Valt een beetje tegen, gaat nergens diep op in.
Beetje klein plaatje, is dat het boek van ds. Schipper?Afgewezen schreef:
Ja, ik kreeg hem niet groter.Mannetje schreef:Beetje klein plaatje, is dat het boek van ds. Schipper?Afgewezen schreef:
Afgewezen schreef:Ja, ik kreeg hem niet groter.Mannetje schreef:Beetje klein plaatje, is dat het boek van ds. Schipper?Afgewezen schreef:
Ik moest dit vroeger ook fietsten, we woonde in Abbenbroek en we fietsten ruim 7 kilometer naar Spijkenisse, geen christelijke school, gewoon het meest voor de hand liggend. Niets van gekregen geen trauma's niets van dat alles. Dus dat is idd een stok om te slaan, alle kinderen van het eiland gingen op de fiets naar Spijkenisse of Hoogvliet door weer en wind.Luther schreef:Nou, inderdaad. Iemand die de fietstocht van Ridderkerk naar de Guido een verschrikkelijke tocht vindt, kan ik maar moeilijk serieus nemen. 6,5 kilometer, mensen!!Zita schreef:Het begint een beetje een cliché te worden. Zwaar gereformeerd = liefdeloos. niet denkend, zonder enig inlevingsvermogen. Er zijn genoeg mensen die in dezelfde tijd als Margriet van der Linden op de Guido de Brès (of een andere reformatorische school) zaten en die daar bepaald niet zo zwaar hebben geleden. En gaat de fietstocht die ze benoemt helemaal van Ridderkerk (waar ze opgroeide) naar Rotterdam? Dat is echt een indrukwekkende afstand... Nu is lijden altijd wel een subjectieve ervaring, maar als het stickertje op deze manier op een sociale groep geplakt wordt, krijg ik helemaal de kriebels. Laat zo iemand in therapie gaan in plaats van weer zo'n voorspelbaar boek in elkaar te breien.Dit is een nageprate mainstream gedachte over de Bijbel in de sferen van de grachtengordel.Margriet vd Linden schreef:De bijbel an sich is een best wel wreed, seksistisch, mannelijk boek.
Ik vind het vooral erg voor haar ouders...
Ik denk dat deze roman een stuk negatiever over de geref gezindte gaat zijn dan de roman van Treur. Uit het interview begrijp ik dat Mevr Van der Linden geen contact meer heeft met haar ouders en terugkijkt op een heel moeilijke jeugd. De Bijbel wordt weggezet als seksistisch en gewelddadig. Ik vrees dat ik het wel zal moeten lezen maar veel zin heb ik er niet in.Mara schreef:Ik twijfel of ik het ga kopen, i.i.g. wel lezen.
http://www.parool.nl/parool/nl/26/BOEKE ... oman.dhtml
Ik ben heel benieuwd.
Met haar broer (predikant in de HHK) heeft ze nog wel regelmatig contact, zei ze een paar jaar terug in de Volkskrant.Pimpelmees schreef:Ik denk dat deze roman een stuk negatiever over de geref gezindte gaat zijn dan de roman van Treur. Uit het interview begrijp ik dat Mevr Van der Linden geen contact meer heeft met haar ouders en terugkijkt op een heel moeilijke jeugd. De Bijbel wordt weggezet als seksistisch en gewelddadig. Ik vrees dat ik het wel zal moeten lezen maar veel zin heb ik er niet in.Mara schreef:Ik twijfel of ik het ga kopen, i.i.g. wel lezen.
Ik ben heel benieuwd.
Afgelopen weekend stond er een intervieuw met haar in de NRC. Hierin geeft zij aan dat zij geen enkel contact meet met thuis heeft. Zij gaf letterlijk aan niet over haar familie te willen praten in de tegenwoordige tijd en dat zij gebroken heeft met thuis. Haar moeder zoekt nog wel contact met haar, maar dat is erg moeilijk. Meer details wilde zij niet geven Het lijkt mij een vreselijk boek om te lezen.Pimpelmees schreef:@freek: goed om te horen dat ze met haar broer nog contact heeft.
@Dodo: mijn post was niet bedoeld om de aandacht op mijn leven of werk te richten maar om iets te zeggen over mevr Van der Linden. Sorry dus, ik ga niet zeggen waarom ik dit boek moet lezen. Dan zou ik een deel van mijn anonimiteit opgeven en dat is iets dat alleen Wim en Ad Anker leuk vinden.
Ik heb het interview ook gelezen. Duidelijk moeilijke omstandigheden in de familie. Ik vraag me af of het verstandig is om in zo'n situatie een autobiografische roman te schrijven over je jeugd. Alleen in de titel al ("De liefde niet") klinkt wat wrok door.merel schreef: Afgelopen weekend stond er een intervieuw met haar in de NRC. Hierin geeft zij aan dat zij geen enkel contact meet met thuis heeft. Zij gaf letterlijk aan niet over haar familie te willen praten in de tegenwoordige tijd en dat zij gebroken heeft met thuis. Haar moeder zoekt nog wel contact met haar, maar dat is erg moeilijk. Meer details wilde zij niet geven Het lijkt mij een vreselijk boek om te lezen.
Tja, zo gaat dat in dit soort gevallen....Pimpelmees schreef:Ik heb het interview ook gelezen. Duidelijk moeilijke omstandigheden in de familie. Ik vraag me af of het verstandig is om in zo'n situatie een autobiografische roman te schrijven over je jeugd. Alleen in de titel al ("De liefde niet") klinkt wat wrok door.merel schreef: Afgelopen weekend stond er een intervieuw met haar in de NRC. Hierin geeft zij aan dat zij geen enkel contact meet met thuis heeft. Zij gaf letterlijk aan niet over haar familie te willen praten in de tegenwoordige tijd en dat zij gebroken heeft met thuis. Haar moeder zoekt nog wel contact met haar, maar dat is erg moeilijk. Meer details wilde zij niet geven Het lijkt mij een vreselijk boek om te lezen.
Toch kun je (ook) van dit soort boeken soms best wat leren. Juist omdat er nog veel te veel liefdeloosheid in onze gezindte voorkomt, waar toch de liefde zou moeten heersen, kan het leerzaam zijn om dit soort kritische beschrijvingen te onderzoeken, om te voorkomen dat je zelf in bepaalde valkuilen stapt.Pimpelmees schreef:Ik heb het interview ook gelezen. Duidelijk moeilijke omstandigheden in de familie. Ik vraag me af of het verstandig is om in zo'n situatie een autobiografische roman te schrijven over je jeugd. Alleen in de titel al ("De liefde niet") klinkt wat wrok door.merel schreef: Afgelopen weekend stond er een intervieuw met haar in de NRC. Hierin geeft zij aan dat zij geen enkel contact meet met thuis heeft. Zij gaf letterlijk aan niet over haar familie te willen praten in de tegenwoordige tijd en dat zij gebroken heeft met thuis. Haar moeder zoekt nog wel contact met haar, maar dat is erg moeilijk. Meer details wilde zij niet geven Het lijkt mij een vreselijk boek om te lezen.
Toevallig kreeg ik een bijlage van de Volkskrant in handen, met een interview met Margriet vd Linden.Pimpelmees schreef:Ik denk dat deze roman een stuk negatiever over de geref gezindte gaat zijn dan de roman van Treur. Uit het interview begrijp ik dat Mevr Van der Linden geen contact meer heeft met haar ouders en terugkijkt op een heel moeilijke jeugd. De Bijbel wordt weggezet als seksistisch en gewelddadig. Ik vrees dat ik het wel zal moeten lezen maar veel zin heb ik er niet in.Mara schreef:Ik twijfel of ik het ga kopen, i.i.g. wel lezen.
Ik ben heel benieuwd.