GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed

Erasmiaan

Re: GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed

Bericht door Erasmiaan »

Joannah schreef:
Erasmiaan schreef:
Paulus bediscussierde wel degelijk, maar had niet de gewoonte om altijd gelijk te willen krijgen.
Waar staat dat?
1 Cor 11:16
Volgens mij zegt Paulus hier dat we als gemeente niet twisten om gelijk te krijgen....
Goed lezen. Wat jij nu doet is inlegkunde. Die laatste vier woorden staan er niet.
Joannah

Bericht door Joannah »

Erasmiaan schreef:
Joannah schreef:
Erasmiaan schreef:
Paulus bediscussierde wel degelijk, maar had niet de gewoonte om altijd gelijk te willen krijgen.
Waar staat dat?
Volgens mij zegt Paulus hier dat we als gemeente niet twisten om gelijk te krijgen....
Goed lezen. Wat jij nu doet is inlegkunde. Die laatste vier woorden staan er niet.
Laat ik Paulus maar proberen te volgen in deze ;)
(op welke manier het ook bedoeld was)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
Joannah schreef:
Erasmiaan schreef:
Waar staat dat?
Je hebt gelijk Erasmiaan, alleen bestaat het RF om juist wel te twisten :huhu zelfs over zaken die klaar en bekend zijn.
Zie kanttekening
37) zulke gewoonte niet,

Namelijk om te twisten over zaken, die zo klaar en bekend zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah

Bericht door Joannah »

gewoonte slaat natuurlijk helemaal niet terug op zaken die duidelijk en bekend zijn.
Het slaat op de Gemeente die vol is van verdraagzaamheid, liefde, geduld en nederigheid.
Daar past twisten totaal niet tussen.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
huisman

Bericht door huisman »

Joannah schreef:gewoonte slaat natuurlijk helemaal niet terug op zaken die duidelijk en bekend zijn.
Het slaat op de Gemeente die vol is van verdraagzaamheid, liefde, geduld en nederigheid.
Daar past twisten totaal niet tussen.
Daar ga ik niet over twisten :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
claus

Bericht door claus »

Prof. dr. W. H. Velema heeft jaren terug eens in 'De Wekker' een artikelenserie geschreven over de vrouw in het ambt. Zijn standpunt was overduidelijk. Nergens in Gods Woord tref je aan dat de dienaressen des Heeren, enz. Geen plaats voor de vrouw in het ambt. Voor die CGK's die zo aanpappen met de vrijgemaakten en vrijgeraakten (uitdrukking van ds. J. H. Velema voor de EO voor de Nederlands Gereformeerden) een zaak om heel duidelijk pas op de plaats te maken en af te breken al die samenwerking. 'Haat ook de rok die met het vlees besmet is...'
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

claus schreef:Prof. dr. W. H. Velema heeft jaren terug eens in 'De Wekker' een artikelenserie geschreven over de vrouw in het ambt. Zijn standpunt was overduidelijk. Nergens in Gods Woord tref je aan dat de dienaressen des Heeren, enz. Geen plaats voor de vrouw in het ambt. Voor die CGK's die zo aanpappen met de vrijgemaakten en vrijgeraakten (uitdrukking van ds. J. H. Velema voor de EO voor de Nederlands Gereformeerden) een zaak om heel duidelijk pas op de plaats te maken en af te breken al die samenwerking. 'Haat ook de rok die met het vlees besmet is...'
De vraag is of dit nu een middelmatige zaak is of niet. Ik zou op dit punt niet zo gauw iedereen veroordelen met "Haat ook de rok die met het vlees besmet is..."
Dezelfde professor heeft er waarschijnlijk nl. op het zendingsveld weinig moeite mee als er vrouwelijke evangelisten zijn. Dat komt bij de ZGG nl. ook voor. Mijn schoonzus zelf deed veel werk als evangeliste. Hoewel dat niet zo werd genoemd in NL, wist het deputaatschap daar wel degelijk vanaf. Dezelfde mensen mogen terug in NL vaak alleen maar kinderwerk doen, terwijl ze soms (s)preken in het buitenland. De stelligheid waarmee deze discussie gevoerd wordt heeft volgens mij te maken met een hoge opvatting van het bijzondere ambt in de gemeente. Als je echter meer uit gaat van de gaven die de Geest uitdeelt aan alle gelovigen in de gemeente dan ga je anders om met de ambten. Ik denk dat dat een vergeten punt is in de hele discussie. Of het "ambt" van oudste dan voorbehouden is aan de man, daar kun je vervolgens over praten. Ik zou liever net als bij Aquilla en Priscilla man en vrouw samen meenemen in dit ambt. Het NT geeft er zeker reden toe om aan te nemen dat vooral de kleinere gemeenten thuis samenkwamen. Daarbij is de rol van een vrouw allicht groter geweest dan in heel grote gemeentes. Zeker in de praktische uitvoering van bijv. pastoraat is dit een hele goede insteek! Gelukkig gebeurt dit natuurlijk in de praktijk ook in den brede in de kerken.

Het is zeer opvallend, dat in een volledig paternalistische samenleving als die ten tijde van het NT (merk op juist ook in de seculiere wereld van het Romeinse Rijk), vrouwen een ontzettend grote plaats innemen in het Koninkrijk van God. Vrouwen zijn de eerste getuigen!!! van de opstanding. En dat terwijl een vrouw zelfs niet eens als getuige in de rechtszaal mocht optreden. Dat Paulus in zijn team vrouwelijke medewerkers had staat boven alle twijfel verheven. En zo kan ik nog even doorgaan. Dat dit binnen de gereformeerde traditie op dit moment een punt van overweging is, lijkt me nu werkelijk niet verkeerd. Het jammere is vaak wel dat het samengaat met allerlei "lossere" opvattingen over zaken die de leer der zaligheid betreffen.
Plaats reactie