Gen.Synode Ger.Gem.
Het gekke is dat er wel een dvd commissie wordt ingesteld, maar het feit dat er 'weinig mensen bekeerd worden' wordt meegedeeld alsof het om het weerbericht gaat: nog steeds geen regen. Wel met zorg uitgesproken en men vindt het wel erg enzo, maar men doet er niets aan.
De schuld wordt gelegd bij de 'wereldgelijkvormigheid' die steeds meer 'onze gemeenten' in de greep heeft. Da's toch raar en praktisch remonstrans, hoewel omgekeerd. Het is toch Gods werk? Hoe kan God hinder hebben van ons handelen? Of is er toch een link tussen wat de mens doet en wat God doet?
De schuld wordt gelegd bij de 'wereldgelijkvormigheid' die steeds meer 'onze gemeenten' in de greep heeft. Da's toch raar en praktisch remonstrans, hoewel omgekeerd. Het is toch Gods werk? Hoe kan God hinder hebben van ons handelen? Of is er toch een link tussen wat de mens doet en wat God doet?
Er zit wel een soort vreemde logica in. Werelgelijkvormigheid mag je hopen te bestrijden met een dvd commissie. Maar bekering is Gods werk, dus daar kun je geen commissies voor oprichten.
Cynici zullen ongetwijfeld zeggen de vraag waarom er weinig bekeringen worden waargenomen leidt tot ongewenste discussies over de prediking... 't Is makkelijker om de wereldgelijkvormigheid de schuld te geven.
Maar ik wil geen cynicus zijn.
Cynici zullen ongetwijfeld zeggen de vraag waarom er weinig bekeringen worden waargenomen leidt tot ongewenste discussies over de prediking... 't Is makkelijker om de wereldgelijkvormigheid de schuld te geven.
Maar ik wil geen cynicus zijn.
- ndonselaar
- Contacteer:
Volgens mij alleen Comrie en oh ja we lezen ook nog wel eens de Erskines, maar ja 4 jaar is zo kort hé. Nou als ik zie wat ik in één jaar aan rommel moet verwerken lijkt me het toch geen onmogelijke zaak om je scoop breder te maken als Alexander Comrie en Ds. G.H. Kersten, met alle respect wat ik voor beide predikanten heb uiteraard. Sla bijvoorbeeld eens naast de GD van Kersten de Dogmatiek van Dr. Bavinck. Dit om maar eens wat te noemen.Oorspronkelijk gepost door Pim
N.a.v. de vraag van ds MJ van Gelder over de Schotten wordt door ds Moerkerken beantwoord dat op de Theologische School de werken van Comrie en de Erskines bestudeerd worden. Zijn die representatief voor de Schotten? Wat vinden jullie?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Contacteer:
Het toont maar eens weer het onbijbelse karakter van een synode aan.Oorspronkelijk gepost door refo
Het gekke is dat er wel een dvd commissie wordt ingesteld, maar het feit dat er 'weinig mensen bekeerd worden' wordt meegedeeld alsof het om het weerbericht gaat: nog steeds geen regen. Wel met zorg uitgesproken en men vindt het wel erg enzo, maar men doet er niets aan.
Vergaderingen tussen gemeenten moeten zijn de 'gemeenschap der heiligen' en dan moet onze eerste zorg samen zijn: hoe kunnen we zorgdragen voor de uitbreiding van Zijn Koninkrijk
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Rustig, rustig, dat gebeurd ook wel, ze gebruiken ook de beknopte dogmatie van Van Genderen en Velema.Oorspronkelijk gepost door ndonselaarVolgens mij alleen Comrie en oh ja we lezen ook nog wel eens de Erskines, maar ja 4 jaar is zo kort hé. Nou als ik zie wat ik in één jaar aan rommel moet verwerken lijkt me het toch geen onmogelijke zaak om je scoop breder te maken als Alexander Comrie en Ds. G.H. Kersten, met alle respect wat ik voor beide predikanten heb uiteraard. Sla bijvoorbeeld eens naast de GD van Kersten de Dogmatiek van Dr. Bavinck. Dit om maar eens wat te noemen.Oorspronkelijk gepost door Pim
N.a.v. de vraag van ds MJ van Gelder over de Schotten wordt door ds Moerkerken beantwoord dat op de Theologische School de werken van Comrie en de Erskines bestudeerd worden. Zijn die representatief voor de Schotten? Wat vinden jullie?
- ndonselaar
- Contacteer:
„Er ligt een rapportenboek van meer dan 400 bladzijden. En dan geeft de Heere ons nog veel onverdiende zegeningen. Er mag nog zendingswerk plaatshebben, nog evangelisatiewerk. Er mag nog gewerkt worden onder Israël, de beminden om der vaderen wil. Er mag nog worden gewerkt onder de jeugd, op diaconaal en maatschappelijk terrein. Op veel plaatsen is gelukkig sprake van een trouwe opkomst. En zeker, velen van het oude volk zijn weggevallen. Maar we zouden tekortdoen aan het werk van de Heere als we zouden zeggen: De Heere werkt niet meer. Want Hij werkt nog steeds. Het Woord legt nog beslag, ook onder jongens en meisjes.â€
- ndonselaar
- Contacteer:
Bedankt Auto voor je correctie, die laatste dogmatiek is trouwens heel helder geschreven.Oorspronkelijk gepost door AutoRustig, rustig, dat gebeurd ook wel, ze gebruiken ook de beknopte dogmatie van Van Genderen en Velema.Oorspronkelijk gepost door ndonselaarVolgens mij alleen Comrie en oh ja we lezen ook nog wel eens de Erskines, maar ja 4 jaar is zo kort hé. Nou als ik zie wat ik in één jaar aan rommel moet verwerken lijkt me het toch geen onmogelijke zaak om je scoop breder te maken als Alexander Comrie en Ds. G.H. Kersten, met alle respect wat ik voor beide predikanten heb uiteraard. Sla bijvoorbeeld eens naast de GD van Kersten de Dogmatiek van Dr. Bavinck. Dit om maar eens wat te noemen.Oorspronkelijk gepost door Pim
Valt wel mee hoor, bij de CGK is precies hetzelfde daar mogen alleen verslaggevers komen die van het ND en RD zijn. Verslaggevers van Trouw zijn daar een aantal jaren geleden al uit gegooid. Het ND heeft in het verleden ook verkeerd verslag gedaan en dat heeft tot gevolgd gehad dat de artikelen uit beide kranten ook eerst door het moderamen worden gescreend. En vorige jaar heeft prof. Maris al de uitspraak gedaan dat door bepaalde handeslwijzen van het ND het maar de vraag is of het ND nog mag worden toegelaten. Daarnaast heb ik begrepen dat de VZ van de CGK synode afgelopen weken een keer bij het RD is geweest om een paar afspraken te maken ......Oorspronkelijk gepost door PimVolgens mij heb je gelijk Toeschouwer. De verslagen moeten eerst door het Moderamen goedgekeurd worden.Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Beste forumleden,
Als lid van de PKN heb ik er natuurlijk niets mee te maken, maar toch volg ik de berichtgeving over jullie synode met belangstelling. Maar hoe kom ik aan onafhankelijke informatie? Ik heb tenminste begrepen dat de pers geen verslag mag maken van de vergaderingen. Of een verslag dat vooraf de goedkeuring van het moderamen van de synode moet hebben. De informatie die wij krijgen is niet onafhankelijk. Ik ben zeer benieuwd wat er in het RD staat vanavond en dat het duidelijk is dat het verslag vooraf goedgekeurd moest worden. Eigenlijk vind ik als de synode geen pers wil, dan ook geen verslag in het RD. Ik vind dat de redactie van het RD zich daar ook niet moet voor laten lenen. Of is inmiddels de persboycot opgeheven?
Je moet je afvragen of je dan nog wel iets wil schrijven als journalist. Dan kan de GS beter een perbericht uitgeven.
Daarnaast is het volgens mij bij de PKN synode zo dat er helemaal geen pers over het algemeen wordt bij gelaten, maar dat er persberichten wordt uitgegeven.
Bij de HHK is de synode ook gesloten voor publiek.
-
Auto,
Jij bent echt verkeerd geïnformeerd. Zowel bij de Chr. Gereformeerden en zeker bij de PKN is de pers welkom. Ze maken hun eigen verslag. Als lezer van de diverse bladen weet je dat ook hun verslag gekleurd is maar het is wel vrije nieuwsgaring. Wat ik wel om het zacht te zeggen merkwaardig vind dat je in het RD van vandaag niet kunt lezen, dat het verslag gemaakt cq goedgekeurd is door het moderamen. Dit vind ik lezersbedrog.
Jij bent echt verkeerd geïnformeerd. Zowel bij de Chr. Gereformeerden en zeker bij de PKN is de pers welkom. Ze maken hun eigen verslag. Als lezer van de diverse bladen weet je dat ook hun verslag gekleurd is maar het is wel vrije nieuwsgaring. Wat ik wel om het zacht te zeggen merkwaardig vind dat je in het RD van vandaag niet kunt lezen, dat het verslag gemaakt cq goedgekeurd is door het moderamen. Dit vind ik lezersbedrog.
Dan mag jij mij uitleggen waarom 6 jaar geleden besloten is om voordat publicatie van de stukken plaats vind in de kranten het ingeleverd moet worden bij het Moderamen.Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
Auto,
Daarnaast wat moet de voorzitter van de synode bij de krant doen om afspraken te maken?
Daarnaast verwijs ik naar de aktie van het ND van vorig jaar waarin in een artikel uit een persoonlijke brief is geciteerd die was gestuurd door 40 predikanten naar het deputaatschap Kerkelijke eenheid. Prof. Maris heeft toen publiekelijk zijn afkeuring weergegeven over de journalistieke aktie van het ND en daarbij heeft hij gemeld dat het nog maar de vraag kan zijn of het ND bij de synode vergaderingen vertegenwoordigd kan zijn.
[quote]Oorspronkelijk gepost door Adrianus
[quote]Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
„Er ligt een rapportenboek van meer dan 400 bladzijden. En dan geeft de Heere ons nog veel onverdiende zegeningen. Er mag nog zendingswerk plaatshebben, nog evangelisatiewerk. Er mag nog gewerkt worden onder Israël, de beminden om der vaderen wil. Er mag nog worden gewerkt onder de jeugd, op diaconaal en maatschappelijk terrein. Op veel plaatsen is gelukkig sprake van een trouwe opkomst. En zeker, velen van het oude volk zijn weggevallen. Maar we zouden tekortdoen aan het werk van de Heere als we zouden zeggen: De Heere werkt niet meer. Want Hij werkt nog steeds. Het Woord legt nog beslag, ook onder jongens en meisjes.â€
[quote]Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Ben ik overdreven bezig of negatief? maar ik krijg het gevoel dat op de HBO cursussen voor bv. godsdienstonderwijs meer werk moet worden verricht. In het verleden zijn er ook studenten geweest die én de Theologische faculteit en de Theologische school in R'dam volgenden. M.i. kan een beetje meer studie geen kwaad, dan maken ze van Amos maar lerend ouderling kan die gelijk zijn koeien en schapen blijven bijhouden.Oorspronkelijk gepost door ndonselaarVolgens mij alleen Comrie en oh ja we lezen ook nog wel eens de Erskines, maar ja 4 jaar is zo kort hé. Nou als ik zie wat ik in één jaar aan rommel moet verwerken lijkt me het toch geen onmogelijke zaak om je scoop breder te maken als Alexander Comrie en Ds. G.H. Kersten, met alle respect wat ik voor beide predikanten heb uiteraard. Sla bijvoorbeeld eens naast de GD van Kersten de Dogmatiek van Dr. Bavinck. Dit om maar eens wat te noemen.Oorspronkelijk gepost door Pim
"N.a.v. de vraag van ds MJ van Gelder over de Schotten wordt door ds Moerkerken beantwoord dat op de Theologische School de werken van Comrie en de Erskines bestudeerd worden. Zijn die representatief voor de Schotten? Wat vinden jullie? "
Naast Comrie en de Erskines werd ook Bostons Viervoudige Staat en Het Genadeverbond genoemd.
Bij elkaar is dat zeker wel representatief voor de Schoten ja, alleen die opmerking over de eigen traditie doet vreemd aan, en toch ook weer niet.
Als je bijv. De kennis der zaligheid (gebr. Erskine en James Fisher) of Het Genadeverbond leest (Boston), en je vergelijkt dit met de preken van diverse GG studenten en predikanten dan met je toch wel een heel groot verschil constateren.
Dus: of die traditie is daar de schuld van; of de betreffende broeders hadden voor het "schotse" tentamen een zware onvoldoende....!!
In ieder geval was de opmerking/vraag van ds. Van Gelder bijzonder terecht.
En gezien diens prediking had ik ze verwacht.
Naast Comrie en de Erskines werd ook Bostons Viervoudige Staat en Het Genadeverbond genoemd.
Bij elkaar is dat zeker wel representatief voor de Schoten ja, alleen die opmerking over de eigen traditie doet vreemd aan, en toch ook weer niet.
Als je bijv. De kennis der zaligheid (gebr. Erskine en James Fisher) of Het Genadeverbond leest (Boston), en je vergelijkt dit met de preken van diverse GG studenten en predikanten dan met je toch wel een heel groot verschil constateren.
Dus: of die traditie is daar de schuld van; of de betreffende broeders hadden voor het "schotse" tentamen een zware onvoldoende....!!
In ieder geval was de opmerking/vraag van ds. Van Gelder bijzonder terecht.
En gezien diens prediking had ik ze verwacht.