Laatst gekochte boeken

Afgewezen

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Afgewezen »

Afbeelding
Valt een beetje tegen, gaat nergens diep op in.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Afgewezen schreef:Afbeelding
Beetje klein plaatje, is dat het boek van ds. Schipper?
- Niet meer zo actief -
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mannetje schreef:
Ja, ik kreeg hem niet groter. ;)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Afgewezen schreef:
Mannetje schreef:
Ja, ik kreeg hem niet groter. ;)
Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
samanthi

Bericht door samanthi »

Luther schreef:
Zita schreef:Het begint een beetje een cliché te worden. Zwaar gereformeerd = liefdeloos. niet denkend, zonder enig inlevingsvermogen. Er zijn genoeg mensen die in dezelfde tijd als Margriet van der Linden op de Guido de Brès (of een andere reformatorische school) zaten en die daar bepaald niet zo zwaar hebben geleden. En gaat de fietstocht die ze benoemt helemaal van Ridderkerk (waar ze opgroeide) naar Rotterdam? Dat is echt een indrukwekkende afstand... Nu is lijden altijd wel een subjectieve ervaring, maar als het stickertje op deze manier op een sociale groep geplakt wordt, krijg ik helemaal de kriebels. Laat zo iemand in therapie gaan in plaats van weer zo'n voorspelbaar boek in elkaar te breien.
Nou, inderdaad. Iemand die de fietstocht van Ridderkerk naar de Guido een verschrikkelijke tocht vindt, kan ik maar moeilijk serieus nemen. 6,5 kilometer, mensen!!
Margriet vd Linden schreef:De bijbel an sich is een best wel wreed, seksistisch, mannelijk boek.
Dit is een nageprate mainstream gedachte over de Bijbel in de sferen van de grachtengordel.
Ik vind het vooral erg voor haar ouders...
Ik moest dit vroeger ook fietsten, we woonde in Abbenbroek en we fietsten ruim 7 kilometer naar Spijkenisse, geen christelijke school, gewoon het meest voor de hand liggend. Niets van gekregen geen trauma's niets van dat alles. Dus dat is idd een stok om te slaan, alle kinderen van het eiland gingen op de fiets naar Spijkenisse of Hoogvliet door weer en wind.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Pimpelmees

Re: RE: Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Pimpelmees »

Mara schreef:Ik twijfel of ik het ga kopen, i.i.g. wel lezen.
http://www.parool.nl/parool/nl/26/BOEKE ... oman.dhtml

Ik ben heel benieuwd.
Ik denk dat deze roman een stuk negatiever over de geref gezindte gaat zijn dan de roman van Treur. Uit het interview begrijp ik dat Mevr Van der Linden geen contact meer heeft met haar ouders en terugkijkt op een heel moeilijke jeugd. De Bijbel wordt weggezet als seksistisch en gewelddadig. Ik vrees dat ik het wel zal moeten lezen maar veel zin heb ik er niet in.
Dodo

Bericht door Dodo »

Waarom moet je het lezen?
freek

Bericht door freek »

Pimpelmees schreef:

Ik ben heel benieuwd.
Ik denk dat deze roman een stuk negatiever over de geref gezindte gaat zijn dan de roman van Treur. Uit het interview begrijp ik dat Mevr Van der Linden geen contact meer heeft met haar ouders en terugkijkt op een heel moeilijke jeugd. De Bijbel wordt weggezet als seksistisch en gewelddadig. Ik vrees dat ik het wel zal moeten lezen maar veel zin heb ik er niet in.
Met haar broer (predikant in de HHK) heeft ze nog wel regelmatig contact, zei ze een paar jaar terug in de Volkskrant.
(http://www.volkskrant.nl/binnenland/mar ... e~a312183/)
Pimpelmees

@freek: goed om te horen dat ze met haar broer nog contact heeft.

@Dodo: mijn post was niet bedoeld om de aandacht op mijn leven of werk te richten maar om iets te zeggen over mevr Van der Linden. Sorry dus, ik ga niet zeggen waarom ik dit boek moet lezen. Dan zou ik een deel van mijn anonimiteit opgeven en dat is iets dat alleen Wim en Ad Anker leuk vinden.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Afbeelding
Dit boekje word behandeld op de vrouwenvereniging.
Zeer leerzaam!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel

Bericht door merel »

Pimpelmees schreef:@freek: goed om te horen dat ze met haar broer nog contact heeft.

@Dodo: mijn post was niet bedoeld om de aandacht op mijn leven of werk te richten maar om iets te zeggen over mevr Van der Linden. Sorry dus, ik ga niet zeggen waarom ik dit boek moet lezen. Dan zou ik een deel van mijn anonimiteit opgeven en dat is iets dat alleen Wim en Ad Anker leuk vinden.
Afgelopen weekend stond er een intervieuw met haar in de NRC. Hierin geeft zij aan dat zij geen enkel contact meet met thuis heeft. Zij gaf letterlijk aan niet over haar familie te willen praten in de tegenwoordige tijd en dat zij gebroken heeft met thuis. Haar moeder zoekt nog wel contact met haar, maar dat is erg moeilijk. Meer details wilde zij niet geven Het lijkt mij een vreselijk boek om te lezen.
Pimpelmees

merel schreef: Afgelopen weekend stond er een intervieuw met haar in de NRC. Hierin geeft zij aan dat zij geen enkel contact meet met thuis heeft. Zij gaf letterlijk aan niet over haar familie te willen praten in de tegenwoordige tijd en dat zij gebroken heeft met thuis. Haar moeder zoekt nog wel contact met haar, maar dat is erg moeilijk. Meer details wilde zij niet geven Het lijkt mij een vreselijk boek om te lezen.
Ik heb het interview ook gelezen. Duidelijk moeilijke omstandigheden in de familie. Ik vraag me af of het verstandig is om in zo'n situatie een autobiografische roman te schrijven over je jeugd. Alleen in de titel al ("De liefde niet") klinkt wat wrok door.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Pimpelmees schreef:
merel schreef: Afgelopen weekend stond er een intervieuw met haar in de NRC. Hierin geeft zij aan dat zij geen enkel contact meet met thuis heeft. Zij gaf letterlijk aan niet over haar familie te willen praten in de tegenwoordige tijd en dat zij gebroken heeft met thuis. Haar moeder zoekt nog wel contact met haar, maar dat is erg moeilijk. Meer details wilde zij niet geven Het lijkt mij een vreselijk boek om te lezen.
Ik heb het interview ook gelezen. Duidelijk moeilijke omstandigheden in de familie. Ik vraag me af of het verstandig is om in zo'n situatie een autobiografische roman te schrijven over je jeugd. Alleen in de titel al ("De liefde niet") klinkt wat wrok door.
Tja, zo gaat dat in dit soort gevallen.... :bobo
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
dennis

Bericht door dennis »

Pimpelmees schreef:
Toch kun je (ook) van dit soort boeken soms best wat leren. Juist omdat er nog veel te veel liefdeloosheid in onze gezindte voorkomt, waar toch de liefde zou moeten heersen, kan het leerzaam zijn om dit soort kritische beschrijvingen te onderzoeken, om te voorkomen dat je zelf in bepaalde valkuilen stapt.
(maar dit is persoonlijk hoor. Voor sommige mensen zal het wellicht helemaal niet verstandig zijn om dit te doen.)
Dodo

Bericht door Dodo »

Pimpelmees schreef:

Ik ben heel benieuwd.
Toevallig kreeg ik een bijlage van de Volkskrant in handen, met een interview met Margriet vd Linden.
Ze vertelt een en ander over haar jeugd, en de moeite die ze ervaarde in het opgroeien. Ik vind het niet zo'n overtuigend verhaal eigenlijk. Ik geloof wel dat ze geen makkelijke jeugd had, maar ze geeft geen voorbeelden waarin haar ouders grote fouten maakten. Ze mocht geen broek aan. Ze moest naar catechisatie. Ze moest naar de reformatorische middelbare school. Dat soort dingen. En er was natuurlijk geen ruimte voor haar lesbisch-zijn. (ik denk eigenlijk dat er helemaal geen ruimte was voor gesprek over seksualiteit). Ze mocht niet op tennis.
Ze vertelt er wat over. Bijvoorbeeld: ze vertelt over een moeilijk jaar, ze was een jaar of veertien. "En uitgerekend in de kerk, met de dominee op de kansel en mijn moeder naast me, kreeg ik een hartinfarct. Tenminste, dat dacht ik. Het bleek hyperventilatie (...).
Ik denk dan: wat wil je nu zeggen? Het is toch logisch dat in de kerk de dominee op de kansel staat en je moeder naast je zit? Wat voegt dat toe? Andersom was gekker geweest.
Ze droomt over Navratilova, een lesbische toptennister. "Als thuis aan tafel de bijbel werd gelezen, lag ik in bed met Navratilova. Terwijl mijn vader las over Rachab de hoer."
Mijn idee is dan dat ze dat van Rachab er bij heeft verzonnen. Ik vind het verzonnen overkomen.

Uiteindelijk denk ik dat ze echt geen makkelijke jeugd had. Zoals dr Phil dan zegt: perseption is reality. Zij heeft haar jeugd beleefd als zwaar en onbegrepen, dus dat is zo. Dan kunnen wij wel zeggen dat het best meeviel, maar zij heeft het nu eenmaal zo beleefd. Maar dat zit 'm meer in haar aard en karakter, dan in de opvoedfouten van haar ouders of de fouten van het godsdienstig milieu van haar ouders.
Plaats reactie