Dat was idd mijn punt in mijn laatste post in dit topic. Blij dat dr van Wiligen het met huisman eens is.Posthoorn schreef:Met toestemming van de auteur:huisman schreef:Verder vind ik het moeilijk om op basis van een mailwisseling tussen jou en de auteur te discussiëren om twee redenen.
1. Ik ken de hele mailwisseling niet. Het is dus geen openbare bron.
2. Je krijgt antwoorden op jouw vragen maar mijn vragen aan de auteur zouden heel andere zijn.Op mijn verzoek dit te mogen plaatsen, zegt hij dat dit de visie is die hij op dit moment uit de bronnen afleidt. Misschien dat hij later zijn mening moet bijstellen. Dan vervolgt hij:Marten van Willigen schreef:Dan, in reactie op de vraag die je stelt: In de Vroege Kerk is de volwassendoop vanaf het allereerste begin overheersend. Kinderdoop komt daarnaast wel voor, maar waarschijnlijk is de kinderdoop in de eerste eeuwen ver in de minderheid (als het gaat om de getallen) vergeleken met de volwassendoop. Als aan het eind van de 4e eeuw de volwassendoop sterk onder druk komt te staan en naar het moment van sterven dreigt te verschuiven is het de kerkvader Augustinus die de kinderdoop in het centrum van de sacramentsbeleving een plaats geeft door de kinderdoop noodzakelijk te achten voor iedere gelovige, vanwege zijn/haar erfzonde. Geen mens ontkomt aan de zonde van de eerste mens. Zo is de doop absoluut noodzakelijk voor ieder mens die Christus wil volgen, of voor ieder pasgeboren kind waarvan de ouders willen dat het Christus volgt, het liefst direct in het begin van zijn/haar leven. Niemand mag worden uitgesloten van de doop, geen pasgeboren kind en evenmin een gebrekkige oude man (Zie het prachtige citaat op pag. 160 van het boek). Het boek is hier helder in en laat op meerdere plaatsen zien dat de gedachte dat de kinderdoop vanaf het begin wijdverbreid is niet klopt. De kinderdoop was er wel, maar de volwassendoop is veel frequenter toegepast, getuige de bronnen en de archeologische opgravingen. Ook de archeologie onderstreept de prevalentie van de volwassendoop in de eerste 4 eeuwen.Dus ook jullie hebben een punt.Marten van Willigen schreef:Ook is het belangrijk om erbij te vermelden dat de Vroegchristelijke Gemeente missionair van karakter is. Dit betekent dat om die reden ook veel meer mensen volwassen worden gedoopt dan later het geval is. In de 4e eeuw komt namelijk het omslagpunt: de Kerk wordt niet meer vervolgd en het missionaire karakter verdwijnt.