Wist je dat . . . [8]

Tiberius
Administrator

Re: Wist je dat . . . [8]

Bericht door Tiberius »

Lassie schreef:en waar zijn die te lezen?
In de Saambinder, zoals Kislev al zei.
Lassie schreef:En gaat dit over de neo-evangelischen? of over de vergadering der gelovigen (om maar een voorbeeld te noemen)
Beiden.

[/quote]Wel erg jammer dat er zoveel kritiek is naar de evangelische groeperingen.[/quote]
Het is wel eens goed dat die kritiek Bijbels gefundeerd op een rijtje gezet wordt. Er is namelijk veel onterechte kritiek op de evangelischen, ook dat wordt door ds. Den Heer ontmaskerd.
Lassie

Bericht door Lassie »

het is maar net hoe je het Bijbels interpreteerd.

Hoevaak wordt er wel niet met het vingertje gewezen naar andere kerken? En hoe wenig wordt er gebeden voor andere kerken? (in positieve zin?)

We zijn alleen maar bezig met elkaar te veroordelen en volgens mij is dat niet de bedoeling van een Christen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Kislev schreef:... ik de stukjes in de Saambinder over de evangelischen een naar toontje vind hebben.
... ik de stukken van ds. Visscher altijd graag mag lezen.
... ik blij ben dat de vooringenomen kritiek die bij het verschijnen van het eerste artikel kwam, verstomd is
... inmiddels deel 13 geplaatst is en het een zeer doorwrochte serie blijkt te zijn
... ik hoop, dat ds. De Heer deze artikelen laat bundelen in een boekje, zodat het als naslagwerk kan functioneren om de gevaren van de evangelische beweging aan te tonen.
Ik hoop het niet. Evangelische vrienden en wij eveneens hebben grote moeite met hoe Ds. de Heer evangelischen 'wegzet' Met name het artikel wat ging over zondebesef en de werking daarvan binnen de EG stond vol met veroordelingen en aannames die gewoon niet waar zijn. Maar ja, ik zal wel niet objectief zijn... :?
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Kislev schreef:... ik de stukjes in de Saambinder over de evangelischen een naar toontje vind hebben.
... ik blij ben dat de vooringenomen kritiek die bij het verschijnen van het eerste artikel kwam, verstomd is
... inmiddels deel 13 geplaatst is en het een zeer doorwrochte serie blijkt te zijn
... ik hoop, dat ds. De Heer deze artikelen laat bundelen in een boekje, zodat het als naslagwerk kan functioneren om de gevaren van de evangelische beweging aan te tonen.
Blijkbaar is de term 'zeer doorwrocht' voor meerdere uitleg vatbaar, of is de een op dat punt sneller tevreden dan de ander... :bobo
Ik denk overigens niet dat de kritiek op de serie verstomd is, maar dat veel critici zoiets hebben van 'het zal wel'. Het heeft ook geen zin om je erover druk te blijven maken.

Ik ben het overigens wel zeer eens met Kislevs tweede opmerking. De artikelen van ds. Visscher vallen ook mij regelmatig in positieve zin op (en dat wil helemaal niet zeggen dat ik het altijd met hem eens ben, maar dat hoeft ook niet). Maar qua stijl en argumentatietechniek kan ds. De Heer m.i. nog wel wat van ds. Visscher leren.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

...er DV zaterdag 30 augustus een hele grote rommelmarkt is in Leusden/Achterveld
...het er (vind ik) gezellig is :)

...nog een weekje, en we gaan op vakantie
...ik er echt zin in heb
...maar er nog veel werk te doen is (waar ik op dit moment echt geen zin in heb)

...sommige mensen geloven wel heel moeilijk maken :nonnon
...en je het soms dan ook echt niet meer weet

...het hier momenteel weer aardig regent
...ik het wel heel bijzonder vind dat men zegt dat het eind van de week boven 25 graden celcius kan worden
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
... ik het jammer vind dat de reeds geuite kritiek 'vooringenomen' zou zijn geweest?
... als dat zo is, de geuite instemming dan eveneens vooringenomen is geweest?
... mijn kritiek gans niet verstomd is?
... ik het met Josephus eens ben dat ik zoiets had van 'het zal wel'?
... ik het daarom niet fair vind dat er wordt geconcludeerd dat ik het er inmiddels wel mee eensch zou zijn op basis van het feit dat er hier op RF niet meer over gesproken werd?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:Blijkbaar is de term 'zeer doorwrocht' voor meerdere uitleg vatbaar, of is de een op dat punt sneller tevreden dan de ander... :bobo
Doorwrocht betekent voor mij gewoon: grondig, doordacht.
Josephus schreef:Ik denk overigens niet dat de kritiek op de serie verstomd is, maar dat veel critici zoiets hebben van 'het zal wel'. Het heeft ook geen zin om je erover druk te blijven maken.
Ik denk dat het hen aan (doorwrochte ;) ) argumenten ontbreekt.
Mister schreef:... ik het jammer vind dat de reeds geuite kritiek 'vooringenomen' zou zijn geweest?
Vooringenomen betekent gewoon: van tevoren een bepaalde gezindheid voor of tegen iemand of iets hebbend.
In dit geval: een hele artikelenserie beoordelen op één inleidend verhaaltje + de naam van de scribent.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik ben benieuwd of de ds. zijn uitingen van oprechte bezorgdheid eerst naar de evangelischen heeft gestuurd. Vervolgens zou het correct zijn geweest om hun reactie af te wachten en die samen met zijn uiting van oprechte bezorgdheid te publiceren, indien het dan nog noodzakelijk is om de ook zo bezorgde achterban te informeren over de dwalingen en de onbekeerlijkheid van de evangelischen die als een virus de reformatorische wereld lijken te overspoelen.

Overigens: kom maar op met de scans :livre Dan krijg je een reactie.
hmprff

Bericht door hmprff »

ik moet eerlijk zeggen, dat ik niet alle artikelen heb gelezen. maar mijn vader wel. die ploegt zoiets helemaal door. En die vond dat ds. de Heer zich er duidelijk echt in verdiept had. Dat omdat er zo veel in geciteerd word e.d. (van evangelische mensen) dus wat dat betreft is het goed doorwrocht.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:Overigens: kom maar op met de scans :livre Dan krijg je een reactie.
Hopelijk kan ik je binnenkort een ISBN nummer mailen. ;)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:Overigens: kom maar op met de scans :livre Dan krijg je een reactie.
Hopelijk kan ik je binnenkort een ISBN nummer mailen. ;)
Ik betwijfel het. Waarom zouden ze het in boekvorm uitgeven?
Lassie

Bericht door Lassie »

hmprff schreef:ik moet eerlijk zeggen, dat ik niet alle artikelen heb gelezen. maar mijn vader wel. die ploegt zoiets helemaal door. En die vond dat ds. de Heer zich er duidelijk echt in verdiept had. Dat omdat er zo veel in geciteerd word e.d. (van evangelische mensen) dus wat dat betreft is het goed doorwrocht.
nu ben ik zeer benieuwd naar de stukken van ds.de Heer.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:Blijkbaar is de term 'zeer doorwrocht' voor meerdere uitleg vatbaar, of is de een op dat punt sneller tevreden dan de ander... :bobo
Voor mij in principe ook. Dan zal ik wel minder snel tevreden zijn, de ene auteur stopt nu eenmaal eerder met graven en doordenken dan de andere.
Tiberius schreef:
Mister schreef:... ik het jammer vind dat de reeds geuite kritiek 'vooringenomen' zou zijn geweest?
Vooringenomen betekent gewoon: van tevoren een bepaalde gezindheid voor of tegen iemand of iets hebbend.
In dit geval: een hele artikelenserie beoordelen op één inleidend verhaaltje + de naam van de scribent.
Wat mij betreft speelt dat laatste geen rol, ik ken de beste man niet eens en namen zeggen me nooit zoveel.
Op zich ben ik het met je eens dat het link is om een hele serie te beoordelen op een inleiding, tegelijkertijd durf ik best te stellen dat je heel vaak uit een inleiding een goede inschatting kunt maken over de rest (de kans dat een auteur zijn stijl en argumentatiemethoden in de volgende artikelen radicaal wijzigt is immers niet zo groot). Die inschatting is tot nu toe uitgekomen en was dat niet het geval geweest, dan heb ik ook gerust de moed om dat toe te geven.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:
Voor mij in principe ook. Dan zal ik wel minder snel tevreden zijn, de ene auteur stopt nu eenmaal eerder met graven en doordenken dan de andere.
Precies. Daarom noem ik het ook doorwrocht: hij heeft er zich echt in verdiept.
Doorwrocht betekent voor mij niet, dat alle refoforummers het er mee eens zijn.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Tiberius schreef: Precies. Daarom noem ik het ook doorwrocht: hij heeft er zich echt in verdiept.
Doorwrocht betekent voor mij niet, dat alle refoforummers het er mee eens zijn.
Dat zal dan ook de eerste keer zijn :slurp Ik denk niet dat je dat zo heel snel voor elkaar hebt namelijk...
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gesloten