik zeg dat het een geweldig middel zou zijn om het Woord te verbreiden is toch ook
een feit.
Een ander ding is natuurlijk om het heilige de honden niet te geven. Want zouden er preken
van deze predikers online staan, dan moeten we er tevens van uit gaan dat het door de wereld
niet wordt verstaan, en ze een karikaturele uitleg aan zo'n preek geven, zoals hier op dit
forum ook al wel gebeurt.
Een bevindelijke preek is dat in het geheel niet. Men kan er wel mee instemmen
omdat het een onweerspreekbare Waarheid is, maar voor het echt verstaan van
een bevindelijke preek is Licht van Boven nodig. Voor mij en iedereen.
Maar voor wie helemaal buiten de gereformeerde gezindte is opgegroeid zal er vast
nogal wat spot en laster volgen.
En natuurlijk zullen ze ook niet de achtergronden van verschillende onder ons
gehanteerde termen en gezegden begrijpen... Denk ook maar aan het woordeke
'kastijden'...
Maar ik bedoel om een voorbeeld te noemen dit:
Toen ik hier voor de eerste keer noemde dat er een geslacht opgroeit dat Jozef niet
heeft gekend... toen wisten hier (op dit forum!) velen niet wat ik er mee bedoelde.
En zo zijn er veel, op zich heel duidelijke uitdrukkingen, die door modernere predikers
niet meer gehanteerd worden. Dat is toch geen geheimtaal, maar juist klare taal
dacht ik.
Modernere predikers noemen sommige uitdrukkingen nog wel. maar zeggen er dan
gelijk bij: VROEGER zei men wel... Alsof dat nu niet meer gebeurt!