ejvl schreef:-DIA- schreef:Het zou kunnen dat men dit vraagt dat om deze mensen (in feite, merk er op!) op een subtiele
manier te bespotten. Ik zeg beslist niet dat dit hier geval is, maar het zou, gezien de gewone manier
van omgaan van buitenstaanders met godvrezende mensen (zie ook de Bijbelse profeten en kinderen
Gods als voorbeeld) en de ervaring niet zo vreemd zijn. Ik zeg het enkel ter lering, wat de mens in
wezen is. En denk nu niet dat ik overdrijf want een weinig zelfkennis zal je nooit boven zulke mensen
uit doen komen. Maar merk er maar op.
Ik denk inderdaad dat dat de reden is.
Echter ben ik het daar niet mee eens, laat mensen er maar mee spotten, als er ook maar een door geheiligd wordt is het een legitieme reden de preken te publiceren toch?
Bedenk wel, dat het in deze tijd al een hachelijke zaak kan zijn als een Kerkbode in handen van
de seculieren komt. De kennis is zo ver weg, dat men ook een Kerkbode leest met een seculier
gedachtengoed. Dat kan geheel verkeerd vallen. Denk aan het COC of een ander soort Clara of
wie dan ook.
En, zoals meer is gezegd, men heeft tegenwoordig eerder een proces aan de broek dan men wellicht
denkt. We hoeven aan de ene kant niet te zwijgen, maar de andere kant is dat we ook niet moedwillig
oorzaak van spot moeten zoeken. Hierom is het wellicht ook te begrijpen dat ik zo wel eens mijn
twijfels heb over het al dan niet meedoen op een openbaar forum.
Op zich is het niet verkeerd om een preek via dit medium de beluisteren, anders zouden we ook met
recht de goede preken, die op de site van de woeste weg staan als besmet kunnen aanmerken.
Dit vind ik wel te ver gezocht.