Ouderling of diaken worden?
Re: Ouderling of diaken worden?
Wel aardig dat je reageert...
Ik begrijp jou wel.. het zal je verbazen, maar Ds. Steenblok, donkerblauw boek, trouwens 2 en boek van Ds. Van Dieren staan bij mij thuis. (We pakken het weleens als we ergens vragen over hebben.)
Maar ik ben geen Dr. Steenblok of de geleerde Ds. van Dieren, met veel respect, maar Desiree.
En omdat ik niet alles begrijp in de Bijbel, dan pak ik de SV of NBV erbij en andere boeken, en zou ik het fijn vinden als je niet in je eentje, maar ook met meerdere mensen hoofdstuk voor hoofdstuk zou kunnen doornemen. Gewoon om van elkaar te leren. Dus een soort cursus.
Er worden ook dingen niet beschreven in de Dogmatiek en de Heidelberger Cathechismus. Die vind ik ook interesant.
Dogmatiek zoekt de onderlinge verbanden van de in Gods Woord geopenbaarde waarheden en is feitelijk geen schriftuitleg.
Als je een tip hebt?
Ik begrijp jou wel.. het zal je verbazen, maar Ds. Steenblok, donkerblauw boek, trouwens 2 en boek van Ds. Van Dieren staan bij mij thuis. (We pakken het weleens als we ergens vragen over hebben.)
Maar ik ben geen Dr. Steenblok of de geleerde Ds. van Dieren, met veel respect, maar Desiree.
En omdat ik niet alles begrijp in de Bijbel, dan pak ik de SV of NBV erbij en andere boeken, en zou ik het fijn vinden als je niet in je eentje, maar ook met meerdere mensen hoofdstuk voor hoofdstuk zou kunnen doornemen. Gewoon om van elkaar te leren. Dus een soort cursus.
Er worden ook dingen niet beschreven in de Dogmatiek en de Heidelberger Cathechismus. Die vind ik ook interesant.
Dogmatiek zoekt de onderlinge verbanden van de in Gods Woord geopenbaarde waarheden en is feitelijk geen schriftuitleg.
Als je een tip hebt?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Het mooie van de Heidelberger Catechismus vind ik de laagdrempeligheid. Hij is voor het volk (zoals wij) geschreven om hen er in te onderwijzen. De verklaringen er over zijn vaak niet alleen leerstellig, maar ook praktikaal.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Hebben jullie geen volwassenenverening van de kerk? Of een 18+ of 21+vereniging? Ik weet niet hoe oud je bent, maar dat zou misschien een optie kunnnen zijn... Zelf ben ik een tijd lid van een volwassenverening geweest en daar komen zulke dingen wel eens aan bod.Desiree schreef:Wel aardig dat je reageert...
Als je een tip hebt?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Verenigingen zijn inderdaad - als het goed is - plaatsen om samen de bijbel te bestuderen. Maar daarnaast is er heel veel informatie. Ik ben het met de opmerkingen over de Heidelberger Cat. die ik las van harte eens. Een troostboek! En het biedt zoveel onderwijs. Er zijn ook veel verklaringen van geschreven. Nog niet zo lang gelezen heb ik die van ds. Van Haaren weer eens gelezen. Erg mooi!
Als je meer inzicht wil hebben in de tijd van de bijbel kan ik je het ook aanraden om de Flavius Josefus te lezen. Zelf had ik na het lezen van zijn werk het idee dat ik veel meer begreep van de tijd waarin de Heere Jezus leefde dan daarvoor. Kennis die niet echt noodzakelijk is natuurlijk, maar wel interessant (vind ik tenminste)
Als je meer inzicht wil hebben in de tijd van de bijbel kan ik je het ook aanraden om de Flavius Josefus te lezen. Zelf had ik na het lezen van zijn werk het idee dat ik veel meer begreep van de tijd waarin de Heere Jezus leefde dan daarvoor. Kennis die niet echt noodzakelijk is natuurlijk, maar wel interessant (vind ik tenminste)
Een aanrader is de verklaring van de Heidelberger door Joannes Beukelman. Ik zat pas de uitleg van zondag 27 nog eens van deze oudvader te lezen. Zuiver gereformeerd! Zeer aanbevelingswaardig!
De prijs is ook heel goed: nog geen 40 EUR voor 2 zeer dikke delen (hertaalde versie, dus nog goed leesbaar ook): http://www.hertog.nl/artikel.aspx?EAN=9789088650406
De prijs is ook heel goed: nog geen 40 EUR voor 2 zeer dikke delen (hertaalde versie, dus nog goed leesbaar ook): http://www.hertog.nl/artikel.aspx?EAN=9789088650406
Wie heeft hem hertaald?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Tja... de schrijver is anders wel vertrouwd.caprice schreef:Wie heeft hem hertaald?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Johannes A. Bunt, in 2008. Uitgeverij Goudriaan. Een uitstekende hertaling, het leest als een trein, en heeft veel meer diepgang dan de meeste theologische boeken die tegenwoordig de schappen bij de boekhandels in onze kring bevolken.-DIA- schreef:Tja... de schrijver is anders wel vertrouwd.caprice schreef:Wie heeft hem hertaald?
En de schrijver is zeker vertrouwd. Ik raadt iedereen hier aan, zijn verklaring van zondag 27 (en de overige zondagen ook) te lezen. Voor al degenen die de oude waarheid liefhebben.
Is er ook een nieuwe waarheid dan?
boontje schreef:Is er ook een nieuwe waarheid dan?

Tolle lege...Mister schreef:boontje schreef:Is er ook een nieuwe waarheid dan?

Ik had nog wat boekenbonnen over en denk dat ik mij hier maar eens aan ga wagen.memento schreef:Johannes A. Bunt, in 2008. Uitgeverij Goudriaan. Een uitstekende hertaling, het leest als een trein, en heeft veel meer diepgang dan de meeste theologische boeken die tegenwoordig de schappen bij de boekhandels in onze kring bevolken.-DIA- schreef:Tja... de schrijver is anders wel vertrouwd.caprice schreef:Wie heeft hem hertaald?
En de schrijver is zeker vertrouwd. Ik raadt iedereen hier aan, zijn verklaring van zondag 27 (en de overige zondagen ook) te lezen. Voor al degenen die de oude waarheid liefhebben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wat mij betreft gaan ze hem bij ons lezen. Anders lees ik de verklaring misschien zelf volgend jaar.memento schreef:Johannes A. Bunt, in 2008. Uitgeverij Goudriaan. Een uitstekende hertaling, het leest als een trein, en heeft veel meer diepgang dan de meeste theologische boeken die tegenwoordig de schappen bij de boekhandels in onze kring bevolken.-DIA- schreef:Tja... de schrijver is anders wel vertrouwd.caprice schreef:Wie heeft hem hertaald?
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
OK, dat zal ik doen. Ik ga het boek bestellen.memento schreef:Tolle lege...Mister schreef:boontje schreef:Is er ook een nieuwe waarheid dan?